کد خبر: 10907
1402/09/19 - 8:19


صدای زنجان از روند «انتقال کوی فلسطین» به عنوان یکی از مصوبه‌های سفر نخست ریاست جمهوری به استان گزارش می‌دهد؛

پایانِ بی‌سامانی‌

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان: تحویل حدود 20 واحد از سایت‌های مسکن ملی غرب زنجان به ساکنان «کوی فلسطین» در سفر ریاست جمهوری/مدیرکل راه و شهرسازی استان: سایت‌های کوی زیتون و ثمین ۲ در زنجان برای انتقال فاز اول «کوی فلسطین» در نظر گرفته شده است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: در آستانه دومین سفر ریاست جمهوری به استان زنجان، اقدامات برای تحویل واحدهای مسکن در سایت‌های کوی زیتون و ثمین ۲ واقع در غرب زنجان جهت انتقال ساکنان حریم راه‌آهن منطقه «کوی فلسطین» در دستور کار قرار گرفته و بر اساس اظهارات مسئولین امر مقرر شده 10 الی 20 واحد تحویل مردم شود.

کوچه‌های تنگ و باریک با خانه‌هایی که قدمت آنها به بیش از 50 سال قبل باز می‌گردد، برخی خانه‌ها خالی از سکنه است زیرا اهالی از ترس، آوار شدن، خانه‌ها را به ناچار تخلیه کرده‌اند.

آب مناطق بالا دست شهر هم از خانه اهالی کوی فلسطین بیرون می‌زند، فاضلابشان راهی به بیرون ندارد و باید با هرچند وقت یکبار با لجن‌کش هر آن را تخلیه کنند.

آبان ماه سال 1400بود که سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در سفر استانی به استان زنجان به‌طور سرزده از «کوی فلسطین» زنجان بازدید و از نزدیک با اهالی این منطقه بابت وضعیت بد معیشتی در این منطقه گفت‌وگو کرد، در همین راستا وی به استاندار زنجان دستور داد که هرچه سریعتر مقدمات انتقال و جابه‌جایی اهالی این منطقه را فراهم کند.

خرداد ماه 1401 هم مسعود بیات‌منش مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان زنجان اعلام کرد: مردم کوی فلسطین تا شهریور سال ۱۴۰۲ به‌طور کامل جابه‌جا می‌شوند.

مهرماه سال 1401 نیز سعید شاهین‌فر، معاون اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان از امضای صلح‌نامه با 44 نفر از ساکنان کوی فلسطین جهت انتقال به کوی زیتون خبر داد.

کویِ بی‌سامان فلسطین

محسن افشارچی، استاندار زنجان نیز اردیبهشت‌ماه امسال هم در جمع خبرنگاران اعلام کرد: جابه‌جایی سکونتگاه غیر رسمی کوی فلسطین شهر زنجان در قالب واحدهای مسکن ملی از اواخر امسال یا سال آینده انجام می‌شود.

استاندار زنجان، در خصوص تعیین تکلیف سکونتگاه‌های غیر رسمی استان با بیان اینکه در این استان چند سکونتگاه غیر رسمی وجود دارد که نمونه شاخص آن در شهر زنجان کوی فلسطین است، گفت: در سفر رئیس جمهور به استان مورد بازدید قرار گرفت.

افشارچی تاکید کرد: طبق برنامه اعلام شده مقرر شد این سکونتگاه غیر رسمی در زنجان جا به جا شود که مقدمات کار انجام و فرم‌های خاصی با همکاری ساکنان این منطقه امضا شده و برای سکونتگاه‌های غیر رسمی دیگر در استان برنامه ریزی شده است.

وی گفت: برای انجام این کار با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) رایزنی‌هایی انجام شده است که تأثیرات خود را در آینده نزدیک نشان خواهد داد. در زمان حاضر اولویت جا به جایی سکونتگاه‌های غیر رسمی به کوی فلسطین اختصاص دارد و سپس این مهم برای مابقی سکونتگاه‌های غیر رسمی استان انجام خواهد شد.

استاندار زنجان با بیان اینکه عملیاتی شدن این کار مهم طولانی است، افزود: هم اکنون واحدهای مسکن نهضت ملی در حال ساخت است که جایگزین شدن ساکنان کوی فلسطین در این واحدها طبق اولویت از انتهای امسال یا سال آینده خواهد بود.

سایت‌های کوی زیتون و ثمین ۲ در زنجان برای انتقال فاز اول کوی فلسطین در نظر گرفته شده است

گفته می‌شود حدود 130 خانوار در «کوی فلسطین» واقع در جنوب شهر زنجان سکونت دارند که مسئولان و دست‌اندرکاران اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در فاز مطالعاتی، تعداد دقیق ساکنان، نوع کاربری اعم از تجاری و مسکونی، محل استقرار منازل، سنددار یا قولنامه‌ای بودن خانه‌ها را احصا کرده‌اند.

انتقال ساکنان کوی فلسطین قرار است در قالب 3 فاز در دستور کار قرار گیرد. گفته می‌شود در نخستین گام، ساکنان حریم راه‌آهن که تقریبا نزدیک به 60 خانوار هستند (زون اصلی) به تدریج منتقل خواهند شد که پروژه 9 هزار و 500 واحدی زیتون واقع در غرب زنجان یکی از مناطق اعلامی برای «انتقال»، در نظر گرفته شده است که به فراخور پیشرفت فیزیکی واحدها در این سایت ساکن می‌شوند.

اصغر اسماعیلی، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه در سفر نخست رئیس جمهور به استان زنجان در سال 1400 دستور تسریع در رفع مشکلات و جابه جایی ساکنین محله کوی فلسطین صادر شد، یادآور می‌شود: در این راستا با پیگیری استاندار و هماهنگی صورت گرفته با مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان و امام جماعت این منطقه، تعدادی از واحدهای مسکونی در اولویت اول برای جابه جایی هستند. عملیاتی شدن طرح جا به جایی کوی فلسطین از اولویت‌های مسئولین استان بوده که همزمان با احداث و تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن، براساس اولویت در چند مرحله انجام می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با اشاره به اینکه در سه فاز براساس برنامه ریزی، ساکنین این محله جابه جا می‌شوند، عنوان می‌کند: کوی فلسطین ۱۳۰ واحد مسکونی و مسکونی - تجاری دارد و براساس برنامه ریزی انجام گرفته ساکنین که در محدوده نزدیک به راه آهن قرار دارند در اولویت اول برای جا به جایی هستند.

تحویل حدود 20 واحد از سایت‌های مسکن ملی غرب زنجان به ساکنان «کوی فلسطین» در سفر ریاست جمهوری

صادق قهرمانی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان که مسئولیت پیگیری مصوبه «انتقال کوی فلسطین» را بر عهده دارد به صدای زنجان می‌گوید: مجری این پروژه اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان است و طبق پیگیری‌های صورت گرفته قرار است، حدود 20 واحد در سفر ریاست جمهوری به زنجان، به خانوارهای هدف تحویل شوند.

به گفته قهرمانی، سایت زیتون از جمله محل‌های درنظر گرفته شده برای ساکنان کوی فلسطین است.

اصغر اسماعیلی، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان هم از برنامه‌ریزی برای تحویل 10 تا 20 واحد از سایت‌های در نظر گرفته شده در سفر پیش روی رئیس جمهور به زنجان خبر داده و در خصوص نحوه محاسبه واحدها برای انتقال ساکنان کوی فلسطین به سایت‌های زیتون و ثمین 2 به صدای زنجان می‌گوید: با توجه به اینکه متراژ منازل کوی فلسطین و کاربری‌ها متفاوت است، قیمت‌های کارشناسی باید با دقت احصا شود، هنوز در مرحله بررسی هستیم و در این خصوص به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم، اما آنچه مدنظر مسئولین ذیربط بوده، حمایت از ساکنان این منطقه است.


 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانکوی فلسطینسفر ریاست جمهوریشهرسازی
sedayezanjannews.ir/nx10907


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»