کد خبر: 10686
1402/08/13 - 9:26


صدای زنجان میزان آمادگی شهرداری برای ایام سرد سال را بررسی می‌کند؛

تجهیزات یخ‌زده!

شهردار: در سال‌جاری مناقصه ستاد برف‌روبی در زنجان فقط یک شرکت کننده داشت/ رئیس شورای شهر زنجان: باید در حد متعارفی از ماشین‌آلات برف‌روبی در اختیار شهرداری باشد/ رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر زنجان: 169 ماشین و تجهیزات زمستانه توسط خود شهرداری و بخش خصوصی در اختیار بوده که 50 درصد آن در مالکیت شهرداری است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی خانی: در حالی که شهردار زنجان از غیر قابل توجه بودن اعتبار به بخش برف‌روبی خبر داده و عنوان کرده است که در سال‌جاری مناقصه ستاد برف‌روبی در زنجان فقط یک شرکت کننده داشته است، رئیس شورای شهر و رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر زنجان نیز بر لزوم توجه به تامین تمام تجهیزات زمستانه توسط خود شهرداری اصرار دارند، این در حالی است که بخشی از این تجهیزات در سالهای دور به فروش رفته بود.

دو سال پیش بود که بارش برف در زنجان مسئولان استانی را غافل گیر کرد و مسئله آفرین شد. هنوز هم وقتی صحبت از فصل زمستان می شود، غافل گیری زمستان 1400 به یاد مردم می‌افتد. همین است که وقتی به ماه‌های منتهی به روزهای سرد سال نزدیک می‌شویم مردم با دغدغه بیشتری موضوع ساماندهی تجهیزات برف‌روبی را دنبال می‌کنند.

 تجهیزاتی که بخشی از آن در مالکیت شهرداری بوده و بخش دیگری از بخش خصوصی اجاره می‌شود. با این وجود شاهد هستیم که شهرداری زنجان پس از وقایع زمستان سال 1400 نسبت به خرید تجهیزاتی که روزگاری گویا به فروش رفته بود، اقدام کرده بود.

مهر‌ماه سال گذشته بود که علیرضا فیروزفر؛ شهردار زنجان گفته بود که ۱۵ سال از آخرین خرید و تامین تجهیزات مورد نیاز شهرداری می‌گذرد، از این رو با اختصاص اعتبار لازم برای جبران کمبودها، امسال سال تجهیز شهرداری است.

وی ادامه داده بود که امسال برای جبران کمبود ماشین‌آلات در شهرداری اقدام می‌کنیم طی روزهای گذشته کارهای مربوط به خرید یک دستگاه نمک پاش و جاروب خیابانی مکانیکی هم تکمیل شد. همچنین طی روزهای آینده خرید سه دستگاه برف‌خور و ۶ دستگاه بابکت (مینی لودر) دیگر را در دستور کار داریم.

شهردار زنجان از عملیات احداث ۲ کارخانه تولید محلول یخ زُدا برای اولین بار در این شهر خبرداد و افزود: با تامین این ماشین‌آلات و تجهیزات و همچنین راه‌اندازی این ۲ واحد تولید محلول یخ زُدا، برای امسال عملیات برف  روبی ویژه ای را در شهر در نظر گرفته‌ایم. منظور ما از این اقدامات، ارائه خدمات مطلوب به شهروندان است و برای اجرای آنها نه کلنگی زدیم و نه هیاهویی راه انداختیم.


نگرانی برای نبود شرکت‌کننده بیشتر در مناقصه ستاد برف‌روبی

با این وجود، چندی پیش نیز؛ فیروزفر در جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان در خصوص مشکلات پیش روی شهرداری در زمینه تامین تجهیزات برف‌روبی سخن به میان آورده بود. او در این جلسه که در دوم آبان ماه 1402 برگزار شد، گفته بود که مبلغ 9 میلیارد تومانی برای برف‌روبی و حل مشکلات از جمله ایجاد آرامش قابل توجه نیست و در سال‌جاری مناقصه ستاد برف‌روبی در زنجان فقط یک شرکت کننده داشت.

وی با تاکید بر اینکه عملیات زمستانی نیروهای شهرداری از جمله برف‌روبی در سال گذشته روند قابل قبولی را داشته است، اظهار کرده بود که به همین دلیل امکان دسترسی داشتن به تجهیزات و ماشین‌آلات برف‌روبی لازم و ضروری است.

شهردار زنجان با تاکید بر اینکه هزینه‌های خواب ماشین‌آلات شهرداری تعدیل شده است، تصریح کرد: این هزینه‌های خواب در سال‌های گذشته بالا بوده است. در مورد هزینه‌ها سعی می‌شود که با دقت کامل عمل شده و صرفه‌جویی انجام شود و در این میان باید از سپاه برای در اختیار قرار دادن تجهیزات تقدیر شود.

فیروزفر با بیان اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات زمستانی اجاره شده در فصول خواب در اقدامات عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: در واقع می‌توان گفت که خواب این ماشین‌آلات صرفا خواب نیست و یک آمادگی به شمار می‌رود.

شهردار زنجان با تاکید بر اینکه قرارداد برف‌روبی در زمستان نباید در یک لایحه قرارداده شود، افزود: در این حوزه هیج ریسکی را نمیتوان پذیرفت، چرا که میزان بارش‌ها و شرایط جوی قابل پیش‌بینی نیست.

 این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند که شهرداری باید برخی از ماشین‌آلات و تجهیزات برفروبی را خود داشته و تنها در مواردی به بخش خصوصی متکی باشد.


باید میزان متعارفی از ماشین‌آلات برف‌روبی در اختیار شهرداری باشد

موضوعی که «مجید ناصحی مقدم»، رئیس شورای شهر زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان به آن اشاره و عنوان کرد: وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم شاهد هستیم که در مقطعی نگرش‌ها نسبت به برخی از موضوعات در شهرداری تغییر کرده است برای مثال در دوره‌ای تصمیم گرفته شده است که ماشین‌آلات سنگین شهرداری را به فروش برسانند و به جایش در فصل‌های سردسال به اجاره این دستگاه‌ها اقدام کنند.

وی ادامه داد: در واقع تصمیم گرفته شده تا در موقع لزوم خدمات مربوط به برفروبی گرفته شود و تجهیزات در این زمینه اجاره گرفته شود.

 این مسئول با بیان اینکه این مسئله که شهرداری تجهیزات و ماشین‌آلات مختص برف‌روبی را داشته باشد یا آن‌ها را اجاره کند، خود محل بحث است، اظهار کرد: آنچه در برهه کنونی امکان‌پذیر است؛ این است که برف‌روبی شهر توسط تجهیزات و ماشین آ‌لات بخش خصوصی صورت بگیرد.

به گفته رئیس شورای شهر زنجان، برای تامین این تجهیزات از طریق بخش خصوصی شیوه‌نامه‌هایی وجود دارد که چگونه این ماشین‌آلات به استخدام درآید و همین کار را تا میزانی غیرقابل پیش‌بینی کرده است؛ بنابراین به ناچار ما باید این دستگاه‌ها را رزرو کنیم و قرارداد ببندیم تا در زمان بارش برف بتوانیم ماشین‌آلات را در اختیار داشته باشیم. در واقع رزو کردن هزینه‌هایی را برای شهرداری دارد.

وی اظهار کرد: طی سال‌های گذشته نیز ما تنها یک پیمانکار داریم که مناقصه شرکت می‌کند که خود این موضوع نیز چالشی است و متاسفانه شرکت‌هایی که توانایی لازم را داشته باشند از این امر استقبال نمی‌کنند. به همین دلیل تنها با یک شرکت معاملات برگزار می‌شود و در حال حاضر رویکرد جایگزینی برای این موضوع نیست که ما چه کاری را انجام بدهیم. از همین رو دغدغه شهردار و شورای شهر بر این است که در این زمینه تمهیداتی را داشته باشد.

ناصحی مقدم افزود: ناچاریم که شرایطی را فراهم کنیم تا شرایط را یک میزان رقابتی‌تر کنیم و از آن طرف هم خیالمان راحت باشد که در فصل زمستان دچار مشکل نمی‌شویم.

وی افزود: به نظر شخصی من (ممکن است نظر کلی شورا متفاوت از من باشد) ما باید در حد متعارفی از این ماشین‌آلات را در شهرداری داشته باشیم. همانطور که به نظرم اشتباه بود که در حمل و نقل استان کل کار را به بخش خصوصی واگذار کرده بودیم به نظرم خرید وسایل نقلیه جزو تجهیزاتی است که شهرداری باید بخشی از آن را داشته باشد. این سیاست هم در وزارت کشور وجود دارد و این موضوع یکی از موضوعات اولویت‌دار شهرداری است.

رئیس شورای شهر زنجان خاطرنشان کرد: شهرداری باید یک حداقل‌هایی در زمینه ماشین‌آلات بخش‌های عمران، برفروبی و حوادث در اختیار داشته باشد و برای تکمیل آن از بیرون از مجموعه اقدام کند. این اتفاق خواهد افتاد اما به مرور و با لحاظ بودجه شهرداری!


 169 ماشین و تجهیزات زمستانه توسط خود شهرداری و بخش خصوصی در اختیار است

در ادامه «جلال کرمی»، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر زنجان به صدای زنجان گفت: شهرداری امسال تمهیداتی دیده است تا شهروندان در زمستان در مضیقه نباشند. در حال حاضر تجهیزاتی که خود شهرداری در دسترس دارد و تجهیزاتی که به صورت استیجاری در اختیار شهرداری است حدود 169 ماشین‌آلات زمستانه است که در جهت برف‌روبی و نمک پاشی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: همچنین دو کارخانه محلول یخ‌زدا داریم که از آنها هم استفاده می‌کنیم که با توجه به اینکه بخش اعظمی از آسفالت موجود در شهر تازه کار شده از همین رو قبل از شروع بارش برف ما اقدام به محلول پاشی خواهیم کرد تا یخ آب شود و به زمین نچسبد.

به گفته این عضو شورای شهر، اکنون شورای شهر هم از بابت نمک‌پاش، لودر و تانکر و برخی دیگر از تجهیزات مشکلی نداریم. منتهی در جهت تامین کمبودهای موجود با عقد دو قرارداد مجزا با شرکت‌های خصوصی تامین کردیم. به طوری که برای مناطق یک و سه یک قرارداد بسته شد و برای مناطق 2 و 4 شهری نیز یک قرارداد دیگری بستیم.

کرمی افزود: این امر که شهرداری به صورت یک باره بتواند همه تجهیزات مورد نیاز خود را تامین کند به برنامه و بودجه شورا و شهرداری باز می‌گردد. در حال حاضر برنامه‌ها برای خرید بخشی از این تجهیزات وجود دارد منتهی بودجه شهرداری این اجازه را نمی‌دهد. ضمن اینکه هر چه قدر بودجه امسال شهرداری در این خصوص به خرید تجهیزات می‌رسد ما امسال نسبت به اجازه تجهیزات اقدام نمی‎‌کردیم و این تجهیزات را خریداری می‌کردیم اما به جهت اولویت بودن پروژه‌های عمرانی شهرداری فعلا نتوانستیم به این موضوع ورود کنیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر زنجان با بیان اینکه نمی‌توان گفت همه تجهیزات لازم برای برفروبی طی سال آینده خریداری خواهد شد، اظهار کرد: شاید صلاح بر این باشد که ما کارهای عمرانی خود را از جمله اتمام پروژه محور شهیدان کریمی را به اتمام برسانیم تا اینکه تجهیزات زمستانه را خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه از 169 ماشین‌آلات برفر‌وبی در اختیار شهرداری، بالغ بر 50 درصد برای خود شهرداری است، اظهار کرد: شهرداری به جهت مشکلاتی که در سال‌های گذشته پیش آمد، تدابیری اندیشیده است که مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانتجهیزات زمستانیشهرداری زنجانخدمات شهری
sedayezanjannews.ir/nx10686


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»