کد خبر: 1653
1399/01/15 - 13:58


صدای زنجان تعطیلی شرکت مینوی خرمدره را پیگیری می‌کند؛

کرونا یا تعدیل؟

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: مدیریت مینو برای سلامتی کارگران تعطیل کرده است

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- جمعی از کارگران شرکت مینوی خرمدره در تماس با دفتر صدای زنجان با اشاره به تصمیم مدیریت کارخانه برای تعطیلی از 15 اسفندماه 98 تا 16 فروردین‌ماه سال جاری اعلام کردند: با توجه به خسارت کروناویروس به واحدها و شرکت‌های تولیدی که در پی آن مسئولان مربوطه نسبت به تعدیل پرسنل اقدام می‌کنند، نگران از دست دادن کارشان هستند. 

شیوع کروناویروس در کشور و به تبع آن در استان سبب شد تا برخی از واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک که با مشاهده ابتلای تعدادی از کارگران فعال در برخی شرکت‌ها به کروناویروس که نگرانی‌هایی را در عرصه سلامت و تولید برای کارگران، کارفرمایان و مسئولان استان به وجود آورده بود، به صورت داوطلبانه نسبت به تعطیلی صنف و یا کارخانه خود در هفته‌های نخست اسفندماه 98 اقدام کنند.

کیانوش جهانپور سخنگوی ستاد مقابله با کرونای کشور هم در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها در این رابطه گفت: پیشنهاد ما این است که اگر شرکت ها و کارخانجات می‌توانند به کارکنان خود دور کاری بدهند چرا که ماهیت شغلی بخشی از کارکنان با دور کاری امکان پذیر است همچنین اگر یک کارخانه امکان اقامت کارکنان خود را داشت این کار را انجام بدهد تا از آسیب های رفت و آمد جلوگیری شود.

وی افزود: اینکه توصیه می‌شود صنعت را تعطیل کنیم امکان پذیر نیست چرا که بخشی از صنعت مرتبط است با صنایع غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی که این صنایع امروز پشتیبان ما هستند و بنابراین نمی‌توان به راحتی آنها را تعطیل کرد.

جهانپور تاکید کرد: البته اگر کارخانه ای نتوانست تعطیل کند می‌تواند مواردی همچون رعایت فاصله کارکنان، تب‌سنجی در ورود افراد به محیط کار انجام شود.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا مطرح کرد: در کل نمی‌توان نسخه کلی برای تمام صنایع صادر کرد و دستور تعطیلی آنها را داد. همانطور که من نمی‌توانم با دورکاری وظیفه خود را انجام بدهم درباره بخشی از مشاغل نیز این موضوع صادق است و نمی‌توان درباره همه آنها به یک شکل تصمیم گیری کرد.

نگرانی

در زنجان نیز تعدادی از کارخانجات به دلیل شیوع کروناویروس نسبت به تعطیلی زودهنگام واحد تولیدی خود اقدام کرده‌اند یکی از این کارخانه‌ها، شرکت مینوی خرمدره است.

شرکت سهامی عام صنعتی مینوی خرمدره یكی از سه شركت خودكفایی است كه سهام آن در تالار بورس خرید و فروش می‌شود. شرکت سهامی عام صنعتی مینوی خرمدره تحت پوشش شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان، یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های صنعتی تولید کننده‌ی مواد غذایی از قبیل انواع آرد،بیسکویت،ویفر، تافی، پفک، آب‌نبات، شکلات، کیک و غیره در خاورمیانه است که در سال 1351 در منطقه خرمدره، کیلومتر 85 جاده زنجان، به وسعت 54 هکتار احداث شد و در سال 1353 شمسی شروع به فعالیت کرد. در حال حاضر این شرکت، از ظرفیت تولید روزانه حدود 500 تن محصولات غذایی و انواع آرد صنعتی به ظرفیت روزانه 250تن در کارخانه آرد مینو برخوردار است.

شرکت مینوی خرمدره با ایجاد تمهیدات لازم، آمادگی خود را برای ارائه خدمات صادراتی برای سایر شرکت‌های مواد غذایی اعلام کرده و هم اکنون به عنوان یک شرکت صادر کننده محصولات غذایی، فعالیت می‌کند. از پروژه‌ها و طرح‌های انجام شده توسط شرکت مینوی خرمدره، می‌توان به تولید بیسکوئیت ساقه‌طلایی زیتون و عسل برای اولین بار در کشور، راه اندازی و توسعه خط تولید کیک پاندین یا کاپ‌کیک و آمادگی برای دریافت گواهینامه استاندارد بین المللی ایمنی مواد غذایی ایزو 22000، راه اندازی محصول پنی‌ویف، بازنگری و بازسازی فرآیند تولید و دستیابی به ظرفیت 220 تن آرد در روز و چندین اقدام دیگر اشاره کرد.

جمعی از کارگران شرکت مینوی خرمدره در تماس با دفتر صدای زنجان با اشاره به تصمیم مدیریت کارخانه برای تعطیلی از 15 اسفندماه 98 تا 16 فروردین‌ماه سال جاری اعلام کردند: با توجه به خسارت کروناویروس به واحدها و شرکت‌های تولیدی که در پی آن مسئولان مربوطه نسبت به تعدیل پرسنل اقدام می‌کنند، نگران از دست دادن کارشان هستند. 

گفته می‌شود این تصمیم مدیریت پس از ابتلای تعدادی از کارگران شرکت مینو به کروناویروس اتخاذ شده و با توجه به عدم وجود امکانات قرنطینه‌ای، مسئولان شرکت ترجیح داده‌اند تا درهای شرکت را تا پایان تعطیلات نوروزی ببندند. اما مسئولان سازمان صمت استان معتقدند اقدام کارفرما در راستای سلامتی کارگران و پیشگیری از ابتلای آن‌ها به کروناویروس بوده است.

البته یکی از پرسنل فعال در شرکت مینوی خرمدره در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه مدیریت طبق روال هر سال نسبت به تعطیلی کارخانه از 15 اسفند تا 16 فروردین‌ماه اقدام کرده است، با ابراز خوش‌بینی برای بازگشتن خود به کارخانه می‌گوید: در این مدت تعطیلی حقوقش پرداخت شده و مشکلی ندارد.

این در حالی است که یکی از کارگران این واحد تولیدی با اشاره به تعطیلی زودهنگام کارخانه در مقایسه با سال‌های قبل، استدلال کارفرما در تعطیلی کارخانه برای حفظ سلامتی کارگران به دلیل انتشار ویروس کرونا را یک بهانه‌ می‌داند چراکه با تعطیلی کارخانه هیچ تضمین برای اشتغال دوباره آن‌ها وجود ندارد.

هیچ گزارشی ناشی از خسارت اقتصادی کرونا به کارخانجات استان، دریافت نشده است

ارتباط تلفنی صدای زنجان با مدیران شرکت مینوی خرمدره به منظور پیگیری نگرانی کارگران از بیکاری میسر نشد اما ناصر فغفوری، رئیس سازمان صمت استان با اشاره به اینکه این شرکت به هیچ عنوان بدهی و یا مشکل مالی ندارد، تاکید می‌کند: شرکت مینوی خرمدره هیچ برنامه‌ای برای تعدیل نیروی کار ندارد.

وی با اشاره به حساسیت‌های موجود واحدهای فعال در بخش صنایع غذایی به دلیل شیوع کروناویروس تصریح می‌کند: بیش‌تر حساسیت در بخش تولید نان، ماکارونی و سایر کالاهای ضروری بود. تولیدات شرکت مینوی خرمدره مربوط به کالهای غیرضرور نظیر کیک و بیسکویت است اما به دلیل سلامتی کارگران و پیشگیری از هر گونه مشکلی مدیریت تصمیم به تعطیلی کارخانه در اسفندماه گرفت که تا پایان تعطیلات نورزوی ادامه دارد.

فغفوری با اشاره به لزوم قرنطینه 14 روزه کارگران و پرسنل در صورت مشاهده نمونه ابتلا به کروناویروس خاطرنشان می‌کند: بخش عمده‌ای از خرمدره‌ای‌ها در شرکت مینو به عنوان نیروی کار فعالیت می‌کنند و در صورت ابتلای حتی یک نفر به این بیماری باید کل پرسنل به مدت 14 روز قرنطینه می‌شدند که البته امکامات کافی و لازم برای قرنطینه این تعداد کارگر وجود نداشت، مسئولان کارخانه با علم به این موضوع در برخی بخش‌ها ظرفیت تولید را کاهش دادند و برخی دیگر را زودتر از موعد هر سال، تعطیل کردند.

رئیس سازمان صمت استان با اشاره به آخرین آمارهای دریافتی از شرکت مینوی خرمدره عنوان می‌کند: این آمارها قوی و دلگرم‌کننده بود و امسال این شرکت برنامه خوبی در راستای تولید و رونق دارد، مدیران امیدوارند امسال سفارشات بالایی را داشته باشند.

فغفوری در مورد تعطیلی زودهنگام شرکت مینو و برخی شرکت‌ها و کارخانجات استان و احتمال خسارت اقتصادی و نحوه حمایت از آن‌ها نیز می‌افزاید: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر خسارت کارخانجات و شرکت‌های استان وصول نشده است. عمده خسارات مربوط به اصناف از جمله قنادی‌ها و واحدهای پوشاک است. برای حمایت از کارخانجات خسارت دیده احتمالی نیز فعلا دستورالعمل ابلاغی از سوی مرکز ابلاغ نشده است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمینوی خرمدرهتعدیل نیروصنعت و معدن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1653


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»