کد خبر: 10303
1402/06/20 - 10:14


گزارش صدای زنجان از وضعیت ترافیکی شهر

ماموران راهور؛غایب/ گره ترافیک؛کور

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان: نمی‌شود به ازای هر راننده یک مامور در شهر حضور یابد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: یکی از چالش‌های شهر زنجان که همواره شهروندان با آن سر و کار دارند موضوع ترافیک و حواشی استفاده از خودرو شخصی در سطح شهر در زمان‌های مختلف روز است. در حالی که این روزها فصل تابستان است و مدارس هنوز بازگشایی نشده است و فصل پر طرفدار سفرهای تابستانی است بار ترافیکی در سطح شهر بالا است چه برسد به روزهای پیش رو که بی شک بار ترافیکی بالاتری را تجربه خواهد کرد.

از جمله دلایل ترافیک بالا در سطح شهر را می‌توان به عدم هم‌خوانی تعریض خیابان‌های زنجان به ویژه مرکز شهر با افزایش جمعیت و حجم خودروهای ترددی، عدم توسعه حمل و نقل عمومی برای بهره‌مندی شهروندان و همچنین عدم بهبود فرهنگ رانندگی در بین عموم مردم دانست.

یکی از مطالبات شهروندان برای شرایط موجود حضور ماموران راهنمایی و رانندگی برای برخورد با متخلفان رانندگی در سطح شهر است

محمدرضا یک شهروند زنجانی در گفت‎‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه شهر کوچکی مانند زنجان نباید این حجم ترافیک را داشته باشد، اظهار کرد: این حجم ترافیک برای کلانشهرها است در حقیقت اهالی زنجان تجربه زندگی در شهری کوچک با چالش‌های یک کلانشهر را دارند.

وی با اشاره به اینکه دیگر کمتر نقطه‌ای در شهر زنجان وجود دارد که ترافیک کلافه کننده نداشته باشد، بیان می‌کند: تردد در سطح شهر با این حجم از ترافیک یک دغدغه و فشار روانی بر مردم است.

این شهروند با اشاره به اینکه مدیریت شهری و راهنمایی و رانندگی باید فکری برای مدیریت شرایط موجود کند، می‌گوید: یکی از این اقدامات حضور ماموران راهنمایی و رانندگی در محل‌های دارای ترافیک است.

وی با بیان اینکه بنده اگر کاری در داخل شهر داشته باشم باید چه کنم تا گرفتار این ترافیک نشوم، بیان می‌کند: این شرایط نه تنها رو به بهبود نبوده بلکه در حال تشدید است.

فاطمه دیگر شهروند زنجانی به صدای زنجان می‌گوید: تکلیف یک شهروند که تمایل دارد برای خرید یا گردش به مناطق مختلف شهر تردد کند، چیست؟

وی با اشاره به اینکه چیزی به نام حمل و نقل عمومی عملا در شهرزنجان وجود ندارد و همه برای تردد در سطح شهر باید از خودرو شخصی استفاده کنند، بیان می‌کند: با خودروی شخصی رفتن به معنای ماندن ساعت‌ها در ترافیک و نرسیدن به کارها است.

فاطمه با بیان اینکه هسته مرکزی شهر زنجان در این شرایط توان کشش خودروها را ندارد و عدم حضور ماموران راهنمایی و رانندگی نیز بر این بر هم خوردگی اضافه کرده است، عنوان می‌کند: تفاوت زمان حضور ماموران راهنمایی و رانندگی در زمان غیبت آنها به شدت قابل لمس است.

با توجه به اینکه حضور ماموران راهنمایی و رانندگی برای مدیریت ترافیک شهر زنجان به ویژه در هسته مرکزی یکی از مطالبات مردم است خبرنگار صدای زنجان به صورت میدانی با حضور در برخی از نقاط با ترافیک بالا در شهر نسبت به بررسی حضور ماموران راهنمایی و رانندگی کرده است که طبق بررسی به عمل آمده بین ساعت 12 تا 13 ظهر یکی از روزهای نیمه دوم تابستان تقاطع سبزه میدان فاقد مامور بوده که سردرگمی در تردد در محور به دلیل مسدود بودن پیاده‌راه احساس می‌شد، در تقاطع زینبیه مامور حضور داشته و ترافیک به صورت روان و منظم بوده در بررسی میدانی، محور دروازه ارک و سعدی وسط نیز فاقد مامور بوده و به دلیل بی نظمی رانندگان در تردد این محورها دارای بار ترافیکی است.

همچنین در زمان پایان روز و آغاز شب یعنی حدود زمانی 19 تا 20 شب همان روز در خیابان بعثت به دلیل نبود مامور راهنمایی و رانندگی بار ترافیکی در این خیابان بالا بود، همچنین به دلیل نبود مامور راهنمایی و رانندگی در چهارراه سعدی تاکسی‌های مستقر از سوار کردن مسافران به دلیل مسافرکشی به صورت دربست خودداری کرده و مسافرکش‌های دیگر که بیشتر شخصی بودند با توقف در ابتدای خیابان بار ترافیکی بالایی را ایجاد کرده بودند.

گفتنی است با حضور ماموران راهنمایی و رانندگی در خیابان امام بار ترافیکی در این محور با وجود حجم بالای خودرو روان بوده و در میدان انقلاب ماموران از توقف‌های بی مورد خودروها و بر هم زدن نظم تردد جلوگیری می‌کردند.

همچنین تردد در محور دلجویی به سمت صفا در ساعات پایانی روز به دلیل فعالیت مطلب‌های تازه تاسیس در شرایط نامناسبی قرار داشت.

**مهندسی شهر زنجان مشکل دارد

در این زمینه سید حبیب موسوی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان به صدای زنجان می‌گوید: ترافیک مقوله‌ای یک وجهی نیست و یک سازمان به تنهایی توان حل این مشکل را ندارد.

وی با اشاره به اینکه ترافیک بر سه محور مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای مقررات و مقررات راهنمایی و رانندگی استوار است، اضافه می‌کند: در این سه محور در هر وجهی اگر همگام حرکت نشود بدون شک کار لنگ خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان با اشاره به اینکه برای نمونه خیابان سعدی به عنوان هسته مرکزی با داشتن بیشترین خودرو و حضور مستمر ماموران راهنمایی و رانندگی تا زمانی که پارکینگ عمومی نداشته باشد شرایط به همین نحو ادامه دارد، اضافه می‌کند: نبود زیرساخت‌ها در کنار توسعه پاساژها و افزایش فعالیت بانک‌ها و مطب پزشکان در این منطقه نتیجه‌ای جز ترافیک ندارد.

وی با اشاره به اینکه جاذبه های شهر در هسته مرکزی شهر زنجان متمرکز شده است و به همین دلیل تردد در این منطقه نیز بسیار بیشتر است، بیان می‌کند: هیچ مرکز خرید، بانک یا مرکز درمانی در شهرک‌های اقماری شهر زنجان احداث نمی‌شود و این یک ایراد در طراحی شهری است.

موسوی با اشاره به اینکه هم به صورت فیزیکی و با حضور گشت‌ها و هم به صورت مانیتورینگ جریمه متخلفان رانندگی در زنجان انجام می‌شود، گفت: شاهد این هستیم که نرخ جریمه در زنجان پایین است و متاسفانه تاثیرگذاری لازم را ندارد که امیدواریم با بررسی مجدد این مشکل حل شود.

 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان با اشاره به اینکه به صورت مستمر و با برنامه‌ریزی انجام شده حضور افسران راهنمایی و رانندگی در سطح شهر اتفاق می‌افتد، ادامه می‌دهد: اما با توجه به لزوم حضور افسران راهنمایی و رانندگی در محل تصادفات و سوانح گاها این افراد مجبور به ترک محل‌های دارای بار ترافیکی و رسیدگی به موضوع می‌شوند و به همین دلیل خلا حضور افسران در محل احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه این امکان نه در ایران و نه هیچ کشور در جهان وجود ندارد که پلیس به میزان کافی و برای هر نفر و هر خیابان حضور پیدا کنند، اضافه می‌کند: توسعه فرهنگ ترافیک و افزایش عمومی این فرهنگ در این زمینه اثرگذار خواهد بود تا خود مردم به عنوان پلیس بر اجرای قانون نظارت کنند.

 

**طرح مطالعاتی ترافیک شهر زنجان ارائه شده است

سعید نجفی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر زنجان نیز در زمینه مشکلات ترافیکی موجود در شهر زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان از انتخاب مشاور برای بررسی و مطالعه ترافیک هسته مرکزی شهر زنجان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: اقدامات اولیه این طرح مطالعاتی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه مشاور این طرح را در شورای شهر ارائه داده است، بیان می‌کند: در انتظار تصمیم‌گیری و بررسی این طرح توسط شورای ترافیک استان هستیم.

نجفی با بیان اینکه در صورت تصویب و تایید در آینده نزدیک یعنی ظرف 10 روز تا یک ماه آینده این طرح به مرحله اجرا می‌رسد، عنوان می‌کند: امیدواریم این طرح بتواند نقش موثری در کاهش بار ترافیکی شهر داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر زنجان با بیان اینکه محوریت این طرح با هسته مرکزی است، اضافه می‌کند: این بدان دلیل است که ترافیک در زنجان بیشتر در هسته مرکزی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه البته اعتقاد ما این است که کنترل ترافیک باید در همه سطح شهر اتفاق بیفتد، گفت: در زمینه ترافیک باید برنامه‌ریزی برای کنترل این مشکل از شهرک‌های اقماری آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه امید می‌رود با اجرای این طرح در کل شهر بار ترافیکی کاهش داشته باشد، اظهار می‌کند: رویکرد این طرح تقویت حمل و نقل عمومی برای بهره‌مندی شهروندان و کاهش حضور خودروهای شخصی در سطح شهر است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانترافیکپلیس راهور
sedayezanjannews.ir/nx10303


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»