کد خبر: 7684
1400/03/18 - 16:26


صدای زنجان موضوع چاقی و اضافه وزن در دوران کرونا را مورد بررسی قرار می‌دهد؛

کرونای چاق

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان زنجان: دانش‌آموزان ناحیه ۲ زنجان، ابهر و طارم اضافه وزن دارند/ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان: اضافه وزن ناشی از کم تحرکی در دوران کرونا، قابل جبران است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- همه‌گیری کرونا موجب بروز تغییراتی در شیوه زندگی آحاد جوامع شده است. این تغییرات به واسطه ضرورت رعایت دستورالعمل‌های پیشگیری و کنترلی از جمله رعایت فاصله فیزیکی، استرس بیماری و مشکلات روحی ـ‌ روانی ناشی از این نگرانی، تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز ورزشی و تفریحی بر سبک زندگی آحاد جامعه تاثیر بسیار داشته است. در تبیین سبک زندگی جنبه‌‌های مختلف شامل تغذیه، فعالیت فیزیکی، بهداشت فردی، الگوی خواب و.غیره وجود دارد. 

سبک زندگی سالم یکی از مهم ترین موارد قابل بررسی طی همه گیری ویروس کروناست، به طوری که سبک زندگی ناسالم زمینه ساز ابتلا به بیماری‌های مختلف ناشی از چاقی و اضافه وزن می شود. تغییرات ناشی از شیوع این بیماری و شرایط قرنطینه موجبات افزایش احتمال بروز اضافه وزن و چاقی را در پی دارد.

تحقیقات مختلف نشان داده به احتمال زیاد چاقی یک عامل خطرساز مستقل برای اثرات شدیدتر عفونت کووید۱۹ است. به طوری که مطالعات مختلف در کشورهای مختلف از جمله آمریکا و انگلیس نشان داده افراد دارای اضافه وزن و چاق در معرض خطر ابتلا و مرگ بیشتری نسبت به سایر افراد هستند. محققان انگلیسی نشان داده‌اند طبق آمار از هر ۱۰ نفر جان داده بر اثر کرونا ۶ نفر دچار اضافه وزن و چاقی بوده‌اند. این دانشمندان اعلام کرده اند اضافه وزن بیش از حد و چاقی مفرط احتمال ابتلا به ویروس کرونا را دو چندان می‌کند. در این خصوص محققان بیان کرده‌اند چاقی می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم در تشدید علائم کرونا در افراد و مرگ آنها نقش داشته باشد.

اگر چه در این زمینه تحقیقات قابل استنادی در استان رخ نداده است اما بررسی‌های معاونت تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان زنجان بر افزایش چاقی دانش آموزان در دوران کرونا تاکید دارد به طوری که بر اساس نتایج طرح کوچ، دانش‌آموزان ناحیه ۲ زنجان، ابهر و طارم اضافه وزن دارند.

دانش‌آموزان ناحیه ۲ زنجان، ابهر و طارم اضافه وزن دارند

در این زمینه ذبیح‌الله تاراسی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان زنجان با اشاره به اینکه نگاه آموزش‌وپرورش استان زنجان، همگانی و عمومی بودن خدمات حوزه تربیت‌بدنی و سلامت است، می‌گوید: با ارتقای سواد حرکتی، ترویج سبک زندگی سالم و تمرکز بر رویکرد تربیت‌بدنی، اعمال یک مدیریت تغییر در گستره نظام تعلیم و تربیت با این چرخش تغییر پیدا کرده و یک نظام یکپارچه در گستره تعلیم و تربیت به وجود آمد.

وی با اشاره به مشارکت دانش‌آموزان در طرح کوچ، می‌افزاید: بررسی‌های معاونت تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان زنجان بر افزایش چاقی دانش آموزان در دوران کرونا تاکید دارد به طوری که بر اساس نتایج طرح کوچ، دانش‌آموزان ناحیه ۲ زنجان، ابهر و طارم اضافه وزن دارند.

به گفته این مسئول، در این طرح ۱۷۵ هزار و ۳۰۴ دانش‌آموز در مناطق چهارده‌گانه استان مورد سنجش قرار گرفته استtکه ۹۲.۷۸ درصد دانش‌آموزان را در بر می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: در سنجش اولیه صورت گرفته ۴.۴۶ درصد دانش‌آموزان لاغر و خیلی لاغر و ۲۸.۵۱ درصد در دامنه اضافه وزن و چاقی قرار داشتند. در این ارزیابی ۶۶.۹۹ درصد نیز جزو دانش‌آموزان دارای وزن طبیعی بودند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان زنجان با اشاره به ادامه فرآیند اجرایی طرح کوچ، تصریح می‌کند: در سنجش ثانویه در حدود ۳ درصد از دانش‌آموزان زیر پوشش به تغییرات BMI دست یافته بودند. در دامنه لاغر و خیلی لاغر، دانش‌آموزان افشار به همراه بزینه‌رود و ایجرود و در دامنه اضافه وزن و چاقی، طارم، ابهر و مناطق ناحیه ۲ زنجان قرار دارند.

 در این زمینه محققان معتقدند که اضافه وزن و چاقی در افراد باعث افزایش خطر برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شود همین بیماری‌های زمینه‌ای نیز خطر ابتلا به کرونای شدید و جان باختن را افزایش می‌دهد. این بدان معناست که چاقی به صورت غیر مستقیم با ایجاد بیماری‌های زمینه‌ای نیز می‌تواند خطر ابتلا به کرونای شدید را در افراد افزایش دهد. به طوری که از جمله عارضه‌های چاقی، تنگی نفس و افزایش ابتلا به بیماری‌های تنفسی و تنگی نفس است. در اثر این بیماری میزان دریافت اکسیژن به وسیله ریه‌ها کاهش می‌یابد و به این ترتیب اعضای بدن به دلیل کمبود دریافت اکسیژن عملکرد مناسبی پیدا نمی‌کنند و احتمال آسیب بر اثر این بیماری افزایش می‌یابد. همچنین چاقی خودش یک شرایط التهابی کاملا مزمن در بدن است که باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش قدرت بدن برای مبارزه با ویروس کرونا می شود. افراد چاق نسبت به  افراد دارای تناسب اندام با تولید بیش از اندازه نوعی آنزیم به نام آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین که در واقع دروازه‌ای برای ورود ویروس کووید -۱۹ است، بیشتر در خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند. بنابراین توجه  داشتن  به سبک زندگی سالم در این روزها می تواند از احتمال ابتلا به کرونا تا میزان بالایی بکاهد.

اضافه‌وزن ناشی از کم تحرکی در دوران کرونا، قابل جبران است

در این زمینه مریم نوبرانی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان با اشاره به اینکه بسته شدن اماکن عمومی و اجبار به انجام دورکاری‌ها و عدم تحرک و بسته شدن مراکز تفریحی و ورزشی یکی از دلایل چاقی در دوران کرونا به ویژه در کودکان است، می گوید: محدود شدن فعالیت کودکان در خانه و  تماشای تلویزیون و امنجام بازی‌های کامپیوتری و حتی مجازی شدن آموزش به نوعی تحرک افراد( از کوچک تا بزرگسال) را  درگیر کرده است و موجب کاهش تحرکات بدنی شده است.

وی ادامه می‌دهد: این عدم تحرک در ابتدای شروع کرونا شدت بیشتری داشت وبه سبب ناشناخته بودن بیماری افراد زیادی  دلنگران شدند و در خانه ماندند.ضمن اینکه توصیه نیز به این موضوع می‌شد اما هر چه که از شیوع بیماری گذشت مردم توانستند به این استرس و اضطراب غلبه پیدا کنند و توانستند به برخی از فعالیتهای خود با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگردند اما همچنان شاهد هستیم که این موضوع؛ هنوز که هنوز است به وضعیت اول باز نگشته است.

وی با اشاره به اینکه خود موضوع کرونا و ناشناخته بودن این بیماری نیز موجب اضطراب افراد شده است، اظهار می‌کند: این اضطراب به خاطر مشکلات اقتصادی و حضور فرزندان و همسر در خانه و بیکاری افراد در جهات دیگر موجب می شد که اضطراب در افراد گسترش یابد و به دنبال اینموضوع، بسیاری افراد دچار پرخوری استرسی شدند و یکی از دلایل چاقی افراد در این دوران را نیز می‌توان این عامل دانست.

این مسئول با اشاره به اینکه در کنار عوامل بی‌تحرکی و پر خوری استرسی، با توجه به حضور افراد در خانه  تمایل مصرف تنقلات و مواد پر انرژی افزایش یافت، می‌گوید: کودکان و بزرگسالان به سبب اینکه در این دوران تفریح دیگری وجود نداشت، به مصرف خوراکی تمایل پیدا می‌کنند و خوراکی جایگزین آن می‌شود و یا بسیاری به سراغ پخت و پزهای داخل خانه رفتند و این موارد موجب افزایش اشتهای افراد به تنقلات و مواد غذایی شد.

به گفته نوبرانی همه این عوامل در کنار هم باعث شد که به نوعی افراد در این دوران دچار کم تحرکی و چاقی شوند. اما اگر این اضافه وزن منشا ژنتیکی نداشته باشد و الزاما مربوط به این دوران باشد، این اضافه وزن قابل برگشت است یعنی به محض اینکه کودکان فعالیت‌های خود را زیاد کنند شاهد کاهش وزن آنها و برگشت به وزن سابق خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه کاهش وزن کودکان نیازمند همتی از سوی والدین است، اظهار می‌کند: والدین باید تلاش کنند که کودکان را از مصرف تنقلات باز دارند و آنها را به سمت مصرف میوه و سبزیجات سوق بدهند. همچنین فرزندان خود را در خانه وادار به فعالیت بدنی کنند. این موراد در مجموع باعث خواهد شد که اضافه وزنی که اتفاق افتاده است، کاهش یابد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانچاقیکرونا
sedayezanjannews.ir/nx7684


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»