کد خبر: 10828
1402/09/08 - 8:19


صدای زنجان از فرهنگ‌های نوظهور ترافیکی در زنجان گزارش می‌دهد؛

فرهنگ؛ پشت چراغ قرمز

شهروندان: تردد در سطح شهر در حد غیر ممکن شده است، چه با ناوگان عمومی و چه با خودروی شخصی!/رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ: وقتی رقم جریمه پارک دوبل از هزینه پارکینگ کمتر است ترجیح رانندگان پارک دوبل و پرداخت جریمه است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: یکی از چالش‌های پیش‌روی شهر زنجان، موضوع «ترافیک» و فرهنگ‎‌های نوظهور بوده که موجب طاقت فرسا شدن رانندگی و تردد شده است.

پارک‌های دوبله و حتی سوبله در خیابان‌های پرتردد شهر، نبود پارکینگ طبقاتی و موضوع جدید شامل پارک در میادین و حتی لاین سرعت خیابان‌های پرترددی همچون محور پرفسور ثبوتی (جاده گاوازنگ) به ویژه در روزهای برپایی نمایشگاه‌های مختلف در محل نمایشگاه بین‌المللی کاسپین، موضوعی است که مردم را در ایام مختلف سال مورد آزار قرار داده و کلافگی و سردرگمی خاص خود را به دنبال داشته است.

در کنار این موضوعات اگر تمرکز خدمات در مرکز شهر و ضعف ناوگان حمل و نقل عمومی شهر زنجان را کنار مشکلات مذکور قرار دهیم متوجه خواهیم شد چرا مردم تمایل بالایی به استفاده از خودرو شخصی و اجتناب از استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی دارند.

 تردد در سطح شهر در حد غیر ممکن شده است

یک شهروند زنجانی در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه در زنجان با توجه به نبود راهکاری برای تردد و حمل و نقل همیشه مشکل داریم، اظهار می‌کند: یک شهروند برای تردد با مشکلات متعدد مواجه است و باید شهرداری و راهنمایی و رانندگی برای این مشکلات چاره اندیشی کنند.

جواد با اشاره به اینکه از یک سو استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی با توجه به شرایط موجود میسر نیست، عنوان می‌کند: اتوبوس‌های درون شهری زنجان به شدت کند بوده و تردد با آنها زمان زیادی از افراد می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تاکسی‌ها نیز میلی رفتار می‌کنند و در برخی از ساعات در روز از سوار کردن مسیری خودداری کرده و تنها دربست مسافر می‌گیرند، ادامه می‌دهد: این خودروها در زمان دربستی نیز قیمت‌های نامتعارفی از مسافر می‌خواهند که موجب می‌شود مسافر مگر در حالت اجبار و اضطرار از این ناوگان بهره نگیرند.

این شهروند زنجانی با بیان اینکه گزینه‌ای جز تردد با خودروی شخصی برای افراد و شهروندان باقی نمی‌ماند، می‌گوید: همین موضوع حجم قابل توجهی خودرو را روانی خیایان‌های نه چندان عریض شهر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه همین حجم خودرو بار ترافیکی بالایی را به شهر تحمیل می‌کند، اضافه می‌کند: در کنار حجم بالای خودروها، خیابان‌های یک طرفه و پارک خودروها به صورت دوبله و سوبله هم به بار ترافیکی شهر اضافه می‌کند که این موضوع زمینه نارضایتی شهروندان را فراهم می‌کند.

ناوگان جدید حمل و نقل عمومی، دردی دعوا خواهد کرد؟

در هفته‌های اخیر سعید نجفی، عضو شورای اسلامی شهر زنجان خبر از افزایش میزان ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داده و اظهار امیدواری کرده بود: تعدادی دستگاه حمل و نقل عمومی در زنجان اضافه شده است که امیدواریم با افزوده شدن باقیمانده خودروهای حمل و نقل عمومی به همراه اجرای طرح ترافیکی جدید، سیستم حمل و نقل عمومی در حد نرمال قرار گیرد.
وی همچنین از آغاز روند اجرای طرح هوشمندسازی فعالیت حمل و نقل عمومی خبر داده و می‌گوید: با اجرای این طرح امکان کنترل فعالیت اتوبوس‌ها فراهم می‌شود.
این عضو شورای شهر با بیان اینکه احصای مشکلات ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس در داخل شهر منوط به اجرای طرح ترافیکی مصوب است، ادامه می‌دهد: با عملیاتی‌شدن طرح می‌توان مشکلات را احصا و نسبت به حل آن اقدامات لازم را انجام داد.

گره‌ای که با همکاری و هماهنگی باز می‌شود

سید پیمان شبیری رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎﻥ اما در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه ترافیک موضوعی چند وجهی بوده و کنترل آن نیز نیازمند توجه و همراهی دستگاه‌های مختلف است، اظهار می‌کند: یکی از علل این شرایط عدم وجود عوامل بازدارنده مناسب در برخورد با متخلفان رانندگی است.

وی با اشاره به اینکه تخلف یک موضوع عادی در بین مردم شده و موجب ایجاد رقابت نادرست در بین رانندگان برای عدم رعایت قوانین شده است، اضافه می‌کند: مجموعه این شرایط باعث شده است ترافیک در شهر سنگین بوده و استرس خاصی در بین رانندگان ایجاد شود چرا که با توجه به حجم  بالای تخلفات، امنیت رانندگی کاهش یافته است.

رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎﻥ با اشاره به عدم همخوانی جریمه‌ها با نوع تخلف عنوان می‌کند: وقتی رقم جریمه پارک دوبل از هزینه پارکینگ کمتر است ترجیح رانندگان پارک دوبل و پرداخت جریمه است چرا که امکان عدم جریمه شدن نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اجرای قوانین سخت رانندگی در کشورهای موفق در حوزه ترافیک و کنترل سوانح جاده‌ای بیان می‌کند: در این کشورها در کنار هزینه بالای جریمه محدودیت‌هایی همچون سلب امتیاز رانندگی و ارجاع به روانشناس و روانپزشک اعمال می‌شود که موجب پر هزینه بودن تخلف در این کشورها شده است.

شبیری با بیان اینکه برای حل مشکل ترافیک باید برنامه‌ریزی شده و مدیریت بار ترافیکی انجام شود، می‌گوید: برای نمونه باید تمرکززدایی از مرکز شهر اتفاق بیفتد، مردم مقررات را بیش از پیش رعایت کنند، ناوگان حمل و نقل عمومی بهبود پیدا کند و پلیس قدرت بازدارندگی بیشتری برای شناسایی و برخورد با افراد متخلف داشته باشد.

رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎﻥ با بیان اینکه شورای ترافیک تلاش خود را برای بهبود شرایط ترافیکی موجود انجام می‌دهد و تصمیماتی در راستای کاهش این بار اخذ می‌کند، ادامه می‌دهد: البته این مشکل تنها به دست راهنمایی و رانندگی قابل حل نیست و باید هر دستگاهی نقش خود را ایفا کند.


 

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانترافیکچراغ قرمزراهنمایی و رانندگی
sedayezanjannews.ir/nx10828


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»