کد خبر: 10353
1402/06/28 - 9:46


صدای زنجان از افتتاح تنها ایستگاه آتش‌نشانی زنان در استان گزارش می‌دهد؛

زنان آتش

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر زنجان: در سطح شهر اتفاقات زیادی می‌افتد که لازم است که آتش‌نشان خانم هم در آن رویداد حضور داشته باشد/مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان: افتتاح این مرکز حداقل یک سال زمان خواهد برد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: پس از به کارگیری یک راننده اتوبوس زن در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر، اکنون در استان خبرهایی مبنی بر ایجاد و افتتاح ایستگاه آتش‌نشانی زنان در استان زنجان منتشر شده است که بیانگر رویکرد جدید شورای شهر و شهرداری زنجان در به کارگیری نیروی انسانی زن است.

از زمان آتش سوزی بزرگ لندن که مردم را به فکر واداشت تا موسسه یا سازمانی را برای اطفای حریق تاسیس کنند تا سال 1818 که یک زن برای اولین بار آتش نشان شد، بیش از 150 سال فاصله است. این زن آفریقایی- آمریکایی در شهر نیویورک آتش نشان شد و از رشادت‌های او بسیار گفته و شنیده شده است.

پس از آن که سازمان آتش نشانی به شکل امروزی در دنیا تاسیس شد، کم کم پای زن‌ها به این سازمان هم باز شد و الان در بسیاری از کشورهای دنیا زن‌ها در کنار آتش‌نشانان مرد به عملیات‌های مختلف می‌پردازند.

در ایران زمزمه‌های این بحث از مدت‌ها پیش مطرح شده است. طی سال‌های گذشته، فراخوان‌های زیادی برای آموزش و به کارگیری آتش‌نشانان داوطلب از سوی سازمان آتش‌نشانی داده شد که در بین این فراخوان‌ها، آموزش به زنان نیز دیده می‌شد. یکی از جدی ترین این فراخوان‌ها در سال 85 بود که سازمان آتش نشانی کرج، اعلام نیاز به استخدام تعداد محدودی آتش نشان زن کرد.

در آن زمان، بیش از 160 نفر برای ثبت نام و شرکت در آزمون مراجعه کردند که مرحله اول 60 نفر و در مرحله پایانی 12 نفر موفق به گذراندن آزمون‌های سنگین علمی و عملی سازمان شده و به عنوان اولین آتش نشانان زن خاورمیانه مشغول به کار شدند. این تعداد الان به 29 نفر رسیده اند و در عملیات‌ها شرکت می کنند.

اکنون استان زنجان نیز پس از به کارگیری یک راننده اتوبوس زن در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر، تصمیم به ایجاد و افتتاح ایستگاه آتش‌نشانی زنان در استان زنجان گرفته است که بیانگر رویکرد جدید شورای شهر زنجان در به کارگیری نیروی انسانی زن است.

 یکی از آتش نشانان باتجربه در این زمینه به صدای زنجان از لزوم حضور آتش نشانان زن در بدنه آتش نشانی استان گفت و اظهار کرد: همه عملیات‌های آتش‌نشانی، خاموش کردن آتش نیست و در بسیاری از موارد، آتش‌نشانان با حوادث خاص دیگری روبرو هستند.

 او گفت: «شرایطی پیش می‌آید که مثلاً در یک حادثه پوشش یک خانم مناسب نیست یا شرایط خاصی دارد و خودش، همسرش و یا خانواده‌اش در عملیات، اجازه کار به آتش نشانان و ماموران اورژانس مرد نمی‌دهند. در این موارد است که واقعاً مستاصل می‌شویم و حضور یک خانم که آموزش‌های لازم را دیده و می‌تواند بدون صدمه زدن به سانحه دیده او را نجات دهد، حس می شود.»

این آتش نشان خاطرنشان کرد: وجود خانم‌ها در بعضی حوادث واقعاً ضروری به نظر می رسد، خصوصاً از نظر روانی. در حال حاضر در خیلی از کشورهای دنیا در اورژانس و آتش‌نشانی از زن ها برای عملیاتها استفاده می‌کنند و تجربه‌های موفقی هم محسوب می‌شود.

**در سطح شهر اتفاقات زیادی می‌افتد که لازم است که آتش‌نشان های خانم هم در آن رویداد حضور داشته باشند

«سعید نجفی»، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای زنجان با اشاره به اینکه برخی از کلان شهرها مثل البرز و شیراز دارای ایستگاه آتش‌نشانی هستند به ضرورت به کارگیری زنان در آتش نشانی اشاره و اظهار کرد: در سطح شهر اتفاقات زیادی می‌افتد که لازم است که آتش‌نشان خانم هم در آن رویداد حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: در برخی از مسائل که حوادثی برای زنان رخ می‌دهد، به هر حال حضور زنان کمک کننده مسائل و به لحاظ روانی آرامش بخش خواهد بود و بهتر است که آتش‌نشان زن هم در بدنه آتش‌نشانی استان حضور داشته باشند.

این عضو شورای شهر زنجان افزود: وجود زنان آتش نشان در حوادثی که فرد آسیب دیده زن است، به زنان امنیت می‌بخشد. در حال حاضر در استان ما آتش‌نشان داوطلب داریم که آنها در مراسمات و برنامه‌‌های آتش‌نشانی حضور دارند ولی اینکه در حوادث نیز حضور داشته باشند؛ این طور نیست.

وی افزود: بنا است که مجوز ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی برای بانوان از سازمان همیاری و شهرداری‌های کشور اخذ شود. شرایط ویژه جذب نیرویی که برای آقایان وجود دارد؛ نیز برای خانمها وجود دارد. ضمن اینکه نیروی جدید انسانی تعلیم خواهند دید و ایستگاه بانوان آتش نشان را تشکیل خواهیم داد که اگر حوادثی رخ می‌دهد، به موضوع ورود داشته باشند.

وی با بیان اینکه گاها حوادثی بوده است که حادثه دیده نیازمند امدادگری خانم بوده است، گفت: جذب نیروی راننده خانم نیز در بدنه حمل و نقل استان نیز از دیگر موضوعاتی بود که در ابتدا با مخالفتهایی روبه رو بود اما اکنون شاهد حضور یک خانم در بدنه حمل و نقل عمومی استان هستیم که نوع نگاه مردم را به این موضوع تغییر داده است.

**افتتاح این مرکز حداقل یک سال زمان خواهد برد

 در ادامه مجید امیر فضلی،  مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها یک آتش‌نشان داوطلب زن در بدنه آتش‌نشانی وجود دارد، گفت: این خانم مدت طولانی است که با آتش نشانی ارتباط دارد، اما به صورت رسمی پیگیر این مسئله هستیم تا یک ایستگاه آتش نشانی ویژه بانوان در استان افتتاح شود.

وی ادامه داد: با شورا در این زمینه صحبتهایی شد و بنا است تا یکی از ایستگاه‌های موجود در استان، تحویل خانم‌ها داده شود و آتش‌نشان خانم شروع به کار کنند.

این مسئول در خصوص ضرورت افتتاح این موضوع در استان افزود: تنها در چند کلانشهر ایستگاه آتش نشانی ویژه بانوان وجود دارد که امید است استان زنجان نیز پس از پیگیریهای مربوطه به جمع این استانها اضافه شود. در واقع هدف این است که در حوادثی که زنان دچار مشکل شدند، از نیروی آتش نشانان زن نیز بهره ببریم و به کمک خانم‌ها بیاییم.

به گفته امیرفضلی باید حداقل 6 نیروی انسانی در یک ایستگاه آتش‌نشانی حضور داشته باشند. از همین 6 نیروی زن به استخدام شهرداری در خواهند آمد. مطمئنا جذب این خانم‌ها شرایط خاصی را دارد و در این خصوص باید توانایی بدنی آنها در نظر گرفته شود و امتیازات مورد نظر برای استخدام را داشته باشند.

وی با شااره به اینکه افتتاح این مرکز حداقل یک سال زمان خواهد برد، خاطرنشان کرد: لازمه پیشرفت و توسعه هر شهری این است که چند خانم آتش‌نشان داشته باشد و در زمانی که فرد آسیب دیده خانم است و نیاز است که یک خانم به کمک او بیاید؛ از این آتش نشانان کمک گرفته شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانآتش‌نشانی زنانشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx10353


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»