کد خبر: 10742
1402/08/23 - 9:47


صدای زنجان از گلایه کارگران شرکت صنعتی مینوی خرم‌دره نسبت به پرداختی‌ها از محل سود کارخانه گزارش می‌دهد؛

طعم تلخ مینو برای کارگران!

کارگران: سال‌هاست در خط تولید شرکت صنعتی مینوی خرم‌دره تلاش می‌کنیم تا این واحد سودده شود، چرا باید سهم کارگران در این سود دیده نشود و پرداختی‌ها متفاوت باشد؟/مدیر روابط کار استان: سود کارخانه به حساب کارگران واریز شده است اما نحوه توزیع آن بین کارکنان ارتباطی به اداره کار ندارد/ معاون اقتصادی استاندار زنجان: پایان هفته جاری، نتیجه بررسی پرداختی‌ها به کارکنان و کارگران شرکت مینوی خرم‌دره اعلام می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: تسهیم سود یا سهیم کردن کارگران در سود کارخانه‌ها، یکی از فرم‌های دستمزد است که در آن کارگران و کارمندان یک کارخانه یا واحد تولیدی علاوه بر دستمزد یا حقوق ماهیانه‌شان سهمی از سود سالیانه آن واحد یا کارخانه می‌برند اما کارگران شرکت مینوی خرم‌دره که معتقد بودند نحوه پرداختی‌ها «تبعیض‌آمیز» بوده است با تجمع مسالمت‌آمیز، خواهان رساندن مطالبه خود به گوش مسئولان ارشد استانی شدند.

شرکت سهامی عام صنعتی مینوی خرم‌دره تحت پوشش شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان، یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های صنعتی تولید کننده‌ مواد غذایی از قبیل انواع آرد، بیسکویت، ویفر، تافی، پفک، آب‌نبات، شکلات، کیک و غیره در خاورمیانه است که در سال 1351 شمسی در منطقه خرم‌دره، کیلومتر 85 جاده زنجان، به وسعت 54 هکتار احداث شد و در سال 1353 شمسی شروع به فعالیت کرد.

بر اساس اطلاعات مندرج در سایت متعلق به شرکت سهامی عام صنعتی مینوی خرم‌دره، در حال حاضر این شرکت، از ظرفیت تولید روزانه حدود 500 تن محصولات غذایی و انواع آرد صنعتی به ظرفیت روزانه 250تن در کارخانه آرد مینو برخوردار است.

شرکت سهامی عام صنعتی مینوی خرم‌دره هم‌اکنون یكی از سه شركت خودكفایی است كه سهام آن در تالار بورس خرید و فروش می‌شود.


چرا در توزیع سود شرکت صنعتی مینو، «تبعیض» وجود دارد؟

در حال حاضر در شرکت صنعتی مینو واقع در خرم‌دره حدود 120 نوع محصول تولید می‌شود که 9 نوع آن انواع ساقه‌طلایی است. ساقه‌طلایی لیوانی معمولی، ساقه‌طلایی کرمدار مانژ ، ساقه‌طلایی کرمدار پیلوپک که خود کرم‌دار سه طعم وانیلی، پرتقال و موزی دارد  و همچنین« ساقه طلایی جدید فراسودمند با قند طبیعی ،سبوس فرآوری شده و روغن بدون ترانس » استفاده آن موجب کاهش بیماری‌های قلبی خواهد شد و «ساقه طلایی با آرد جو و شهد توت »که وارد بازار شده و بسیار نیز مورد استقبال قرار گرفته است، ساقه‌طلایی سه عددی، ساقه‌طلایی با روکش شکلات، ساقه‌طلایی با قند مایع خرما هم از انواع دیگر این محصولات است. این محصول در واقع رهبری بازار بیسكویت ایران را بر عهده دارد.

اما یکی از کارگران در گفت‌وگو با صدای زنجان مدعی است: از رهبری شرکت سهامی عام صنعتی مینوی خرم‌دره در بازار بیسکوییت ایران، نفعش به کارگرانی که در خط تولید این کارخانه کار می‌کنند، چیزی نرسیده است. البته پرداختی از محل سود این شرکت به حساب کارگران و کارکنان واریز شده اما نحوه توزیع این سود منصفانه نبوده است.

 

او معتقد است: عدم توانایی مدیریت مجموعه منجر به نارضایتی همه همکاران در شرکت شده است حتی چندین بار نیز دست به تجمع زده‌ایم اما کسی برای حل موضوع پیگیر نشده است!

او پیشرفت، توسعه، گسترش شرکت و خرید بیش از ۲۰ شرکت بزرگ در سطح کشور را مرهون نیروی انسانی و کارگران شرکت صنعتی مینو خرم‌دره می‌داند اما معتقد است: به معیشت کارگران و پرسنل مجموعه به اندازه‌ای که باید توجه نشده که در نهایت نارضایتی نیروهای شاغل در این مجموعه را در پی داشته است.

این کارگر با اشاره به برخورد خارج از عرف برخی از افراد در مدیریت شرکت سهامی عام صنعتی مینوی خرم‌دره از مسئولان اداره کار و به ویژه استانداری می‌خواهد تا برای احقاق حق کارگران به موضوع ورود کنند.


 سود کارخانه به حساب کارگران واریز شده است اما نحوه توزیع آن بین کارکنان ارتباطی به اداره کار ندارد

هومن امیدوار، مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه تمامی دستمزدهای پرداختی براساس قانون بوده و مشکلی نیز در این سال‌ها وجود نداشته است، می‌گوید: طبق نظر مدیریت، میزان پرداختی‌ها بابت پاداش و سایر ممکن است متفاوت باشد که به آئین‌نامه داخلی شرکت مربوط است و اداره کار نمی‌تواند به این موضوع ورودکند. اگر حداقل مزد کارگر یا هر آنچه در قانون کار بر آن تاکید شده مورد توجه مدیریت قرار نمی‌گرفت می‌توانیم ورود کنیم اما آن طور که گفته شد، دستمزدها طبق قانون کار واریز شده و مشکلی وجود ندارد.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان تاکید می‌کند: سود کارخانه به حساب کارگران ورایز شده است اما نحوه توزیع آن بین کارکنان ارتباطی به اداره کار ندارد.


پایان هفته جاری، نتیجه بررسی پرداختی‌ها به کارکنان و کارگران شرکت مینوی خرمدره اعلام می‌شود

حسین محمدی، معاون اقتصادی استاندار زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته می‌گوید: مشکل مجموعه صنعتی مینو به هیچ عنوان ارتباطی به «تولید» نه در خط تولید و نه فرآیند تولید ندارد و شرکت همچنان سودده است. حتی مشکلی در پرداخت دستمزدها نیز وجود ندارد، آنچه موجب گلایه‌مندی شورای اسلامی کارگران و نماینده کارگران این واحد شده، «عدم تغییر دستمزدها نسبت به سودآوری کارخانه» بوده است. به عقیده نماینده کارگران، تعداد پرسنل کارگران این واحد نسبت به 20 سال گذشته که بالای 2 هزار نفر بود و الان به حدود یک هزار و 600 نفر رسیده، با توجه به سودآوری شرکت، هیچ اتفاقی در دریافتی‌ها صورت نگرفته است.

البته این مسئول ارشد اقتصادی تاکید می‌کند که طبق بررسی‌های انجام شده پرداختی از محل سود تولید در شرکت، به حساب کارگران واریز شده اما در این واریزی‌ها «تفاوت» وجود داشته که نیازمند بررسی است.

«تبعیض» در پرداختی‌ها، دیگر مشکل اعلام شده از سوی کارگران واحد است. معاون اقتصادی استاندار زنجان می‌گوید: پرداخت دستمزدها طبق قانون به تمامی کارگران واریز می‌شود، مشکل کارگران پرداخت دستمزدها از محل سود ناشی از تولید شرکت بوده که معتقدند تفاوت‌ و تبعیض در محاسبه پرداختی کارگران متفاوت است.

محمدی با بیان اینکه معمولا در شرکت‌ها و کارخانجات مسائل از سوی کارگران به شوراهای اسلامی کارگری منعکس و نماینده یا نمایندگان کارگران نیز نهایتا این موارد را با مدیریت مجموعه در میان می‌گذارند، ادامه می‌دهد: اگر این رویه در کارخانجات و واحدهای اقتصادی باشد، معمولا مدیریت قبل از هر اتفاقی مطلع می‌شود و نسبت به رفع مشکل اقدام می‌کند. به نظرم اگر بلافاصله مسائل کارگری از سوی مدیریت مورد توجه قرار می‌گرفت و گوش شنوایی در واحد وجود داشت، شاهد چنین اتفاقی هم نمی‌شدیم.


مدیریت شرکت صنعتی مینوی خرم‌دره برای شنیدن گلایه‌های کارگران، گوش شنوا داشته باشد

کارگران شرکت مینو که از نحوه برخورد تعدادی از مدیران بالادستی گله‌مند هستند، می‌گویند که حق ارتباط مستقیم و چهره به چهره برای بیان پیشنهادات و انتقادات با مدیران ارشد را نداشته و همواره از سوی برخی دست‌اندرکاران مجموعه تهدید به اخراج نیز شده‌اند.

معاون اقتصادی استاندار زنجان «نحوه رفتار مدیریت با پرسنل» را از چالش‌های گروه صنعتی مینو دانسته و ادامه می‌دهد: کارگران از نحوه رفتار مدیریت گلایه‌مند بودند. آن‌ها معتقدند که گوش شنوایی در مجموعه وجود نداشته و با سعه‌صدر با آن‌ها برخورد نمی‌شود که قرار شده با جدیت هر گونه بی‌احترامی به کارگران از سوی مسئولان ذیربط پیگیری شود.

این مسئول همچنین از رسیدگی به موضوع درگیری تعدادی از کارگران مجموعه در کمیته انضباطی خبر داده و می‌گوید: کارگروه ویژه به ریاست فرماندار خرم‌دره تشکیل شده و قرار است تا پایان هفته جاری، موضوع مربوط به پرداختی‌ها به صورت کامل با حضور مدیریت و نماینده کارگران بررسی و گزارش آن نیز تهیه شود. مدیریت مجموعه نیز اعلام کرده که نسبت به هر تصمیمی که قرار است در جلسه مذکور اتخاذ شود، متعهد خواهد بود.


بی‌احترامی به کارگران مورد تائید شرع و قانون نیست

معاون اقتصادی استاندار زنجان هر گونه بی‌احترامی مسئولان و مدیران بالادستی در کارخانجات و واحدهای تولیدی استان را نه مورد تائید قانون و نه شرع دانسته و از کارفرمایان می‌خواهد تا به مسائل و مشکلات کارگران و افراد زیرمجموعه خود توجه داشته باشند.

محمدی با بیان اینکه اداره کار استان زنجان موظف است هر شکایتی مبنی بر بی‌توجهی و بی‌احترامی به کارگران در محیط‌های کار را بررسی و طبق قانون و آئین‌نامه با بی‌توجهان به قانون برخورد کند، ادامه می‌دهد: برخی از مدیران داخلی در تعدادی از واحدهای تولیدی استان زنجان سعه‌صدر لازم را با کارگران و نیروهای کار نداشته و برخورد نامحترمانه‌ای دارند که استانداری زنجان خود را موظف به پیگیری می‌داند. استانداری زنجان چنین اجازه‌ای را به افرادی که به کارگران بی‌‌احترامی می‌کنند، نمی‌دهد از این رو واحد بازرسی استانداری و معاونت اقتصادی استانداری زنجان آمادگی پیگیری شکایات واصله را داشته و از کارگران گله‌مند می‌خواهد تا با مدرک و مستندات از این دو واحد موارد را پیگیری کنند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانحسین محمدیمعاون اقتصادیشرکت مینو
sedayezanjannews.ir/nx10742


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»