کد خبر: 10994
1402/10/03 - 8:42


صدای زنجان از کاهش کیفیت برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان و نقش کمرنگ ترویج فرهنگ شهرنشینی توسط این مجموعه گزارش می‌دهد؛

فرهنگ‌سازی یا فرهنگ بازی!

شهروندان زنجان: پیشتر شهرداری در حوزه فرهنگ‌سازی ورود خوبی داشته و سعی داشت موضوعات را در قالب پیام‌های کوتاهی به شهروندان منتقل کند اما این روزها شاهد چنین اقداماتی نبوده و در واقع مردم و شرایط فرهنگی آنها به حال خود رها شده است/رئیس شورای شهر زنجان: برنامه‌های سازمان فرهنگی ،اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان افزایش چشمگیر یافته است/فعال اجتماعی: برنامه مدون سالانه‌ای برای حوزه فرهنگ شهرداری وجود ندارند و قابل مشاهده است که این مجموعه به دنبال روزمرگی و جلب نظر افراد خاص هستند که و این رویه درست نیست

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی:موضوع فرهنگ‌سازی و ترویج موضوعات فرهنگی یکی از رویکردها و تاکیدات در هر سازمانی به ویژه سازمان‌هایی با این محوریت است که وظیفه و تکلیفی نیز در این بخش بر عهده دارند یکی از این دستگاه‌ها شهرداری‌ها یا به صورت دقیق‌تر سازمان فرهنگی ،اجتماعی و ورزشی شهرداری‌ها است تا ضمن اقدامات عمرانی به موضوعات فرهنگی و اجتماعی نیز بپردازند تا شهروندانی توانمند و فرهیخته به جامعه تحویل دهند.

شهرداری زنجان در سال‌های اخیر با تغییرات مدیریتی در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی خود با فراز و فرودهای زیادی مواجه بوده است که در برخی سال‌ها توانسته با طرح‌های موفقی چون برگزاری گذرها، تبلیغات محیطی 2 بهتر از 4 و سوگواره‌ها عملکرد موفقی از خود به نمایش بگذارد، یا با آموزش تعاملات خانوادگی، فرهنگ آپارتمان نشینی و تبلیغات در زمینه ترویج مصرف بهینه آب ورود کرده و نقش خود را ایفا کند، اما این روزها با کمرنگ شدن این قبیل فعالیت‌ها انتقادات به این مجموعه افزایش چشم‌گیری یافته است و مردم اعتقاد دارند این بی‌توجهی به موضوعات فرهنگی دیر یا زود نتیجه منفی خود را بر جامعه خواهد گذاشت.

جا برای انجام کارهای فرهنگی زیاد است

محمد یک شهروند زنجانی در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه در زمینه موضوعات فرهنگی جا برای کنار کردن زیاد است، اظهار کرد: هر چه در این حوزه فعالیت شود از ایجاد هزینه در آینده برای شهر و شهروندان جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با وجود تعدد دستگاه‌های فرهنگی آنچنان که باید در زمینه امور فرهنگی اقدامات تاثیرگذاری انجام نمی‌شود، اضافه کرد: این در حالی است که با توجه به افزایش شهرنشینی و توسعه شهرها و افزایش تاثیرپذیری فرهنگی باید فکری در این حوزه شود.

این شهروند با اشاره به اینکه پیشتر شهرداری در حوزه فرهنگ‌سازی ورود خوبی داشته و سعی داشت موضوعات را در قالب پیام‌های کوتاهی به شهروندان منتقل کند، گفت: اما این روزها شاهد چنین اقداماتی نبوده و در واقع مردم و شرایط فرهنگی آنها به حال خود رها شده است.

عاطفه که مادر دو فرزند است نیز به صدای زنجان می‌گوید: آموزش موضوعات فرهنگی و پایه‌ای باید از سنین پایین آغاز شود ولی این روزها این اتفاق نمی‌افتد برای نمونه باید کودکان با تصاویر جذاب با تفکیک زباله و نحوه درست دفع زباله تر آشنا شوند.

وی با بیان اینکه این موضوع مختص خانواده، آموزش و پرورش و یا شهرداری نیست و باید برنامه یک دست و مدونی برای آن داشت، گفت: برنامه‌های مجزا و بدون پیوند از سوی هر دستگاه نتیجه خوبی برای جامعه نخواهد داشت.

این شهروند با بیان اینکه در گذشته دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های خود را با محوریت خانواده‌ها برگزار می‌کردند و برای همه قشرهای جامعه برنامه مدونی داشتند، گفت: این در حالی است که اکنون چنین چیزی را نمی‌توان دید.

 برنامه‌های فرهنگی افزایش داشته است، در هر برنامه‌ای که در شهر برگزار شده شهرداری نقش داشته است

اما مجید ناصحی مقدم رئیس شورای شهر زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه وقتی آمار و فعالیت‌ها را مقایسه می‌کنیم برنامه‌های فرهنگی نسبت به گذشته افزایش چشمگیری یافته است، اظهار کرد: حضور شهرداری در برنامه‌های مناسبتی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل طبق آمار و ارقام موجود چه ریالی و چه از نظر تعداد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه بین 600 تا 700 برنامه گسترده توسط شهرداری زنجان در یک سال اخیر برگزار شده است، بیان کرد: نمونه این برنامه‌ها برگزاری جشنواره آش و همچنین برگزاری مناسبت‌های مختلف مانند ایام غدیر است.

مجید ناصحی مقدم گفت: همچنین مشارکت شهرداری زنجان در برنامه‌های محلات و گروه‌های مردمی افزایش یافته است.

رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه رویکرد شهرداری در برگزاری برنامه‌ها دارای دو محور است، گفت: برگزاری بخشی از برنامه‌ها توسط خود شهرداری بوده و بخشی هم مشارکتی است در واقع هر برنامه‌ای در شهر بوده یک گوشه کار را شهرداری گرفته و یا فضای تبلیغی در اختیار گذاشته یا در هزینه‌ها کمک کرده یا در جوایز مشارکت داشته است.

وی تاکید کرد: با اطمینان می‌توان گفت برنامه‌ای نیست که در شهر برگزار شده باشد و شهرداری در آن مشارکت نکرده باشد.

 

برنامه‌های فرهنگی شهرداری باید جامع و فرهنگ‌ساز باشد

تقی سالک فعال اجتماعی زنجانی در گفت‌و‌گو با صدای زنجان اظهار کرد: در بحث فرهنگی و اجتماعی، شهرداری زنجان یک دستگاه عمومی و مردمی بوده و مدیر آن باید جامع‌الفکر باشد و فعالیت در آن باید سوای نگاه شخصی، سیاسی و جناحی انجام شود که اینگونه نیست.

وی با اشاره به اینکه شهرداری باید برای همه اقشار جامعه برنامه‌ریزی کند، گفت: این سازمان مانند ارشاد نیست که مختص گروه خاص باشد.

سالک با اشاره به اینکه این روزها نگاه این سازمان بیشتر به موضوعات مذهبی است، گفت: نباید در برگزاری برنامه‌ها موضوعات فرهنگی را نادیده بگیریم.

این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه این روزها سازمان فرهنگی ،اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان در واقع کار یک مسجد را انجام می‌دهد، گفت: البته منکر رویکرد مذهبی نیستیم ولی باید جامع‌تر فرهنگی به موضوعات نگاه شود.

وی با اشاره به اینکه تجلیل از ورزشکاران در هفته‌های اخیر خود نمونه‌ای از تصمیم اشتباه در حوزه فعالیت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری است، گفت: نفس کار خوب بود اما این اقدامات وظیفه شهرداری نیست و این مجموعه باید در کنار سایر ارگان‌ها یاری‌گر باشد نه اینکه برنامه سایر دستگاه‌ها را انجام دهد.

سالک با اشاره به اینکه در شهر هیچ بنر، استند و بیلبورد در زمینه فرهنگ‌سازی نمی‌بینیم، بیان کرد: در دوران آقای صفوی و خانم شعبانی که دوران دوری هم نیست کارهای خوبی انجام شده که امروز مشابه آنها به چشم نمی‌خورد.

این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه برنامه مدون سالانه‌ای برای حوزه فرهنگ شهرداری وجود ندارند، گفت: قابل مشاهده است که این مجموعه به دنبال روزمرگی و جلب نظر افراد خاص هستند که و این رویه درست نیست.

وی با اشاره به اینکه این روزها شاهد این هستیم که شهرداری زنجان اصلا به دنبال آموزش شهروندی نیست و گلایه بسیاری از فعالان هنری و اجتماعی در این زمینه به گوش می‌رسد، گفت: بسیاری از هنرمندان نیز از این مجموعه و عملکرد آن ناراضی هستند.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانکارخانه کبریتترویج فرهنگبرنامه ریزی
sedayezanjannews.ir/nx10994


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»