کد خبر: 11000
1402/10/04 - 8:44


صدای زنجان از وضعیت محور ابهر - قیدار و گلایه شهروندان از مرگ و میر این محور گزارش می‌دهد؛

جاده نفس‌گیر

شهروندان ابهری: عزیزانمان را که راهی جاده قیدار – ابهر می‌کنیم از بازگشتشان مطمئن نیستیم/فعال اجتماعی ابهر: کاری برای بهسازی قیدار - ابهر انجام نمی‌شود تنها مانور خبری و تبلیغاتی نمایندگان و مسئولان است/مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان: برنامه کوتاه مدت و میان مدت برای این محور در نظر گرفته است و ارتقای این محور و تعریض آن از سمت قیدار آغاز شده است اما با توجه به کمبود اعتبار به کندی پیش برود/رئیس پلیس استان: با وجود کاهش فوتی‌های ناشی از تصادفات در استان، حوادث در محور قیدار – ابهر افزایش داشته است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: محور ابهر – قیدار یکی از محورهای قدیمی استان بوده که حوادث رانندگی آن و مرگ و میر ناشی از این حوادث موجب افزایش گلایه شهروندان شده، موضوعی که به نظر می‌رسد گیر اعتبار مانده و با توجه به شرایط موجود همچنان قربانی خواهد گرفت، هر چند براساس بررسی‌های اعلامی عوامل انسانی مهم‌ترین عامل مرگ و میر در این محور است اما بهسازی این محور در کاهش خانواده‌های داغدار ناشی از حوادث رانندگی در این محور تاثیرگذار خواهد بود.

چندی است که با رسانه‌‌ای شدن حوادث رانندگی در محور ابهر – قیدار ضرورت رسیدگی به وضعیت این محور و جلوگیری از مرگ افراد در آن موضوع بحث شهروندان و اهالی منطقه و استان شده است، چندی پیش دو مامور نیروی انتظامی ابهری شاغل در سنندج در حال عزیمت در حادثه‌ای در این محور جان خود را از دست داده و روزهای اخیر در حادثه دیگری اعضای یک خانواده جان خود را در یک حادثه رانندگی از دست دادند و بازنشر تصویر اعلامیه این خانواده موجب شد بار دیگر ضرورت تعریض و اصلاح نقاط حادثه خیز این محور سوژه فضای مجازی شده است.

همیشه نگرانیم

یک شهروند ابهری به صدای زنجان می‌گوید: وقتی عزیزانمان در محور ابهر - قیدار تردد می‌کنند و مجبور به استفاده از آن هستند تا زمان رسیدن به مقصد نیمه جان می‌شویم.

احمد با اشاره به اینکه با چشم خود شاهد مرگ همشهری‌ها و خویشان و نزدیکان خود هستیم، اضافه می‌کند: همچنین به ازای فوتی‌های این جاده، عزیزانی نیز دچار معلولیت و نقص عضو می‌شوند و زندگی آنها بخاطر مشکلات ناشی از حوادث برای همیشه تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه آیا جان مردم ارزشی ندارد که فکری به حال این محور نمی‌کنند، تصریح می‌کند: تعریض و رفع نقاط پر خطر این محور در کاهش تصادفات و همینطور کاهش خسارت ناشی از تصادفات بسیار موثر است و در واقع اگر این محور بهسازی شود به جای مرگ حداقل حوادث فقط مصدوم خواهد داشت.

در آخرین اظهارنظرها، مهدی میناخانی معاون عملیات پلیس راه استان زنجان از فوت ۸ نفر در آذرماه بر اثر تصادف در جاده ابهر_قیدار خبر داد، در این اظهارنظر آمده با توجه به شرایطی که این جاده دارد و هر روز تردد در این محور روبه افزایش بوده به طوری که وضعیت جاده ابهر به قیدار به قدری مشکل‌ساز بوده و این محور کم‌کم از شرایط ایده‌آل خارج شده و به وضعیت بحرانی می‌رسد.

 

آغاز طرح مطالعاتی برای افزایش ایمنی محور ابهر – قیدار

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به انجام بازدید از محور ابهر – قیدار بیان می‌کند: با توجه به افزایش ترافیک و تصادفات در این محور طرح مطالعاتی در زمینه افزایش ایمنی و ارتقای محور در دست اقدام است.

جعفر قزوینیان با اشاره به اینکه این اداره برنامه کوتاه مدت و میان مدت برای این محور در نظر گرفته است، اضافه می‌کند: ارتقای این محور و تعریض آن از سمت قیدار آغاز شده است اما با توجه به کمبود اعتبار به کندی پیش برود.

وی با اشاره به اینکه البته منتظر نمانده و کارهای زودبازده و کم هزینه‌تر با همکاری و نظر پلیس آغاز شده است، می‌گوید: در این حوزه در زمینه خط‌کشی محور و احیای خط کناری و پیش‌بینی علائم در تقاطع‌ها اقداماتی آغاز شده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان اضافه می‌کند: در زمینه فرهنگ‌سازی هم اقداماتی باید انجام شود چرا که بخشی از حوادث ریشه در عوامل انسانی داشته و به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی توسط رانندگان رخ می‌دهد.

مرگ 27 نفر در جاده ابهر – قیدار در سال‌جاری

رئیس پلیس راه استان زنجان هم در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه این محور جاده قدیمی بوده و مسیر رفت و برگشت آن جداکننده ندارد، اظهار می‌کند: در این محور نقاط حادثه‌خیز نیز وجود دارد.

سرهنگ محمد علی عظیمی با اشاره به اینکه علت اصلی حوادث در این محور عامل انسانی است، بیان می‌‌کند: پیشنهاد و پیگیری ما مبنی بر دو بانده شدن این محور است چرا که تنها راهی بوده که موجب کاهش تعداد و شدت تصادفات می‌شود.

وی با اشاره به اینکه محور زنجان – بیجار نیز در گذشته دارای حوادث زیادی بوده که با توجه به دو بانده شدن شاهد کاهش چشمگیر حوادث در آن هستیم، تصریح می‌کند: با تفکیک این محور نیز می‌توان  شاهد کاهش چشمگیری بود.

عظیمی با اشاره به اینکه محور ابهر – قیدار برای 20 سال پیش طراحی شده که خودرو در آن زمان کم بوده است، می‌گوید: این محور باید حتما دو بانده شود چرا که کشش این حجم از خودروها را ندارد.

رئیس پلیس راه استان زنجان با اشاره به اینکه در سال گذشته تصادفات این محور 16 نفر فوتی و 65 نفر مصدوم داشته است، اضافه می‌کند: در 9 ماه گذشته از سال‌جاری 27 نفر در حوادث این محور فوت کرده و 75 نفر مصدوم شدند.

وی خاطر نشان می‌کند: با وجود اینکه در کل استان آمار تصادفات کاهشی بوده است اما در این محور شاهد افزایش هستیم که تنها راه کاهش حوادث این محور دو بانده شدن مسیر است.

محور ابهر – قیدار سوژه‌ای برای مانورهای خبری و تبلیغاتی مسئولان و نماینده است

در ادامه سید قاسم موسوی فعال اجتماعی ابهر به صدای زنجان می‌گوید: با توجه به حوادث رخ‌داده یکی از مطالبات اصلی مردم منطقه بهسازی محور ابهر – قیدار است.

این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه این محور دیگر صرف یک محور بین شهرستانی نیست، اضافه می‌کند: با توجه به تردد خودروهای استان‌های مجاور چون همدان و کردستان این محور، یک جاده ترانزیتی شده است.

وی با اشاره به اینکه با افزایش حجم خودروها، این محور دیگر کشش ترددها را ندارد، خاطر نشان می‌کند: باید مسئولان برنامه منسجمی برای این موضوع داشته باشند.

موسوی با اشاره به اینکه نماینده‌های شهرستان‌های ابهر، خرم‌دره و سلطانیه و قیدار وعده‌های زیادی در زمینه این محور داده‌اند، اضافه می‌کند: تعریض محور از سمت قیدار آغاز شده است اما تا این لحظه از طرف ابهر اتفاقی نیفتاده است

این شهروند با اشاره به اینکه تنها کاری که در این محور انجام شده است این بوده که چند سرعت‌گیر در محور نصب شده که خودش خطرآفرین شده است، می‌گوید: هر هفته ما در حوادثه این محور فوتی و مصدوم داشته‌ایم.

موسوی با اشاره به اینکه مسئولان و نمایندگان برای حل مشکل این محور تنها به دادن وعده اکتفا می‌کنند، اضافه می‎‌کند: این افراد از این شرایط این محور برای مانور خبری و تبلیغاتی بهره‌مند می‌شوند.


 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمحور ابهر – قیدارتصادفاتتصادفات
sedayezanjannews.ir/nx11000


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»