کد خبر: 10796
1402/09/04 - 8:29


صدای زنجان از حواشی تحویل گاوازنگ به اداره منابع طبیعی گزارش می‌دهد؛

گاوازنگِ معلق

شهروندان: چرا مجموعه تفریحی گاوازنگ از لیستِ معدود مجموعه‌های تفریحی زنجان خط خورده است؟/رئیس شورای شهر زنجان: شهرداری زنجان، مایل به تحویل «گاوازنگ» آن هم بدون معارض است/گفت‌و‌گو با مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان میسر نشد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مجموعه تفریحی و گردشگری گاوازنگ و زیر مجموعه آن در سال‌های اخیر دستخوش برخی مشکلات و حواشی بوده است به طوری که برخی از شهروندان بلاتکلیفی این مجموعه را ناشی از «مدیریت معلق» می‌دانند.

عدم رسیدگی به مجموعه گردشگری گاوازنگ و زیرمجموعه آن از جمله ائل داغی در سال‌های اخیر موجب گلایه و ناراحتی شهروندان شده است، چرا که این مجموعه به عنوان یکی از معدود مجموعه‌های تفریحی زنجان و مردم شهر خاطرات بسیار زیادی با آن داشتند به حال خود رها شده و همین رهاشدگی موجب به هم ریختگی و آشفتگی و عدم استقبال شهروندان از این مجموعه شده بود و از این محل فقط به عنوان مسیر تفریحی و به اصطلاح «دور دور» استفاده شود. این در حالی بوده که این مجموعه پیش از این محلی برای دورهمی‌های شبانه خانواده‌ها و همچنین جشنواره‌ها و فستیوال‌های مختلف چون جشنواره آش و جشنواره روستایی بوده است، روزگاری که این روزها برای ائل داغی حتی دور از تصور به نظر می‌رسد.



چرا مجموعه تفریحی گاوازنگ از لیستِ معدود مجموعه‌های تفریحی زنجان خط خورده است؟

یک شهروند زنجانی در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه شهر زنجان تعداد محدودی مجموعه تفریحی دارد که آنها نیز وضعیت خوبی ندارند، اظهار می‌کند: گاوازنگ هم یکی از این مجموعه‌ها بوده که به دلیل عدم ساماندهی به مرور رو به تباهی و خرابی حرکت کرده است.

محسن با اشاره به اینکه در تابستان خانواده‌ها در این منطقه حضور داشته و از ظرفیت تفریحی آن بهره می‌جستند، می‌گوید: امسال که برای دورهمی به گاوازنگ رفته بودیم نه روشنایی مناسبی داشت و نه بهداشت محیط برای حضور مردم مناسب بود.

وی با اشاره به اینکه با حذف این گزینه از مجموعه‌های تفریحی زنجان چیز زیادی باقی نمی‌ماند، اضافه می‌کند: فصل تفریحی برای مردم زنجان هم کوتاه است و این انصاف نیست این زمان را نیز به دلیل موضوعات مدیریتی از دست دهیم.

مدیریتِ معلق

چندی پیش بود که خبر تعیین تکلیف متولی گاوازنگ به نقل از معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان رسانه‌ای شد که در آن سیدمحمد شعاعی با بیان اینکه طرح مجموعه گردشگری گاوازنگ یک سری مسائل و مشکلات فنی داشت که در کارگروه‌های استانی، تعیین تکلیف شده است، گفته بود: در خصوص متولی‌گری مجموعه گردشگری گاوازنگ تصمیم نهایی را خواهیم گرفت تا مجموعه را به دست متولی بسپاریم تا بهره‌برداری اتفاق بیافتد.

در حالی که انتظار می‌رفت با کاهش معارضان و حل مشکلات این مجموعه به شهرداری زنجان واگذار شود و حتی زمزمه این موضوع به گوش می‌رسید که این مجموعه در حال مهیا شدن برای تحویل به شهرداری است به ناگاه خبر رسید این مجموعه بار دیگر به منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان واگذار شده است.


مشکلات گاوازنگ، متعدد است

مجید ناصحی مقدم رئیس شورای شهر زنجان در زمینه تحویل گاوازنگ به منابع طبیعی با اشاره به اینکه این نهاد به صورت پیش فرض متولی گاوازنگ است، اظهار می‌کند: سال 1398 گاوازنگ به سازمان همیاری شهرداری‌ها سپرده شد و کج‌دار و مریز نگه داشته شد تا به خود منابع طیعی باز پس داده شده است.

رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه بهترین شیوه این بوده که از اول مجموعه به شهرداری سپرده شود، بیان می‌کند: گاوازنگ مسیری را سپری کرده که خود آن مسیر مشکلاتی را به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه گاوازنگ صرفا مجموعه ائل داغی نیست و شامل مجموعه ائل داغی، خود روستا و شهرک ایرانیان می‌شود، اضافه می‌کند: وجود معارضان موجود در این مجموعه مقداری صورت مسئله را پیچیده کرده است.

ناصحی مقدم با اشاره به اینکه اگر این مشکلات و مسائل نبود شهرداری از واگذاری و تحویل گاوازنگ استقبال می‌کرد، ادامه می‌دهد: در صورت نبود معارض شهرداری آمادگی داشت حتی سرمایه‌گذار نیز برای پروژه جذب کندو

رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه مشکلات و معارض معتددی بر سر راه تحویل پروژه به شهرداری وجود دارد، اضافه می‌کند: قبل از اینکه این مشکلات رفع شود هیچ کس نمی‌تواند کاری کند.

وی با بیان اینکه شهرداری در انتظار تعیین تکلیف وضعیت گاوازنگ است، تاکید می‌کند: در صورتی که این اتفاق بیفتد شهرداری مجموعه را تحویل خواهد گرفت.

ناصحی مقدم با اشاره به اینکه بهتر بود از ابتدا مجموعه در اختیار شهرداری باشد، اضافه می‌کند: مشکلاتی که ناشی از اتفاقات گذشته بوده مانع تحویل به هنگام مجموعه است.

رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه نمی‌خواهیم به شهروندان هزینه تحمیل شود، می‌گوید: تاکید ما بر ایجاد مجموعه گردشگری مناسب برای شهروندان است و شهرداری تمایلی برای درگیر کردن خود به معارضات و حواشی این منطقه ندارد.

تا پایان ساعت اداری روز پنجشنبه دوم آذرماه 1402 و تا زمان اتمام این گزارش، امکان گفت‌و‌گوی صدای زنجان با سید حسن حسینی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان جهت کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات واگذاری مجموعه گاوازنگ به این اداره میسر نشد.

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمجموعه تفریحی گاوازنگمشکلاتمدیریت
sedayezanjannews.ir/nx10796


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»