کد خبر: 10290
1402/06/18 - 10:58


صدای زنجان موضوع «کمبود» و یا «نبود» وسایل بازی در سطح پارک‌های استان را بررسی می‌کند؛

بازی بی‌بازی!

شهروندان: وسایل بازی محل مناقشه کودکان شده است!/رییس شورای شهر زنجان: نگهداری وسایل بازی پرهزینه است اما اولویت ما مناطق پایین شهر است!/50 درصد پارک‌های موجود در سطح شهر دارای وسایل بازی هستند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: در حالی که بخشی از خانواده‌های دارای فرزند، از نبود وسایل بازی در سطح پارک‌های شهر گله دارند، رییس شورای شهر زنجان از در اولویت بودن مناطق پایین شهر به دلیل تراکم بالای جمعیتی برای خرید وسایل بازی خبر داد و عنوان کرد: متاسفانه در جانمایی پارک‌های شهر در گذشته دقت نشده است! همچنین، برخی از پارک‌ها اصلا قابلیت این را ندارند که وسایل بازی در آن‌ها قرار گیرد، چرا که قرارگیری این وسایل مخل آسایش همسایه‌ها می‌شود.

کودکان در هر جامعه‌ای جمعیت قابل ملاحظه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند و به عنوان سرمایه آینده کشور مطرح هستند. توجه به کودکان و نیازهای آن‌ها در محیط شهری، اعم از آموزش، پرورش، رشد، تفریح و بازی می‌تواند در زندگی فردای آن‌ها تاثیر به‌سزایی داشته باشد. این در حالیست که به نظر می‌رسد شهرسازان، شهرها را برای شهروندانی می‌سازند که در آن کودکان عمدتا در شمول آن نیستند.

پارک‌های بدون تجهیزات بازی، یکی از مصداق‌های این موضوع است. موضوعی که شاید در نگاه اول چندان پراهمیت به نظر نیاید. ولی در حقیقت کودکان را از بازی و فراگیری بیشتر باز می‌دارد.

کودکان در حین بازی است که بسیاری از روابط اجتماعی خود را فرا می‌گیرند. از طریق بازی است که کودکان خلاقیت، خودمختاری و ظرفیت تفکر خود را ارتقا می‌دهند. بازی‌ها به شکل‌گیری کامل عقل کمک می‌کنند و باعث رشد در حوزه‌های اجتماعی، عاطفی، فرهنگی و فیزیکی می‌شوند.

همچنین، از طریق بازی، کودک روابط خود را با همسالان تمرین می‌کند و احساسات و مهارت‌های خود را برای مقابله با موقعیت‌های مختلف تقویت می‌کند.

این روزها؛ شهر جایی برای بازی کودکان ندارد. به جرات می‌توان گفت که بیش از نصفی از پارک‌های موجود در سطح شهر، فاقد وسایل بازی هستند و حتی آن دسته از پارک‌هایی که وسایل بازی دارند، یا فرسوده و تخریبی هستند و یا تعداد این وسایل به قدری محدود است که کفاف تراکم کودکان را در پارک‌ها نمی‌دهد.

این موضوع امروز به یکی از دغدغه‌های شهروندان؛ به ویژه والدین صاحب فرزند تبدیل شده است.

**کمبود وسایل بازی در پارک‌ها، محل مناقشه کودکان شده است

 در این زمینه یک شهروند با اشاره به اینکه در دوران کرونا بخشی از وسایل بازی از سطح پارک‌های شهر جمع گردید  ولی پس از این دوران مجددا به بازگردانده نشد، اظهار کرد: بخش عمده پارک‌های موجود در سطح شهر فاقد وسایل بازی هستند. در این زمینه شاید بتوان گفت که تنها نیمی از پارک‌های شهر هستند که وسایل بازی دارند آن هم محل مناقشه کودکان در ساعات شلوغ روز است.

وی ادامه داد: کودکان باید حدود نیم ساعت در پشت صف وسایل بازی بایستند تا بلکه بتوانند یک ربع از وسایل بازی استفاده کنند. در ساعات گرم روز عملا به دلیل آفتاب این وسایل چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در ساعات پایانی نیز به دلیل تراکم بالای کودکان چندان نمی‌توان از این وسایل بهره برد. این میان حتی وسایل بازی محل مناقشه کودکان با هم است.

این شهروند افزود: عملا در استان زنجان فرصت استفاده از وسایل بازی 6 تا 8 ماه است؛ چرا که تنها فصول گرم سال این امکان وجود دارد که از وسایل بازی در پارک‌ها استفاده شود و در فصول سرد سال عمدتا این مساله محقق نمی‌شود.

**در استفاده از وسایل بازی، گروه سنی لحاظ نمی‌شود

در این زمینه یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه بسیاری موضوعات در سطح شهر نیازمند فرهنگسازی است، اظهار کرد: متاسفانه شاهد هستیم که در استفاده از وسایل بازی گروه سنی لحاظ نمی‌شود. متاسفانه شاهد هستیم که برخی از نوجوانان و حتی بزرگسالان نیز از وسایل بازی کودکان در سطح پارک‌ها استفاده می‌کنند که موجب تخریب شدن این وسایل می‌شود. به نظر می‌رسد باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.

**نگهداری پرهزینه وسایل بازی

«مجید ناصحی مقدم»، رییس شورای شهر زنجان نیز در این زمینه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان اظهار کرد: در دوران کرونا اغلب این وسایل از سطح شهر باز و جمع‌آوری شدند و بخشی از آن‌ها نیز تخریب شد، اظهار کرد: برای جبران این موضوع، چند سری وسایل خریداری شده است و به مرور بودجه‌‌ای را نیز برای این مسئله کنار می‌گذاریم.

وی با اشاره به خرید مکرر این وسایل برای جای‌گذاری در سطح پارک‌های شهر، اظهار کرد: مشکلی که در این زمینه وجود دارد، در حوزه نگهداری از این وسایل است.

رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه این اموال، غالبا اموال عمومی هستند، اظهار کرد: متاسفانه اغلب این وسایل خراب و یا به سرقت می‌روند. در شهر این قبیل موارد زیاد اتفاق می‌افتد، از جمله اینکه گاهی سر شیرهای آب را باز می‌کنند و یا وسایل بازی را با خود می‌برند.

وی با بیان اینکه هزینه نگهداری پارک‌ها بالا است، افزود: هزینه نگهبانی، نگهداری از فضای سبز و غیره جنس فعالیتشان متفاوت است و اگر بنا باشد که نیروی انسانی مورد نیاز برای این امور را جذب کنیم هزینه نگهداری از پارک‌ها بسیار بالا می‌رود. ولی می‌توان از توانایی‌های بخش خصوصی در این زمینه  استفاده کرد.

**خرید وسایل‌بازی برای پارک‌ها بر اساس لیست ارائه شده توسط اداره کل استاندارد صورت می‌گیرد

وی در خصوص «استاندارد بودن وسایل بازی در سطح پارک‌ها» نیز افزود: در موقع خرید وسایل تلاش می‌شود تا همه آنها استاندارد باشند. در حقیقت اداره کل استاندارد استان، فهرستی از شرکت‌های دارای پروانه تولید محصولات استاندارد را تهیه کرده است که خرید وسایل‌بازی برای پارک‌ها بر اساس این لیست صورت می‌گیرد.

«ناصحی‌مقدم» در خصوص حداقل اعتباری که برای تجهیز یک پارک به وسایل بازی هزینه می‌شود، گفت: نمی‌توان رقمی را به طور قطع در این زمینه اعلام کرد؛ ولی حداقل هزینه‌ای که برای خرید یک وسیله‌ بازی در یک پارک تهیه می‌شود؛ حدود 10 میلیون تومان است که با خرید چند وسیله حدود 100 میلیون تومان برای خرید وسایل بازی لحاظ می‌شود.

**طرح واگذاری پارک‌ها به بخش «خصوصی»، با مشکلاتی روبه رو است

وی در مورد «طرح واگذاری پارک‌ها به بخش خصوصی و زمان انجام این طرح»؛ گفت: پیگیر اجرایی شدن این برنامه در شورا و شهرداری هستیم که در قبال واگذاری بخش تجاری پارک‌ها به سرمایه‌گذاران، وظیفه نگهداری از وسایل بازی و سرویس بهداشتی را به عهده آن‌ها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در مسیر اجرایی شدن این طرح مشکلات قانونی نیز وجود دارد که در حال حل این مشکلات هستیم، افزود: این طرح شیوه‌های مختلفی هم دارد که امکاناتی که در پارک وجود دارد را زیاد کنیم، منتهی مسئله‌ این است که ممکن است این موضوع پارک‌ها را اختصاصی کند که باید این مسائل را نیز در نظر بگیریم.

**برخی از پارک‌ها را نمی‌توان مجهز به وسایل بازی کرد

این مسئول با بیان اینکه برخی از پارک‌ها را نمی‌توان مجهز به وسایل بازی کرد، گفت: متاسفانه در گذشته در زمینه جانمایی پارک‌ها دقت مناسبی نشده است. برخی از پارک‌ها محلی هستند و به واسطه اینکه در کنار خانه مردم قرار دارند وقتی وسایل بازی گذاشته می‌شود، ساکنین این منطقه این موضوع را مخل آسایش خود می‌دانند. این جور پارک‌ها بیشتر محلی برای تجمع همسایه‌ها و استراحت و گپ و گفت است و وسایل بازی گذاشتن موجب سلب آسایش همسایه می‌شود.

وی ادامه داد: آمار مشخصی در خصوص اینکه چه تعداد از پارک‌های استان دارای وسایل بازی هستند، و چه تعداد این وسایل را ندارند، در دست نیست با این وجود شاید بتوان گفت که بالغ بر 50 درصد پارک‌های موجود در سطح شهر دارای وسایل بازی هستند.

ناصحی مقدم با بیان اینکه برخی از پارک‌های موجود در سطح شهر اصلا پارک نیستند، افزود: فضای سبز اطراف بلوار آزادی، استقلال، حاج بلواری، در حقیقت میدان‌هایی هستند که بیشتر جنبه پارک به خود گرفته‌اند. در این پارکها به دلیل احاطه خیابان در اطراف پارک عملا نباید وسایل بازی گذاشت.

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که شورا و شهرداری دنبال ایجاد پارک شهر بودند، همین موضوعات بود، اظهار کرد: اکنون پارک شهر فضایی را برای بازی و سایر کارهای فرهنگی و اجتماعی ایجاد کرده است.

 

وی با بیان اینکه تامین فضا برای ایجاد فضای سبز در سطح شهر با مشکلات خود مواجه هست، گفت: به هر حال شهرداری باید هزینه این موضوعات را متقبل شود، اما موضوع جانمایی درست را نیز باید لحاظ کرد.

وی با بیان اینکه جاگذاری وسایل بازی در محل‌هایی که این موضوع خالی از اشکال است، صورت خواهد گرفت؛ اظهار کرد: بخشی از اعتبار این موضوع از طریق بودجه فرهنگی و بخشی دیگر نیز از طریق بودجه خدمات شهری تامین می‌شود.

وی با اشاره به توزیع متناسب وسایل بازی در پارک‌های شهر افزود: فضای سبز در سطح شهر به صورت متوازن توزیع شده است و تلاش ما برای خرید وسایل بازی این است که در این زمینه اولویت مناطق پایین شهر باشد، چرا که تراکم جمعیت در این منطقه بیشتر است.

صدای زنجان برای پیگیری این موضوع با «مجید دوستی»، رئیس سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری زنجان تماس گرفت که متاسفانه علیرغم پیگیری‌های متعدد تماس با وی میسر نشد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانبازی کودکانپارک های زنجان
sedayezanjannews.ir/nx10290


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»