کد خبر: 10199
1402/06/01 - 10:30


گزارش اختصاصی صدای زنجان پیرامون "اخلاق در حرفه‌پزشکی"

قانون‌های بیمار؟

وفا: توسعه اخلاق‌مداری در جامعه پزشکی، نیازمند قدرت یافتن قوانین است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / زهره میرعیسی خانی: مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان اظهار کرد: برای اینکه اخلاق‌مداری در جامعه‌ای توسعه یابد، باید قانون قدرت پیدا کند. روز بزرگداشت و تولد «ابوعلی سینا» به نام روز پزشک نامیده‌ شده است.پزشکانی که روزی سوگند یادکرده‌اند که به احكام مقدس اسلام و حدود الهی با دیده احترام بنگرند و از خیانت و تضییع حقوق بیماران به‌طورجدی پرهیز كنند و سلامت و بهبود آنان را بر منافع مادی و امیال نفسانی خود مقدم بدارند.

آن‌ها در این سوگندنامه بنا را بر این امر گذاشته‌اند که در معاینه و معالجه حریم عفاف را رعایت کنند و اسرار بیماران خود را، جز به‌ضرورت شرعی و قانونی، فاش نسازند. خود را نسبت به حفظ قداست حرفه پزشکی و حرمت همکاران متعهد بدانند و از آلودگی به اموری که با پرهیزگاری و شرافت و اخلاق پزشکی منافات دارد ، اجتناب ورزند. 

کم نبوده و نیستند پزشکان شناخته‌شده‌ای که بی‌هیچ چشمداشتی در استان مشغول طبابت هستند و از جان و مال خود در راه درمان بیماران دریغ نمی‌کنند .پزشکانی که اگرچه سیستم ناکارآمد درمان به آن‌ها فشار می‌آورد اما همچنان پای سوگند خود برای درمان بیماران ایستاده‌اند و با بیمار هیچ رابطه پولی ندارند و برایشان فرقی ندارد که بیمار یک دوره‌گرد پیر باشد یا یک مسئول تراز اول کشوری!

این پزشکان که تعدادشان نیز در استان زنجان کم نیست، به‌وقت معاینه و درمان بیش از هر چیزی به فکر درمان بیمار هستند.برایشان مهم است که بیمار دردی جز درد بیماری نداشته باشد و مسائلی مثل هزینه درمان، نبود دارو، عدم وجود تجهیزات درمانی و غیره او را آزار ندهد. 

اما هستند پزشکانی هم که به موضوع درمان به گونه دیگری نگاه می‌کنند. بیمار و بیماریش برای آن‌ها مهم نیست و بیش از هر چیز دیگری مسائل اقتصادی برایشان معنا دارد و فراموش کرده‌اند که روزی سوگند پزشکی خورده‌اند تا حافظ جان مردم باشند.

 آن‌ها از یاد برده‌اند که روپوش سفیدی که به تن کرده‌اند، قرار است علاوه بر آلودگی‌های فیزیکی، مانع از ایجاد آلودگی‌های باطنی و رفتاری آن‌ها شود.روپوش سفیدی که به هر دانشجوی پزشکی در جشنی با عنوان روپوش سفید داده می‌شود تا او را در برابر هر نوع آلودگی حفظ کند..

برخی از همین پزشکان، این روزها بیش از هر دغدغه دیگری، دغدغه مالی دارند و باعث شده‌اند که اعتماد بیمار به پزشکان کمتر شود. موضوعی که با گرفتن زیرمیزی و مسائلی ازاین‌دست خود را نشان می‌دهد. 

وقتی انصاف و عدالت در نظام درمانی کشور وجود نداشته باشد، انصاف نیز در پزشکان از بین می‌رود.

مسئله‌ای که «جمشید وفا»، مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان آن را ناشی از ناکارآمدی سیستم درمانی می‌داند و عنوان می‌کند که وقتی انصاف و عدالت در نظام درمانی کشور وجود نداشته باشد،  انصاف نیز در پزشکان از بین می‌رود. 

وفا در این زمینه  در گفت‌وگو با صدای زنجان پیرامون مسئله اخلاق در نظام درمانی اظهار می‌کند: اخلاق در آن معنایی که در ایران تعریف می‌شود متفاوت از آن معنایی است که در جهان لحاظ می‌شود.وی میگوید: برداشتی که از اخلاق در ایران می‌شود، غالباً از نوع دینی آن است درحالی‌که اخلاق در کشورهای دیگر تابع قوانین است. 

وی با اشاره به تفاوت کاری پزشکان در این برهه با گذشته، ادامه میدهد: کاری که پزشکان اکنون انجام می‌دهند، متفاوت از کاری است که 50 سال پیش انجام می‌دادند. مسائل قانونی درگذشته و امروز در جامعه پزشکی متفاوت است و مواجهه پزشکان با قوانین و مسائل روز نیز متفاوت است.

مسائل اقتصادی بر بحث اخلاق در حوزه پزشکی تأثیر گذاشته است.

این پزشک با سابقه زنجانی بابیان اینکه مسائل اقتصادی، امروزه بر بحث اخلاق در حوزه پزشکی تأثیر گذاشته است، می افزاید: پزشکان موقع فارغ‌التحصیلی سوگند یاد می‌کنند که سلامت و بهبود بیماران را بر منافع مادی و امیال نفسانی خود مقدم بدارند. هر پزشک موظف است که آن را در نظر داشته باشد ولی در عمل این‌طور نیست. 

وی میگوید: امروز در جامعه پزشکی شاهد تأثیرگذاری مسائل اقتصادی روی این حرفه هستیم و متأسفانه پزشکان جوان عجله دارند که در کوتاه‌مدت امنیت اقتصادی برای خود و خانواده ایجاد کنند و این نتیجه‌ای جز زیر پا گذاشتن اخلاق پزشکی ندارد. 

وفا ادامه میدهد : پزشک اگر کار خود را انجام بدهد و حرفه خود را با همین تعرفه‌های موجود ادامه دهد زندگی‌اش کم‌وبیش تأمین است ولی چون امنیت اقتصادی وجود ندارد و پزشک خود را با حرفه‌های دیگر مقایسه می‌کند اخلاق را در مواردی نادیده می‌گیرد.

این پزشک با اشاره به اینکه برخی از پزشکان در استان زیرمیزی می‌گیرند، می گوید: زیرمیزی ارتباطی باجان مردم ندارد و بیشتر با جیب مردم در ارتباط است و ازنظر من این عمل نوعی رشوه گرفتن است، اما متأسفانه در استان وجود دارد. 

پیش‌ازاین، پدیده زیرمیزی در شهر زنجان دیده نمی‌شد و بیشتر مختص شهرهای بزرگ بود

وی بابیان اینکه پیش‌ازاین این پدیده زیرمیزی در شهر زنجان دیده نمی‌شد و بیشتر مختص شهرهای بزرگ بود، اظهار می دارد: در سال‌های اخیر این پدیده خود را در استان زنجان نیز نشان داد و رایج شد. این امر نیز به جهت این است که  تعرفه پزشکی و به‌ویژه تعرفه جراحی در استان بسیار پایین است و پرداختی که در بیمارستان دولتی می‌شود ناچیز است و آن‌هم با تأخیر پرداخت می‌شود. 

به گفته وفا، ریسک، استرس و مسئولیتی که عمل جراحی برای یک پزشک دارد، باعث می‌شود که پزشک به سمت موضوعات غیراخلاقی گرایش پیدا کند. درنتیجه چون زور پزشک به دولت و قوانین آن نمی‌رسد و وقتی انصاف را در سیستم درمانی نمی‌بیند خود به سمت بی‌انصافی گرایش پیدا می‌کند و در قالب زیرمیزی دست در جیب مردم می‌کند.

وی ادامه می دهد: پزشکان معتقد هستند که هزینه‌ای که دولت برای خدمات پزشکی و هزینه‌هایی که در بخش دولتی پرداخت می کند بسیار پایین‌تر از واقعیت است و این موضوع را باید دولت اصلاح کند و در این حوزه باید تقویت صورت بگیرد. 

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان با بیان اینکه بیمه‌ها باید در این زمینه ورود داشته باشند، خاطرنشان می سازد: متاسفانه بیمه‌ها در کشور ما از تعهدات خود شانه خالی می‌کنند و چنان که باید و شاید نقشی در تامین هزینه های درمان ندارند.

برای اینکه اخلاق مداری در جامعه‌ای توسعه یابد، باید قانون قدرت پیدا کند

این پزشک متخصص و پیشکسوت با بیان اینکه اخلاق در جامعه ایران به معنای آن اخلاقی که ناشی از آموزه دینی است با آن اخلاقی که در جامعه پزشکی مطرح است، متفاوت است، اظهار می کند: به اعتقاد من با آموزه دینی، غیر دینی و یا تاریخی نمی‌توان کسی را اخلاق‌مدار کرد. برای اینکه اخلاق مداری در جامعه‌ای توسعه یابد، باید قانون قدرت پیدا کند.

وی افزود: وقتی در جامعه قانون و عدالت برقرار شد و ظلم کاهش یافت، طبیعی است که در جامعه اخلاق‌مداری حاکم خواهد شد. چنانچه که در جامعه غیردینی برخی از کشورها، اخلاق‌مداری وجود دارد! اگر قانون مداری وجود داشته باشد، اخلاق مداری نیز در جامعه حاکم خواهدشد.

وی می افزاید : وقتی در جامعه پزشکی با پزشکان متخلف برخورد نشود و از پزشکان دلسوز تقدیر نگردد، طبیعی است که پزشکان ما از اخلاق‌مداری ناامید شوند. در چنین جامعه‌ای قطعا اخلاق زیر پا گذاشته می‌شود و پزشکان به جای درمان بیماران به فکر منافع اقتصادی خود خواهند بود. 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانروز پزشکاخلاق پزشکی
sedayezanjannews.ir/nx10199


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»