کد خبر: 178
504
1396/06/22 - 19:46


پاسخ سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری به سؤال صدای زنجان درباره وضعیت نصب کارتخوان‌ بر روی تاکسی‌های شهری:

«ربطی به ما ندارد، از شهرداری بپرسید»

شهروندان زنجانی: اطلاعی از طرح نداریم

پایگاه خبری صدای زنجان

اطلس منصف- در دو دهه اخیر در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه شاهد روند رو به رشد استفاده از تکنولوژی و خدمات الکترونیکی و کاربردهای متنوع آن هستیم به طوری که این رشد فناوری و پیشرفت تکنولوژی خواه و ناخواه در کشورمان نیز رواج یافته و تا حدودی شاهد استفاده از این فناوری‌ها هستیم.

می‌توان گفت مهم‌ترین کارکرد این قبیل تکنولوژی‌ها و در پی آن تحقق دولت الکترونیک، به‌کارگیری فناوری در بخش‌های مختلف به منظور بالابردن رضایت مردم و افزایش بهره‌وری‌ست.

اگر پیاده‌سازی خدمات الکترونیک به طور صحیح انجام شود، گام اساسی برای رفع مشکلات حاشیه‌ای جامعه برداشته می‌شود همان‌گونه که در زنجان نیز مدتی‌ست طرح همگانی شدن کارت‌های الکترونیکی  شهروندی برای برای حذف پول خرد در حال اجراست.

حامی این طرح در زنجان بانک تجارت است و 15 شعب از این بانک  به همراه 50 دفتر پیشخوان فعال در سطح شهر برای شارژ این کارت توافق‌هایی را با شهرداری انجام داده‌اند.

چندی پیش شهروندان زنجانی شاهد افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل بودند که در همین راستا قرار شد در صورت استفاده مسافران تاکسی از کارت شهروندی، مبلغ کم‌تری نسبت به مسافرینی که از پول نقد استفاده می‌کنند، بپردازند. گذشته از این که چرا این طرح قبل از نصب دستگاه‌های کارتخوان بر روی تاکسی‌های شهری اجرا شد؟ موضوع دیگری که هنوز پاسخ روشنی به آن داده نشده است، زمان و نحوه تحویل دستگاه‌های کارتخوان به تاکسی‌های شهری برای اجرای صحیح طرح کارت شهروندی‌ست، مسئله‌ای که تاکسی‌رانان سطح شهر و مسئولان سازمان تاکسی‌رانی شهرداری زنجان پاسخ‌های متفاوتی برای آن دارند.

در همین رابطه تعدادی از رانندگان تاکسی در گفت‌وگو با خبرنگار صدای زنجان این‌گونه به بیان مشکلات خود در رابطه با طرح کارت شهروندی پرداختند که «وقتی برای دریافت دستگاه کارت‌خوان به تاکسی‌رانی مراجعه می‌کنیم می‌گویند فعلاً دستگاه‌ها آماده نیست و پاسخی نمی‌دهند. همچنین تاکسی‌رانی قبل از اجرای این طرح و استفاده از کارت‌خوان در تاکسی‌های شهری باید آموزش لازم را برای افراد کم‌سواد و بی‌سواد پیش‌بینی می‌کرد تا این افراد بتوانند بدون مشکل این طرح را در خودرو ها اجرا کنند.»

راننده تاکسی دیگری می‌گوید: با استفاده از این طرح وقت مسافران کم‌تر تلف شده و مشکل پرداخت پول خرد حل می‌شود چون بعضاً پرداخت وجه نقد و نداشتن پول خرد باعث مشاجره لفظی بین راننده و مسافر می‌شود.

خبر نداریم

از سویی دیگر اغلب شهروندان زنجانی نیز در بررسی‌های صدای زنجان از اجرای طرح کارت شهروندی در آینده‌ای نزدیک اظهار بی‌اطلاعی کردند و از اجرایی شدن این طرح و هدف اصلی آن بی‌اطلاع هستند و عده‌ای هم می‌گویند اطلاع‌رسانی و تبلیغ در این زمینه بسیار ضعیف بوده است و اخبار کمی از این طرح را شنیده‌اند.

اما سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری زنجان در پاسخ به تماس خبرنگار صدای زنجان برای مطلع شدن از کم و کیف اجرای طرح و ادعای رانندگان تاکسی پاسخ جالبی را ارائه کرد.

مهدی مهاجری در پاسخ به تماس صدای زنجان با ادعای این‌که سازمان تاکسی‌رانی نقشی در این طرح ندارد، گفت: «ربطی به ما ندارد، از شهرداری بپرسید» و بدین ترتیب نقش سازمان تاکسیرانی در اجرای طرح کارت شهروندی مشخص شد.

این طرح می‌تواند یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین ابزار برای تحقق شهرالکترونیک باشد اما آمار و اطلاع دقیقی از این‌که این طرح در مرحله اولیه و آزمایشی خود چه روندی داشته است در دسترس نیست.

از سویی دیگر صدای زنجان در جریان تماس با سایر مسئولان شهرداری برای مشخص شدن وضعیت طرح کارت شهروندی نیز راه به جایی نبرد و این سؤال هم‌چنان باقی‌ست که طرح کارت شهروندی چگونه و چه زمانی اجرا می‌شود؟ طرحی که اغلب مردم از آن خبر ندارند و رانندگان تاکسی در جریان نحوه اجرای آن نیستند.

 

 

# روزنامه صدای زنجان ؛کارت شهروندی

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx178
نام
ایمیل
نظر*


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»