کد خبر: 11327
1402/11/24 - 9:1


صدای زنجان از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تحویل یک هزار واحد در هر فصل دراستان، گزارش می‌دهد؛

مسکنِ وعده‌ها

رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان: سرعت تحویل واحدهای مسکن در زنجان طبق آنچه گفته شده بود، قابل قبول نیست. اگر واحدها به موقع تحویل شوند، قطعا قیمت‌ها کاهش می‌یابند/ مدیرکل راه و شهرسازی استان: بخشی از واحدها در سفر وزیر راه و شهرسازی و بخشی در دومین سفر رئیس جمهور تحویل شد، بخشی نیز تا پایان سال آماده و تکمیل می‌شوند. باید تا پایان سال صبر کنیم که ببینیم این واحدهایی که قرار است به دست متقاضیان برسد چه تعداد می‌شود!/ تعدادی از سازندگان مسکن: مسئولان مربوطه زنجان نمی‌توانند 4 هزار واحد مسکن ملی را در سال 1402 تحویل دهند!

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: طبق برنامهریزی دولت سیزدهم، قرار شد که 4 میلیون واحد یعنی سالانه یک میلیون واحد مسکن در سطح کشور ساخته و تحویل متقاضیان شود. طبق اظهارات مسئولان استان زنجان، قرار شد تا در راستای اهداف دولت سیزدهم، زنجان به عنوان استان پیشرو، هر فصل یک هزار واحد مسکن که در سال 1402، 4 هزار واحد مسکن را شامل میشود، تحویل متقاضیان دهد اما گویا این وعده محقق نشده است!

مشخص نیست، صحبت هایی که در مورد کاهش قیمت مسکن زده میشود، بر چه استدلالی استوار است؟ نرخ تورم همواره در حال افزایش است و اقتصاد کلان نیز تعریفی ندارد. تورم در کانال 40 درصد قرار گرفته و پیش بینی در خصوص ثبات قیمتها در بازارهای مالی و سرمایهای نیز امکان پذیر نیست.

از طرف دیگر، رکود حاکم بر صنعت ساختمان نیز باعث شده که پیش بینی کاهش قیمتها، منطقی نباشد.

   قرار نبود مسئولان زنجان با متقاضیان مسکن ملی شفاف باشند؟

متقاضیان مسکن ملی زنجان میگویند با وجود تاکیدات استاندار زنجان مبنی بر «لزوم شفافیت قیمت واحدهای اقدام ملی مسکن» بهتر است، مسئولان به صورت دقیق و روشن اعلام کنند که چه تعداد مسکن را تحوسل متقاضیان مسکن ملی دادهاند و چه تعداد را تا پایان سال جاری، تحویل متقاضیان میدهند.

متقاضیان مسکن و شهروندان زنجانی با اشاره به اظهارات مسئولان در خصوص برنامهریزیها برای ساخت و تحویل یک هزار واحد مسکن ملی در هر فصل، از مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان میپرسند: طبق گفتهها، باید 4 هزار واحد مسکن ملی در سال 1402 تحویل متقاضیان شود، آیا این مورد، محقق شده است یا نه؟

زهرا یکی از متقاضیان مسکن ملی به صدای زنجان میگوید: با توجه به اینکه اجاره بهای واحدها بالا رفته است، مسئولان باید برای تکمیل و تحویل به موقع واحدها حساسیت به خرج دهند، چرا با توجه به مشکلات اقتصادی که تمامی ندارد، متقاضیان مسکن ملی که از یک طرف باید ماهانه اجاره مسکن بپردازند و از طرفی آورده 40 میلیون تومانی را در هر 3 الی 4 ماه بردازند، دیگر نمیتوانند فشارهای اقتصادی را تحمل کنند و ضروری است برنامهریزان به کمک مردم بیایند.

این شهروند زنجانی ادامه میدهد: برخی از مستاجران نیز حتی توان پرداخت آورده 40 میلیون تومانی را ندارند و با تحویل تدریجی واحدهای مسکن ملی، قیمت اجاره مسکن پائین آمده و تا حدودی وضعیت بازار بهبود مییابد.

 شاید با تحویل مسکن ملی قیمت خانه کمی کاهش یابد!

به گزارش صدای زنجان؛ محسن افشارچی، استاندار زنجان (17 اردیبهشتماه 1402) در گفتوگو با خبرگزاریها عنوان کرد: شاید با تحویل مسکن ملی قیمت خانه کمی کاهش یابد!

افشارچی افزود: خوشبختانه وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در استان خوب است و  این استان رتبه نخست را در سطح کشور داراست. مسکن یکی از نخستین و مهمترین اولویتهای کاری دولت سیزدهم است و وظیفه همه مسئولان دولتی این است که در راستای پیشبرد اهداف عالی دولت تلاش کنند. امسال پیش بینی ما این است که هر سه ماه یکبار مسکنهای ملی را تحویل متقاضیان دهیم ولی به شرطی که آورده متقاضیان هم به موقع باشد.

افشارچی با اشاره به اینکه قیمت مسکن در استان به دلیل جولان واسطهگران و دلالان نسبت به میانگین کشور بسیار گران است، گفت: پیشبینی ما این است که با تحویل مسکنهای ملی قیمت مسکن کمی روند کاهشی به خود بگیرد؛ از سوی دیگر اضافه شدن یک هزار هکتار از اراضی لیلآباد به همت بنیاد مستضعفان به محدوده شهری دومین عامل اصلی کاهش قیمت مسکن در استان خواهد بود.

  اگر طبق گفته مسئولان مربوطه، تا پایان امسال 4 هزار واحد تحویل مردم شود، 

قطعا بازار مسکن آرام میشود

جواد نوروزی، عضو اصلی هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک زنجان که جولان واسطهها در بازار خرید و فروش مسکن را رد نمیکند، در گفتوگو با صدای زنجان عنوان میکند: در حال حاضر بازار خرید و فروش مسکن در حالت رکود قرار دارد به طوری که مسکنهای فاز 8 گلشهر که تا چند وقت پیش به قیمت 5.5 الی 6 میلیارد تومان به فروش گذاشته شده بود به 4 میلیارد تومان رسیده است.

عضو اصلی هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک زنجان، کاهش قیمت مسکن چه در بازار خرید و چه اجاره را بعید میداند، میگوید: البته اگر مسکنهای ملی در موعدمقرر تحویل شود، قطعا در کاهش مسکن نقش تعیین کنندهای خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ورود دلال به مبحث اجاره مسکن از سوی موجر به مستاجر را قبول ندارم، وضعیت بازار اجاره بهای مسکن را ناشی از تورم موجود در بازار دانسته و میگوید: معیار صاحبخانهها در اجاره دادن واحد به مستاجران، قیمت گوشت و اقلام مصرفی و ضروری خانوادهها است.

نوروزی با بیان اینکه اگر مسکن ملی را هر چه سریعتر تحویل متقاضیان بدهند، مشکل کنونی بازار مسکن حل میشود چرا که این پروژه قطعا در خالی ماندن خانههای اجارهای موثر خواهد بود که قطعا در کاهش بهای مسکن اجاره ای تاثیرگذار است، اضافه میکند: متاسفانه مبنای مردم، دلار است. البته اگر نرخ دلار کاهش یابد، دیگر قیمت مسکن کاهش نمییابد و تصور من این است که قیمت روانی در بازار مسکن تعیین کننده است. که ضروری است رسانهها و مسئولان در فرهنگسازی نقش تعیین کننده دارد با این حال تاکید میکنم که با تحویل 4 هزار واحد مسکن ملی، طبق قولهای مسئولان مربوطه، تصور نمیکنم بازار مسکن متلاطم شود.

  رونق ساختوساز، رونق معاملات و ثبات قیمتها سه رکن اصلی در ثبات بازار مسکن است

بسیاری از فعالان حوزه مسکن معتقدند که اگر برای تولید و ساخت مسکن ملی، برنامهریزی درستی از سوی مسئولان اتخاذ شود و آنها بتوانند در زمان مقرر و طبق برنامه، واحدها را تحویل متقاضیان دهند، به تدریج واحدهای اجارهای تخلیه شده و فشار در بازار اجاره کاهش میافته و نهایتا قیمتها کاهشی میشوند.

محمدی، یکی از مشاوران املاک شهر زنجان در گفتوگو با صدای زنجان معتقد است که؛ رشد ساخت و ساز یکی از مولفههایی است که در آرامش بازار مسکن اثرگذار است. با توجه به ثبات بازارهای موازی از جمله ارز، طلا و بورس، به نظرم بازار مسکن بعد از تحویل حدود یک هزار و 500 واحد مسکن ملی (دومین سفر ریاست جمهوری به استان زنجان) به آرامش نسبی رسیده و این امر همچنان ادامه دارد.

این فعال حوزه مسکن میگوید: پس از رشد سنگین قیمت مسکن که از اواخر سال گذشته و اوایل امسال ایجاد شد، خوشبختانه از خرداد به بعد شاهد ثبات و در مواقعی کاهش قیمت هستیم.

وی با بیان اینکه برخی فروشندگان به دلیل رکود ایجاد شده واحدهای خود را زیر قیمت به فروش میرسانند، یادآور میشود: این مسئله میتواند به کاهش انگیزه تولید مسکن بینجامد و سرمایهگذاری در این بخش را تحت تاثیر قرار دهد. رونق ساختوساز، رونق معاملات و ثبات قیمتها سه رکن اصلی است که باید همزمان وجود داشته باشد. در غیر این صورت تعادل بازار مسکن به هم میخورد.

با این وجود این فعال صنفی معتقد است: نگاه اشتباهی که در سطح جامعه و حتی برخی مسئولان جا افتاده این است که با تغییر سال باید قیمت کالاها از جمله مسکن تغییر کند. در واقع ما دچار نوعی تورم روانی شدهایم. اما امیدواریم آرامشی که در بازار مسکن ایجاد شده ادامهدار باشد تا این دیدگاه از سطح جامعه زدوده شود و به تدریج تورم کالاها کاهش پیدا کند. تاکید میکنیم تحویل به موقع واحدها این مشکل را رفع میکند.

   مسئولان مربوطه زنجان نمیتوانند 4 هزار واحد مسکن ملی را در سال 1402 تحویل دهند!

مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان بارها تاکید کردهاند که هر فصل یک هزار واحد مسکن ملی را تحویل متقاضیان دهند. مشاوران املاک و فعالان حوزه مسکن هم میگویند اگر این برنامه مسئولان، در واقعیت نیز تحقق یابد، «شاید» که نه، «حتما» در سال آینده شاهد سقوط قیمت مسکن در استان زنجان به دنبال کاهش تعداد مستاجران و افزایش خانههای خالی خواهیم بود.

نمودار قیمت مسکن در کمتر دورهای، کاهشی بوده و همواره شاهد بودهایم که قیمت مسکن روند افزایشی داشته است، حتی با وجود اینکه در ماه های گذشته، قیمت مسکن کمی کاهش داشته اما بر اساس اظهارات مسئولان اتحادیه مشاوران املاک زنجان، هیچ خبری از کاهش قیمت نیست و در صورت عدم تحویل به موقع مسکن ملی، مردم باید در انتظار بلعیده شدن بخش زیادی از درآمد خود توسط بخش مسکن باشند.

یکی از سازندگان مسکن فعال در شهر زنجان هم که علاقهای به انتشار نامش در رسانه ندارد به صدای زنجان میگوید: تحویل مسکن ملی در اسرع وقت، میتواند مشکلات این بازار را حل کند اما موضوع اصلی اینجاست که مسئولان و مجریان مربوطه نمیتوانند 4 هزار واحد مسکن ملی را در سال 1402 تحویل متقاضیان دهند!

وی با اشاره به وعدههای مسئولان برای مقابله با هر گونه افزایش مسکن در استان معتقد است: کاهش قیمت «مسکن» با دستور زبانی و حرف، ممکن نیست، اگر بهانه افزایش قیمت مصالح ساختمانی تحت تاثیر دلار را داریم باید بگویم اگر دولت بخواهد میتواند، همین الان قیمتها در بازار مسکن را کاهش دهد. به نظرم اگر «برنامه» باشد، میتوان بازار سرکشِ مسکن را کنترل کرد.

  سرعت تحویل واحدهای مسکن در زنجان طبق آنچه گفته شده بود، قابل قبول نیست

حسن لطفی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان در گفتوگو با صدای زنجان با بیان اینکه بازار «خرید و فروش» مسکن همچنان در رکود به سر میبرد و هیچ گونه افزایش قیمتی نداشتهایم در خصوص تاثیر تحویل تدریجی واحدهای مسکن ملی به متقاصیان در بازار اجاره بها عنوان میکند: با توجه به این که بازار مسکن، تابع عرضه و تقاضا است قطعا تحویل واحدهای مسکن ملی منجر به ثبات و کاهش قیمتها میشود، البته به شرطی که این واحدها در موعد مقرر تحویل متقاضیان شود.

لطفی سرعت تحویل واحدهای مسکن ملی برخلاف اظهارات قبلی مسئولان ذیربط استان زنجان را قابل قبول ندانسته و عنوان میکند: قرار بود 2 هزار واحد در دومین سفر ریاست جمهوری به استان، تحویل بدهند که چنین اتفاقی نیفتاد اما اگر واقعا این پروژه به موقع و طبق برنامهریزی صورت گیرد قطعا با کاهش مستاجران و به دنبال آن کاهش اجاره بها مواجه میشویم.

  بازار وعدهها؟

دولت که وعده داده بود در سال جدید، ساخت و ساز مسکن را پیش بگیرد و برخی از واحدهای نهضت ملی مسکن را تحویل دهد، نتوانست به وعده های خود عمل کند. بر اساس اعلام رسانهها و به گواه آمارها؛ ساخت مسکن از سال 300 هزار واحد به 200 هزار واحد کاهش پیدا کرده که با توجه به شرایط کنونی صنعت ساختمان، کاملا قابل پیش بینی بود.

28 اسفندماه 1401 محسن افشارچی، استاندار زنجان در دیدار با جمعی از متقاضیان نهضت ملی مسکن عنوان کرد: سال 1402 هر فصل، یک هزار واحد مسکن ملی به متقاضیان تحویل داده میشود.

حدود 9 ماه قبل اصغر اسماعیلی مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان هم در گفتوگو با رسانهها (17 اردیبهشتماه 1402) اعلام کرد: در صورت تامین مالی پروژه ها امسال 3 هزار واحد از واحدهای نهضت ملی مسکن تحویل داده خواهد شد.

طبق اظهارات مسئولان راه و شهرسازی استان زنجان در دومین سفر ریاست جمهوری به استان زنجان، یک هزار و 500 واحد نهضت ملی مسکن در این استان همزمان با این سفر تحویل متقاضیان شد.   گویا متولیان امر موفق به محقق شدن وعده تحویل یک هزار واحد مسکن ملی در هر فصل در استان زنجان نشدهاند و اگر بتوانند هنر کنند شاید تا پایان امسال نزدیک به 3 هزار واحد مسکن ملی را تحویل متقاضیان دهند!

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در گفتوگو با صدای زنجان میگوید: بخشی از واحدها در سفر وزیر راه و شهرسازی و بخشی در دومین سفر رئیس جمهور تحویل شد، بخشی نیز تا پایان سال آماده و تکمیل میشوند. امیدواریم زیرساختها برای تکمیل فراهم شود تا مشکلی جهت بهرهبرداری وجود نداشته باشد. اسماعیلی در خصوص اعلام تعداد قطعی واحدهای مسکن ملی که در مجموع در سال 1402 تحویل متقاضیان شده و میشود، بدون اشاره به تعداد واحدهای تحویل شده تا به امروز به متقاضیان به صدای زنجان میگوید: باید تا پایان سال صبر کنیم که ببینیم این واحدهایی که قرار است به دست متقاضیان برسد چه تعداد میشود، البته تاکید میکنیم که باید زیرساختهای آب و برق و گاز به موازات ساخت و سازها، نیز تکمیل شوند. پیگیریهای صدای زنجان برای بهزاد کردلو، رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی راه و شهرسازی استان زنجان که قرار بود به عنوان یکی از مسئولان برنامهریز در حوزه مسکن ملی در خصوص میزان تحقق برنامه مربوط به تحویل یک هزار مسکن ملی در هر فصل به سؤالات صدای زنجان پاسخ دهد، ترجیح داد «سکوت» کند.  گفتنی است؛ «سکوت» و «پاسخ مبهم» از روشهای مرسوم مسئولان راه و شهرسازی استان زنجان شده است. تعدادی از این مسئولات در ماه جاری در جلسه شورای اداری و نزد استاندار زنجان نیز بدون اینکه اشاره ای به تعداد دقیق واحدهای مسکن ملی تحویل شده به متقاضیان داشته باشند، گفتند: تعدادی از پروژههای نهضت ملی در شهر زنجان در سفر دور دوم رئیسجمهور و وزیر راه و شهرسازی با تأمین زیرساختها تحویل متقاضیان شد.با تأمین بهموقع امکانات زیر بنایی تعدادی از واحدهای نهضت ملی مسکن که در فرآیند تحویل قرار دارند تا پایان سال در زنجان به متقاضیان تحویل داده میشود. اما آیا درست است مسئولان به جای ارائه آماری از میزان واحدهای تحویلی در سال 1402 و پاسخ شفاف در مقابل مردمی که از سال 99-98 تا به امروز به هر طریقی شده ازاضافه کاری در واحدها و کار کردن در دو شیفت متفاوت و فروش طلا و جواهرات و چشم پوشی کردن از تمامی پساندازها که حاصل عمرشان بوده؛ آورده 40 میلیون تومانی خواسته شده را تامین کردهاند تا روزی صاحب کاشانه شوند، به گفتن «تعدادی واحد تحویل متقاضیان شده و تعدادی نیز تحویل میشود» بسنده کنند؟

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاننهضت ملی مسکنمتقاضی مسکنساخت و ساز
sedayezanjannews.ir/nx11327


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»