کد خبر: 10952
1402/09/27 - 8:30


صدای زنجان گلایه‌ها نسبت به اجرای کُند پروژه گردشگری «خانه بوران» را بررسی می‌کند؛

اختلاف سبز؟

شهروندان: هیچ خدماتی به طرح گردشگری «خانه بوران» ارائه نمی‌شود و تبلیغاتی در این خصوص نشده است !/معاون خدمات شهری شهرداری زنجان: اختلاف نظر با اداره منابع طبیعی در خصوص «نحوه تحویل» بوده است/رییس اداره جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان: برای ورود شهروندان باید نخست « بحث‌های امنیتی» این مکان تامین شود. در مورد اختلاف نظر پیرامون طرح گردشگری خانه بوران اطلاعی ندارم/رییس شورای شهر زنجان: از آنجایی که «خانه بوران» فضایی جنگلی و سرسبز است، باید تاسیساتی که در آنجا ایجاد می‌شوند، هیچ آسیبی به آن طبیعت وارد نکنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ فاطمه شمشیرگر: تعدادی از شهروندان نسبت به پیشرفت کند پروژه گردشگری «خانه بوران» واقع در جنوب شهر زنجان، آزادراه زنجان- تبریز که از سال 1394 تحویل شهرداری شده و هنوز زمان تکمیل آن مشخص نیست، گلایه‌مند هستند. برخی‌ها نیز علت عدم ارائه خدمات قابل قبول برای تکمیل این پروژه را اختلاف نظر بین ادارات و ارگان‌های اجرایی در خصوص «نحوه تحویل» پروژه می‌دانند.

پارک جنگلی خانه بوران در قسمت جنوبی زنجان و در آزادراه زنجان_ تبریز واقع شده است.

مقرر شده که این پارک جنگلی که مساحتی بالغ بر ۱۳۴ هکتار دارد، به عنوان یک مجموعه گردشگری برای رفاه حال شهروندان و مسافران تجهیز شود.

این پروژه از سال ۹۴ به شهرداری تحویل داده شده است و از آن زمان تاکنون بنا بر ادعای شاهدان به جز نصب چند مورد آلاچیق و ایجاد ساختمان‌های مختصر و آسفالت بخشی از پیاده‌رو اقدام خاص دیگری صورت نگرفته است. آنها می‌گویند هیچ خدماتی از سوی شهرداری پیرامون طرح گردشگری خانه بوران ارائه نشده است و هیچ نوع تبلیغاتی در این خصوص صورت نپذیرفته است.

این در حالی است که برخی از مسئولین ذی‌ربط ادعا می‌کند که به علت «اختلاف نظرهایی» که در خصوص این پروژه و نحوه تحویل و بهره‌برداری از آن بوده است، پروژه به طول انجامیده است اما اکنون اقدامات خوبی انجام شده و طرح مذکور در دست اقدام و اجرا می‌باشد.

طبق گفت‌وگوی محمد شعاعی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با صدای زنجان؛ از آنجایی که شهرداری در مجاورت زنجانرود، یک طرح گردشگری دیگر در منطقه «خانه بوران» دارد، مابقی امور به این ارگان سپرده می‌شود.

هیچ خدماتی به پروژه گردشگری «خانه بوران» نشده است

البته بهروز حسینی، نماینده باغداران منطقه زنجانرود به صدای زنجان می‌گوید: با وجود تحویل پارک جنگلی خانه بوران به شهرداری، هیچ خدماتی تاکنون از سوی این ارگان ارائه نشده و «تبلیغاتی» در این خصوص صورت نپذیرفته است.

وی به وسعت زنجان و وجود تنها گاوازنگ به عنوان مقصد گردشگری این خطه اشاره و تصریح می‌کند: «گاوازنگ» به تنهایی پاسخگوی نیاز شهروندان نمی‌باشد.

این شهروند با بیان اینکه تا حدودی زیرساخت‌های پارک جنگلی بوران تکمیل و مسیر تردد نیز تقریباً هموار شده است، عنوان می‌کند: اکنون لازم است تا تبلیغاتی صورت گیرد و مسیر ورودی آماده گردد تا مردم بتوانند به راحتی از این مکان بهره برند.

 پروژه «خانه بوران»، اکنون در مرحله جذب سرمایه‌گذار قرار دارد

مجید ناصحی مقدم، رئیس شورای شهر زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان به مجموعه‌های جنگلی که در اطراف شهر واقع شده‌اند، اشاره و عنوان می‌کند: پارک خانه بوران نیز یک مجموعه جنگلی است که در راستای ایجاد فضای گردشگری، تفریحی و رفاهی شهروندان در دست اجرا می‌باشد.

این مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار صدای زنجان در خصوص آخرین وضعیت پارک جنگلی خانه بوران ابراز می‌کند: اطلاعیه داده شده است و این طرح هم اکنون در حال «جذب سرمایه‌گذار» می‌باشد.

ناصحی مقدم با اشاره به اینکه تاسیسات مختصری در آنجا مستقر شده که شامل ساختمان و بناهای مختصر می باشد اما از آنجایی که این مکان، فضایی بکر است، بهره‌وری از چنین اماکنی <حساسیت‌های خاص> خود را دارد، تاکید می‌کند: از آنجایی که مکان فوق، فضایی جنگلی و سرسبز است، می‌بایست تاسیساتی که در آنجا ایجاد می‌شوند، هیچ خلل و آسیبی به آن طبیعت وارد نکنند. یعنی در عین حال که یک فضای تفریحی، ورزشی و رفاهی ایجاد می‌شود، باید آن کلیت سبز بودن فضا نیز محفوظ ماند.

رییس شورای شهر زنجان این بار را باری بزرگ و این طرح را همچون پارک ملت با برنامه‌ای بلند‌مدت می‌داند و اعلام می کند: طرح مذکور اکنون در ابتدای مسیر خود قرار دارد. «مشاور» کلیات را دیده  و انواع و اقسام تفریحات رفاهی در آنجا لحاظ شده است که می‌بایست متناسب با هر کدام سرمایه‌گذار جذب شود. «مطالعات» نیز در فاز صفر و بررسی کلیات قرار دارد.

اختلاف نظر در خصوص نحوه تحویل پروژه «خانه بوران» بوده است

معاون خدمات شهری شهرداري زنجان با اشاره به اختلاف‌نظر پیرامون طرح گردشگری خانه بوران عنوان می‌کند: طرح گردشگری خانه بوران از سال ۹۴ به شهرداری تحویل داده شده است اما اختلاف نظری در مورد «تحویل» و «نحوه بهره‌برداری» از آن وجود داشته است.

اسماعیل موسوی با بیان اینکه خانه بوران محلی است که در کنار مجموعه اقامتی یا تفریحی، آموزشی، رفاهی دادگستری امام رضا و در آزادراه زنجان_تبریز است، عنوان می‌کند: بنابر آن است که شهرداری این مکان را به یک مجموعه گردشگری تبدیل کند.

وی می‌افزاید: مقرر شده است که این مکان همچون پارک گلستان، پارک ارم و دیگر اماکن گردشگری، تفرجگاهی جدید به مجموعه تفرجگاهی زنجان اضافه کند. منتها این مجموعه گردشگری مدرن‌تر، شکیل‌تر و خاص‌تر از دیگر اماکن تفرجگاهی زنجان خواهد بود.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان در پاسخ به سوال خبرنگار صدای زنجان در مورد اینکه چرا خدماتی ارائه نشده و تبلیغاتی در خصوص مجموعه گردشگری خانه بوران داده نشده است، می‌گوید: مجموعه گردشگری خانه بوران چندین سال است که به شهرداری تحویل داده شده اما اختلاف نظر در خصوص تحویل و نحوه بهره‌برداری با اداره منابع طبیعی وجود داشته است.

شهرداری اکنون در حال فراهم‌کردن بحث زیرساخت آب و لوله گذاری آب خام است

موسوی با بیان اینکه مضاف بر اختلاف‌نظر فوق بحث آب نیز بر این مورد متصور بوده است، اظهار می‌کند: اکنون شهرداری در حال انجام <لوله‌گذاری آب خام> می‌باشد. چرا که زیرساخت‌های آن باید آماده شود.

وی با اشاره به اینکه بحث زیرساخت آب بحث مهمی است که باید در مکان خانه بوران انجام شود، از همین‌رو شهرداری در حال حاضر بحث زیرساخت آب را دارد در آن مکان فراهم می‌کند، ابراز می‌کند: این روند امسال ادامه پیدا کرده و سال بعد نیز تکمیل بحث آب و آبیاری خام آنجا ادامه خواهد داشت. این نخستین قدم برای احیای آنجاست که اکنون در حال اتفاق افتادن است.

در مورد اختلاف نظر پیرامون طرح گردشگری خانه بوران اطلاعی ندارم

رئیس اداره جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان می‌گوید: در خصوص اختلاف نظر پیرامون تحویل و نحوه تحویل پروژه گردشگری خانه بوران اطلاعی ندارم.

مجید معانی با بیان اینکه شهرداری اقدامات خوبی را در خصوص پارک گردشگری خانه بوران انجام داده است می‌گوید: از جمله این اقدامات شهرداری می‌توان به بحث مدیریت آب آنجا، نصب آلاچیق و تعبیه سرویس بهداشتی اشاره کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه پارک جنگلی خانه بوران در قسمت جنوبی زنجان واقع شده و با مساحت ۱۳۴ هکتار می‌باشد، می‌افزاید: این پارک که توسط منابع طبیعی در سال ۱۳۷۳ ایجاد شده است، «پارک آبخیز جنوب زنجان» است که موسوم به «خانه بوران» می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه هدف از ایجاد خانه بوران تلطیف آب و هوا، جلوگیری از آلودگی و ایجاد منطقه زیبا و سرسبز می‌باشد، ابراز می‌کند: این مکان در جایی واقع شده که پذیرای مهمانان خارج از استان نیز باشد.

رئیس اداره جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه پارک جنگلی خانه بوران مشکلات «پارک ملت» همچون ایجاد ترافیک را به دنبال ندارد، عنوان می‌کند: از آنجایی که پارک گردشگری خانه بوران از مرکز شهر فاصله دارد، محیطی دنج‌تر و آرام‌تر برای شهروندان و مسافران ایجاد می‌کند که امیدواریم پس از رفع برخی مسائل، در اسرع وقت در اختیار مردم قرار داده شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانخانه بورانمنطقه گردشگریجذب سرمایه گذار
sedayezanjannews.ir/nx10952


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»