کد خبر: 10884
1402/09/15 - 8:22


صدای زنجان ازروند اجرای نهضت پیاده‌روسازی گزارش می‌دهد؛

نهضتِ سنگی

شهروندان: آیا کیفیت مصالح در اجرای طرح سنگفرش مورد توجه است یا مجریان فقط به دنبال کمیت هستند؟/ شهردار زنجان: مصالح به کار رفته در پیاده‌روسازی دوره قبل مناسب نبوده است وگرنه کیفیت از تاکیدات ما در اجرای این طرح است/رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر زنجان: کیفیت پیاده‌روها خوب نباشد پیمانکار باید پاسخگو باشد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: نهضت پیاده‌روسازی شهر زنجان که در حال اجرا است، به نظر می‌رسد روند خوبی داشته باشد اما برخی از شهروندان با یادآوری تخریب مصالح بکاربرده شده در پیاده‌روها در دوره‌های قبل؛ آن هم در مدت زمان کوتاه بعد از اجرا، از مجریان می‌خواهند تا «کیفیت» مصالح همراه با «کمیت» در روند اجرای این نهضت مدنظر باشد.

پیاده‌روسازی و نصب سنگ‌فرش به عنوان یکی از مهم‌ترین وظایف شهرداری است که در حوزه شهرسازی زمینه تردد آسان و سهولت در فعالیت شهروندان را به دنبال دارد، موضوعی که همواره یکی از مهم‌ترین مطالبات شهروندان بوده و هست.

17 تیرماه 1402 بود که علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان در نشست خبری خود از آغاز نهضت پیاده‌روسازی در زنجان خبر داد و گفته بود تا چند روز آینده با اعتبار بالای ۱۰۰ میلیارد تومانی آغاز خواهد شد.

آیا کیفیت مصالح در اجرای طرح سنگفرش مورد توجه است یا مجریان فقط به دنبال کمیت هستند؟

یکی از شهروندان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه برای اینکه بتوانیم به امورات خود چون خرید، حضور در ادارات و بهره گیری از خدمات روزانه مدت طولانی را در خیابان‌ها از پیاده‌رو استفاده می‌کنیم، بیان کرد: همین موضوع موجب می‌شود به عنوان یک شهروند از شهرداری بخواهیم تا نسبت به ایجاد پیاده‌روهای مناسب برای تسیهل تردد شهروندان اقدام کند.

علیرضا با اشاره به اینکه هنوز این هدف و خواسته مردم توسط شهرداری محقق نشده است، گفت: باید برنامه‌ریزی مدونی برای این موضوع اتفاق بیفتد که مهمترین برنامه در این زینه استفاده از مصالح با کیفیت برای ماندگاری طرح‌ها است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بارها سنگ فرش خیابان‌های مختلف شهر به ویژه بافت «مرکزی» نوسازی شده است، عنوان کرد: به دلیل اینکه از تجهیزات باکیفیت بالا و ماندگاری مناسب برای این اقدام عمرانی استفاده نمی‌شود به سرعت تخریب آن آغاز شده و مردم را با مشکل مواجه می‌کند.

این شهروندان با اشاره به اینکه کافی است کمی بی حواس در خیابان‌های شهر تردد کنید تا ببینید سنگ‌فرش‌های شکسته و تق و لق چقدر خطر آفرین است، ادامه داد: لیز بودن سنگ‌فرش‌ها در روزهای آفتابی هم خطر پیچ خوردن پا را به دنبال دارد چه برسد به روزهای بارانی و برفی شهر زمستانی همچون زنجان!

وی گفت: این شرایط پیاده رو برای یک انسان سالم و دارای شرایط جسمی شاید تا حدودی مساعد باشد اما یک سالمند یا یک معلول جسمی و حرکتی و یا یک نابینا برای تردد در این شهر با این شرایط چه مکافاتی را تحمل می‌کند.

 مصالح به کار رفته در پیاده‌روسازی دوره قبل مناسب نبوده است وگرنه کیفیت از تاکیدات ما در اجرای این طرح است

در همین زمینه شهردار زنجان به صدای زنجان گفت: تقریبا در برهه‌ای از زمان بافت مرکزی شهر سنگ فرش‌هایی اجرا شده است که به دلیل کیفیت سنگ فرش‌ها این مورد اعتراض شهروندان بوده و در این سال‌ها یان پیاده‌روسازی مطالبه شهروندان بوده است.

علیرضا فیروزفر با اشاره به اینکه در آن زمان معیار انتخاب این مصالح چه بوده جای سئوال است، عنوان کرد: ولی این اقدام در هر حال اتفاق افتاده و بیشتر موضوع مربوط به لیز بودن و سرخوردن شهروندان و آسیب‌هایی که متوجه عابران وارد شده؛ مورد انتقاد شهروندان است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به مطالبات جدی اصلاح معابر با مصالح مناسب بوده است، اضافه کرد: هم از نظر دوام و مقاومت و هم عدم سُرخوردگی معابر شهر زنجان آغاز شده است و خیابان سعدی نخستین معبری بوده که سرتاسر مسیر اصلاح شده است.

فیروزفر خیابان «بعثت» محور دیگر در دست اصلاح توسط شهرداری است، گفت: این خیابان از دروازه رشت به سمت خیابان بعثت در دست ساخت است.

شهردار زنجان گفت: محورها به ترتیب اصلاح می‌شود تا به مرور مطالبات شهروندان را پاسخ داده باشیم.

کیفیت پیاده‌روها خوب نباشد پیمانکار باید پاسخگو باشد

سعید نجفی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر زنجان نیز در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه هنوز به ایده‌آلی که بگوییم 100 درصد از پیاده روسازی راضی هستیم نرسیده‌ایم، اظهار کرد: این بدان دلیل است که در سال‌های متمادی پیاده‌روسازی مدونی در شهر انجام نشده بود و حتی در هسته مرکزی شهر مشکل داشتیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه مصالح مورد استفاده در پیاده روسازی دوره‌های قبل مشکل‌ساز بوده است، گفت: سر بودن پیاده ورها به ویژه در زمان زمستان مشکل اصلی آنها بوده که تعویض این پیاده روها از سال گذشته آغاز شده و امسال تشدید شده است.

وی با اشاره به اینکه از کوی ثمین و مهرآرا تا گلشهر در هر 4 منطقه پیاده‌روسازی اجرایی شده است، گفت: آمار هر منطقه به صورت مجزا قابل ارائه بوده و برای پیاده ورسازی هم از دستگاه پیورسازی خود شهرداری و هم از استا‌ های همجوار استفاده شده است.

نجفی با اشاره به اینکه هر منطقه نزدیک به 2 هزار مترمکعب از پیورهای تولیدی خود شهرداری استفاده کرده‌اند، گفت: این جدای از خریدهای پیمانکاران است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه پیاده‌روسازی زیادی انجام شده و از کلیات راضی هستیم، تاکید کرد: به صورت تمام و کمال راضی نیستم اما کار قابل توجهی انجام شده است.

نجفی با اشاره به اینکه مصالح پیاده‌روها در زمان اجرا به آزمایشگاه رفته و از نظر جذب آب، استحکام سایش و غیره مورد بررسی قرار می‌گیرد و به صورت سندی ثبت می‌شود، افزود: این اقدام انجام می‌شود تا در صورت بروز همانند اتفاقی که در آسفالت‌ریزی شرکت جهاد نصر روی داد و پیمانکار موظف به اصلاح محور با هزینه شخصی شد، پیمانکار مربوطه نیز پاسخگو باشد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد رعایت موارد مناسب سازی برای تردد معلولان در طرح نهضت پیاده‌روسازی‌ عنوان کرد: از آخرین آپارتمان کوی ثمین تا آخرین نقطه در این سوی شهر، پیاده روسازی همراه با پیش بینی خط بریل و شیب‌های مناسب برای تسهیل در تردد معلولان بوده و احداث پل بر روی کانال‌ها در دست اجرا قرار دارد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانپیاده رو سازیحمل و نقل شورای شهرمعلولان
sedayezanjannews.ir/nx10884


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»