کد خبر: 10175
1402/05/29 - 9:44


صدای زنجان از وضعیت نامناسب بیمارستان شهید بهشتی (شهناز سابق) گزارش می‌دهد

پشت درهای «بهشتی»

یک منبع آگاه در درمان: تقصیر کادر درمان را به گردن بیمار نیاندازند/ نیروی فعال در بیمارستان بهشتی زنجان: شرایط نگهداری بیماران در بهشتی خوب نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: کسی در این شهر نیست که این بیمارستان را نشناسد هر چند با توجه به تغییر کارکردش کمتر به این مرکز مراجعه می‌کنند اما چون قدیمی‌ترین مجموعه بیمارستانی در زنجان است همه از آن خاطره دارند.

بیمارستان شهید بهشتی (شهناز سابق) اولین بیمارستان ساخته شده در شهر زنجان است و همچون بیشتر بناهای دوره پهلوی اول با سبک معماری تلفیقی سنتی ایران و معماری مدرن غربی ساخته شده است  که با توجه به افزایش تعداد مراکز درمانی در زنجان به مرور این مجموعه به عنوان یک مرکز تخصصی اعصاب و روان برای بیماران اعصاب و روان فعالیت خود را ادامه داد، مرکزی که بیش از یک مجموعه درمانی به گفته فعالین این حوزه این روزها شبیه به یک زندان شده است و حال و روز خوبی ندارد.

مرگ پر حاشیه

سال گذشته بود که دو بیمار این مجموعه به دست بیماری دیگر کشته شد موضوعی که با رسانه‌ای شدن آن توجه‌ها به سمت این بیمارستان جلب شد، حادثه‌ای که کسی آنچنان از جزئیات آن خبر نداشت اما به گفته منابع آگاه این حادثه ناشی از کم‌کاری کادر درمان این بیمارستان اتفاق افتاد، در پی مرگ مشکوک دو بیمار بستری در بیمارستان شهید بهشتی زنجان ، دانشگاه علوم پزشکی زنجان با صدور اطلاعیه‌ای از آغاز بررسی در این رابطه خبر داد.

در این اطلاعیه آمده بود، به استحضار مردم شریف استان می‌رساند روز دوشنبه ۱۰ بهمن‌ماه 1401 در بخش روان‌پزشکی بیمارستان شهید بهشتی زنجان ۲ مورد فوت مشکوک اتفاق افتاد که موضوع بلافاصله به اطلاع مراجع قانونی ذی‌صلاح (قضایی و انتظامی) رسید که با تشکیل پرونده مورد در دست بررسی بوده و نتایج آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

موضوعی که پس از گذشت بیش از یک و نیم سال مسکوت مانده و بررسی پرونده علت عدم شفاف‌سازی در این زمینه است.

در آخرین اظهار نظر رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان حسن بختیاری در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های استان با اشاره به اینکه متأسفانه یکی از بیماران بخش اعصاب و روان بیمارستان شهید بهشتی زنجان به نام آقای (ت)، بهمن سال گذشته اقدام به قتل دو نفر از بیماران همان بخش کرده بود، اظهار کرد: این حادثه هنگام تعویض شیفت و جابه‌جایی پرستاران رخ داده و این فرد که از هیکل و قدرت بدنی بالایی هم برخوردار است، طبق برنامه‌ریزی‌های دقیقی که انجام داده بود با شیلنگ سرویس بهداشتی اقدام به کشتن و خفه کردن دو بیمار دیگر در این بخش کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه این فرد قاتل، قبلاً اقدام به قتل مادرش نیز کرده بود، گفت: این فرد قبلاً شیر گاز منزلشان را عمداً باز گذاشته بود تا مادرش را بکشد، اگر همسایگان چند دقیقه دیرتر رسیده بودند مادر این فرد تلف شده بود.

بختیاری با بیان اینکه رأی دادگاه برای این حادثه دلخراش صادر شد و در این حکم دادگاه به قصاص این فرد به خاطر مشکلات روانی و عصبی رأی نداد، گفت: این فرد قاتل هم اکنون در زندان حضور دارد و در این پرونده برخی‌ها در این حادثه مقصر شناخته شده بودند.

بهروز عباسی دادستان مرکز زنجان در خصوص وضعیت پرونده قتل دو بیمار در بیمارستان شهید بهشتی گفت: در خصوص قتل دو بیمار اعصاب و روان، برخی از کادر و پرستاران این بیمارستان مقصر بودند.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه برای مقصران، کیفرخواست صادر شده است، تصریح کرد: این موضوع قصوری از کادر بیمارستان انجام شده و با سرعت و دقت این موضوع را بررسی کردیم و الان این پرونده در دادگاه است و جزئیات این پرونده به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

نکته جالب این اظهارات از سوی حسن بختیاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان آن است که به نظر می‌رسد وی سعی دارد با توجیه حادثه از سوی کادر بیمارستان بهشتی رفع مسئولیت کند چرا که نخست بنا به اظهار کارشناسان این حوزه امکان برنامه‌ریزی از پیش انجام شده از سوی یک بیمار روانی برای قتل وجود ندارد، از سوی دیگر بنا بر اعلام منابع آگاه ساعت 3 بامداد این حادثه روی داده که به هیچ وجه زمان تغییر شیفت کادر نبوده و حتی اگر صحبت‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان صحت داشته باشد مدیریت تغییر شیفت در این مجموعه اتفاق نیفتاده است. ضمن اینکه برخلاف اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان این بیمار از سال گذشته در یکی از مراکز نگهداری بیماران اعصاب و روان بستری بوده و در حال طی مراحل درمان خود است و به هیچ وجه در زندان به سر نمی‌برد.

همانگونه که دادستان زنجان نیز در اظهارات خود تاکید داشته برخی از کادر درمان در این حادثه دلخراش مقصر بودند چرا که بیمار آزادانه مسیر اتاق تا سرویس بهداشتی را طی کرده و نسبت به کندن شیلنگ آب و حمل آن به اتاق برای قتل بیمار دیگر کرده و در تمام این مدت هیچ کادری نبوده که مانع این اقدام وی شود و بنا به گفته برخی شاهدان علت توقف قتل سایر بیماران در این مرکز توسط وی، خسته شدن بیمار بوده نه ممانعت کادر درمان هر چند این موضوع در حد یک اظهار نظر بوده و رد یا تایید نمی‌شود.

 

پشت درهای بهشتی!

یک منبع آگاه به صدای زنجان از وضعیت نامناسب بیمارستان بهشتی می‌گوید، وی که تاکید دارد نامش نزد صدای زنجان محفوظ باشد، اظهار می‌کند: خود بنده سالیان سال است که در مراکز درمانی ویژه بیماران اعصاب و روان فعالیت دارم و حتی سال‌ها در بیمارستان بهشتی مشغول به فعالیت بودم ولی شرایط امروز این مجموعه قابل مقایسه با گذشته نیست.

وی با اشاره به اینکه کار در این مراکز از ظرافت خاصی برخوردار است، عنوان کرد: مراقبت از بیماران در این مجموعه‌ها با توجه به شرایط خاصی که دارند نیاز به توجه و دقت بیشتری دارد.

این منبع آگاه با اشاره به اینکه مگر می‌شود یک بیمار دارای اختلالات روحی و روانی به سادگی جلو پرستاران و کادر بیمارستان به بیمار دیگری آسیب وارد کند و آنها متوجه نشوند، گفت: همه افرادی که در بیمارستان‌های اعصاب و روان فعالیت دارند می‌دانند غفلت از بیماران حتی برای دقایقی کوتاه می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه با خانواده بیماری که موجب مرگ دو بیمار دیگر شده است گفت‌وگو داشتیم و آنها تاکید دارند که به کادر درمان و مدیریت مجموعه اعلام کرده بودیم که این بیمار دارای اختلال توهم و وحشت از به قتل رسیدن است، اضافه کرد: مادر این بیمار با توجه به شرایط فرزند خود تمایل داشت زمان زیادی را در بیمارستان حضور داشته و به مراقبت از فرزند خود مبادرت کند اما از سوی کادر بیمارستان بهشتی با این موضوع مخالفت شده بود.

این منبع آگاه با بیان اینکه البته مادر این بیمار در شب‌های قبل از حادثه در کنار فرزند خود بوده و از وی مراقبت می‌کرده و نسبت به همراهی با فرزند خود مبادرت داشته است، گفت: اما بنا به تشخیص مدیریت از حضور وی در مجموعه خودداری شده و چند روز بعد این حادثه رخ‌داده است.

وی با اشاره به اینکه بیمار دارای اختلالات روحی و روانی از اسمش مشخص است که چه شرایطی دارد، گفت: نباید به سابقه وی مبنی بر خودکشی و دیگرکشی بیمار برای فرار از مسئولیت مجموعه اشاره کرد چرا که اگر بیمار سالم بود نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشت.

این منبع آگاه با اشاره به اینکه این بیمار پس از حادثه به یک مرکز دیگر نگهداری بیماران اعصاب و روان ارجاع داده شده و تحت مراقبت است، اگر این حادثه یک اتفاق عادی است چرا آنجا این بیمار نسبت به قتل سایرین مبادرت نمی‌کند، گفت: علت این موضوع را در عدم توجه و نظارت کادر درمان بیمارستان بهشتی به بیماران بستری شده در مجموعه خود باید جسستجو کرد.

وی با اشاره به اینکه این حادثه ساعت 3 شب رخ‌داده است که زمان آرام و کم حاشیه بیمارستان است، گفت: دانشگاه علوم پزشکی برای فرار از مسئولیت خود در قبال این حادثه زمان وقوع حادثه را مصادف با زمان تغییر شیفت کادر درمان اعلام کرده ولی این موضوع صحت ندارد و عامل اصلی این حادثه بی توجهی‌ها به تحرکات و ترددهای بیماران توسط عوامل فعال در این مجموعه است.

عدم پاسخگویی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان

صدای زنجان برای مصاحبه با رضا پیرزه رئیس مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر بهشتی استان زنجان و دریافت آخرین وضعیت مجموعه، تماس برقرار کرده که وی ابتدا فرصتی برای هماهنگی برای حضور خبرنگار به این بیمارستان می‌خواهد اما پس از آن از پاسخگویی به تماس خبرنگار صدای زنجان خودداری می‌کند.

انتظار چند روزه و تماس‌های بی‌پاسخ مکرر خبرنگار صدای زنجان با رئیس بیمارستان بهشتی موجب می‌شود مشکلات و حواشی این بیمارستان را این بار از کادر درمان و برخی از فعالان در این مجموعه جویا شویم که شاهد امتناع بسیاری از این افراد از گفت‌و‌گو با خبرنگار صدای زنجان هستیم که می‌تواند ریشه در نگرانی ناشی از عواقب این گفت‌و‌گو و تشریح شرایط داشته باشد یکی از نیروهای فعال در این مجموعه توضیحاتی ارائه می‌دهد ولی تاکید می‌کند که نامی از وی قید نشود.

وی به صدای زنجان می‌گوید: وضعیت بیمارستان بهشتی چه برای بیماران و چه کادر درمان سخت و نامناسب است.

این منبع آگاه با اشاره به اینکه بیماران این مجموعه مانند یک زندانی در بیمارستان نگهداری می‌شوند، اضافه کرد: تنها هواخوری این بیماران یک تراس است که جای یک نفرهم نیست که حس زندان به بیمار را القا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نه بهداشت و نه تغذیه دراین بیمارستان شرایط مناسبی ندارد، تاکید کرد: از سوی دیگر با مشکلاتی که مدیریت دانشگاه علوم پزشکی زنجان برای کادر درمان ایجاد کرده این قشر نیز ناامید شده است و دیگر رغبت و ذوقی برای کار کردن در مجموعه‌های درمانی ندارند.

این منبع آگاه با اشاره به اینکه بیمارستان بهشتی با توجه به ساخت قدیمی و محوطه زیبا و دل‌انگیزی که دارد می‌تواند محلی مناسب برای حضور بیماران و درمان آنها باشد، گفت: اما این شرایط منوط به مدیریت مناسب در بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از بیماران این بیمارستان به دلیل عوارض سوء مصرف مواد مخدر به ویژه مواد مخدر روان گردان در این مجموعه بستری می‌شوند، گفت: خانواده این افراد یا به دلیل بار روانی جامعه نسبت به این رخ‌داد یا اینکه بیشتر از قشر ضعیف جامعه هستند چندان مطالبه‌گر نبودند و این شرایط را برای بیماران خود عادی می‌دانند.

این منبع آگاه تاکید کرد: بیمار روانی نیز مانند سایر بیماران برای درمان نیازمند دریافت خدمات مطلوب و مناسب است.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانبیمارستان شهید بهشتیعدم پاسخگوییدانشگاه علوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx10175


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»