کد خبر: 11183
1402/11/01 - 8:52


صدای زنجان از ادامه مشکلات ترافیکی هسته مرکزی شهر زنجان و مطالبه عمومی برای رفع آن گزارش می‌دهد؛

نسخه جدید برای ترافیک زنجان

شهروندان زنجانی: تمرکز خدمات در هسته مرکزی شهر بالا است، مجبور به تردد هستیم/رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر: طرحی نهایی نشده است اما بیشتر تغییرات پیش‌بینی شده برای کاهش بار ترافیکی و روان‌سازی ترافیک خواهد بود/رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ: بهترین راه بهبود شرایط موجود تمرکززدایی و ایجاد پارکینگ در در هسته مرکزی شهر است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: در حالی که همچنان شهروندان از مشکل ترافیک در هسته مرکزی شهر زنجان گلایه دارند، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر زنجان از مطالعه طرح ساماندهی ترافیک هسته مرکزی شهر زنجان خبر می‌دهد و اظهار امیدواری می‌کند با تغییرات پیش‌بینی شده روان‌سازی ترافیک اتفاق بیفتد.

 هسته مرکزی شهر زنجان همواره دغدغه بزرگی برای اهالی زنجان بوده است و تردد در این منطقه همیشه برای اهالی شهر یک معضل بوده است، در این میان تصمیمات دوره‌ای و همچنین طولانی شدن برخی پروژه‌های عمرانی در داخل هسته مرکزی همچون سبزه میدان این مشکلات را افزایش داده و موجب شده است، مردم از تردد در این مناطق واهمه داشته باشند در حالی در حقیقت عمده تراکم ارائه خدمات در این منطقه بوده و مردم خواسته یا ناخواسته به اجبار مجبور به این تردد هستند. در کنار این مشکلات لنگ بودن ناوگان حمل و نقل عمومی مزید علت شده است که ترافیک هسته مرکزی زنجان تبدیل به یک گره شود و حل مشکل آن به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

یکی از شهروندان به صدای زنجان می‌گوید: وقتی خدمات فنی، بانک‌ها، مجموعه‌های پزشکی و آزمایشگاهی و همچنین بازار به عنوان قلب اقتصادی شهر زنجان در هسته مرکزی قرار دارد چرا باید از دیدن این حجم ترافیک تعجب کرد؟

محمد با اشاره به اینکه تقریبا هر یک از ما در طول روز یک بار راهمان به مرکز شهر می‌خورد، اضافه می‌کند: باید چنان چیدمان و برنامه‌ریزی داشته باشیم که در تله ترافیکی مرکز شهر زنجان نیفتیم.

وی با اشاره به اینکه این شرایط درست نیست چرا که ناوگان حمل و نقل خوبی نیز برای کاهش بار ترافیکی شهر زنجان نداریم، عنوان می‌کند: من اگر خودروی شخصی نداشته باشیم برای تردد به هسته مرکزی شهر با مکافات فراوانی مواجه خواهم شد و این یعنی هر شهروند باید با خودروی شخصی تردد کند.

این شهروند با اشاره به اینکه هم‌اکنون خیابان‌های شهر زنجان توان تحمل بار ترافیکی شهر را ندارند و خودرو بیشتر از ظرفیت خیابان‌ها است، ادامه می‌دهد: حال تصمیمات آنی مسئولان مانند کم کردن عرض خیابان، یک طرفه کردن خیابان و یا پیاده‌راه کردن هسته مرکزی نمکی روی زخم است.

 

همه خدمات در مرکز شهر است، برای خدمات باید به هسته مرکزی باییم

فاطمه دیگر شهروند زنجان نیز به صدای زنجان می‌گوید: به مرکز شهر نیاییم چه کنیم؟ پزشک می‌خواهیم مرکز شهر، خرید مرکز شهر، سینما مرکز شهر و غیره و این خروجی جز ترافیکی که امروز شاهد آن هستیم ندارد و این شرایط نباید دور از انتظار باشد.

وی با اشاره به اینکه سالیان سال است می‌گویند تمرکززدایی ولی همچنان ساخت و ساز و افزایش مجموعه‌های درمانی در مرکز شهر در حال انجام است، ادامه می‌دهد: نمونه این تفاوت اظهارنظرها و عملکردها ایجاد ساختمان پزشکان در خیابان دلجویی بوده که همچنان بار ترافیکی را در شهر زنجان ذخیره کرده است.

 

طرح ساماندهی ترافیک هسته مرکزی زنجان در دست مطالعه است

سعید نجفی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر زنجان در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: برای طرح ساماندهی ترافیک هسته مرکزی شهر زنجان مشاور در نظر گرفته شده است، البته تاکید داریم کسی بخواهد مرکز شهر زنجان را ساماندهی کند باید به مناطق دیگر شهر نیز توجه داشته باشد چرا که بار ترافیکی از شهرک‌ها وارد هسته مرکزی شهر زنجان می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه بیشتر بار ترافیکی شهر زنجان منتج به پایانه‌های مرکز شهر می‌شود، اضافه می‌کند: به همین دلیل تلاش شده با نگاهی همه جانبه به موضوع ترافیکی مرکز شهر توجه شود.

وی با اشاره به اینکه طرح روان‌سازی ترافیک هسته مرکزی شهر زنجان در دست بررسی است، عنوان می‌کند: در آخرین جلسه شورای ترافیک جزئیات آن تصویب شده و به نظر می‌رسد تنها بحث پیاده‌راه و پروژه سبزه‌میدان باقی مانده است.

نجفی با اشاره به اینکه طرح سبزه‌میدان یک پارچه بوده و پروژه شمال و جنوب یک تکه است، اضافه کرد: با افتتاح فاز جنوب برخی فکر می‌کنند این طرح دو تیکه است و باید خیابانی از وسط این دو پروژه عبور کند که اینگونه نیست.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه ممکن است، تغییرات جزئی در این طرح برای کاهش ترافیک در نظر گرفته شود، می‌گوید: این تغییرات به صورت آزمایشی انجام می‌شود تا در آینده مشکلی نداشته باشد و پیش از بروز مشکل بازخوردها دریافت شود.

وی با تاکید بر اینکه این طرح هنوز قطعی نشده و برخی تغییرات ممکن است در آن روی دهد، عنوان می‌کند: برای کاهش تبعات این تصمیمات هنوز روی آن کار خواهد شد  برای همین دست به عصا حرکت می‌کنیم.

 

 تغییراتی که به نحوی شکل ترافیکی شهر را به هم بزند، نخواهیم داشت

نجفی با اشاره به برخی بررسی‌ها برای تغییرات ترافیکی در شهر بیان می‌کند: برای نمونه ممکن است تغییرات در خیابان دلجویی روی دهد، همچنین چراغی در دور میدان قائم برای اولویت قرار گرفتن خودروهای ورودی از صفا در نظر گرفته شود و غیره اتفاق بیفتد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر زنجان ادامه می‌دهد: تغییراتی که به نحوی شکل ترافیکی شهر را به هم بزند نداریم و بیشتر تغییرات پیش‌بینی شده برای کاهش بار ترافیکی و روان‌سازی ترافیک خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به استفاده از تمام کارشناسان و بهره‌گیری از نظرات جمعی و شورای ترافیک از طرح‌های مذکور رضایت دارند، گفت: با ادامه این شرایط امیدواریم این طرح خوب باشد.

نجفی با بیان اینکه در شورای ترافیک استان دستگاه‌های مختلف حضور دارند تا بتوان از نظر جمعی برای حل مشکل ترافیک شهر زنجان بهره‌ جست، اضافه کرد: اگر تنها شهرداری تصمیم‌گیر بود جای نگرانی بود که نگاه کارشناسی نشود ولی برای اجرای این طرح از نظر کارشناسی دستگاه‌های مختلف استفاده خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر زنجان در پاسخ به سئوال صدای زنجان در زمینه اینکه آیا امکان تکرار تجربه‌های تلخ اجرای طرح‌های ناموفق ترافیکی در زنجان تکرار شود، می‌گوید: برای جلوگیری از تکرار اتفاقات دوره پیش بیشتر دست به عصا جلو می‌رویم و نظرات مختلف را احصا می‌کنیم تا مشکلی در این زمینه برای شورا و شهرداری در دوره بعد ایجاد نشود.

 

عمده گلایه مردم زنجان از ترافیک هسته مرکزی شهر است

سید پیمان شبیری رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎﻥ نیز در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: بیشترین گله‌ای که مردم زنجان از ما دارند ترافیک هسته مرکزی شهر است، با بررسی‌ها می‌توان دید که مردم در هسته مرکزی مقررات را به درستی رعایت می‌کنند و همکاران راهور نیز در این قسمت شهر حضور پررنگی دارند.

رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎﻥ با اشاره به اینکه عمده گلایه مردم از ترافیک هسته مرکزی شهر است، اضافه می‌کند: باید همه ارگان‌ها سهم خود در کاهش بار ترافیکی مرکز شهر را ادا کنند.

وی با اشاره به اینکه وجود برخی مراکز درمانی و مطب پزشکان موجب می‌شود که مراجعه‌کنندگان به ناچار اقدام به پارک دوبل و پیاده کردن بیمار خود از خودرو ‌شوند، می‌گوید: اگر خود را جای این فرد بگذارم حق با وی است و جریمه کردن وی نه تنها دردی را دوا نمی‌کند بلکه موجب نارضایتی شهروندان نیز می‌شود.

شبیری با بیان اینکه بهترین راه بهبود شرایط موجود تمرکززدایی از هسته مرکزی شهر و ایجاد پارکینگ در این بخش است، عنوان می‌کند: باید برنامه‌ریزی اساسی و درستی برای کاهش بار ترافیکی مرکز شهر کرد.

رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎﻥ با اشاره به اینکه باید مطالبه مردم کانالیزه شده و در مسیر درست قرار گیرد تا دستگاه‌های مختلف وظیفه خود را به درستی انجام دهند، می‌گوید: چرا انتظار داریم به ازای هر خودروی وارده به شهر یک مامور باید حضور داشته باشد تا تخلفی اتفاق افتاد، با آن برخورد کند؟ باید زمینه تخلفاتی چون پارک دوبل و غیره که بیشتر ریشه در ترافیک دارد را از بین ببریم.


 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانترافیکحمل و نقلطرح ساماندهی
sedayezanjannews.ir/nx11183


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»