کد خبر: 11137
1402/10/23 - 8:40


معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آئین تودیع و معارفه ریاست دانشگاه علوم پزشکی زنجان؛

مردم را وارد دعواهای قدرت نکنید!

عباس عبادی: ما با مالیاتی که مردم ریال به ریال پرداخته‌اند تحصیل کرده‌ایم؛ پس باید از «فرصت خدمت» به مردم نهایت بهره را ببریم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: پس از حواشی ایجاد شده پیرامون نارضایتی مردم استان زنجان از برخی خدمات در حوزه درمان که البته منجر به برکناری ریاست دانشگاه علوم پزشکی زنجان شد و برخی از مدیران نیز به جای احترام به این تصمیم در اقدامی عجولانه دست به دومینوی «استعفا» زدند؛ تعدادی از مسئولان کشور و استانی در آئین تودیع و معارفه ریاست دانشگاه علوم پزشکی زنجان (21 دی‌ماه 1402) صراحتا «دعوای قدرت» که به ضرر مردم تمام می‌شود را مردود دانسته و یادآور شدند که مدیران با مالیاتی که مردم طی سال‌ها ریال به ریال پرداخت کرده‌اند روی کار آمده‌اند پس باید به تکلیف انسانی و وظیفه قانونی خود در قبال مردم پایبند باشند.

با وجود اینکه سوء استفاده از شبکه گستره بهداشتی در سراسر استان در انتخابات پیش رو، یکی از اهداف اصلی برخی فعالان سیاسی و مشاوران ارشد حسن بختیاری، رئیس برکنار شده دانشگاه علوم پزشکی زنجان بود؛ یک روز پس از برکناری بختیاری، یکی از معاونان او (22 آذرماه 1402) با انتشار بیانه‌ای، استعفای خود را اعلام کرد.

مشهود تقی‌لو معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس بسیج جامعه پزشکی استان روز شنبه 25 آذر استعفای خود را از سمت معاون بهداشتی دانشگاه اعلام کرد و نوشت: «برخود ننگ می‌دانیم در مجموعه‌ای که پشت حق آشکار را در مقابل فشار باندهای باطل ناجوانمردانه خالی کرد، مدیریت اجرایی داشته باشیم و بدین وسیله، شرافتمندانه و حق طلبانه از هر گونه مسئولیت اجرایی در دانشگاه استعفا داده و ضمن پوزش از اینکه در اولین روز کاری شما استعفای خود را اعلام می‌نمایم استدعا داریم در اسرع وقت اقدام لازم به عمل آید.»

در بخشی از این بیانیه اعلام شده بود که؛ «معامله نکردن و تسلیم نشدن در برابر خواسته‌های ناحق و ناعادلانه باندهای تمامیت خواه حاکم در بعضی از بخش‌های قدرت در استان(که حتی ظاهرشان هم شبیه یک مدیر نظام اسلامی نیست) و دفاع هوشمندانه و شجاعانه از حق مردم مقابل باندهای غارتگر و فاسد(حتی با عناوین و ظواهر مثبت)» را از دلایل خود برای کنار کشیدن از سمت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان اعلام کرده است.

چند روز بعد از آن، حمیدرضا فلاح ابدی رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هم با انتشار متنی استعفای خود را اعلام کرد. فلاح ابدی در متن استعفای خود به‌کنایه نوشت: «جهت ایجاد فضای مناسب برای انتخاب همکاران و مدیران همراه، بدین‌وسیله از سمت خود به‌عنوان ریاست دانشکده پزشکی زنجان کناره‌گیری می‌کنم تا در فضای آرام و بدون دغدغه مدیران مربوطه را انتخاب فرمایید.»

با ادامه‌دار شدن حاشیه‌های دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دو معاون دیگر دانشگاه علوم پزشکی زنجان استعفا دادند تا تعداد معاونان مستعفی دانشگاه به چهار برسد.

پنجشنبه 29 آذرماه 1402، صفیه موسوی معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان از سمت خود استعفا داد و اعلام کرد دیگر تمایلی ندارد در این سمت مشغول به کار باشد.

به دنبال آن نیز؛ مجید صادقی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه استعفای خود را اعلام کرد.

به نظر می‌رسد؛ انتصاب‌های خارج از چهارچوب اداری و حذف نیروهای متخصص و میدانداری افراد نا کارآمد و نارضایتی شدید مردم از حوزه بهداشت و درمان از مواردی است که باید ریاست جدید دانشگاه علوم پزشکی زنجان به دور از هر گونه حواشی پیگیر ان باشد.

موضوعی که پنجشنبه (21 دی‌ماه 1402) سخنرانان ملی و استانی به نحوی بر آن تاکید کردند.

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این آئین بر لزوم خودداری مدیران و خدمتگذاران از هر گونه ارتباط دادن مسائل مربوط به مردم از جمله بهداشت و درمان به مسائل سیاسی تاکید کرد و خطاب به مدیران و مجریان حوزه بهداشت به ویژه درمان استان زنجان گفت: باید توجه داشته باشیم که مردم را وجه‌المصالحه مسائل سیاسی نکنیم. نباید مردم را وارد دعواهای سیاسی کرد. مبادا که مردم وسط دعواهای قدرت گیر بیفتند!

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: ما (تمامی مدیران و مسئولان) با مالیاتی که مردم ریال به ریال پرداخته‌اند تحصیل کرده و رشد کرده‌ایم؛ پس باید با «فرصت خدمتی» که در عرصه درمان در اختیارمان گذاشته شده به مردم خدمات ارائه دهیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی «امید و امیدآفرینی» را مسئولیت تک تک فعالان عرصه خدمت دانست و گفت: شهر زنجان، پیشینه تاریخی غنی داشته و زادگاه شیخ اشراق، صاحب مکتب فلسفی است. بارها مقام رهبری از شهید شهریاری، از دانشمندان هسته‌ای به نیکی یاد کرده‌اند که افتخار وطن و استان زنجان هستند. ما در قبال این مردم و در قبال زنجانی‌های دریادل، شهری که دریا ندارد اما شهدای غواص از این شهر برای وطن جانفشانی‌کرده‌اند، مسئول هستیم.

 آنگونه که باید و شاید در حوزه «پیشگیری» خوب عمل نکرده‌ایم

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود عنوان کرد: با اجرای پویش ملی سلامت و غربالگری فشار خون و دیابت در سطح کشور، طی یک و نیم ماه گذشته ۶۳ درصد از جمعیت هدف این طرح تحت پوشش قرار گرفتند. نتایج این پویش زنگ خطر را برای حوزه سلامت به صدا درآورده است چرا که این نتایج تغییر در سبک زندگی را الزامی می‌کند.

عبادی با بیان اینکه اعتماد مردم در شرایط کنونی به حوزه سلامت افتخار و سرمایه ای اجتماعی است، افزود: پویش ملی سلامت باید سال‌ها پیش اجرا می‌شد که انجام آن در سال جاری آمارهایی را پیش روی متولیان سلامت قرار داد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح زنگ خطری را در حوزه سلامت به صدا درآورد اظهار داشت: با اجرای این پویش تعداد قابل توجهی شامل۷۶۰ هزار نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۴۳۰ هزار نفر نیز در مرحله پیش دیابت شناسایی شدند.

عبادی تاکید کرد: اگر پیش از این اقدامات پیشگیرانه به کار گرفته می‌شد امروز شاهد هزینه‌های سرسام آور برای درمان چنین بیماری‌هایی در کشور نمی‌شدیم.

وی با بیان اینکه تغییر سبک زندگی می‌تواند از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری کند، خاطرنشان کرد: شاید گسترش تخت‌های بیمارستان‌ها یکی از شاخص‌های توسعه ای باشد اما از طرفی این امر نشان می‌دهد آنگونه که باید و شاید در حوزه پیشگیری خوب عمل نکرده ایم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: رهبری در دیدار کارگزاران نظام سلامت نیز به حوزه پیشگیری تاکید داشتند بنابراین در کنار اینکه مراجعات درمانی مردم را پاسخگو باشیم باید به این مقوله مهم توجه کنیم.

عبادی با تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در پیشبرد برنامه‌های حوزه سلامت گفت: توجه به نیروهای انسانی توانمند در حوزه بهداشت و درمان بزرگترین سرمایه هر سازمانی است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه امید و امید آفرینی از جمله وظایف مهم مسئولان است ادامه داد: دشمن درصدد تضعیف عزت و اعتماد به نفس ملت ایران به ویژه قشر جوان است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه مردم را درگیر مسائل قدرت نکنیم تصریح کرد: حوزه سلامت یکی از حوزه‌های مهم در جامعه محسوب‌ می‌شود.

 «رضایت مردم» از خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی؛ مهم است

محسن افشارچی، استاندار زنجان نیز در ادامه «رضایت مردم» از خدمات ارگان‌های اجرایی را بسیار بااهمیت دانست و گفت: اگر بخواهیم رضایت مردم در دستگاه ها را بررسی کنیم قطعا شهرداری به عنوان دستگاه نخست و دانشگاه علوم‌پزشکی به ویژه بخش «درمان» به عنوان دومین دستگاه اجرایی؛ را باید بررسی کنیم.

استاندار زنجان خطاب به« دین محمدی» سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زنجان ابراز کرد: مسئله درمان نباید به هیچ عنوان دست‌کم گرفته شود چرا که اولویت درمان از همه چیز بیشتر است.

افشارچی با بیان اینکه برای کسب رضایت مردم باید خدمات مطلوب ارائه شود که قطعا باید خدمات به کادر درمان (در حوزه پرداخت کارانه، اضافه کاری و‌غیره) مدنظر باشد بر لزوم رفتار نرم با مردم تاکید کرد و گفت: باید با مردم «بامحبت» برخورد کنیم.

استاندار زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود به مشکلات دارو در استان زنجان و کشور اشاره کرد و گفت: «دارو» مسئله‌ای است که کل کشور با آن درگیر است و دانشگاه علوم پزشکی زنجان با توجه به امکاناتش می‌تواند بهتر از کل کشور عمل کند.

افشارچی با اذعان به فرسوده بودن برخی از تجهیزات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان زنجان این را هم گفت که؛ تجهیزات برخی از بیمارستان‌ها و‌ مراکز درمانی فرسوده است که باید با نامه نگاری در اسرع وقت این مشکل رفع شود.

استاندار زنجان وجود برخی از مراکز خیریه نظیر مهرانه (انجمن حمایت از مبتلایان به سرطان)، انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان و انجمن حمایت بیماران مبتلا به ام.اس را ظرفیت مهمی برای استان زنجان دانست و گفت: از سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زنجان می‌خواهیم تا در حوزه «درمان» جهت پیشبرد اهداف از ظرفیت خیریه‌ها استفاده کند.

افشارچی همچنین با اشاره به  اهمیت عدالت در حوزه درمان و آورده حاصل از مولدسازی‌ها، عنوان کرد: بخشی از سیستم درمان فرسوده است، اینکه دستگاهی خراب می‌شود باید به سرعت پیگیری شود و برای این مقوله همیشه بایستی بودجه وجود داشته باشد.

استاندار زنجان با اشاره به اولویت‌های شهرستان‌ها در توسعه و تجهیز مراکز درمانی و بهداشتی و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت خیریه‌ها، تصریح کرد: هرجایی که امکان دارد سرویس بهینه به‌خصوص در حوزه درمان به نحوه احسن ارائه شود.

 اگر زنجانی‌ها «دعوای قدرت مدیران» را ببینند، نباید انتظار اقامه نماز در این شهر را داشته باشیم

حجت‌الاسلام نقیلو_ مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز در ادامه نتیجه دعوای قدرت برخی از مدیران برای جامعه مطلوب ندانست و گفت: به عنوان مبلغ دین عرض می‌کنم که اقامه نماز در این شهر و مسائل دینی با اقدامات مدیران و عملکرد آن‌ها در عرصه خدمت‌رسانی رابطه مستقیم دارد.

حجت‌الاسلام نقیلو تاکید کرد: اگر مردم خدماتی که در مراکز و ادارات از جمله بیمارستان‌ها را دارند؛ نگیرند، اگر مردم «دعوای قدرت مدیران» را ببینند، نباید انتظار اقامه نماز در این شهر داشته باشیم.

 خرسندی پرسنل دانشگاه علوم پزشکی از معارفه رئیس جدید دانشگاه

به گزارش صدای زنجان؛ در آئین تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان ؛ «حسن بختیاری» تودیع و «حسین دین‌محمدی» به عنوان رئیس جدید دانشگاه معارفه شد که پس از اعلام رسمی انتخاب دین‌محمدی، پرسنل و کادر حاضر در مراسم با تشویق‌های ممتد خرسندی خود را از این انتخاب نشان دادند.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانعلوم پزشکیاستعفاتودیع و معارفه
sedayezanjannews.ir/nx11137


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»