کد خبر: 10854
1402/09/12 - 8:9


صدای زنجان از مشکلات پیش‌روی معلولان زنجانی و محدودیت‌های آن‌ها گزارش می‌دهد؛

سهم ناچیز!

معلولان: سهم معلولان از امکانات و امتیازهای جامعه ناچیز است و معلولان به دنبال برابری هستند نه اینکه بیشتر از سهم و حق‌شان را مطالبه کنند/مدیر کل بهزیستی استان: 16 هزار و 157 معلول زنجانی مستمری دریافت می‌کنند. بهزیستی در چارچوب‌های اعلامی قوانین از مددجویان حمایت می‌کند/مدیر جامعه معلولین استان: تا رسیدن به نقطه ایده آل در مناسب‌سازی فاصله بسیار است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مدیرکل بهزیستی استان زنجان با تشریح اقدامات صورت گرفته در چارچوب قانون از بیش از 16 هزار مددجوی تحت پوشش این مجموعه تاکید دارد که در این زمینه سعی شده تا خدمات به این قشر به نحواحسن صورت گیرد اما معلولان زنجانی در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گویند که سهم این قشر از امکانات محدود است و ضروری است مسئولان ذیربط در این خصوص بیش از پیش به تاکیدات قانونی در حمایت از آن‌ها توجه داشته باشند.

نامش را باید محدودیت بگذاریم نه معلولیت چرا که این قشر اگر بستر لازم برایشان فراهم باشد مانند سایر افراد جامعه توانایی رشد و نمو داشته و دارای استعدادهای درخشانی هستند که نشان می‌دهد بیش از هر چیزی نیازمند مناسب شدن مسیرشان هستند تا ترحم، 12 آذرماه هر سال به نام روز معلولان نامگذاری شود تا تلنگری برای یادآوری نیازها و اولویت‌های این قشر باشد تا توجه متولیان امر بیش از پیش به این قشر را جلب کند.

قشری با دغدغه‌های بسیار از نگاه‌های سنگین جامعه نسبت به آنها تا مشکلات اجتماعی و اقتصادی و دغدغه‌های فرهنگی که هر روز باید آنها را دیده و برای اصلاحش حتی به اندازه یک قدم تلاش کنند تا بتوانند مانند سایر افراد جامعه در زندگی به سمت جلو حرکت کنند، موضوعی که مورد گلایه بسیاری از این افراد است همین مباحث بوده و معتقد هستند برای داشتن یک زندگی حداقلی باید بیش از دیگر افراد جامعه تلاش کنند.

معلولان با محدودیت‌های فراوان فرهنگی و فیزیکی مواجه هستند

یکی از معلولان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه معلولان جسمی به مرور در زندگی می‌آموزند که چگونه با این معلولیت خود کنار آیند ولی با محدودیت ناشی از آماده نبودن جامعه برای حضور این افراد نه، اظهار کرد: این محدودیت هم فرهنگی و هم  فیزیکی است.

وی با اشاره به به اینکه برای نمونه برای یافتن کار یک معلول در کنار سختی‌ها و چالش‌هایی که یک فرد سالم دارد باید به مشکلاتی چون نگاه منفی و ناامید افراد به توانایی معلولان را نیز حل و فصل کند، باین کرد: خیلی از کارفرمایان تا اسم معلولیت را می‌شوند از پذیرش افراد خودداری می‌کنند این در حالی است که این افراد دارای شرایط و توانایی‌های خاص به خود هستند.

این معلول که نخواست نامش قید شود با بیان اینکه با فرض تلاش فراوان معلول و نتیجه گرفتن از تلاش برای یافتن کار باید با چالش مناسب‌سازی مواجه شوند، گفت: نه خودروهای حمل و نقل عموومی، نه خودروهای مسافربری شخصی و نه حتی بستر خیابان‌های زنجان برای حضور معلولان فراهم است.

وی با بیان اینکه این شرایط هزینه حضور معلولان در جامعه را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: به همین دلیل برخی از این افراد خانه‌نشینی و گوشه‌گیری را ترجیح می‌‍دهند.

این معلول با اشاره به هزینه‌های بالای درمانی معلولان بیان کرد: مستمری و خدمات دولت با افزایش هزینه‌های درمانی معلولان رشد نکرده است و همین شرایط بار مالی زیادی را به معلولان و خانواده‌های آنها تحمیل کرده است.

بی‌توجهی‌ها به معلولان را متوقف کنید

یکی دیگر از معلولان زنجانی در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با بیان اینکه این قشر مظلوم واقع شده و مشکلات زیادی دارند، گفت: بخشی از این مشکلات به بی توجهی دستگاه‌های متولی معلولان یعنی بهزیستی نسبت به شرایط این قشر باز می‌گردد.

این آقای جوان با بیان اینکه ابزار قدرت برای احقاق حقوق معلولان در دست بهزیستی است، بیان کرد: این مجموعه گزارشی از پیگیری‌های منتج به نتیجه خود در راستای بهبود زندگی معلولان ارائه نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه معلولان باید مورد حمایت باشند تا بتوانند به یک زندگی نرمال مانند سایر اقشار دست پیدا کنند، تصریح کرد: این حمایت از سوی مسئولان به ویژه نیروهای بهزیستی دیده نمی‌شود و تاثیر خود را بر روی زندگی معلولان نمی‌گذارد.

این معلول با اشاره به اینکه به عنوان یک جوان دارای تحصیلات امیدی به جذب در دستگاه‌های دولتی و غیره ندارم چرا که قانون جذب 3 درصدی به درستی اجرایی نمی‌شود، گفت: معلولان در این سال‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که به جز خودشان تکیه‌گاه و همراهی برای این مسیر سخت ندارند.

این معلول با بیان اینکه سهم معلولان از امکانات و امتیازهای جامعه ناچیز است، گفت: معلولان به دنبال برابری هستند نه اینکه بیشتر از سهم و حقشان را مطالبه کنند.

 بهزیستی زنجان در پیگیری مناسب‌سازی شهری جزو استان‌های برتر قرار دارد

روح‌الله خدابنده‌لو سرپرست اداره کل بهزیستی استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار صدای زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر 66 مرکز غیر دولتی خدمات رسانی به معلولان دایر است، اظهار داشت: این مراکز شامل مراکز روزانه و شبانه‌روزی، ویزیت در منزل و مرکز مراقبت در منزل و مراکز مثبت زندگی است که در حوزه توانبخشی به افراد دارای معلولیت خدمات ارائه می‌دهند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه در استان زنجان تعداد مددجویان نگهداری شده در مراکز شبانه‌روزی 789 نفر است، بیان کرد: تعداد خدمت‌گیرندگان از مراکز غیر دولتی توانبخشی بهزیستی در نیمه نخست سال‌جاری 17 هزار و 874 نفر بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد مددجویان بهره‌مند از وسیله کمک توانبخشی یک هزار و 5 نفر بوده است، اضافه کرد: یک هزار و 415 نفر از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیز از کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری در خانواده استفاده کرده و ماهیانه مبلغی به عنوان حق پرستاری دریافت می‌کنند.

خدابنده لو اضافه کرد: تعداد افراد دارای معلولیت بهره‌مند از مستمری ماهیانه در استان زنجان 16 هزار و 157 نفر بوده است. تاکید می‌کنیم که بهزیستی در چارچوب‌های اعلامی قوانین از مددجویان حمایت می‌کند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه بهزیستی استان زنجان در پیگیری مناسب‌سازی شهری و اماکن عمومی جزو استان‌های برتر قرار دارد، ادامه داد: بدون شک اختصاص شاخص‌های ارزیابی ساختمان‌های اداری در جشنواره شهید رجایی یکی از بزرگترین موفقیت‌های ستاد مناسبسازی است به این جهت که دستگاه‌های اجرایی الگویی برای مناسب‌سازی در کل جامعه به شمار می‌روند.

وی با اشاره به اینکه جلسات مناسب‌سازی در استان زنجان به صورت فصلی و منظم با حضور معاون امور عمرانی استاندار و نمایندگان ادارات در استان برگزار می‌شود، ادامه داد: این جلسات در سطح شهرستان با حضور فرمانداران برگزار می‌شود.

قانون معلولان درست اجرایی می‌شود؟

مدیر جامعه معلولان استان زنجان نیز در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه معلولان برای فعالیت در سطح جامعه نیازمند حمایت از سوی مسئولان هستند، اظهار کرد: این حمایت باید با رویکرد فراهم کردن بستر حضور معلولان باشد.

مهدی قنبری با بیان اینکه مناسب‌سازی یکی از اولویت‌های معلولان است، تاکید کرد: اقدامات خوبی در حوزه مناسب‌سازی در شهر و استان زنجان در حال انجام است اما کفایت نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه تا نقطه ایده آل فاصله بسیار است، تاکید کرد: باید نگاه جمعی و مثبتی نسبت به این موضوع وجوئد داشته باشد تا شرایط دست یافتن به این هدف باشیم.

مدیر جامعه معلولین استان زنجان با بیان اینکه یکی از مصوبات شورای مناسب‌سازی استان زنجان به کارگیری مشاور معلولان برای هر یک از مدیران کل استان زنجان بود، گفت: برای بنده سئوال است نتیجه و خروجی این مصوبه چه شد؟

قنبری همچنین به دغدغه اشتغال معلولان اشاره کرد و گفت: آیا قانون 3 درصد در جذب نیروهای استخدامی، پیمانی و قراردادی دستگاه‌های مختلف رعایت می‌شود؟ اگر نه چرا به این موضوع رسیدگی نشده است؟

وی همچنین به وضع قوانین مختلف در کشور در طول سال اشاره کرد و گفت: در این قوانین به شرایط و نیازهای معلولان توجهی می‌شود؟ برای نمونه در قانون اخیر افزایش سن بازنشستگی شرایط و مشکلاتد قشر معلول برررسی و در قانون رعایت شده است؟

مدیر جامعه معلولین استان زنجان با بیان اینکه قوانین مصوب باید دارای پیوست ویژه برای معلولان و جانبازان باشد، گفت: این بی توجهی‌ها جای گلایه دارد.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمعلولینبهزیستیامکانات
sedayezanjannews.ir/nx10854


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»