کد خبر: 1077
1398/01/28 - 19:46


صدای زنجان از پروژه 10 ساله تعریض جاده دندی گزارش می‌‌دهد

سریال 10 ساله جاده مرگ

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- راه‌های ارتباطی که یکی از عوامل توسعه پایدار، پیشرفت و ترقی است این روزها به دلایل مختلف تبدیل به قتلگاه و بلای جان مردمان شده است، بعضی از محورهای مواصلاتی به دلیل نداشتن استانداردهای لازم، عدم رعایت اصول مهندسی و غیره خسارت‌های جانی و مالی زیادی را به دست بشر می‌دهد.

شهر دندی و منطقه انگوران به دلیل وجود معادن زیاد از جمله وجود بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه در این منطقه، راه ارتباطی دندی به تخت سلیمان و وجود پناهگاه حیات وحش همیشه به عنوان یکی از مقاصد مورد توجه رانندگان کامیون‌ها، خودروهای سبک و سنگین، گردشگران، دوستداران طبیعت و مسافران محسوب می‌شود به طوری که این محور پرترددترین محورهای ارتباطی شهرستان ماهنشان به شمار می‌آید.

متأسفانه این محور به دلیل وجود نقاط حادثه‌خیز قابل توجه و به تبع آن تصادفات مرگبار و آمار کشته‌ها، لقب جاده مرگبار را به خود اختصاص داده و کمتر شهروندی است که از خطرناک بودن این جاده گلایه‌ نداشته باشد چرا که برخی از آنان عزیزان خود را در همین محور از دست دادند.

تصادفات مرگباری که به یکباره شاهد از دست رفتن چندین شهروند و یا هموطن در یک روز بودیم و همین موضوع شاید برخی از مسئولان را به فکر ضرورت برطرف کردن مشکلات و نقاط حادثه‌خیز این محور بیاندازد ولی متأسفانه همانند گذشته این احساس وظیفه پس از چند روز به فراموشی سپرده شده و این فراموشی ممکن است تا 10 سال به طول انجامیده هنوز هم به نتیجه نرسد.

** در 10 سال فقط 25 کیلومتر تعریض جاده زنجان- دندی انجام شده است

این‌که عامل انسانی در بروز تصادفات نقش چشم‌گیری دارد قابل کتمان نیست ولی پوشاندن بی‌مسئولیتی برخی از مسئولان در قبای سهل‌انگاری و خطای انسانی نیز به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست چرا که برای نمونه از آغاز تعریض جاده مرگبار زنجان- دندی به طول 90 کیلومتر که در سال چندین کشته و مصدوم به همراه دارد بیش از 10 سال می‌گذرد و به گفته شهروندان تنها 25 کیلومتر از آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته و قابل استفاده بوده و هنوز نقاط پرحادثه آن اصلاح نشده است.

مرداد ماه سال گذشته بود که در یک روز بارانی در همین محور زنجان به دندی چهار نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و خانواده آن‌ها داغدار شدند و نزدیک به 10 نفر دیگر نیز دچار مصدومیت جرحی شدند که به گفته عضو شورای شهرستان ماهنشان و به استناد شاهدان در محل علت اصلی این تصادف را کوتاهی پیمانکار در نحوه جمع‌آوری آب‌های سطحی و سرریز شدن آب باران و ماسه بر روی پل در دست احداث بوده و همین کوتاهی‌ها و بی‌توجهی‌ها را سبب بروز تصادفات فوتی، جرحی و مالی در آن محور می‌داند.

به گفته این عضو شورای استان عملیات تعریض جاده زنجان- دندی از 10 پیش تاکنون حدود 20 کیلومتر انجام شده و از سمت دندی به زنجان نیز که از 8 سال پیش آغاز شده فقط 5 کیلومتر پیشرفت داشته است در حالی که با بهره‌برداری از 25 کیلومتر آن هنوز محورهای حادثه‌ساز و تصادف‌خیز همچنان بر جای مانده و معلوم نیست این پروژه تا چند سال دیگر همچنان ادامه‌دار خواهد بود.

** پیشرفت لاک‌پشتی و تخصیص اعتبار قطره‌چکانی محور زنجان- دندی

وی با تأکید بر این‌که به دلیل عدم تخصیص اعتبارات عمرانی تعریض جاده از سمت دندی به زنجان به کندی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: از سمت زنجان نیز اجرای این پروژه با تخصیص اعتبار قطره‌چکانی به صورت لاک‌پشتی در دست اقدام است و با این روند کنونی معلوم نیست باید چندین نسل دیگر منتظر اتمام و بهره‌برداری از آن باشند.

فرامرزلو معتقد است شورای شهر دندی پیگیری‌های لازم را در خصوص تسریع در انجام عملیات عمرانی پروژه انجام داده ولی ادارت مرتبط بر کمبود اعتبارات اشاره دارند، افزود: اهمیت موضوع به قدری است که استاندار و معاونانش نیز از محل پروژه بازدید کرده و تأکید بر سرعت بخشیدن به عملیات عمرانی داشتند.

وی با بیان این‌که در بازدید استاندار از پروژه مقرر شده درصدی از مبلغ هزینه پروژه توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و  مابقی نیز از اعتبارات دولتی ناشی از عواید معادن موجود در منطقه به پروژه اختصاص داده شود، تصریح کرد: بهسازی این راه ارتباطی برای توسعه شهر و منطقه بسیار تأثیرگذار بوده تا جایی که در حال حاضر به دلیل نبود جاده مناسب بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل به فعالیت در منطقه را ندارند.

** نارضایتی مردم دندی از نبود راه ارتباطی مناسب

به گفته عضو شورای شهر دندی در حال حاضر بیشترین نارضایتی مردم محل از نبود راه ارتباطی مناسب و نیز نبود پزشک متخصص در منطقه است، ابراز کرد: متأسفانه با وجود وسعت و جمعیت بالای شهرستان تخصیص اعتبارات برای پروژه‌های عمرانی کمتراز شهرستان‌های دیگر استان است.

وی با تأکید بر این‌که آسفالت محور دندی به دلیل تردد ماشین‌آلات سنگین به سبب وجود معادن روی در منطقه از بین رفته و تا زمان اتمام پروژه تعریض و بهسازی در حال حاضر جاده نیاز به روکش دارد، خاطرنشان کرد: عمر مفید آسفالت محور دندی با وجود تردد دستگاه‌های سنگین بیشتر از دو سال نیست.

این مسئول در خصوص تخصیص بخشی از ارزش افزوده معادن در راستای توسعه منطقه نیز عنوان کرد: تخصیص یک درصد از فروش معادن به شهرستان در قانون برنامه ششم به منظور بهبود شاخص‌های توسعه‌ای منطقه مورد تأکید بود ولی نحوه توزیع در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تاکنون مبلغی در این خصوص به شهرستان تخصیص داده نشده است.

** استقرار پاسگاه ویژه در محور زنجان- دندی


سرهنگ محمدعلی عظیمی، جانشین رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان در گفت‌وگو با صدای زنجان از جمله اقدامات پلیس راه در محور زنجان به دندی را اعزام تیم‌های گشتی و نیز ایجاد پاسگاه عنوان کرده و می‌افزاید: از آنجایی که این محور فاقد پاسگاه نیروی انتظامی بوده و پاسگاه زنجان- بیجار به مسائل و مشکلات رخ داده در این مسیر رسیدگی می‌کرد از همین رو در کیلومتر 80 محور مذکور پاسگاه مستقر شده و به صورت مستقل در حال فعالیت است.

این مسئول معتقد است هر چند محور زنجان- دندی دارای نقاط حادثه‌خیز بوده و نیاز به اصلاح  و تعریض دارد ولی به عقیده من بیشترین عامل تصادفات سهل‌انگاری و بی‌توجهی رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی است چرا که راننده با وجود خطرساز بودن جاده برای انجام سبقت به این موضوع توجهی نداشته و در نقطه حادثه خیز اقدام به سبقت می‌کند، یادآور شد: این محور به دلیل وجود سرازیری و پرتگاه از جمله جاده‌های پرخطر استان بوده و رانندگان باید توجه بیشتری به این موضوع داشته و مقررات راهنمایی و رانندگی را جدی بگیرند تا جان خود و سرنشینان را به خطر نیاندازند.

**سهم 3.14 درصدی محور زنجان- دندی از وقوع 2 هزار تصادف رخ داده در محورهای مواصلاتی استان

به گفته سرهنگ عظیمی استاندارد بودن جاده یکی از فاکتورهای بروز تصادفات بوده بخش مهمی از آن به فرهنگسازی و رعایت مقررات از سوی رانندگان مرتبط است چرا که در حال حاضر بیشترین تصادفات رخ داده در محورهای مواصلاتی استان مربوط به اتوبان زنجان- قزوین است حال این‌که این محور فاقد پرتگاه یا سرازیری بوده و تقریباً جاده استانداردی است ولی 36 درصد از مجموع تصادفات رخ داده مربوط به این محور است، افزود: سهم محور زنجان- دندی از کل تصادفات 3.14 درصد برآورد شده است در حالی که سال گذشته در مجموع 2 هزار تصادف در محورهای مواصلاتی استان به ثبت رسیده است.

به گفته این مسئول اوایل سال گذشته 4 مورد تصادف فوتی در محور زنجان- دندی که منجر به کشته شدن 7 نفر از هموطنان شده بود به ثبت رسیده است، ابراز کرد: در این محورنیمه نخست سال گذشته 26 تصادف جرحی و 38 تصادف خسارتی رخ داده بود که در پی آن 37 نفر دچار مصدومیت شدند.

** تصادفات و حوادث رانندگی در ایران دومین عامل مرگ‌ و میر بعد از حملات قلبی

براساس آمارها روزانه ۷۵ نفر در ایران بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند، بر این میزان تلفات جانی باید خسارات اقتصادی ناشی از تصادفات را نیز افزود که حدود ۸هزار میلیارد تومان یعنی ۴درصد تولید ناخالص ملی کشور است.

ارائه این آمارها زمانی دردناک‌تر می‌شود که بدانیم ایران با ثبت ‌آمار ۲۷ هزار کشته در سال نسبت به جمعیت 80 میلیونی خود رتبه نخست را در این زمینه در دنیا داراست بنابراین امروزه در مورد آمار تلفات انسانی جاده‌های کشور آمارهای مختلفی ارائه می‌شود، اما آنچه به عنوان حقیقت ماجرا به قوت خود باقی است تعداد بالای مصدومان و کشته‌شدگان در سوانح رانندگی است که اگر میانگین ۲۳ تا ۲۷ هزار کشته در حوادث رانندگی در طول سال معیار قرار دهیم بخش قابل توجهی از این آمار در محورهای مواصلاتی دندی شکل می‌گیرد .

در پایان این نکته قابل ذکر است که دندی با حدود چهار هزار نفر جمعیت به دلیل وجود شرکت‌های سرب و روی مهاجر‌پذیر است، این شهر چند سالی است که نام شهر را برخود دارد، دندی که پیش‌تر روستایی در قلب بخش انگوران بود، اکنون در قامت شهر خودنمایی می‌کند، اما هنوز نشانه‌هایی از روستا در آن به چشم می‌خورد. هنوز امکانات زیرساختی در این شهر جدید فراهم نشده است و شهروندان آن برای توسعه شهرشان به گذشت زمان امید دارند تا شاید بتوانند از امکانات رفاهی و تفریحی بیشتری برخوردار شوند از همین رو عده‌ای  بر این باوراند که دندی با تمام ضعف‌هایش اگر با شهرهای همجوارش مقایسه شود در رتبه بالایی قرار دارد.

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx1077


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»