کد خبر: 10565
1402/07/25 - 10:26


ورود شرکت‌های غیر تخصصی برای اهدای پلاسما چالش انتقال خون

سازمان انتقال خون با توجه به ماهیت کاری خود برای دریافت و انتقال خون اقدام می‌کند ولی ورود شرکت‌های غیر تخصصی در کار اهدای پلاسما به یک چالش این حوزه تبدیل شده و مشکلات و معضلاتی را ایجاد کرده است.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سازمان انتقال خون وظیفه جمع آوری خون از داوطلبان اهدای خون و آماده سازی آن برای نجات جان بیماران و مصدومین، ایجاد پایگاه در بیمارستان ها و واحدهای سیار و ثابت جهت تهیه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت برای اهدای خون به هنگام ضرورت و توزیع خون و فرآورده های آن به مراکز درمانی و بیمارستان ها را بر عهده دارد.

خون اصلیترین و پیچیده‌ترین مایع جاری در بدن است که در موارد خاص توسط پزشک معالج تجویز می شود و انتقال و اهدای آن حیاتی دوباره را به بیماران نیازمند می بخشد.

اجزای خون شامل گلبول های قرمز که برای افراد دارای کم خونی استفاده می شود، پلاکت ها برای بیماری های خون ریزی دهنده و هنگامی که شمار پلاکت های خونی کاهش یافته است و پلاسما برای تأمین پروتئین های خون به کار می رود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با سیامک اسدی رییس انتقال خون استان زنجان گفت و گویی صورت گرفت است.

 

با توجه به فرا رسیدن فصل سرما انتقال خون زنجان چه وضعیتی دارد؟

فصل سرما همیشه با کاهش مراجعات برای اهدای خون همراه است از طرف دیگر در آغاز این فصل با اپیدمی آنفلوانزا مواجه هستیم که تاثیر بیشتری بر میزان مراجعه دارد.

اما نیاز به فرآورده‌های خونی یک نیاز همیشگی و مستمر است، خوشبختانه در حال حاضر با همراهی مردم شریف و سخاوتمند استان زنجان کمبودی برای تامین فرآورده‌های خونی مورد نیاز مراکز درمانی وجود ندارد.

 

نقش آفرینی انتقال خون زنجان را در سطح کشور چگونه ارزیابی می کنید؟

انتقال خون استان زنجان نقش چشمگیری در شبکه ملی خون رسانی دارد و از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از چهار هزار واحد گلبول قرمز متراکم و گلبول قرمز کم لوکوسیت به سایر استان‌ها ارسال کرده است.

از مردم این استان به ویژه از جوانان زنجانی که تاکنون تجربه اهدای خون را ندارند ولی از سلامت روحی و جسمی برخوردار هستند تقاضا می‌کنم در تامین فرآورده‌های خونی مورد نیاز بیماران، اداره کل انتقال خون استان زنجان را همراهی کنند، اغلب این افراد با یکبار تجربه موفق اهدای خون به طور مستمر به اهدای خون ادامه خواهند داد.

 

اخیرا مرکز جمع آوری پلاسما در زنجان راه اندازی شده، نظر شما چیست؟

بله، در مصاحبه‌هایی که از مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان منتشر شده به راه اندازی مرکز جمع آوری پلاسما اشاره شده است.

دانشگاه آزاد اسلامی زنجان فاقد دانشکده پزشکی و رشته‌های تخصصی هماتولوژی و طب انتقال خون است، برای ما هم اسباب تعجب بود که با چه فرآیندی و بنا بر چه ضرورتی به موضوع طب انتقال خون ورود پیدا کرده‌اند و باید این سوال را از مسوولان دانشگاه آزاد پرسید.

مدت‌هاست که این سوالات و ابهامات در فضای رسانه‌ای استان مطرح شده ولی در مورد آنها شفاف سازی صورت نگرفته است.

 

 

وظیفه جمع آوری پلاسما با کدام دستگاه است و طبق چه معیاری انجام می گیرد؟
در خصوص مراکز جمع آوری پلاسما به ماده ۲ اساسنامه سازمان انتقال خون ایران مصوب مجلس شورای اسلامی اشاره می کنم که بر اساس آن تهیه و تولید همه فرآورده‌های خونی و پلاسمایی و تدوین دستورالعمل‌های آن بر عهده سازمان انتقال خون ایران است.

در سال‌های گذشته قرار بود شرکت های خصوصی در ایران پالایشگاه ‌پلاسما برای تولید دارو راه اندازی کنند ولی متاسفانه خلف وعده صورت گرفت و این شرکت ها مراکز جمع آوری پلاسما در حاشیه شهر تهران ایجاد کردند که با پرداخت مقدار قابل توجهی پول و وعده آزمایش رایگان از طبقات فقیر جامعه پلاسما را خریداری کرده و جهت پالایش به کشورهای اروپایی می فروشند.

متاسفانه به مرور زمان قبح دلالی پلاسمای خون در کشور در حال از بین رفتن است و این شرکت ها تلاش می کنند در استان های کوچک نیز بساط راه بیندازند.

با این روند در سالهای آتی با کمبود شدید فرآورده های خونی در مراکز درمانی مواجه خواهیم شد.

 

عواقب بروز چنین اقدامی چیست؟

با این کار همچنین فرهنگ داوطلبانه، خداپسندانه و انسان دوستانه اهدای خون در کشور زیر سوال می رود و موجب کاهش سرمایه اجتماعی می شود و به خاطر رابطه مالی با مراجعه کننده و احتمال پایین آمدن استانداردها، ورود آسیب به سلامت اهداکنندگان دور از انتظار نیست.

اینکه ادعا شود دلالی پلاسما درست‌ترین مسیر برای تامین داروهای مشتق از پلاسما است، فاقد مبنای علمی بوده و استدلالی بی بنیاد و توهین آشکار به مردم شرافتمند و سخاوتمند ایران است که در شرایط همه گیری کوئید ۱۹ با وجود فراگیر بودن بیماری و با وجود ده ها محدودیت و نگرانی اجازه نداند انتقال خون با کمبود خون مواجه شود.

شهروندانی که در هشت سال جنگ تحمیلی از جان خود گذشتند، آیا حاضر نیستند پلاسمای مورد نیاز برای تولید دارو را داوطلبانه تامین کنند؟! این غیر قابل باور است.

ظاهراً روش فعلی خرید و فروش پلاسما به مراتب سودآورتر از تأسیس پالایشگاه پلاسما است.

بدون شک اگر بخش خصوصی وعده ساخت پالایشگاه را عملی کند، سازمان انتقال خون با بیش از ۲۰۰ هزار لیتر پلاسمای مازاد در سال از این امر استقبال و پشتیبانی خواهد کرد./منبع ایرنا

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانخوناهدای خون
sedayezanjannews.ir/nx10565


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»