کد خبر: 11152
1402/10/25 - 9:12


صدای زنجان از گلایه شهروندان در مورد حضور خودروهای شوتی در زنجان گزارش می‌دهد؛

سوت پایان برای شوتی‌ها!

شهروندان زنجانی: تردد خودروهای شوتی آرامش و احساس امنیت را از ما گرفته است/رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ: در برخورد با خودروهای شوتی تعارف نداریم و کاهش تردد این خودروها احساس می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: از مدتی پیش تردد و حضور خودروهای شوتی با ارتفاع‌های نامتعارف و شکل ظاهری هنجارشکن و ترددهای غیر متعارف آن موجب سلب آرامش شهروندان و افزایش گلایه و شکایت شهروندان از نیروی انتظامی نسبت به لزوم برخورد با این خودروها شد، برخوردی که رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ زنجان از آن خبر داده و می‌گوید پس از آغاز طرح «عاصفات» تردد این خودروها در سطح شهر کاهش چشمگیری داشته است.

شاید تابه‌حال اصطلاحاتی مانند ماشین شوتی و شوتی‌گری را شنیده باشید هر چند که در ابتدا شوتی پدیده‌ای بود که در آن افراد با استفاده از خودروی سواری به قاچاق کالا یا انسان می‌پرداختند. خودروهای سواری که از آنها برای قاچاق استفاده می‌شود، ماشین شوتی نام دارند. اصطلاح شوتی برای مردم استان‌های جنوبی، جنوب غربی و شرق کشور چون استان‌هایی مانند بوشهر، خوزستان، لرستان و سیستان و بلوچستان اما جذابیت طرح‌های خودروهای شوتی و هیجان شوتی‌گری به نحوی شد که به مرور این نوع رانندگی و این خودروها به سایر شهرها تسری یافته و شاهد افزایش خودروها با شکل و شمایل نامتعارف در سطح شهرهایی که کمتر در زمینه قاچاق فعالیت داشته و حضور پررنگ‌تر این خودروها به جای جاده‌های بین شهری در خیابان‌های داخل شهر شد.

کافی است در برخی از ساعات کم ترافیک با خودرو سری به مجموعه گردشگری گاوازنگ زنجان به عنوان تنها مجموعه گردشگری خودرویی زنجان بزنید تا از تردد با سرعت بالا و صدای ناهنجار ضبط بلند خودروهایی که توسط جوانان شوتی شده و به اصلاح کورس می‌دهند شوکه شوید و از تردد مجدد به همراه خانواده از این محل امتناع و خودداری کنید.

در این بین حوادث رانندگی که یک طرف آن خودروهای شوتی بوده و یا عامل اصلی بر هم زدن رانندگی ایمن سایر خودروها هستند موجب شده است مردم در پیام‌های ارسالی به رسانه‌ها برخورد با این قبیل خودروها را مطالبه کنند و از پلیس راهنمایی و رانندگی بخواهند مانع جولان این خودروها شده و از رشد قارچ گونه آنها خودداری کنند.

 

نگران هستیم

محمد یک شهروند زنجانی در گفت‌و‌گو با صدای زنجانی با اشاره به اینکه ساکن شهرک کارمندان است و این خودروها را در طول روز به ویژه برخی ساعات از پایانی شب می‌توان مشاهده کرد، می‌گوید: صدای بلند و گوش خراش این خودرو و همچنین رانندگی غیر ایمن این خودروها آرامش را از اهالی شهر به ویژه این منطقه سلب کرده است.

این شهروند با بیان اینکه در زمان تردد برای عبور و مرور به خانه بسیار نگران هستم که نکند در پروسه تردد به منزل با این افراد مواجه شوم، اضافه کرد: در برخی موارد احساس می‌کنم این افراد حالت طبیعی نداشته و در حالت مستی در حال رانندگی در سطح شهر هستند که خب تبعات اجتماعی بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه شاید تاکنون حادثه‌ای و تصادفی با این رانندگان نداشته باشم ولی حس امنیت خود را از دست داده و در تردد با دلهره رانندگی می‌کنم، افزود: در حقیقت به صراحت می‌توان گفت این مشکل از یک ناهنجاری رانندگی به ناهنجاری اجتماعی تبدیل شده است.

 

احساس امنیت برای بانوان بسیاری اهمیت دارد

فاطمه دیگر شهروند زنجانی است که به صدای زنجان می‌گوید: حس داشتن امنیت برای من به عنوان یک خانم از هر چیزی مهم‌تر است.

وی با اشاره به اینکه وقتی با دوستان خود سوار خودرو شده و به گاوازنگ می‌رویم باید با خیال آسوده و بدون نگرانی برویم تا از دورهمی سالم خود لذت ببریم، بیان می‌کند: ولی با وجود برخی خودروهای نامتعارف با سرنشین‌های غیر متعارف این اجازه را با ما نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه رانندگی نمایشی و نامتعارف می‌تواند زمینه حوادث و تصادفی را به دنبال داشته باشد که در این گرانی برای من به عنوان یک خانم بسیار سنگین است، اضافه می‌کند: سایر مشکلات اجتماعی را به این هزینه نیز باید اضافه کرد و حدس زد چرا به مرور از حضور در برخی از محل‌ها و تفرجگاه‌ها دوری میکنیم و گوشه‌گیری انتخاب ما شده است.

 

تعارفی نداریم برخورد می‌کنیم

اما سید پیمان شبیری رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه طرح «عاصفات» در راستای برخورد با خودروهای شوتی در زنجان از چند ماه گذشته آغاز شده است، اظهار می‌کند: این طرح با پیشنهاد فرمانده انتظامی در راستای برخورد با خودروهای شوتی و هنجارشکن آغاز شده است.

وی با اشاره به تشکیل اکیپ‌های ویژه برای برخورد با این خودروها در سطح شهر عنوان می‌کند: روزانه این برخوردها انجام شده و آمار قابل توجهی توقیف این خودروها ثبت شده است.

رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ زنجان با اشاره به اینکه پس از توقیف خودروها این افراد به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شوند، می‌افزاید: بسته به تخلف با این افراد برخورد قانونی شده و باید مشکلات خودروهای مذکور رفع شود تا رفع توقیف اتفاق بیفتد.

این مسئول با بیان اینکه شهروندان بدانند برخورد با خودروهای شوتی بلافاصله و در لحظه اتفاق نمی‌افتد، می‌گوید: پلیس سعی خواهد داشت در شرایط مناسب و با کمترین اذیت به سایر شهروندان نسبت به توقف این خودروها و اعمال قانون آنها اقدام کند.

شبیری با اشاره به اینکه در زمینه برخورد با این خودروها تعارف و اغماضی وجود ندارد، تاکید می‌کند: پلیس در این مورد با جدیت تمام ورود پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به سئوال صدای زنجان از ارائه آمار خودروهای توقیفی به دلیل ملاحظات امنیتی خودداری کرده ولی می‌گوید: آمارهای توقیف به شدت بالا و چشمگیر است.

 

بازخورد شهرونان از برخوردها مثبت است

شبیری با اشاره به اینکه بازخورد این برخوردها را همشهریان در سطح شهر می‌توانند ببیند، می‌گوید: میزان خودروهای شوتی در گذشته به حدی بود که برخی رانندگان از تردد در کمربندی شمالی در ساعات پایانی شب خودداری می‌کردند اما اکنون این خودروها در سطح شهر نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ زنجان با بیان اینکه تلاش ما برای اجرای این طرح مضاعف بوده و همکاران تا ساعاتی از بامداد در خیابان‌ها حضور داشته و این خودروها را اعمال قانون می‌کنند، می‌افزاید: این طرح به صورت سراسری در کل استان اجرایی شده است که متاسفانه بیشتر این خودروها نیز غیر استانی هستند.

وی با بیان اینکه تمرکز پلیس روی تخلفات رانندگی این خودروها است، بیان می‌کند: با این وجود وقتی خودروی نامتعارف متوقف شود از راننده تست الکل گرفته شده و کشفیات نیز تحویل مقام قضایی می‌شود.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانخودرو شوتیامنیتنگرانی
sedayezanjannews.ir/nx11152


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»