کد خبر: 10782
1402/09/01 - 9:54


صدای زنجان از روند هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری گزارش می‌دهد؛

تاکسی‌ها؛ پشت خطِ هوشمندسازی

شهروندان: هوشمندسازی و استفاده از کارت شهروندی یکی از موضوعاتی است که متاسفانه در ناوگان حمل و نقل عمومی زنجان مورد غفلت واقع شده است/رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری زنجان: رانندگان تاکسی رغبتی به استفاده از کارتخوان ندارند/رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر زنجان: هوشمندسازی اول برای اتوبوس، مینی‌بوس و ون‌های سواری؛ محقق خواهد شد و سپس برای تاکسی‌ها !

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / زهره میرعیسی‌ خانی: با وجود گلایه شهروندان از روند طولانی‌ مدت هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر زنجان، مسئولان امر از بارگذاری اسناد واگذاری این موضوع به شرکت‌های پیمانکار خبر داده و عنوان می‌کنند این موضوع در ابتدا برای اتوبوس، مینی‌بوس و ون‌های سواری محقق خواهد شد و در صورت موفق بودن، نسبت به هوشمندسازی تاکسی‌ها نیز در سطح شهر اقدام خواهیم کرد.

روز سه‌شنبه 23 آبان ماه 1402 در شورای شهر زنجان لایحه‌ای در خصوص تغییر نرخ هزینه مسیر دوم تاکسی از 4 هزار تومان به 4 هزار و پانصد تومان به تصویب رسید. این موضوع اگرچه در خود شورا محل اختلاف بود و برخی از اعضا نسبت به مسئله افزایش پانصد تومانی این نرخ به دلیل نبود پول خرد موضع‌ داشتند و عنوان می‌کردند که عملا اجرایی شدن نرخ 4 هزار و پانصد تومان در این خصوص میسر نیست، با این وجود با موافقت اعضای شورا و تاکید رئیس شورای شهر بر اینکه شورا مسئول تامین پول خرد نیست، به تصویب رسید.

با این وجود به نظر می‌رسد این افزایش قیمت در نیمه دوم سال، خود با چالش‌هایی روبه رو باشد؛ چرا که از سویی تامین اسکناس و یا سکه پانصد تومانی میسر نیست و از سویی دیگر به جهت اینکه رانندگان تاکسی چندان رغبتی به استفاده از دستگاه کارتخوان ندارند (به جهت مالیات اخذ شده برای هر تراکنش) عملا شهروندان مجبور به پرداخت همان 5 هزار تومان خواهند بود.

از همین رو لزوم ورود شورا به برنامه هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل شهری دیده می‌شود. موضوعی که از مدت‌ها پیش مورد بحث بود و شهروندان نیز بر این موضوع تاکید دارند، چرا که در این صورت امکان پرداخت هر رقم تعیین شده‌ای از سوی شهرداری برای شهروندان محقق خواهد بود و از سویی دیگر چالش زمان‌بر بودن استفاده از کارت بانکی نیز یک بار برای همیشه حل خواهد شد.

هوشمندسازی و استفاده از کارت شهروندی، موضوعی مغفول در ناوگان حمل و نقل عمومی استان

در این زمینه یک شهروند با بیان اینکه هوشمندسازی و استفاده از کارت شهروندی یکی از موضوعاتی است که متاسفانه در ناوگان حمل و نقل عمومی مورد غفلت واقع شده است، به صدای زنجان می‌گوید: زمان‌بر بودن پرداخت هزینه اتوبوس با استفاده از دستگاه کارتخوان دلیل گرایش شهروندان به پرداخت هزینه‌ها به صورت نقدی است.

وی ادامه می‌دهد: در گذشته، شهرداری کارت اتوبوسی تعریف کرده بود که به دلیل آسان بودن روند پرداخت کرایه بسیاری از شهروندان از این کارت استفاده می‌کردند، اما این روزها با وجود نیاز مبرمی که در سیستم حمل و نقل عمومی در این زمینه احساس می‌شود؛ متاسفانه شاهد هستیم که دستگاه کارتخوان در اتوبوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که از سویی زمان‌بر است و وقت مسافر و راننده را می‌گیرد و از سوی دیگر باعث گرایش شهروندان به سمت پرداخت‌های نقدی می‌شود.

به گفته این شهروند، اگرچه روند استفاده از دستگاه کارتخوان در اتوبوس و مینی بوس جا افتاده است اما متاسفانه رانندگان به هر دلیلی علاقه‌ای به استفاده از کارتخوان ندارند.

این در حالی است که بنا به اظهار مسئولان بخش عمده دلیل عدم گرایش رانندگان تاکسی به استفاده از کارتخوان مالیات 120 تومانی اداره دارایی به ازای هر تراکنش بانکی است.

رانندگان رغبتی به استفاده از کارتخوان ندارند

موضوعی که «داود نوری»، رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری زنجان نیز بر آن تاکید داشته و در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان می‌کند: با وجود اینکه بارها به رانندگان ابلاغ شده است که جهت تسهیل در پرداخت کرایه از کارتخوان استفاده کنند با این وجود رانندگان از کارتخوان استقبال نمی‌کنند.

وی علت عدم گرایش را مالیات 120 تومانی اداره دارایی به ازای هر تراکنش بانکی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: متاسفانه مبحث مالیات 120 تومانی اداره دارایی به ازای هر تراکنش بانکی و همچنین مالیات بر ارزش افزوده مزید بر علت شده است تا رانندگان علاقه‌ای نسبت به استفاده از کارتخوان نشان ندهند. با این وجود بخشی از رانندگان در این زمینه اقدام کرده‌اند و بخش دیگر همچنان پول نقد دریافت می‌کنند.

این مسئول همچنین در زمینه افزایش قیمت نرخ مسیر دوم تاکسی‌ها از 4 هزار به 4 هزار و پانصد تومان اظهار می‌کند: این موضوع در روزهای گذشته در کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مطرح شده است و پس از تصویب شورا باید روال قانونی خود را طی کند و به فرمانداری و ستاد تنظیم بازار استان برود تا پس از تصویب، لازم‌الاجرا شود.

به گفته نوری، ما دفاعیات خود را در زمینه تعیین نرخ مسیر دوم تاکسی در شورای شهر ارائه دادیم اما موضوع این است که بیش از این، نمی‌توان قیمت‌ها را افزایش داد.

وی با پذیرش این موضوع که رانندگان تاکسی پس از لازم‌الاجرا شدن این نرخ عملا همان 5 هزار تومان را خواهند گرفت، می‌گوید: با وجود دفاعیات صورت گرفته در این زمینه اما شورا همان نرخ 4 هزار و پانصد تومان را مد نظر قرار داد و قبول نکرد که این نرخ به 5 تومان افزایش یابد.

به اذعان این مسئول، به لحاظ ساختاری و بخشنامه دولت، نرخ مسیر دوم تاکسی باید همان 50 درصد قیمت قبلی افزایش داشته باشد ولی نبود پول خرد و عدم استفاده رانندگان از کارتخوان مردم و رانندگان را در این زمینه دچار مشکل خواهد کرد. ضمن اینکه در صورت تصویب این نرخ، باید با این موضوع کنار آمد تا با آغاز سال جدید و افزایش نرخ کرایه رقم رندی را برای نرخ تاکسی در نظر بگیریم.

تاکید شورا بر نرخ 4 هزار و پانصد تومانی مسیر دوم تاکسی به جهت جلوگیری از هر نوع درخواست و سوءاستفاده احتمالی رانندگان است

با این وجود «سعید نجفی»، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر زنجان  درباره چرایی تصویب این لایحه با وجود آگاهی به مشکلات پیش رو، به صدای زنجان می‌گوید: نرخ مسیر دوم تاکسی با شروع سال 1402 مشخص شده بود، با این وجود رانندگان تاکسی به نرخ تعیین شده برای مسیر دوم اعتراض کردند.

وی ادامه می‌دهد: در این برهه با توجه به اینکه تغییر قیمت روند قانونی خود را طی کرده بود، امکان تغییر آن در 6 ماهه اول سال ممکن نبود. ضمن اینکه نرخ تعیین شده در شورای شهر بدون هیچ چکش‌کاری و تغییری در شورای قیمت‌گذاری به تصویب رسیده بود. با این وجود برای ایجاد رضایت نسبی رانندگان بنا شد 500 تومان به نرخ مسیر دوم افزوده شود و برای جلوگیری از هر نوع درخواست دیگری از سوی رانندگان بر روی این نرخ تاکید شد تا فرصت اعتراض و یا درخواست دیگر رانندگان ایجاد نشود.

بنا به گفته رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر زنجان، قطعا با تعیین شدن نرخ جدید تاکسی برای سال جدید تلاش خواهد شد که این مشکل برطرف شود. ضمن اینکه تلاش ما تامین رضایت‌مندی دو طرف مسئله (شهروندان و رانندگان تاکسی) است.

اسناد واگذاری هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل عمومی زنجان در حال بارگذاری در سامانه ستاد است

وی همچنین در زمینه روند هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل عمومی می‌گوید: در زمینه اختصاص کارت شهروندی به هر شهروند اقداماتی صورت گرفته است و حتی پیش‌نویس استناد مربوط به این موضوع آماده و بررسی شد و اکنون این پیش‌نویس در مرحله بارگذاری در سامانه ستاد است. امید است طی روزهای آینده پیمانکاری به این موضوع ورود داشته باشد هر چند در این زمینه شرکت‌هایی از تبریز و مشهد ارائه داشتند و چند شرکت دانش‌بنیان از استان نیز ورود کردند، با این وجود با بارگذاری این اسناد روند قانونی این موضوع طی خواهد شد تا مشکلات در این زمینه برطرف شود.

هوشمندسازی اول برای اتوبوس، مینی بوس و ون‌های سواری؛ سپس برای تاکسی‌ها محقق خواهد شد

نجفی می‌افزاید: این موضوع (هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل) جزو اولویت‌های شورای شهر است و قطعا پیگیر محقق شدن این امر هستیم. ضمن اینکه این موضوع در وهله اول برای اتوبوس، مینی‌بوس و ون‌ها پیش‌بینی شده است و در صورت مطلوب بودن این پروژه، بلافاصله در خصوص هوشمندسازی تاکسی‌ها اقدام خواهیم کرد تا به این طریق بخشی از مشکلات این ناوگان برطرف شود و شهروندان امکان پرداخت نرخ کرایه خود را چه از طریق موبایل و چه از طریق کارت داشته باشند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانتاکسیحمل و نقلهوشمند سازی
sedayezanjannews.ir/nx10782


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»