کد خبر: 10915
1402/09/20 - 8:22


صدای زنجان از فعالیت تنها مرکز درمانی شهر «دندی» ماهنشان آن هم بدون حضور پزشک متخصص، گزارش می‌دهد؛

در جست‌وجوی متخصص!

شهروندان دندی: با بیماری یکی از اعضای خانواده، کل نظم زندگی ما بهم می‌ریزد، مرکزی نداریم که بیمار را بدون نیاز به مراجعه به زنجان درمان کند/عضو شورای بخش انگوران: راه‌اندازی و فعالیت مرکز درمانی شهر دندی با حضور پزشک متخصص، مطالبه همه مردم است چرا که این مرکز باید به بیش از 17 هزار نفر خدمات ارائه کند/مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان: پیگیر راه‌اندازی مرکز دیالیز هستیم ولی چون درمانگاه این شهر به عنوان بیمارستان تعریف نشده است، امکان راه‌اندازی مرکز دیالیز در آن وجود ندارد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: عدم وجود مرکز درمانی مناسب در شهر دندی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی اهالی این منطقه است چرا که بیماران این شهر برای طی مراحل درمان، مجبور هستند به شهرهای اطراف و زنجان مراجعه کنند که علاوه بر هزینه، رنج بیشتری برای بیماران و همراهان تحمیل می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه‌ای در هر شهر و استانی موضوع بهداشت و سلامت در محل زندگی است یعنی هر چه دسترسی به خدمات پزشکی و درمانی افزایش پیدا کند با توجه به تعریف‌های رفاهی افراد شرایط بهتری دارند و امید به زندگی در آن منطقه بالاتر بوده و مردم بیشتر تمایل به سکونت در آن منطقه را دارند.

مردم شهر دندی می‌گویند: تنها مرکز درمانی این شهر از ارائه خدمات درمانی به مردم این منطقه عاجز بوده و مردم باید برای دریافت کوچک‌ترین درمانی یا به ماهنشان یا زنجان مراجعه کنند و همین شرایط زمینه مهاجرت اهالی این منطقه به سایر شهرهای استان و یا خود شهر زنجان را فراهم کرده است.

یکی از اهالی این منطقه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه مرکز درمانی شهر دندی توان رسیدگی به بیماری اهالی این شهر را ندارد و مردم در این زمینه به شدت در مضیقه هستند، اظهار می‌کند: وقتی یک خدمت ساده هم نمی‌‎توان از این مرکز دریافت کرد مردم ناچار هستند در صورت بیماری مسافت طولانی را برای ویزیت پزشک عمومی و دریافت داروهای مورد نیاز خود طی کنند.

وی با اشاره به اینکه حق مردم نیست که همواره استرس و نگرانی ناشی از این کمبود را تحمل کنند، می‌گوید: کافی است فردی به هر دلیلی بیماری در خانه داشته باشد تا مجبور شود برای اینکه بیمارش سالم بماند از این شهر برود و جای دیگری ساکن شود تا حداقل جان بیمارش را حفظ کند.

این شهروند دندی با بیان اینکه خیلی از خانواده‌ها به همین دلیل دوست ندارند در این شهر زندگی کنند، عنوان می‌کند: چرا باید مردم از حداقل خدمات بهداشتی و  درمانی محروم باشند.

مرکز دندی باید به 17 هزار نفر خدمات بدهد که نمی‌تواند!

عضو شورای بخش انگوران هم در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه وقتی فردی در شهر دندی بیمار می‌شود مجبور است بیمار خود را به ماهنشان یا دندی ببرد که مسیر طولانی است، تصریح می‌کند: ساماندهی مرکز درمانی این شهر یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم این شهر است و مردم از ما پیگیر هستند.

حافظ سعیدی‌پور با اشاره به اینکه پیگیری‌های ما نیز تاکنون نتیجه نداده و کار عملیاتی اتفاق نمی‌افتد، بیان می‌کند: عمده مشکل این مرکز نبود متخصص در آن است چرا که پزشکان حاضر نیستند آمده و در این شهر بمانند.

عضو شورای بخش انگوران با بیان اینکه این مرکز در حد خانه بهداشت است، اضافه کرد: این مرکز در حقیقت باید به 17 هزار و 300 نفر شهروند و اهالی روستاهای اطراف خدمات درمانی ارائه دهد در حالی چنین نیست.

وی با اشاره به اینکه یک بیمار شهر دندی باید 100 کیلومتر راه را طی کند تا در زنجان معاینه شود، می‌گوید: همه می‌دانند این مسیر به چه میزان خطرناک و پر حادثه است.

سعیدی‌پور با اشاره به اینکه افرادی که در این مرکز بیماران را ویزیت می‌کنند تنها به ارجاع بیمار به شهر زنجان اکتفا می‌کنند، عنوان می‌کند: این که نشد خدمت از سوی یک مرکز درمانی! دستگاه‎‌های این مرکز به روز نیست، همینطور این مرکز فعال نیست و بیماران دیالیزی باید در هفته سه بیمار به ماهنشان یا زنجان مراجعه کنند که این زندگی را برای آنها سخت می‌کند.

زندگی‌هایی که به خاطر بیماری از هم می‌پاشد

یکی از اهالی این شهر نیز که فرزندش به دلیل از دست دادن کلیه خود در چرخه دیالیز افتاده است با تایید این مطلب به صدای زنجان می‌گوید: خدا نکند در این شهر بیمار شوی! دیگر همه زندگی‌ات با این بیماری بهم می‌ریزد.

وی که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است با اشاره به اینکه با بیماری فرزندم همه نظم زندگی خانواده ما بهم ریخت و مجبور شدیم از این شهر به زنجان نقل مکان کنیم، عنوان می‌کند: بنده کشاورز هستم و درآمدی در شهر نداشتم، ضمن اینکه توان مالی بنده به حدی بود که اجاره یک منزل در شهر زنجان برای بنده مقدور نبود و به همت خیرین و با قرض از نزدیکان این کار را کردم.

این شهروند دندی با اشاره به اینکه مدت‌ها است که به ما وعده ساخت بخش دیالیز و همچنین تجهیز آن داشته شده است، می‌گوید: ولی هر بار به دلیلی این موضوع محقق نشده است و افرادی مانند بنده که به دلیل بیماری نزدیکان خود با این کمبود مواجه شدند، دچار چالش شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این حق مردم این منطقه نیست و باید دولت و علوم پزشکی در مورد ساماندهی این مرکز فکری کند، می‌گوید: مردم دیگر تحمل این شرایط را ندارند.

درمانگاه دندی به عنوان بیمارستان تعریف نشده است و امکان راه‌اندازی مرکز دیالیز در آن وجود ندارد

محمدرضا طهماسبی مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان نیز در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه در دوره‌ای تنها شهر زنجان مرکز دیالیز داشت و بیماران مشقت زیادی را تحمل می‌کردند تا دیالیز شوند، اظهار می‌کند: با افزایش مراکز دیالیز در شهرستان‌ها از فشار بر روی بیماران کاسته شد.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با اشاره به دایر بودن انجمن کلیوی دندی بیان می‌کند: این اقدام در راستای تلاش و رایزنی برای دایر شدن بخش دیالیز در این شهر بوده ولی این اقدامات با وجود پیگیری‌ها نتیجه نداشته است.

وی با اشاره به اینکه هر چه تلاش کردیم نتیجه نداشت جرا که درمانگاه این شهر به عنوان بیمارستان تعریف نشده است و امکان راه‌اندازی مرکز دیالیز در آن وجود ندارد، می‌گوید: با این وجود پیگیری‌های خود را ادامه می‌دهیم. دندی و سلطانیه فاقد مرکز دیالیز هستند، به دلیل مسافت کمتر و راه دسترسی بهتر بیماران سلطانیه وضعیت بهتری دارند.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با اشاره به حمایت‌های مالی از بیمارانی که مجبور به تردد برای دیالیز هستند، عنوان می‌کند: اما این از سختی تردد و حضور در شهر دیگر برای دیالیز نمی‌کاهد.

عضو شورای بخش انگوران اما با رد توضیحات مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با اشاره به اینکه فعالیت بخش‌های مختلف از جمله دیالیز، سونوگرافی و غیره در این بیمارستان دارای مجوز است، اظهار کرد: نبود دستگاه و پزشک مشکل اصلی این مرکز درمانی است.

حافظ سعیدی‌پور با اشاره به اینکه در صورت تامین این دو مورد این مرکز می‌تواند فعالیت خود را انجام دهد، گفت: نیاز به مجوز یا پیگیری نیست.

صدای زنجان موضوع کمبود پزشک متخصص و بلاتکلیفی بیماران با وجود راه‌اندازی مجتمع خدمات جامع سلامت شبانه‌روزی دندی، را از طریق دانشگاه علوم پزشکی زنجان پیگیری کرد اما امکان مصاحبه با مسئولان مربوطه میسر نشد.


 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانبیمارستانکمبود پزشکمشکلات بیماران در دندی
sedayezanjannews.ir/nx10915


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»