الهام احمدی- دانشآموزان دختر با توجه به
تغییرات خلقی و جسمی مربوط به دوران بلوغ خود، و از سویی دیگر با روند افزایشی
آسیبهای
اجتماعی و پایین آمدن سن ابتلا به برخی از آسیبها، نیازمند توجهات ویژهای از
ابعاد گوناگون هستند؛ وظیفه سنگینی که برعهده وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.
کم نیستند طرحهایی که توسط وزارت آموزش و
پرورش مطرح و معرفی شدهاند که طیفی متنوع از حوزههای سلامت روان و بهداشت دانشآموزان
به ویژه دختران را در برمیگیرد که البته در کم و کیف اجرای کامل آنها اطلاعات
قابل اتکایی در دست نیست اما مطرحشدنشان را باید نویدی برای آغاز توجهی جدی به
مسائل جسمی و روانی دانشآموزان دختر قلمداد کرد.
فرزانه حدادیان، مشاوره امور بانوان ادارهکل
آموزش و پرورش استان در گفتوگو با صدای زنجان به طرحهای اجرایی شده در راستای
بهبود وضعیت بهداشتی دانشآموزان دختر در سطح مدارس استان اشاره کرده که در ادامه
روند اجرای این طرحها را میخوانید:
وی به وضعیت طرحهای اجرایی شده در سطح مدارس
استان جهت بهبود وضعیت بهداشتی دانشآموزان دختر اشاره کرد و گفت: در راستای
استقرار اهداف سند تحول بنیادین و ارتقای سطح سلامت جامعه و دانشافزایی و توانمندسازی
دانشآموزان و اولیا و همکاران فرهنگی طرحهای متعددی توسط امور بانوان اداره کل
آموزش و پرورش استان برگزار شده که از جمله آنها میتوان به طرح بشری، طرح مشکوه،
طرح دانشافزایی و توانمندسازی زنان فرهنگی سرپرست خانوار و غیره اشاره کرد.
طرح «بُشری»
وی در توضیح روند اجرای طرح بشری و اینکه این
طرح برای چه مقاطعی در مدارس دخترانه استان اجرایی میشود، تصریح کرد: طرح بشری به
منظور بهبود وضعیت آموزشی بهداشتی دانشآموزان دختر پایه هفتم با اولویت مدارس
شبانهروزی اجرایی میشود.
مشاور امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش
استان با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی همه کشورها را مکلف به توجه ویژه و
اولویت دادن به بهداشت همه مردم از جمله دانشآموزان کرده است، ابراز کرد: آگاهی و
ارتقاء اطلاعات دانشآموزان سبب ایجاد رفتارهای پیشگیرانه در آنها شده و زمینه
بروز بیماریها را در سنین بالاتر از بین میبرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به شعار «
پیشگیری بهتر از درمان است » باید کاری کرد تا با افزایش آگاهی در دختران و ایجاد
رفتارهای پیشگیرانه، زمینه بهبود تغذیه و توجه به ورزش در آنها افزایش یابد.
حدادیان در پاسخ به سوال صدای زنجان در زمینه
هدف اجرای طرح بشری اینگونه عنوان کرد: هدف از اجرای طرح بشری افزایش دانش، نگرش
و عملکرد دانشآموزان پایه هفتم در دوران بلوغ، ارتقا و توسعه سطح سلامت جسمی و
بهداشتی، افزایش سطح انگیزشی آنها برای حفظ سلامت و توجه به انجام مراقبتهای
بهداشتی و درمانی و پیشگیری از بیماریهای دوران بلوغ در آنها است، گفتنی است این
طرح مذکور در تمامی نواحی و مناطق 14 گانه استان در سال جاری برگزار شد.
وی با تأکید بر اینکه در سطح مدارس مجری طرح
بشری به همراه توزیع بستههای آموزشی، کارگاههای آموزشی بهداشت بلوغ ویژه دانشآموزان
پایه هفتم و اولیای آنان را برگزار کرد که در این کارگاه وضعیت دوران بلوغ و حفظ
سلامت جسمی دانشآموزان دختر به تفکیک با حضور دانشآموزان، والدین آنها و اولیای
مدرسه توضیح داده میشود تا در جریان نحوه برخورد و ارتباط با دانشآموزان در این
سن قرار بگیرند، یادآور شد: در صورت تخصیص اعتبار بیشتر میتوان طرح مذکور را در
اکثر مدارس استان برگزار کرد.
اجرای سه ساله طرح مشکوه
مشاور امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش
استان در ادامه با اشاره به «طرح مشکوه» اجرایی شده برای دانشآموزان دختر پایه
هشتم تصریح کرد: به منظور بهسازی و سالمسازی روابط دختران نوجوان در خانواده و
مدرسه براساس آموزههای دینی، افزایش مهارت خودآگاهی در ارتباط موثر و مناسب با
خانواده و مدرسه، انتقال ارزشهای صحیح و منطقی به دانشآموزان دختر منطبق با
اهداف نظام تعلیم و تربیت و بایستههای دینی طرح مشکوه در بین دانشآموزان دختر پایه
هشتم در طول سال برگزار شد.
وی در ادامه اهداف پیشبینی شده در نتیجه
اجرای طرح مذکور به بهبودبخشی مهارتهای ارتباطی موثر بین والدین و مربیان، دانشآموزان
دختر و تعامل موفق بین این سه گروه اشاره کرد و افزود: در کنار طرح آموزش و بهداشت
بلوغ، آموزشهای مهارتهای زندگی یکی از مسایلی است که میتواند بهداشت روانی دانشآموزان
را تأمین کند در همین راستا طرح مشکوه در سال جاری در قالب کارگاههای آموزشی ویژه
دانشآموزان دختر پایه هشتم اجرا شد .
حدادیان به اجرای طرحی در زمینه آشنایی دانشآموزان
دختر به حقوق شهروندی خود اشاره کرد و یادآور شد: طرح آموزشی حقوق و تکالیف به
دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه از جمله طرحهایی است که این دختران را با حقوق
شهروندی و اجتماعی خود آگاه میکند.
وی تصریح کرد: رعایت حقوق و انجام تکالیف از
ارکان اساسی زندگی اجتماعی و فرهنگی انسان در جامعه امروز محسوب میشود و از آنجا
که یکایک افراد به عنوان اعضای یک جامعه در حوزههای مختلف مشارکت داشته و در
برابر حقوقی که دارند مسئولیتهایی را نیز در راستای اداره بهتر جامعه و ایجاد نظم
برعهده میگیرند از همین رو لازم است از همان کودکی و نوجوانی رفتارهای مسئولانه
را از نظر اجتماعی و اخلاقی بیاموزند.
مشاور امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش
استان بیان کرد: در راستای آشنایی دانشآموزان با حقوق شهروندی، تکالیف فردی،
خانوادگی و اجتماعی و حقوق بشر به عنوان نهاد و مبنایی برای جامعه مدنی، طرح آموزش
حقوق و تکالیف به دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه از حدود سه سال پیش در مدارس
به اجرا گذاشته شده است تا در قالب کارگاههای آموزشی این آموزشها به دانشآموزان،
معلمان و والدین آنها داده شود.
وی از اهمیت آگاهسازی هم زمان دانشآموزان،
والدین و معلمان در مورد مسائل گریبانگیر دانشآموزان خبر داد و تصریح کرد: تجربه
به ما ثابت کرده اگر دانشآموز را آموزش دهیم و والدین یا معلم دانشآموزان از آن
مسأله آگاهی نداشته باشند به آن نتیجه مطلوبی که مد نظر است، نمیرسیم.
طرح دانشافزایی و توانمندسازی
زنان فرهنگی سرپرست خانوار
حدادیان با اشاره به اینکه زنان نقش مهم و
بسزایی در تعالی خانواده دارند بویژه در خانوادههایی که به هر علتی زنان سرپرست
خانواده هستند، گفت: به منظور افزایش قدرت پایداری و استقامت و فائق آمدن این زنان
که سرپرستی خانواده را به دوش میکشند بر مشکلات و چالشهای پیشرو جهت مدیریت
صحیح و مطلوب بر خود و خانواده، کلاس و نهایتاً محیط شغلی، مهارتهای فردی و
اجتماعیشان را باید تقویت کرد.
وی یادآور شد: از جمله برنامههای مد نظر در
راستای تقویت باورهای دینی زنان سرپرست خانوار جهت سلامت روان و پیشگیری از آسیبهای
اجتماعی، برگزاری کارگاه آموزشی به میزان 16 ساعت در قالب تشکیل مشاوره گروهی با
برپایی 2 روز اردوی فرهنگی، آموزش متوالی با حضور زنان فرهنگی سرپرست خانوار بود.
در پایان به کمبود اعتبارات مورد برای تحت
پوشش قرار دادن بخش قابل توجهی از جامعه هدف در طرحهای عنوان شده اشاره کرد و
افزود: با توجه به استقبال اکثریت مخاطبان از طرحهای مذکور پیشنهاد اختصاص بودجه
به مورد نیاز به اداره کل آموزش و پرورش برای اجرای طرح در اکثر نواحی و مناطق
ارائه شده است.
#بهداشت دختران، آموزش و پرورش زنجان، بودجه