کد خبر: 11584
1403/01/25 - 8:53


پاسخ مدیرکل غله استان زنجان به شائبه افزایش قیمت نان به بهانه « تولید نان کامل»؛

تولید نان سبوس‌دار، هزینه دارد

ولی‌الله زمانی: هیچ دستوری برای افزایش نرخ نان در سال 1403 ابلاغ نشده است. قیمت «نان کامل» هم فعلا همان «قیمت اولیه نان» است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مدیرکل غله استان زنجان در پاسخ به شائبه افزایش قیمت نان به بهانه « تولید نان کامل» این گونه گفت که قیمت «نان کامل» فعلا همان «قیمت اولیه نان» است، ضمن اینکه هیچ ابلاغیه‌ای در خصوص افزایش نرخ نان صادر نشده است.

ولی‌الله زمانی، مدیرکل غله استان زنجان 16 فروردین‌ماه سال جاری بود که اعلام کرد؛ قرار است در اولین گام 3 واحد سنگک‌پزی، 3 واحد بربری و 3 واحد لواش نانوایی در تولید نان کامل فعالیت کنند. لواش‌پزی میدان ولیعصر جنب بیمارستان ولیعصر، لواش‌پزی اسلام‌آباد ۱۶ متری سلیمانی، لواش‌پزی گلشهر و فاز سه خیابان طلوع شرقی خیابان پیوند از جمله این واحدها هستند.

وی در ارتباط با خصوصیات نان کامل نیز بیان کرد: نان کامل از آرد کامل یا از آرد تمام دانه با تمام اجزای تشکیل دهنده گندم تهیه می‌شود.آردی که هم‌اکنون در نانوایی‌ها در حال استفاده بوده، بخشی از دانه گندم همانند جوانه و پوست در فرایند تولید آرد حذف شده، در صورتی که جوانه گندم دارای ارزش غذایی بسیاری است.

وی با بیان اینکه در آرد کامل نه سبوس و نه جوانه گندم حذف نخواهد شد، گفت: مزایای بالایی برای استفاده از آرد کامل و نان کامل وجود دارد چراکه جوانه گندم منبع غنی از انواع ویتامین‌ها از جمله ای و بی است و سبوس نیز منبع غنی از فیبر بوده و برای افراد با بیماری دیابت، گوارشی و مادران باردار توصیه می‌شود.

 کارگروه آرد و نان کشور قیمت «نان کامل» را اعلام می‌کند

به دنبال آغاز اجرای طرح تولید نان کامل در زنجان؛ تعدادی از شهروندان این طرح را آغازی برای افزایش قیمت نان قلمداد کرده و آن را بهانه‌ای برای افزایش قیمت نان دانستند.

اما مدیرکل غله استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه هیچ ابلاغیه‌ای در خصوص افزایش نرخ نان صادر نشده است در خصوص قیمت «نان کامل» اظهار کرد: قیمت «نان کامل» فعلا همان «قیمت اولیه نان» است. در حال حاضر طبق استانداردهای ملی میزان سبوس‌گیری سنگک، بربری و لواش به ترتیب 11، 15 و 18 درصد است. تاکید می‌کنم واحدهای انتخاب شده برای پخت نان کامل در زنجان کاملا توجیه شده‌اند و موظفند نان کامل را به قیمت اولیه نان عرضه کنند. البته طبق دستورالعمل کارگروه آرد و نان کشور در خصوص نحوه توزیع آرد و قیمت نان کامل تصمیم‌گیری می‌کند.

زمانی با اشاره به فعالیت 1600 واحد نانوایی در استان بعلاوه نزدیک به 500 واحد روستایی افزود: در کل کشور، تعداد معدودی از واحدها برای پخت نان کامل انتخاب شده‌اند که به تدریج تعداد آن‌ها افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه تعداد افرادی که ذائقه آن‌ها با نان سبوس‌دار مناسب نیست، کم هم نمی‌باشد و تعداد واحدهای در نظر گرفتنه شده برای پخت نان کامل در استان نیز در حد محدود خواهد باشد.

به گزارش صدای زنجان؛ نان گندم کامل یا نان آرد کامل نوعی نان است که از آردی که به‌طور کامل یا تا همان حدود، از گندم یا در واقع همان دانه‌های گندم کامل آسیاب شده، تهیه می‌شود. این نان گونه ای از نان تیره است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاننان سبوس دارقیمت نانتولید نان
sedayezanjannews.ir/nx11584


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»