کد خبر: 10275
1402/06/14 - 10:9


گزارش تحلیلی صدای زنجان از کارکرد تشکلهای سیاسی اجتماعی استان در موضوع انتخابات آتی مجلس

اندر حکایات تعلیق خودخواسته احزاب در زنجان

حتی احزاب طرفدار دولت، علاقه چندانی به کار تشکیلاتی و حزبی در استان ندارند/هر گونه احساس بی قدرتی در عرصه اجتماعی و سیاسی ، به عدم تمایل به مشارکت سیاسی منجر می‌شود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: با توجه به آغاز مراحل انتخابات و استارت این رویداد مهم سیاسی در کشور با پیش ثبت‌نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی رسانه صدای زنجان از ماه گذشته در راستای پرداختن به امرمهم انتخابات مجلس آتی در اسفندماه درصدد آن برآمد تا ضمن گفت‌وگو با نمایندگان و مدیران احزاب و تشکل‌های سیاسی در استان نسبت به انعکاس نظرات و مواضع آنها پیرامون انتخابات مجلس اقدام نماید. همچنین در راستای انتشار نظرات مردم و شهروندان پیرامون این رویداد مهم سیاسی و اجتماعی گزارش‌هایی را منتشر نمودیم و تاکنون با سه نفر از دبیران احزاب سیاسی در استان به گفت‌و‌گو نشسته ایم.

متاسفانه با پیگیری‌های مکرر خبرنگار صدای زنجان حتی رسیدن به لیست احزاب و شماره تماس آنها به یک معضل و مشکل تبدیل شده است، نه استانداری و نه خانه احزاب هیچ شماره تماسی ندارند یا ندادند. با برخی‌ها که مرتبط بودیم تماس گرفتیم که عمدتا حاضر به گفت‌و‌گو نبودند و برخی دیگر هم به آینده موکول و اعلام کردند هنوز برای صحبت درباره انتخابات زود است.

واقعیت این است که در فضای فعلی جامعه، احزاب حال و هوای فعالیت ندارند و عموما نمی‌دانند رویکردشان نسبت به انتخابات آتی چیست؟ برخی احزاب اصلاح طلب عمدتا دو دل و چند دل هستند و برخی از آنها موکول به تصمیم حزب در مرکز و تهران می‌کنند.

احزاب اصوال‌گرا نیز عمدتا مثل سایر احزاب فعالیت خاصی ندارند و با وجود حضور قطعی در انتخابات، منفعلانه عمل می‌کنند. حتی احزاب طرفدار دولت انقلابی، علاقه چندانی به کار تشکیلاتی و حزبی در استان ندارند.

شاید این رویکرد بخشی از دولت و وزارت کشور باشد که آنچنان علاقه‌مند به فعال شدن احزاب و تشکل‌های سیاسی در آستانه انتخابات نیست. چون نشانه و شاهدی از آن نه در میان سخنان وزیر کشور و نه رئیس جمهور دیده نمی‌شود، دولتی که امام صادقی‌ها و پایداری‌ها آن را اداره می‌کنند.

پرسش اساسی این است که آیا می‌توان بدون حضور احزاب، جمهوریت نظام را حفظ و تقویت کرد؟ آیا می‌توان بدون پشتوانه کار حزبی و تشکیلاتی، نمایندگان واقعی مردم را در انتخابات دید؟ آیا می‌توان بدون احزاب برنامه‌های جامعی برای توسعه و پیشرفت در کشور ترسیم و تبیین کرد؟ و پرسش‌های دیگر مردم که در این میان هاج و واج و سراسیمه‌اند.

کمتر کسی را می‌توان یافت که سخن از انتخابات آتی بگوید. شاید هنوز خیلی زود است ولی واقعیت این است که تنور انتخابات هنوز روشن نشده و سرد و بی رمق است.

مردم در مشکلات معیشتی و غرق در روزمرگی‌اند و بعضی ها تغییرات از مسیر انتخابات را ناممکن و نامیسر می‌دانند. چنانچه قبلا نیز گفته بودیم ارتقای وضعیت معیشتی مردم، ضامن حضور حداکثری آنها در انتخابات است این گوی و این میدان. ببینیم تا دولت در مدت باقی مانده تا انتخابات چه تدبیری برای حضور حداکثری مردم اندیشیده است؟ هر چند شاید خیلی‌ها هم نخواهند مردم حضورشان پررنگ شود، همان‌هایی که در قاموس فکری‌شان رای مردم را زینتی می‌دانند و اصالتی به آن قائل نیستند.

صدای زنجان همچنان در این مسیر می‌ماند و بنا بر رسالت حرفه‌ای و کارکرد اطلاع‌رسانی خود به انتشار نظرات و افکار و سلایق مختلف احزاب، تشکل‌ها و عامه مردم خواهد پرداخت.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاناحزابانتخابات مجلس
sedayezanjannews.ir/nx10275


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»