کد خبر: 1075
1398/01/26 - 19:46


رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار زنجان از ورشکستگی آجیل‌فروشان خبر داد

آجیل ورشکسته

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- کمپین «نه به خرید آجیل» یکی از اقدامات خودجوشی بود که از سوی مردم با هدف اعتراض به گرانی صد درصدی این محصول خوراکی و قدرت خرید پایین قشر قابل توجهی از جامعه شکل گرفت و اتفاقاً با استقبال مردم مواجه شد تا جایی که یکی از ثمره‌های این کمپین کاهش 75 درصدی خرید آجیل در ایام نوروز امسال در کشور بود به طوری که بخش قابل توجهی از این محصول در انبارها تلمبار شده و به گفته فروشندگان آجیل و خشکبار خسارت قابل ملاحظه‌ای بر این صنف وارد آمد و بسیاری ورشکسته شده‌اند.

هر چند بسیاری از مردم با پیوستن به این کمپین و حمایت از قشر ضعیف جامعه به دلیل نداشتن توان خرید آجیل شب عید تأثیر مثبتی را بر جای گذاشتند ولی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار زنجان از چک‌های برگشتی آجیل فروشان و محصول تلمبار شده در انبارها و تقاضای لغو جواز از سوی برخی از آجیل فروشان زنجانی خبر داده و به صدای زنجان می‌گوید: طبق پیش‌بینی ما تعداد درخواستی برای لغو جواز از سوی آجیل فروشان، امسال بیش از سال‌های گذشته خواهد شد و این موضوع بعد از گذشت 2 ماه از عید نوروز مشخص می‌شود چرا که در حال حاضر جنس در مغازه‌هایشان تلمبار شده و فعلاً مغازه‌داران در تلاش برای جابه‌جایی جنس‌هایشان هستند.

کاهش 15 درصدی متقاضیان جواز فعالیت در حوزه آجیل و خشکبار

به گفته این مسئول با توجه به وضعیت اقتصادی مردم در سال گذشته و بسامان بودن شرایط نسبت به امسال تعداد متقاضیان به اتحادیه برای دریافت جواز فعالیت در حوزه آجیل و خشکبار نسبت به سال 96 با کاهش 15 درصد همراه بوده است و متقاضی دریافت جواز در این بخش روند نزولی داشت حال با توجه به وضعیت فروش امسال و خسارت‌های وارد آمده بر این قشر و نیز اوضاع اقتصادی و توان خرید مردم پیش‌بینی می‌کنیم متقاضی برای دریافت جواز به منظور فعالیت در این عرصه وجود نداشته باشد و در کنار آن متقاضی لغو جواز نیز افزایش یابد.

زنجان نیز نوروز امسال از آمار 75 درصدی عدم خرید آجیل از سوی مردم تبعیت کرده و به گفته مرتضی انتصار امسال نسبت به سال گذشته 75 درصد محصول آجیل مغازه‌‌داران زنجانی فروش نرفت و در حال حاضر بازار آجیل عزادار است.

چک‌های برگشتی

به گفته این مسئول برخی از مغازه‌داران آجیل و خشکبار خود را به صورت چک دو ماهه خرید کرده و همانند سنوات گذشته با فروش ایام نوروز پول چک‌های خود را پرداخت می‌کردند ولی در وضعیت فعلی بسیاری از فروشندگان آجیل با چک‌های برگشتی مواجهند عده دیگر پول نقد خود را به آجیل و خشکبار داده‌اند و الان جنسشان روی دستشان مانده است.

انتصار این‌گونه عنوان می‌کند که یک گونی پسته بالای 12 میلیون تومان هزینه دارد، اگر یک مغازه‌داری 10 گونی پسته خریداری کند یعنی 120 میلیون تومان بابت آن هزینه کرده است، البته آجیل فقط پسته نیست و سایر خشکبار نیز باید باشد که بر این اساس با یک حساب سرانگشتی یک مغازه کوچک یک میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار که خود یکی از آجیل فروشان معروف شهر را مدیریت می‌کند به وجود مشتری‌های ثابت و خاص خود در زنجان و نیز از شهرستان‌های مختلف اشاره دارد که در سال‌های گذشته خریدهایشان را از مغازه وی انجام می‌دادند ولی با وجود کمپین نه به خرید آجیل امسال وضعیت فروشش اصلاً تعریفی نداشته است.

به گفته این مسئول قیمت دلیل اصلی مردم برای نخریدن آجیل نبود بلکه قدرت و توان خرید مردم کاهش یافته بود، سال گذشته بهترین آجیل با قیمت 70 هزار تومان به فروش می‌رسید در حالی که امسال 200 هزار تومان بود در حالی که کیفیت همان بود.

آجیل فروشان گرانفروشی نکرده‌اند

انتصار معتقد است که آجیل فروشان گرانفروشی نکرده‌اند بلکه گرانی تمامی اجناس در سطح کشور منجر به افزایش قیمت آجیل نیز شده است وگرنه اگر گرانفروشی مطرح بود اتحادیه پیش از مردم در کنترل قیمت و کاهش آن وارد می‌شد ولی متأسفانه این گرانی در کل کشور حاکم شده است.

این مسئول به تعیین دو نرخ برای آجیل در نوروز امسال اشاره کرد و گفت: امسال وقتی دیدیم بازار پاسخگو نیست و خرید مردم کاهش یافته 10 درصد سود استاندارد فروشنده را به 4 درصد کاهش دادیم ولی متأسفانه تأثیرگذار نبود هر چند قیمت آجیل در زنجان نسبت به استان‌های همجوار پایین‌تر بود.

با وجود این‌که انتصار عنوان می‌کند که بسیاری از آجیل‌ فروشی‌های زنجان ورشکست شدند چرا که ماحصل چندین سال فعالیت و تلاششان به فنا رفته است در پاسخ به صادرات محصولاتشان این‌گونه عنوان کرد که شهرستان زنجان امکان صادرات نداشته و این موضوع هزینه بالایی را می‌طلبد.

در پیگیری صدای زنجان در مورد شرایط صادرات محصول انبار شده آجیل فروشان و این‌که آیا این موضوع اصلاً شدنی است یا خیر؟ و این‌که نظر سازمان صنعت معدن و تجارت استان در این زمینه چیست به سراغ امیرعلی مسیبی، معاون امور بازرگانی و تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان رفته و موضوع را از او پیگیری می‌کنیم که در پاسخ به شرایط سخت صادرات این‌ نوع کالا اشاره کرده و می‌گوید: از آنجایی آجیل و خشکبار محصول خوراکی است و برای صادرات آن باید ضوابط بهداشتی کشور هدف را نیز رعایت کنیم و در کنار آن پیدا کردن بازار هدف نیز دشوار است چرا که برخی افراد خبره در این حوزه فعالیت داشته و اجازه حضور دیگر افراد در این بخش شاید بسیار سخت باشد.

فاکتور خرید و فروششان را بررسی نمی‌کنیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان ارتباط دادن این فروشندگان با صادرکنندگان عمده و فعال در این بخش وجود ندارد نیز این‌گونه بیان کرد: این امکان وجود دارد و هر مغازه‌داری که تناژ بالایی از آجیل را در انبار دارد می‌تواند به سازمان صنعت و معدن مراجعه کرده و ما از آنان حمایت کرده و به اتاق بازرگانی و انجمن صادرکنندگان خشکبار معرفی می‌کنیم.

این مسئول با تأکید بر این‌که متأسفانه از آنجایی که برخی از این فروشندگان محصول را در انبارهای خود احتکار کرده‌اند هیچ گاه حاضر نمی‌شوند به صنعت و معدن مراجعه کنند چرا که در بدو ورود از آنان در زمینه ثبت انبارشان و میزان کالاهای موجود در آن سوال می‌شود، افزود: بررسی فاکتورهای خرید و فروش آن‌ها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد ولی برای حمایت از این قشر در این حوزه ورود پیدا نمی‌کنیم و می‌توانیم آنان را به نهادهای مربوطه معرفی کنیم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که در سیستم کلی کشور عرضه و تقاضا آزاد بوده و تا امروز کسی در حوزه چرایی و نحوه فروش یک محصول ورود پیدا نکرده بود هر چند در زمان گرانفروشی وظیفه دولت سامان بخشیدن و کنترل قیمت است، گفت: با توجه به افزایش قیمت آجیل و خشکبار بنا به دلایلی که عنوان می‌شود ناشی از سرمازدگی درختان پسته، عدم واردات و یا عوامل دیگر محصولی گران شده و عده‌ای از خریداران خود را از دست می‌دهد.

مسیبی با بیان این‌که متأسفانه برخی از محصولات فروش رفته همانند آجیل جزو کالاهای لوکس مردم به شمار رفته و با توجه به قیمت بالای آن مردم نیازی به خرید احساس نکردند، یادآور شد: در این اوضاع عده‌ای از افراد تصمیم بر سوء‌استفاده از وضعیت داشته و آجیل در تناژهای بالا را خریداری کرده و امیدوارند ره صد ساله را یک شبه سپری کنند ولی حال به هر دلیلی با مشکل مواجه شدند و گلایه از تلمبار شدن اجناس در انبارهایشان دارند.

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx1075


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»