کد خبر: 10563
1402/07/25 - 9:11


صدای زنجان از امکان ثبت بنای رختشویخانه زنجان به عنوان اولین خانه سبز ایران گزارش می‌دهد؛

رختشویخانه؛ بنایی سبز؟

مسئول خانه فناور محیط زیست پارک علم و فناوری استان زنجان: به دنبال ثبت بنای رختشویخانه به عنوان اولین خانه سبز ایران هستیم/مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان: در جریان این موضوع نیستم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: در حالی که مسئول خانه فناور محیط زیست پارک علم و فناوری استان زنجان از امکان ثبت بنای رختشویخانه استان زنجان به عنوان اولین «خانه سبز» ایران خبر می‌دهد؛ مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و عنوان می‌کند که در صورت امکان در این زمینه اقدام خواهیم کرد.

در سال‌های اخیر که فعالیت‌های انسان تاثیرات مخربی بر محیط زیست گذاشته است و همچنین تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی باعث دغدغه‌های زیست محیطی شده است، سازه‌های پایدار و سازگار با محیط زیست از اهمیت بیشتری برخوردار شده‌اند.

در نتیجه، مباحثی مانند معماری سبز، خانه‌های سبز و معماری دوستدار محیط زیست مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند. این مباحث از آنجا بسیار مورد توجه دوستداران محیط زیست قرار گرفته‌اند که دیگر ساختن خانه‌ای بر روی زمین باعث آلودگی زیست محیطی نشود.

ساختمان‌های سازگار با محیط زیست ساختمان‌هایی هستند که در مراحل تولید و ساخت کوچک‌ترین آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند. این ساختمان‌ها به لحاظ کارایی و دوام بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

اجزای تشکیل دهنده خانه سبز در سطح جهانی تحت هیچ قرارداد و پروتکلی قرار ندارد. به طور کلی، خانه سبز خانه‌ای است که به منظور حفظ و نگهداری انرژی، آب و بهبود کیفیت هوای داخلی ساختمان از مواد پایدار، بازیافتی ساخته یا بازسازی شده است. این امر ممکن است شامل خرید وسایل انرژی کارآمد یا استفاده از مواد ومصالح ساختمانی خاصی باشد که در حفظ هوای سرد و گرم در داخل ساختار کارآمدتر است.

در دهه ۱۹۷۰ پس از این که قیمت نفت افزایش شدیدی پیدا کرد، ایده اصلی پیدایش خانه سبز از همین جا کلید خورد. در دهه ۱۹۹۰ بسیاری از سازمان‌های مختلف به توسعه ساختمان‌های سبز و همچنین بهبود دانش و آگاهی در این زمینه پرداختند تا آن‌ها بتوانند از خانه‌های سبز بیشتری بهره‌مند شوند. انجمن مقررات بین‌المللی و انجمن ملی سازندگان خانه سبز در سال ۲۰۰۶ به منظور ایجاد یک استاندارد ساختمان خانه سبز تشریفات اداری را آغاز کردند.

در این میان، خانه‌های قدیمی هستند که با طبیعت و روح انسان سازگار هستند. بنای «رختشویخانه» نیز یکی از این خانه‌های سبز است که برخی از کارشناسان در تلاش هستند تا این بنا را به عنوان «خانه سبز» به ثبت برسانند.


به دنبال ثبت بنای رختشویخانه به عنوان اولین خانه سبز ایران هستیم

«بهنام رفیعی»، مسئول خانه فناور محیط زیست پارک علم و فناوری استان زنجان، در این زمینه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه وقتی از رختشویخانه صحبت می‌شود، بیشتر مبحث به این سمت گرایش پیدا ‌می‌کند که این مکان، بنایی امن برای زنان در جامعه بوده است که در آن رخت می‌شستند، اظهار کرد: این در حالی است که رختشویخانه، ساختمان‌ سبزی است که به تمام ویژگی‌های زیست محیطی توجه داشته است. استانداردهای بین‌المللی خانه سبز در این بنا رعایت شده ‌است و می‌توان این بنا را به عنوان یک خانه سبز معرفی کرد.

وی ادامه داد: در این بنا از آب به بهترین نحو ممکن استفاده می‌شده است. از یک طرف با استفاده از یک سری شن‌ریز ظرف‌ها را می‌شستند. سپس با یک سری چوبک رخت‌ها را می‌شستند و پس ازآن، آب را جهت سبزی‌کاری به باغات هدایت می‌کردند. وقتی از آب چندین مرتبه و به شکل مناسب بهره برده می‌شده است، قطعا می‌توان این خانه را به عنوان یک خانه سبز به جهانیان معرفی کرد.

 به گفته این مسئول، این خانه از بابت بحث انرژیکی کاملا با محیط زیست سازگار است، اظهار کرد: در این بنا بدون به کار گیری هیچ ابزاری آب بدون پمپاژ و از طریق بهره بردن از نیروی صقلی وارد می‌شود. همچنین در بحث گرمایش و سرمایش ساختمان نیز از هیچ انرژی بهره برده نمی‌شود. این در حالی است که در زمستان این بنا نسبت به فضای اطراف خود گرمتر و در تابستان نسبت به فضای اطراف خود گرم‌تر است.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا از طریق پارک علم و فناوری استان زنجان و با کمک میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان این بنا را به عنوان خانه‌ای سبز در سطح جهانی به ثبت برسانیم، اظهار کرد: در این زمینه‌ نامه‌ای به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری زده شد و از آن‌ها تقاضا کردیم که با حضور و شفاف‌سازی این موضوع این بنا را با همکاری آنها به ثبت برسانیم.

مسئول خانه فناور محیط زیست پارک علم و فناوری استان زنجان افزود: هر چند که در قدم اول برای ثبت این خانه به عنوان خانه سبز باید آن را به عنوان «خانه سبز ایران» ثبت می‌کنیم؛ اما وقتی به سال ساخت آن نگاه می‌کنیم برابر با سال 1928 است که در مقایسه با اولین خانه سبز جهان که در 1970 در آمریکا ثبت شده است بسیار قدیمی‌تر است.

این کارشناس با بیان اینکه خانه سبز، براساس تعریف جهانی خود خانه‌ای است که در جهت حفظ روحیه افرادی که وارد ساختمان می‌شوند و ارتباط آنها با طبیعت گام برمی‌دارد؛ گفت: به بنای رختشویخانه که وارد می‌شویم، ابتدا یک باغچه تعبیه شده است که به حفظ روحیه افراد کمک می کند و همچنین در جهت حفظ روحیه و سلامت افراد اندازه پله‌های آن استاندارد است و همچنین تهویه هوایش هم به وسیله پنجره‌های سالمی که گذاشته شده است به بهترین شکل صورت می‌گیرد. این موارد باعث شده است تا بتوان عنوان کرد که این بنا می‌تواند در زمره ساختمان‌های سبزی که در جهان به ثبت رسیده‌اند قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حفظ محیط زیست در جامعه امروز بسیار اهمیت دارد، گفت: محیط زیست اگر نباشد ما هم نیستیم. زندگی امروز به سمت صنعتی شدن گام برداشته است و برای اینکه بتوان حال بهتری داشته باشیم باید دغدغه ما حفظ محیط زیست باشد چرا که باید محیط زیست را برای نسل نسل‌های آینده نگهداریم.

مسئول خانه فناور محیط زیست پارک علم و فناوری استان زنجان با بیان اینکه شاید بتوان بنای رختشویخانه را به عنوان اولین خانه سبز در سطح کشور در نظر گرفت، اظهار کرد: «یزد» نیز ورود کرده است، هر چند به نظر نمیرسد آیتم‌هایی که این بنا داشته است را نیز در بادگیرهای یزد پیدا کرد.

وی با بیان اینکه نامه را چند پیش به مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فرستادیم و منتظر فرصتی هستیم تا در زمینه تشریح و روند این پروسه نزد مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی زنجان برسیم.


در جریان این موضوع نیستم

 صدای زنجان برای پیگیری بیشتر این موضوع و امکان ثبت این بنا به عنوان «اولین خانه سبز ایران» با سید سعید صفوی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تماس گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی زنجان ضمن بی‌اطلاعی نسبت به این موضوع با بیان اینکه تا این لحظه نامه‌ای در این خصوص دریافت نکردم و هنوز در جریان این موضوع نیستم، اظهار کرد: در ابتدا باید دید این موضوع تا چه میزان صحت دارد. هرچند اگر برنامه و موضوع خوبی باشد قطعا در دستور کاراین اداره قرار خواهد گرفت.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانرختشویخانه
sedayezanjannews.ir/nx10563


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»