کد خبر: 10843
1402/09/09 - 15:47


معاون سازمان انرژی اتمی در سفر به زنجان از تولید کیت‌های «رادیودارویی» برای درمان تومورهای سرطانی خبر داد؛

التیامی برای بیماران سرطانی

سیدپیمان شیرمردی: این کیت‌ها، درد مبتلایان به سرطان را کاهش می‌دهد و سلول‌های سرطانی را با پرتودهی خنثی می‌کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در علم پزشکی نیز از انرژی اتمی بهره خواهیم برد، گفت: در این حوزه برای کاهش دردهای ناشی از سرطان گام‌هایی برداشته شده است که یکی از مشکلات بیماران سرطانی دردهای ناشی از حرکت تومورهای سرطانی و دردهای استخوانی ناشی از آن است.

همزمان با سالروز شهادت شهید مجید شهریاری  سیزدهمین یادواره شهید راه و دانش دکتر مجید شهریاری،‌ پنجشنبه (9آذرماه) در محل سالن دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با حضور جمعی از مسئولان استانی و همچنین با حضور سید پیمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی کشور برگزار شد.

سید پیمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی در این مراسم با اشاره به اینکه دکتر شهید شهریاری به لحاظ علمی و تربیتی یک شخصیت فاخر و توانمند بود که در دهه 60 تا 70 در دو دانشگاه تراز اول کشور تحصیلات خود را گذرانده‌اند، گفت: ایشان پس از رسیدن به مدارج بالای علمی در دانشگاه‌های امیرکبیر و شهید بهشتی استاد بوده و در سازمان انرژی اتمی نیز فعالیت می‌کردند.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه شهید شهریاری نمونه فاخر، ارزشمند و منحصر به فرد یک دانشمند علمی بودند و این موضوع مبالغه نیست، تاکید کرد: ایشان بسیار موثر در علم هسته‌ای در ایران بوده و مصداق بارز (ذکات العلم بالنشر) هستند.

شیرمردی با اینکه شهید شهریاری برای حوزه علمی کشور یک شخصیت مثال‌زدنی بود و برخی از رشته‌های هسته‌ای در دانشگاه شهید بهشتی را راه‌اندازی کرد، افزود: این شهید توانست نیرو‌های توانمند زیادی را نیز تربیت و تحویل جامعه علمی کشور دهد.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه شهید شهریاری در حوزه کاری نیز سرآمد و توانمند بود، گفت: ایجاد صفحات سوخت هسته‌ای برای راکتور هسته‌ای یکی از بزرگترین دستاوردهای ایشان بوده که موجب شد نظام سلطه در پی ناتوانی در تطمیع ایشان برای جلوگیری از پیشرفتش، مجبور به حذف فیزیکی شهید شهریاری شود.

وی با بیان اینکه در بعد اخلاقی شهید شهریاری فردی معتقد به مبانی الهی و اسلامی بود، اضافه کرد: اعتقاد خاص وی به نماز اول وقت و نماز شب در بین دوستان و نزدیکان زبانزد بود.

شیرمردی با اشاره به اینکه ما در دوران تحریم حتی در حوزه رادیو درمان نیز تحت فشار بوده و شرمنده بیمارانی بودیم که باید خدمات درمانی را از ما دریافت می‌کردند، بیان کرد: اجازه بهره‌گیری از علم هسته‌ای برای تشخیص تومور در حوزه بهداشت به ما داده نمی‌شود.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه اگر امروز می‌گوییم سوخت رادیواکتیو راکتورهای ما از سوخت داخلی است، یعنی ما امروز وابستگی نداریم، تاکید کرد: این عمل صالح یکی از اعمال شهید شهریاری بوده که تلفیقی از ایمان و علم است.

وی با بیان اینکه در نظام غربی و مادی به موضوع تلفیقی ایمان و علم اعتقادی ندارند، بیان کرد: آنها می‌دانستند چه کسی را ترور کنند چرا که امروز هستند شخصیت‌های علمی بزرگی که با کوچکترین چراغی از ارزش‌های خود عبور کرده و کشور را رها کرده و می‌روند

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه سند جامع راهبردی 20 ساله کشور تدوین شده است، اضافه کرد: با تدوین این سند در تلاش برای ایجاد یک چهارچوب برای حرکت در مسیر هسته‌ای برای رسیدن به اهداف ایران اسلام هستیم که از مهم‌ترین ملاک‌های آن توسعه متوازن ابعاد مختلف کشور است.

برنامه‌ریزی برای تولید 20 هزار مگابایت برق هسته‌ای در کشور

وی با اشاره به اینکه تلاش داریم با ظرفیت دانشگاهیان و بخش‌های صنعتی کشور اثرات انرژی هسته‌ای را بیشتر وارد زندگی مردم کنیم، بیان کرد: یکی از این اهداف تولید 20 هزار مگابایت برق هسته‌ای است.

شیرمردی با اشاره به اینکه حتما در مسیر استفاده از راکتورهای هسته‌ای کوچک حرکت خواهیم کرد، عنوان کرد: این اقدام در راستای حرکت به سوی انرژی پاک و جلوگیری از خاموشی در فصول مختلف سال است.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه یکی از روش‌های پایدار تولید برق فعالیت راکتورهای تولید برق است، اضافه کرد: کشورهای مخالف با ایران برای تولید انرژی برق بیشترین مصرف از این انرژی را دارند و 20 درصد برق کشور آمریکا توسط راکتور هسته‌ای تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه440 راکتور هسته‌ای در جهان در حال تامین 10 درصد انرژی کشور است، گفت: سهم ما از این انرژی تنها 1.5 درصد است که این سهم قابل قبول برای ملت سرافزار ایران نیست.

شیرمردی با اشاره به اینکه با طرح این سئوال که چرا ایران تنها یک راکتور دارد، گفت: علت این شرایط، فشارهای بین‌المللی برای دست نیافتن ایران به انرژی اتمی است و فشارهای زیادی را در این مسیر تحمل کردیم.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به صرفه جویی 10 میلیون بشکه نفت با ساخت راکتور هسته‌ای بیان کرد: با این سوخت 65 میلیون تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری شده است.

وی با بیان اینکه از صنعت انرژی هسته‌ای برای صنعت غذا و امنیت غذایی نیز استفاده خواهد شد، گفت: طبق اعلام‌ها حدود 40 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور خراب می‌شود که 9 میلیارد مترمکعب ظرفیت آبی برای این محصولات تلف می‌شود که با بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای سعی در کاهش این آمار داریم.

شیرمردی با اشاره به اینکه استفاده از پرتوها برای تولید نفت سبک از نفت سنگین در دستور کار قرار دارد، گفت: سولفورزدایی برای کاهش آلودگی‌ها نیز مورد تاکید است.

وی با اشاره به اینکه در علم پزشکی نیز از انرژی اتمی بهره خواهیم جست، گفت: در این حوزه برای کاهش دردهای ناشی از سرطان گام‌هایی برداشته شده است که یکی از مشکلات بیماران سرطانی دردهای ناشی از حرکت تومورهای سرطانی و دردهای استخوانی ناشی از آن است که پزشکان برای کاهش آن داروهای تسکینی به بیماران می‌دهند کهتاثیر آنچنانی نداشته اما با تکیه به علم هسته‌ای کیت‌های رادیودارویی در کشور ساخته شده است که درد این افراد را کاهش می‌دهد و سلول‌های سرطانی با پرتودهی خنثی می‌کند.

 تنها به شهادت رساندن شهید شهریاری برای دشمن ایران با اسرائیل کافی است

محسن افشارچی استاندار زنجان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه شهید شهریاری، یک حرکت و نگاه است، جای شهید شهریاری هرگز پر نمی‌شود چرا که وی گره‌ بزرگی را در کشور باز کرد که این کار ایشان از ابعاد مختلف اهمیت دارد.

وی با اشاره به ابعاد شخصیتی شهید شهریاری عنوان کرد: پاکی، ایمان و اخلاص را از ویژگی‌های برجسته شهید شهریاری‌ بوده و وی مسیر خود را انتخاب و نقشی سازنده را در کشور ایفا کرد.

افشارچی با بیان اینکه خیلی‌ها انتقاد می‌کنند که چه کسی ما را مبعوث کرده است که  ما در مقابل اسرائیل بایستیم؟ باید بگوییم همین به شهادت رساندن شهید شهریاری برای این تقابل کفایت می‌کند، افزود: دیگر مانند شهید شهریاری به دنیا نخواهد ماند، و ما از داشتن شهید شهریاری محروم شده‌ایم که هرگز فراموش نخواهد شد.

استاندار زنجان  با بیان اینکه هم اکنون از انرژی هسته‌ای در حوزه‌های مختلف به ویژه در بخش‌های نظامی استفاده می‌شود، گفت: برخی از کشورها پیشرفت می‌کنند ولی هدف آنان ایجاد ترس در دیگر کشورها است و با استفاده از علم ابزاری برای سلطه ایجاد می‌کنند ولی ایران اسلامی به دنبال این تفکر نیست.

وی با بیان اینکه امروز بیشتر دانشمندان کشورهای سلطه‌گر از کشورهای مختلف جذب شده‌اند، گفت: وقتی این کشورها با تلاش‌های خود نتوانند نخبگان کشور مورد نظر را به مهاجرت اقناع کنند، آنها را به شهادت می‌رسانند.


 

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانسرطانشهید شهریاریمعاون سازمان انرژی اتمی
sedayezanjannews.ir/nx10843


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»