کد خبر: 1073
1398/01/25 - 19:46


صدای زنجان از اعتراض کسبه خیابان امام و سعدی به اجرای طرح اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی گزارش می‌دهد

پروژه خاکستری

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- خبر آغاز عملیات اجرایی طرح اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی بعد از ایام نوروز امسال در حالی در رسانه‌ها مطرح بود که مخالفان پر و پا قرصی از جمله کسبه خیابان امام و سعدی دارد تا جایی که این مخالفت‌ها منجر به توقف یک‌ هفته‌ای عملیات اجرایی طرح مذکور شده است.

این اصرار بر مخالفت‌ کسبه خیابان امام و سعدی و تأکید بر توقف آن در حالی مطرح است که شهردار و شورای شهر عزم جدی برای اجرای آن و ثبت در کارنامه خود در سال‌های خدمتشان دارند تا جایی که شهردار اعلام کرده حتی یک درصد نیز به اجرای طرح مذکور تردید ندارد.

حال طرح اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی به طنابی همانند است که در یک سو شهرداری و شورا و طرف دیگر کسبه خیابان امام و سعدی و برخی مخالفان قرار دارند و باید دید در نهایت چه تصمیمی اتخاذ می‌شود مبنی بر این‌که هم شهرداری و شورا به خواسته خود برسد هم رضایت کسبه حاصل شود.

اینانلو، نماینده کسبه خیابان سعدی و امام زنجان در اعتراض به اجرایی شدن این طرح با تأکید بر این‌که اجرای طرح اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی مد نظر شهرداری سبب مرگ کامل اقتصاد نیمه جان سعدی و خیابان امام و در آخر سبزه‌میدان می‌شود، بیان کرد: طرح سبزه‌میدان رونق کسب و کار کوچه باشگاه و سبزه میدان را تحت‌الشعاع قرار داده به گونه ای که تردد و حمل و نقل در اصلی‌ترین نقطه شهر بسیار سخت شده است.

زمان آزمون و خطا گذشته

وی با اشاره به این‌که طرح کاهش و یا کنترل ترافیک نباید مانع تردد خودرو در شریان‌های اصلی شهر شده بلکه باید روند تردد را هدایت کند، خاطرنشان کرد: هیچ تجربه موفقی از کنترل ترافیک و حفظ رونق اقتصادی توأمان وجود ندارد و امروز حمل و نقل خودرویی و معضلات ناشی از آن مسئله اصلی مردم نیست بلکه مهم‌تر از این مردم به فکر معیشت و اقتصادشان هستند.

نماینده کسبه خیابان سعدی و امام زنجان با بیان این‌که اکنون در شهری که به لحاظ اقتصادی ضعیف است زمان آزمون و خطا نبوده چرا که تحمیل هزینه به هیچ عنوان صحیح نیست، افزود: خانواده‌ای که برای خرید وارد مراکز اقتصادی می‌شود که به نظر در بافت میانی و قدیمی قرار دارد باید از وسیله شخصی استفاده کند.

زیرساخت برای اجرای طرح وجود ندارد

وی با تأکید بر این‌که خیابانی که در آن ساختمان پزشکان واقع شده چگونه می‌تواند بیمار خود را با وسیله عمومی به این مراکز پزشکی انتقال دهد، بیان کرد: پیش از اجرای طرح باید زیرساخت‌های درستی را ایجاد کرد هر چند آن هم مجدداً تحمیل هزینه به شهروندان است .

اینانلو متذکر شد: اجرای هر طرحی مستلزم مطالعه درست بوده و نباید به اظهارنظر مثبت یک عده بسنده شود از همین رو امیدواریم با اجرای طرح‌های بدون مطالعه به شهر آسیب نرسانیم، برای نمونه دور میدان بلوار آزادی ایستگاه اتوبوس ایجاد شده و اگر سه اتوبوس بخواهد در آن‌جا تردد کند ترافیک حاصل از آن قابل توجه است.

سوالات کسبه بی‌پاسخ ماند

این شهروند با اشاره به این‌که سعدی قلب و شناسامه زنجان است و اعتراض کسبه به اجرای طرح مذکور بی‌دلیل نبوده و باید برای آن‌ها نیز حق قائل شد، تصریح کرد: متأسفانه اعتراضات کسبه به جایی نرسیده و به سوالات آن‌ها پاسخ داده نشده است به همین دلیل آنان مجبور شدند .

وی با تأکید بر این‌که آیا برای حل معضل ترافیک نباید از شهروندان، کسبه، ساکنان محل اجرای طرح نظر خواست؟ چرا به ازای هر خودرویی که روانه خیابان می‌شود هیچ تمهیداتی برای عبور و مرور و افزایش ظرفیت معابر اندیشیده نمی‌شود، گفت: محدودیت و ممنوعیت هیچ‌گاه راه‌حل نبوده و فقط پاک کردن موقتی صورت مسئله است.

اولویت اقتصاد بر مشکلات ترافیکی خودخواهی نیست

اینانلو با بیان این‌که اقتصاد شهر از فروشگاه‌های کوچک آغاز و به معیشت افراد در حال قدم زدن ختم می‌شود، افزود: این چه فکری است که اولویت اقتصاد بر مشکلات ترافیکی را خودخواهی می‌نامند این کسبه جزو شهروندانی هستند که خودشان بخش بزرگی را حمایت می‌کنند.

وی با تأکید بر این‌که اقتصاد مجموعه‌ای از درآمدها بوده که اگر ذره‌ای آسیب ببیند کسی تاب و توان قدم زدن در بزرگترین پیاده‌روها و گام نهادن درمجلل‌ترین سنگ‌فرش‌ها را ندارد، یادآور شد: زمانی قدم زدن مفرح جان می‌شود که اقتصاد عابر و همه شهروندان پویا باشد .

این کسبه در ادامه تصریح کرد: چه کسی اقتصاد را چند کسبه مغازه‌دار می‌تواند تعبیر کند، حال این‌که گام برداشتن بر روی سنگ‌فرش‌های مجلل را به ناامیدی کاسبی نو پا که برای امرار معاش و پروراندن آرزوهایش مغازه‌ای را به مبالغ سنگین اجاره نموده ترجیح دهد، نه عابر، بلکه فقط رهرو است.

وی در پایان از شهرداری درخواست کرد که بررسی بیشتری در خصوص طرح اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: با این‌که زنجان شهروندان نجیبی دارد ولی منتقد نیستند از همین رو امیدواریم اعضای شورای شهر که خود را خادم مردم عنوان می‌کنند در فرصت باقی‌مانده از زمان خدمت طرحی را به اجرا در نیاورند که چندین سال برای برطرف شدن آن خطا زمان صرف شود.

این اعتراضات در حالی از سوی کسبه خیابان امام و سعدی مطرح شده است که شهردار زنجان در آخرین جلسه علنی شورای شهر به صراحت اعلام کرد که به هیچ عنوان در اجرای طرح کوتاه نیامده و شهرداری تصمیم قاطع برای اجرای طرح مذکور داشته و افزایش استقبال مردم و توسعه حمل و نقل عمومی را تنها راهکار نجات هسته مرکزی شهر دانسته و عنوان کرد: تعدادی از کسبه خیابان سعدی و امام به اجرای طرح معترض بودند در همین راستا چندین جلسه با این افراد برگزار شده و طرح برای آنان تشریح شد.

عزم جدی شهرداری و شورا برای اجرای طرح

به گفته مسیح‌اله معصومی، شهرداری و شورای شهر برای اجرای طرح مذکور عزم جدی داشته و حتی یک درصد نیز در اجرای طرح اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی تردید نداریم اگر حتی یک درصد نسبت به انجام این موضوع شک داشتم به طور یقین با این شدت برای اجرایی شدن آن وارد کار نمی‌شدیم به همین دلیل از تمامی جوانب طرح مورد بررسی قرار گرفته و زمان و نحوه انجام کار، باز بودن جلوی گاراژها، کوچه‌ها و غیره مد نظر قرار دارد.

شهردار زنجان ابراز کرد: به هیچ عنوان دنبال ایجاد دردسر برای شهروندان نبوده و در تلاشیم تا با اجرایی شدن طرح اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی کاهش چشم‌گیر حجم ترافیک، کاهش آلودگی هوا، کاهش آلاینده‌های صوتی، مدیریت زمان و جلوگیری از اتلاف وقت، تسریع دست‌رسی خودروهای امدادی به هسته مرکزی شهر و دسترسی سریع به هسته مرکزی شهر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی را شاهد باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر خیابان امام و یا سعدی هیچ ظرفیتی برای تعریض خیابان‌هایشان ندارند و در صورت امکان نیز همانند خیابان زینبیه شرقی و یا غربی چندین سال خود را درگیر موضوع کنیم در کنار آن علم مدیریت شهری در حوزه شهرسازی تعریض و بازگشایی معابر در بافت مرکزی شهر را قبول ندارند.

معصومی معتقد است برای مدیریت ترافیک در بافت مرکزی شهر یا باید تردد سواره را محدود کرده و یا این‌که طرح زوج و فرد را اجرایی کنیم در حالی که این روش‌ها در تهران اجرایی شده ولی به نتیجه مطلوب نرسیده است.

توسعه حمل و نقل عمومی، تنها راه نجات ترافیک در هسته مرکزی شهر

وی در ادامه یاد آور: برای بررسی این طرح  بیش از ۱۰۰ جلسه برگزار شده و یکی از موضوعاتی است که بیشتر جلسات را بر آن متمرکز بودیم چرا که  به لحاظ علمی تنها راه نجات ترافیک در هسته مرکزی شهر توسعه حمل و نقل عمومی است به همین دلیل باید تلاش کنیم کیفیت ناوگان را افزایش دهیم که در این راستا ۱۴۰ دستگاه اتوبوس در ایام نوروز معاینه فنی شدند و در تلاشیم قیمت بلیط اتوبوس را به ویژه در هسته مرکزی کاهش دهیم.

این مسئول با اشاره به این‌که برای ایجاد نظم حرکتی در اتوبوس‌ها جی پی اس نصب و تمامی اتوبوس‌ها در مدت زمان مشخص حرکت می‌کنند و در صورت عدم اجرای برنامه زمان‌بندی جریمه می‌شوند، خاطرنشان کرد: در ابتدای اجرای طرح شاید به دلیل تغییرات در رویه حرکتی خودروها با مشکلاتی مواجه شده و برخی از رانندگان و کسبه خیابان سعدی و امام را ناراضی کند ولی به مرور این مشکلات برطرف می‌شود چرا که شورا و شهرداری عزم جدی برای اجرای این طرح داشته و کوچکترین تردیدی در این بخش نداریم.

به گفته این مسئول سه نوع خط در طرح اصلاح خطوط حمل و نقل درون شهری وجود دارد، یادآور شد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از اتوبوس خطوط مختلف از مرکز شهر و خیابان هفت تیر عبور می‌کند که عامل مهمی در ایجاد ترافیک در هسته مرکزی شهر بود در حالی که در طرح جدید همه اتوبوس‌های شهرک‌های شرقی زنجان در پارک سوار میدان آزادی پیاده شده و سوار اتوبوس‌های تندرو برای تردد در هسته مرکزی می‌شوند.

معصومی با اشاره به این‌که اتوبوس‌های واقع در شهرک‌های شمالی و شمال غربی زنجان در میدان ارتش مستقر شده و مسافران می‌توانند مابقی مسیر خود به بافت مرکزی را با اتوبوس‌های تندرو سپری کنند، یادآور شد: اتوبوس‌های دیگر شهرک‌ها نیز سه راه امجدیه مستقر می‌شوند.

سمانه شاددل، سرپرست حوزه ترافیک و حمل و نقل شهرداری زنجان نیز در توضیح هدف از اجرای طرح یاده شده با بیان این‌که خطوط تمایل سفر استفاده‌کنندگان در ساعت با بررسی‌های انجام شده بیشتر به سمت هسته مرکزی شهر است، یادآور شد: وجود خودروهای تک‌سرنشین سبب به وجود آمدن ترافیک سرگردان برای پیدا کردن جای پارک و اتلاف زمان در ترافیک سبب شده مردم برای ورود به هسته مرکزی شهر دچار مشکل شوند و با نظرسنجی‌های صورت گرفته درخواست ایجاد تسهیلات کم هزینه و راحت را برای دسترسی به سطح شهر داشته باشند.

نصف سفرها در زنجان با حمل و نقل عمومی است

وی با تأکید بر این‌که مطالعات و مستندات موجود نشان از این دارد که نصف سفرها با حمل و نقل عمومی همانند تاکسی، اتوبوس و ون انجام می‌گیرد که این موضوع سبب بروز مشکلات توسط ناوگان حمل و نقل عمومی در هسته مرکزی شهر می‌شود، بیان کرد: در طراحی‌های صورت گرفته در نظر داریم افق طرح بیشترین مسافر جابه‌جا شده در هسته مرکزی شهر باشد.

این مسئول در بیان فرصت‌های طرح اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی با بیان این‌که نتایج مدل‌های انتخاب وسیله در طذح ساماندهی ترافیک هسته مرکزی شهر نشان از این دارد که در صورت بهینه‌سازی سیستم و افزایش مطلوبیت آن سفرهای ساکنین با حمل و نقل عمومی افزایش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد، یادآور شد: کاهش مطلوبیت حمل و نقل شخصی از طریق ایجاد سامانه یکپارچه حمل و نقل عمومی از دیگر فرصت‌های اجرای طرح مذکور است.

وی از جمله راهکارهای رفع موانع و مشکلات در راستای تسهیل تردد مردم به هسته مرکزی شهر را شناسایی خطوط تمایل سفر مردم، شناسایی راه‌های تسهیل تردد سفر مردم به هسته مرکزی شهر، شناسایی روش‌های کاهش زمان سفر شهروندان به هسته مرکزی شهر، کاهش هزینه سفر به بافت مرکزی، ایجاد مطلوبیت جهت سفر به بافت مرکزی (برگزاری مراسم در پیاده‌راه و جشنواره‌های بازار و مراکز تجاری)، ایجاد خطوط جدید در شهرک‌ها جهت پوشش بیشتر حمل و نقل همگانی، ایجاد خط ویژه و اصلاح تخصیص ناوگان عنوان کرد.

شاددل با اشاره به زیرساخت‌های ایجاد شده برای اجرایی شدن طرح اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی خاطرنشان کرد: ایجاد پارکینگ، ایجاد مرکز کنترل و نیز نصب و راه‌اندازی سیستم AVL، عقد قرارداد خرید خدمت، کاهش هزینه بلیط در خط ویژه، مکانیزه شدن سیستم نظارت بر حرکت و توقف اتوبوس‌ها و هوشمندسازی تقاطع‌ها از جمله زیرساخت‌های ایجاد شده است.

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx1073


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»