کد خبر: 10723
1402/08/20 - 10:0


صدای زنجان از کمبود شیر خشک در استان گزارش می‌دهد؛

جیره‌بندی به وقت فرزندآوری

والدین: وقتی دولت توانایی تامین یک مایحتاج ساده را برای نوزادان ندارد؛ پس تاکیدی بر فرزندآوری نداشته باشد/یک داروخانه‌دار: برای خود من سئوال است که چه اتفاقی امروز افتاده است که وضعیت شیر خشک به این شکل درآمده است؟/معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان: داروخانه‌ها در حال کمک کردن به روند تامین شیر خشک برای همه نوزادان هستند/ والدین نگران تامین شیر رگولار فرزندان خود نباشند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: کمبود شیر خشک در داروخانه‌ها امروز به یکی از نگرانی‌های والدین دارای نوزاد شیرخوار تبدیل شده است. والدینی که عنوان می‌کنند که وقتی مایحتاج ابتدایی فرزندان تامین نیست چرا دولت به موضوع فرزندآوری تاکید دارد.

این روزها تامین شیر خشک تنها با کد ملی فرزندان شیرخوار از داروخانه‌ها ممکن است. یعنی والدین باید کد ملی نوزاد را به داروخانه‌دار بدهند تا بتوانند یک قوطی شیرخشک بخرند. موضوعی که گاهی موجب گله والدین در این زمینه شده است.

موضوعی که در روزهای اخیر عضو کمیسیون بهداشت مجلس آن را ناشی از عملکرد ضعیف سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای تامین منابع ارزی و ریالی و همچنین عدم وجود برنامه مدون در سازمان غذا و دارو برای ارزیابی میزان نیاز کشور می‌داند و عنوان کرده است که نبود برنامه‌ریزی درست موجب شکل‌گیری وضعیت آشفته کنونی در بازار شیر خشک شده است.


برای خود من سوال است که چه اتفاقی امروز افتاده است که وضعیت شیر خشک به این شکل درآمده است؟

موضوعی که که «مهدی بیگدلی»،
 رئیس اسبق انجمن داروسازان استان زنجان نیز در این زمینه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان به آن اشاره کرده و گفت: برای خود من سئوال است که چه اتفاقی امروز افتاده که وضعیت شیر خشک به این شکل درآمده است؟ آیا ظرفیت تولید کم شده و اگر  کم شده چه عاملی باعث آن است؟

وی با بیان اینکه تهیه شیر خشک نیاز به امکانات خاصی ندارد که ما نتوانیم آن را تولید کنیم، گفت: این محصولات در ایران تولید می‌شود و مواد اولیه آن غذایی است. باید دید که چه عاملی مسبب این کمبودها است. تصور من در این زمینه این است که این یک کشمکش بین تولیدکننده و سازمان غذا و دارو مبنی بر بحث قیمت کالاوجود دارد.

به گفته بیگدلی، قیمت تمام شده یک شیر خشک بالای 200 هزار تومان است و اکنون ما بهترین برند شیرخشک‌ها را نزدیک به 100 هزار تومان می‌فروشیم، یعنی شیر خشک به یک سوم قیمت واقعی آن عرضه می‌شود و همین موضوع باعث قاچاق معکوس می‌شود، از همین رو نیاز به اعمال محدودیت عرضه است.

 این داروخانه‌دار افزود: به ظاهر تولیدکننده حجم تولید را پایین آورده است. این را می‌توانیم از میزان  توزیع شیر خشک در داروخا‌نه‌ها فهمید، علت اینکه برخی از دارو‌ها هم در سطح کشور کاهش یافته، هم همین موضوع است. در حقیقت اقتصاد دستوری غلط است و تمام اقتصاددان‌ها نیز به این موضوع اشاره دارند. راه صحیح این است که قیمت‌ها را آزاد کنیم و به سمت واقعی شدن سوق دهیم و از قشر ضعیف و کم درآمد در این زمینه  حمایت کنیم، تا مشکلات حل شود.

 بیگدلی با بیان اینکه به طور کلی کمبودها در حوزه دارو و اقلامی مثل شیر خشک دو نوع هست، اظهار کرد: یکی از این کمبودها به سبب تحریم و معادلات مالی نظیر کمبود ارز است و دیگری به جهت این است که تولید با قیمت دستوری ممکن نیست و برای تولید کننده میسر نیست که با قیمت دستوری دست به تولید محصولی بزند که می‌داند از تولید آن سودی نخواهد برد.



 داروخانه‌ها در حال کمک کردن به روند تامین شیر خشک برای همه نوزادان هستند

سئوال اینجاست که با وجود هر بهانه‌ای برای کمبود شیرخشک در سطح کشور این مشکل در استان به چه شکل و شیوه‌ای بنا است کنترل شود، موضوعی که «علیرضا حقیقت»، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، در این زمینه به صدای زنجان گفت: اکنون وضعیت به مراتب نسبت به هفته گذشته بهتر است، با این وجود مردم همچنان از وضعیت ناراضی هستند.

وی ادامه داد: مردم گرفتاری‌های زندگی خود را دارند و دوست دارند یک کارتن شیر خشک را در خانه داشته باشند تا مایحتاجش چند هفته‌ای آن‌ها تامین باشد، ولی با وجود این کمبودها وقتی به داروخانه مراجعه و با کد ملی یک تا دو قوطی شیر خشک دریافت می‌کنند، نگران می‌شوند و از این موضوع گلایه دارند.

حقیقت افزود: این در حالی است که  داروخانه‌ها به  تامین نبودن منابع شیر خشک خود فکر می‌کنند. داروخانه‌دار تعداد محدود شیر خشک را دریافت می‌کند و اگر این تعداد را به یک فرد بدهد، دیگران چه باید کنند و آیا شیر خشک بقیه افراد نیز تامین خواهد شد؟ به همین جهت است که به صورت محدود به خانواده‌ها شیر خشک تعلق می‌گیرد. در واقع داروخانه‌ها در حال  کمک کردن به روند تامین شیر خشک برای همه افراد هستند تا همه نوزادان شیرخوار از یک وضعیت متعادل برخوردار شوند.


والدین نگران تامین شیرخشک رگولار خود نباشند

وی با بیان اینکه والدین نگران تامین شیرخشک رگولار خود نباشند، افزود: آن  چیزی که در این زمینه اهمیت پیدا می‌کند بحث تامین شیر خشک‌های رژیمی است که انتخابش با پزشک است. اکنون نیز شیرخشک‌های رژیمی با کنترل و مراقبت بیشتر دانشگاه در داروخانه‌های مخاطب تامین می‌شود. در حقیقت محدوده تامین شیر خشک‌های رژیمی یک مقدار بسته‌تر از شیر خشک‌های معمولی است. مردم هم برای تهیه این دسته از شیر خشک‌ها باید نسخه الکترونیکی داشته باشند.

 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان افزود: فرآیند تجویز و خرید شیر خشک با کد ملی فقط به خاطر این است که یک عده ممکن است از وضعیت شیرخشک سوءاستفاده کنند و  شیرخشک‌هایی که مورد نیاز نوزادان شیرخوار است را به مصارف دیگری برسانند. در حالی که حمایت دولتی از شیر خشک برای مصرف شیرخوارها است و به همین علت به جهت اینکه اجازه ندهیم گروه هدف از این محصول محروم بمانند این مراقبت‌ها صورت می‌گیرد تا همه کسانی که به شکل منطقی نیازمند این محصول هستند با سهولت بیشتری با قیمت مصوب از آن استفاده کنند.

با این وجود خانواده‌های دارای نوزاد که نگران تامین شیر خشک نوزادان خود هستند، از اظهارات مسئولان در تامین شیرخشک استان قانع نشده و عنوان می‌کنند که چرا باید این نگرانی برای تامین شیر خشک نوزادان وجود داشته باشد؟ وقتی مسئولان نمی‌توانند یکی از ساده ترین مایحتاج‌های یک نوزاد را تامین کنند پس اصراری به فرزندآوری نداشته باشند. 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانشیرخشککمبودجیره بندی
sedayezanjannews.ir/nx10723


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»