کد خبر: 4743
1399/08/17 - 16:24


مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان در پاسخ به سؤال صدای زنجان درباره وضعیت آسفالت مطرح کرد:

بی‌توجهی به زیرسازی، دلیل عمر پایین آسفالت

فیروز شاهی: هزینه فراموش می‌شود اما کیفیت همیشه در یادها باقی می‌ماند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، یک شرکت دولتی و از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است که از دو ماه قبل پیشنهاد استقرار دستگاه پیشرفته اسکنر جاده‌ای (LCMS) با هدف تشخیص انواع خرابی‌های سطحی، ترک‌ها، چاله‌ها و شیارافتادگی را به مسئولان شهری ارائه کرده است اما فعلا مسئولان شورا و شهرداری پاسخی نداده‌اند.

فیروز شاهی، مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان زنجان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت «روز کیفیت» اظهار کرد: کیفیت به معنای انجام کار درست در گام نخست و انجام بهتر آن در گام‌های بعدی است به این معنا که کیفیت نقطه آغاز و پایانی ندارد و فرآیندی مستمر است.

«شاهی» کمک به توسعه کشور در کنار شاخص‌های کمی را از رسالت‌های سازمانی این مجموعه اعلام کرد و گفت: آزمایشگاه با توجه به ماموریت‌های سازمانی که دارد در تلاش است در مسیر توسعه کشور نقش‌آفرینی کند. به نظرم در فرآیند ساخت و ساز در استان باید کیفیت اولویت نخست باشد چرا که زنجان در منطقه با خطر نسبی زیاد، مطابق با آئین‌نامه 2 هزار و 800 زلزله ایران قرار دارد.

5 سال؛ عمر متوسط مفید آسفالت راه‌ها در ایران

«شاهی» عمر متوسط مفید آسفالت راه‌ها در ایران را در حدود 4 تا 5 سال و این میزان را در سایر کشورها به ویژه کشورهای توسعه‌یافته حدود 10 تا 15 سال عنوان کرد و گفت: این امکان‌پذیر است تا ما هم بتوانیم با رعایت استانداردها عمر بهره‌برداری آسفالت را ارتقا دهیم.

«شاهی» با یادآوری اثرات مثبت اجتماعی و زیست محیطی در راستای توجه به استانداردها در فرآیند ساخت‌وسازها اضافه کرد: نخاله‌های ساختمانی حاصل از بی‌کیفیتی قطعات ساختمانی، گچی، سیمانی و غیره است که عمدتا از مواد نفت و شیمیایی تشکیل شده‌اند که به علت کیفیت پائین در طبیعت رهاسازی شده‌اند که نتیجه آن آثار سوء زیست‌محیطی است.

«شاهی» در مورد گستردگی و تنوع خدمات فنی و آزمایشگاهی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان زنجان تصریح کرد: در حال حاضر آزمایشگاه استان در سطح سه شعبه شهرستانی اعم از زنجان، ابهرخرمدره و قیدار و در 15 واحد آزمایشگاهی مستقر در پروژه‌ها شامل 6 واحد مربوط به پروژه‌های مهم سدسازی نظیر سد بلوبین، مشمپا، مراش، ایالو، پاوه‌رود و کالسیمین و 8 واحد شامل پروژه‌های متعدد راهسازی و راهداری و راه‌های اصلی استان و راه‌آهن و 2 واحد آزمایشگاهی در سطح شهر برای کنترل کیفی عملیات عمرانی سطح شهر و کارخانه آسفالت شهردرای مستقر شده‌اند مشغول انجام فعالیت آزمایشگاهی و کنترل کیفی پروژه‌ها است.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان زنجان در ادامه اظهار کرد: علاوه بر فعالیت‌های یاد شده، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان زنجان، آزمایشگاه همکار اداره کل استاندارد بوده و با هماهنگی کارشناسان این دستگاه برای بخش‌های خصوصی نیز خدمات فنی و آزمایشگاهی ارائه می‌کند.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان زنجان با بیان اینکه از ابتدای سال تا نیمه نخست ماه جاری، یک هزار و 415 مورد آزمایش نمونه‌برداری بتن، 6 هزار و 158 مورد آزمایش تراکم خاک، یک هزار و 5 مورد نمونه‌برداری و آزمایش آسفالت، 535 مورد آزمایش دانه‌بندی و بیش از 20 مورد دفترچه آزمایش‌ها و نتایج طرح‌های اختلاط آسفالت و بتن تحویل کارفرمایان و متقاضیان داده است.

«شاهی» انجام بیش از 100 مورد آزمایش میل‌گرد، 15 مورد آزمایش مربوط به سیمان مصرفی در بتن را از دیگر اقدامات این مجموعه در مدت زمان یاد شده اعلام کرد و افزود: در راستای تهیه دفترچه گزارش مطالعات مکانیک خاک و ژئوتکنیک به تعداد 14 مورد پروژه از دیگر اقدامات آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان در این مدت است که 5 مورد از این گزارش‌ها مربوط به پروژه‌های بزرگ طرح اقدام ملی مسکن تحت نظارت عالیه اداره کل راه و شهرسازی است.

وی در مورد تنوع خدماتی شرکت آزمایشگاهی نیز ابراز کرد: دفتر مهندسی مشار این شرکت با دارا بودن نیروهای تخصصی تجهیزا به روز در زمینه مدیریت روسازی راه‌ها (PMS) کارهای بزرگی در دستور کار دارد. در این راستا مقدمات اجرای سیستم BMS (سیستم مدیریت ساختمان) برای وزارت راه و شهرسازی و ارائه کلیه نتایج و مشخصه‌های راه در سامانه اطلاعاتی مکانی شرکت بر بستر WEBGIS فراهم شده است.

«شاهی» عنوان کرد: در محدوده استان زنجان در سال‌های 94، 97 و 99 به ترتیب 900، 910 و یک هزار و 74 کیلومتر از راه‌های شریانی (بزرگراه و راه‌های اصلی) و یک هزار و 781 کیلومتر از راه‌های فرعی استان با استفاده از دستگاه پیشرفته پروفیل‌سنج راه RSP به منظور تعیین ناهمواری‌ها و خرابی‌های سطحی راه و اتخاذ شیوه‌های مناسب نگهداری پایش و اندازه‌گیری شده است. 

وی با بیان اینکه 217 کیلومتر از راه‌های شریانی استان با هدف تشخیص انواع خرابی‌های سطحی، ترک‌ها، چاله‌ها و شیارافتادگی با استفاده از دستگاه پیشرفته اسکنر جاده‌ای (LCMS) مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج آماری و تحلیل‌ها برای بهره‌برداری تحویل راه و شهرسازی شده است.

«شاهی» با بیان اینکه هم اکنون ارائه خدمات اسکنر جاده‌ای برای شهرداری زنجان و تهیه شناسنامه و مشخصات فنی پل‌های راه‌های شریانی به این مجموعه نیز پیشنهاد شده است، صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌بر نبودن، کاهش خطا را از مزایای این روش اعلام کرد و گفت: به طور مثال اگر در روش سنتی برای مطالعه روسازی 100 کیلومتر از خط اصلی جاده، حداقل 6 ماه وقت صرف کنیم این زمان با استفاده از تجهیزات یاد شده حداکثر به یک ماه می‌رسد.

حساسیت شورای فنی استانداری به اصول کیفی در پروژه‌های عمرانی

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان زنجان با اشاره به حساسیت ویژه شورای فنی استانداری به کیفیت تصریح کرد: این شورا در ارزیابی‌ها بالاترین نمره را به کیفیت اختصاص می‌دهد و در این مسیر مانع ادامه بسیاری از پروژه‌های مشکل‌دار شده و کار را تا اصلاح نواقص متوقف کرده است.

«شاهی» با بیان اینکه در حوزه توجه به کیفیت در ساخت‌وسازها و پروژه‌های عمرانی دچار ضعف‌های فرهنگی و فکری زیادی هستیم و طبق عادت‌ها یا خمودگی‌ها به اصول کیفیت توجهی نداشته‌ایم، برگزاری جلسات به منظور احصا نواقص در روند پروژه‌ها (مربوط به کیفیت) و بررسی آن‌ها برای رفع مشکلات که منتج به ارتقا کیفیت شود را مطلوب دانست.

عدم آموزش نیروهای اجرایی

وی در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر وضعیت آسفالت شهری زنجان و مسیرها و جاده‌های ارتباطی استان که سبب نارضایتی مردم شده است، افزود: مشکل کیفیت آسفالت مربوط به زنجان نیست و در سایر استان‌ها نیز مشاهده می‌شود. آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک قدرت اجرایی ندارد. ما یک شرکت دولتی خودگردان هستیم و هزینه‌های خود را از محل درآمدها تامین می‌کنیم. رسالت ما مربوط به حوزه کنترل کیفی و انجام آزمایشات مربوطه است. نتایج آزمایش هر چه که باشد را به کارفرما( شهرداری، اداره راه و شهرسازی، راهداری و غیره) ارائه کرده و کارفرما پس از تحلیل آن را به ناظر پروژه واگذار می‌کند به بیانی دیگر اتخاذ تصمیم در رابطه با اجرای پروژه با کارفرماست و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نمی‌تواند دخالتی داشته باشد. همانطور که گفته شد ما نهایتا ابزار هستیم و شورای فنی استاندار موضوع را بررسی می‌کند که البته در این بین اقدامات بسیار مهمی در این راستا انجام داده است.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان زنجان وجود ناهمواری در سطوح جاده‌ها و مسیرها را ناشی از عدم انجام درست فرآیند لایه‌کوبی در پروژه آسفالت‌ریزی دانست و گفت: بی‌توجهی به زیرسازی در فرآیند آسفالت‌ریزی سبب می‌شود با گذشت زمان و نفوذ آب شاهد نشست‌هایی در سطح آسفالت شویم.

وی با اشاره به پیگیری‌های این مجموعه در حوزه پایش آسفالت با استفاده از دستگاه پیشرفته اسکنر جاده‌ای (LCMS) از طریق شورا و شهرداری زنجان از حدود 2 ماه اخیر گفت: با توجه به دقت این دستگاه، صرفه‌جویی در زمان، تسریع در فرآیند اجرای پروژه و هزینه معقول خدمات، پیشنهاد استقرار این دستگاه که توسط مرکز خریداری شده و در صورت تقاضای استان‌ها در اختیارشان گذاشته می‌شود، موضوع را با برگزاری چند جلسه به مسئولان شهری (شورا و شهرداری) منعکس کردیم و فعلا جوابی نداده‌اند!

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفیروز شاهیراه و شهرسازی زنجانآزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4743


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»