کد خبر: 11017
1402/10/06 - 9:9


صدای زنجان از ایجاد زیرساخت‌های شهری همزمان با تحویل واحدهای مسکونی اقدام ملی گزارش می‌دهد؛

شهرک‌های خالی!

شهروندان: با افزایش میزان پیشرفت فیزیکی مسکن‌های اقدام ملی نگران پیش‌بینی خدمات در این مناطق هستیم/مدیر کل آموزش و پرورش استان: با توجه به سرعت تحویل واحدهای مسکن اقدام ملی باید سرعت ساخت و تکمیل مدارس در این مناطق نیز افزایش پیدا کند/رئیس شورای شهر زنجان: تاکنون زمینی با کاربری فضای سبز و پارک از سوی راه و شهرسازی استان به شهرداری زنجان تحویل داده نشده است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: یکی از چالش‌هایی که در سال‌های اخیر شهروندان شهرک‌های اقماری را با مشکل مواجه کرد و برای مسئولان و مدیران وقت دردسرساز شد، بحث  ایجاد زیرساخت‌های شهری همچون مدرسه، درمانگاه، فضای سبز و غیره بوده است، این یعنی خانواده‌ای که در شرقی‌ترین نقطه شهر زندگی می‌کرد باید برای دریافت ساده‌ترین خدمات به شهرک‌های بعدی و گاهی حتی به مرکز شهر مراجعه می‌کرد. موضوعی که هزینه زندگی در این مناطق را افزایش و موجب ایجاد موجی از نارضایتی در بین شهروندان شد.

این موضوع به نحوی بود که سیستم آموزشی شهر زنجان را در برهه‌ای از زمان فلج کرد و موجب ایجاد ترافیک‌های سرسام‌آور در یک برهه زمانی شد به نحوی که دانش‌آموزان از مناطقی چون گلشهر و پونک به شهرک‌‌های جانبی چون اندیشه، نیک‌سازان و انصاریه و در برخی موارد حتی مرکز شهر توزیع شدند که مشکلات و حواشی خاص به خود را داشت.

حال با توجه به اعلام خبر تحویل تعدادی قابل توجهی از مسکن‌های ملی توسط اداره راه و شهرسازی در استان زنجان بار دیگر نگرانی نسبت به پیش‌بینی خدمات عمومی در این مناطق احساس می‌شود.

 صرف تحویل یک چهاردیواری برای متقاضیان کفایت نمی‌کند

یک زنجانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار صدای زنجان با اشاره به اینکه متقاضی مسکن اقدام ملی است و به زودی واحد خود را دریافت خواهد کرد و از مستاجری خلاص خواهد شد، می‌گوید: البته صرف تحویل یک چهاردیواری برای متقاضیان کفایت نمی‌کند و باید برنامه‌ریزی به نحوی باشد که این مناطق برای زندگی شهروندی و بهره‌مندی از خدمات مناسب باشد.

معصومه با اشاره به اینکه سابق بر این به عنوان مستاجر در مجتمع‌های مسکونی رضوان زندگی کرده است، اضافه می‌کند: در دوران نخست اسکان و استقرار خانواده‌ها در این مجتمع مشکلات و چالش‌های زیادی برای اهالی در منطقه وجود داشت و خرید حتی یک ظرف ماست هم چالشی برای خانواده‌ها بود.

وی با بیان اینکه باید توازنی بین ساخت واحدهای مسکونی و فعالیت سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها برای آغاز استقرار خانواده‌ها در واحدهای مسکن ملی وجود داشته باشد، ادامه می‌دهد: عدم هماهنگی در این حوزه به ضرر شهروندان است.

ابراز نگرانی آقای مدیر از شرایط کنونی

یکی از موضوعاتی که همیشه دغدغه خانواده‌ها بوده نزدیکی و دسترسی به مدارس در منطقه مسکونی است تا هم از بار هزینه‌ای (تامین سرویس) و هم بار روانی (حوادث و آسیب‌های مسیر مدرسه) بکاهد، موضوعی که در ساخت انبوه مسکن در دوره قبل و درقالب طرح مسکن مهر رعایت نشده و این بار مالکان واحدهای مسکونی اقدام ملی را دل نگران کرده است، نگرانی که مدیر آموزش و پرورش استان زنجان نیز بدان اشاره می‌کند.

علی اسماعیلی مدیر آموزش و پرورش استان زنجان به صدای زنجان می‌گوید: یکی از مشکلات به ارث رسیده به آموزش و پرورش در سال‌های گذشته نبود مدرسه در شهرک‌های اقماری بوده و همین موضوع موجب شده امروز نیز نسبت به شرایط ساخت و احداث کوی‌های جدید در شهرک‌های اقماری احساس نگرانی کنیم.

وی با اشاره به اینکه دو پیگیری در حوزه ساخت مدرسه برای شهرک‌های اقماری را انجام می‌دهیم، اضافه می‌کند: یکی از این پیگیری‌ها به نتیجه رساندن پروژه‌های قدیمی است، که از طریق دستگاه قضایی اتفاق می‌افتد اما رقم جریمه اعلامی نمی‌تواند حتی آغازگر پروژه یک مدرسه نیز باشد.

مدیر آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه پیگیر هستیم تا ساخت مدرسه در شهرک‌های جدید زنجان آغاز شود، ادامه می‌دهد: با توجه به مشکلات پیش‌آمده در دوران قبل احساس نیاز برای ساخت در این کوی‌ها افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه همه دغدغه ما این است که خانواده‌ها به آرامش برسند، اظهار می‌کند: تردد دانش‌آموزان در سطح شهر برای تحصیل سخت است و باید جلوی این موضوع گرفته شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه جانمایی مدارس در کوی‌های جدید زنجان انجام شده است و ما نیز همچنان پیگیر هستیم، عنوان می‌کند: 5 پروژه مدرسه‌سازی فعالیت اجرایی خود را در این مناطق آغاز کرده‌اند.

مدیر آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه دو پروژه در شهرک فرهنگیان از طرف خود تعاونی آغاز به کار کرده است، می‌افزاید: یکی از پروژه‌های مدرسه‌سازی که مسکن و شهرسازی آغاز کرده است بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه 11 زمین فعلا با متراژهای مختلف برای فضاهای آموزشی مشخص شده است، عنوان می‌کند: این زمین‌ها دارای توزیع مناسب است و پوشش‌دهی مطلوبی دارد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه نگرانی نسبت به جانمایی اهالی این کوی‌ها با وجود عدم تکمیل مدارس در منطقه وجود دارد، می‌گوید: با توجه به سرعت تحویل واحدهای مسکن اقدام ملی باید سرعت ساخت و تکمیل مدارس در این مناطق نیز افزایش پیدا کند.

 

در زمینه احداث فضای سبز و پارک‌ها در کوی‌های تازه تاسیس نگرانیم

یکی دیگر از دغدغه‌ها در حوزه شهری وجود فضای سبز و پارک‌های شهری است، محلی برای گذراندن اوقات فراغت و سلامت و تندرسی برای خانواده‌ها یک ضرورت در دنیای کنونی و شرایط شهری است که به نظر می‌رسد اوضاع اجرای این طرح‌ها نیز در شهرک‌های جدید چنگی به دل نمی‌زند.

مجید ناصحی مقدم رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه در مورد ایجاد و احداث  فضاهای سبز و پارک‌های شهر در پروژه‌های اقدام ملی نگران ما نیز هست، بیان می‌کند: این پروژه‌ها صفر تا 100 توسط راه و شهرسازی ساخته می‌شود و این اداره موظف است که این زمین‌ها را اختصاص دهد.

رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه در منطقه پونک که پیشتر توسط راه و شهرسازی ساخته شده است مشکل فضای عمومی و پارک‌ها را داریم، اضافه می‌کند: نباید این مشکل بار دیگر تکرار شود.

ناصحی مقدم با اشاره به اینکه بارها خواستیم در مناطق شرق و غرب که بیشتر شامل کوی زیتون و زنگان می‌شود در این زمینه برنامه‌ریزی شود، می‌گوید: در بقیه قسمت‌ها انبوه‌سازی نیست ولی در این دو شهرک قرار است انبوه‌سازی فراوان اتفاق بیفتد و باید از هم‌اکنون برنامه‌ریزی شود.

رئیس شورای شهر زنجان با تاکید بر اینکه صرف فضای سبز مورد تاکید نیست و باید سایر خدمات شهری چون ایستگاه آتش‌نشانی، فضای سبز، فضای درمانی و آموزشی در طرح جامع قرار گیرد، گفت: با توجه به پیشرفت پروژه‌ها باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

وی با بیان اینکه این اقدامات در تعهدات سازنده است و باید فضاهای شهری در اختیار دستگاه‌های متولی قرار گیرد، در پاسخ به سئوال صدای زنجان در زمینه دریافت زمین برای این قبیل پروژه‌ها در شهرک‌های جدید می‌گوید: تاکنون زمینی با این کاربری به شهرداری تحویل داده نشده است.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمستاجریتوسعه شهریفضای سبز
sedayezanjannews.ir/nx11017


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»