کد خبر: 1138
1398/04/12 - 19:33


عضو شورای شهر زنجان:

میدان تره‌بار گلشهر فعلا افتتاح نمی‌شود

پروژه احداث میدان میوه و تره‌بار گلشهر با گذشت چندین سال از آغاز آن، پیشنهادات و اصلاحات متنوعی را در دوره‌های مختلف به خود دیده و در نهایت به گفته مسئولان شهرداری، فعلاً مشخص نیست با توجه به طرح فعلی چه زمانی ساکنان گلشهر شاهد بهره‌برداری از آن خواهند بود.

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- پروژه احداث میدان میوه و تره‌بار گلشهر با گذشت چندین سال از آغاز آن، پیشنهادات و اصلاحات متنوعی را در دوره‌های مختلف به خود دیده و در نهایت به گفته مسئولان شهرداری، فعلاً مشخص نیست با توجه به طرح فعلی چه زمانی ساکنان گلشهر شاهد بهره‌برداری از آن خواهند بود.

هر چند به گفته قره‌داغی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری زنجان زمان انجام پروژه به دلیل نهایی نشدن قرارداد مشخص نیست ولی این مسئول در پاسخ به این سوال که عدد 325 روز تابلو روزشمار موجود در پروژه برای تاریخ افتتاح کدام طرح است، گفت: عددی که تابلو روزشمار فعلی در پروژه میدان میوه و تره بار گلشهر نشان می‌دهد، همان زمان انجام آن با آخرین طرح پیشنهادی است!

در سال 91 موضوع احداث میادین میوه و تره‌بار در 2 نقطه شهر (گلشهر کاظمیه و بین کوی فرهنگ و الهیه) در جلسه شورای شهر مطرح و در نهایت به صورت جدی از سال 92 به عنوان یک پروژه مهم شهری عنوان شد.

در سال 93 محسن امین، شهردار وقت نیز در مصاحبه‌ای به احداث میدان میوه و تره‌بار در گلشهر کاظمیه اشاره کرد و نوید ارائه خدمات مطلوب و كنترل قيمت‌ها از سوي شهرداري به سبب احداث این میدان را به شهروندان داد و آن را یکی از ميادينی نامید که به شكل نوين و برای تامين نيازهای شهروندان به ويژه در شهرک‌های اقماری ايجاد مي‌شود.

شاید در آن زمان مردم و حتی خود شهردار نیز فکر نمی‌کرد پروژه‌ای که او می‌خواست در رزومه کاری خود به عنوان عملکرد به ثبت برساند نه تنها به عمر مدیریتی وی نرسید بلکه دوران خدمت چندین شهردار را هم سپری کند و در نهایت مشخص نیست که کدام شهردار ماحصل فعالیت شهرداران گذشته را در کارنامه فعالیتی خود به ثبت رسانده و در رزومه کاری خود قرار می‌دهد.

پروژه تعطیل است

حال در طول 8 سال آنچه از صحبت‌های چندین شهردار و عضو شورای شهر از پروژه میدان میوه و تره‌بار عاید مردم شده، یک اسکلت بتنی است که دور آن با ورقه آهنی محصور شده و تابلویی که نوید بهره‌برداری یک میدان میوه و تره‌بار را می‌دهد و مشخص نیست که مسئولان چه برنامه‌ای برای این محدوده در سر دارند.

دقیقاً یک سال و یک ماه پیش وقتی مدیرعامل وقت سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری زنجان، بر نصب تابلوی روز شمار بر پروژه‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرده و این اقدام را نشانه‌ای از قانونمندبودن شهرداری زنجان دانسته بود (ناصر احمدصفا 2 روز پس از این ادعا از سمت مدیریتی خود برکنار شد)، ولی به این موضوع اشاره نکرده بود که آیا پروژه‌هایی که در ابتدا پس از چندین سال از پیشرفت لاک‌پشتی به یکباره سرعت گرفته و تابلوی روزشمار بر آن نصب می‌کنند و به همان سرعت هم پروژه به خواب زمستانی رفته و تحرکی در انجام پروژه مشاهده نشود، نشان از قانونمند نبودن شهرداری است؟ چرا که از سویی دیگر این مسئول معتقد است که نصب تابلوی روزشمار سبب شفافیت هر چه بیشتر عملکرد شهرداری زنجان در برابر افکار عمومی شده و بخشی از حقوق شهروندی مبنی بر زمان اتمام پروژه‌ها را به صورت روزشمار یادآوری می‌کند.

در حالی که 8 آبان ماه سال 96 مدیرکل دفتر فنی استانداری زنجان در بازدیدی که با خبرنگاران از محل ساخت بازارچه میوه و تره‌بار گلشهر داشت از زمان‌بندی سه ساله این پروژه تا اتمام آن خبر داد، حال طبق گفته این مسئول  باید آبان ماه امسال میدان میوه و تره‌بار گلشهر کاظمیه به بهره‌برداری برسد در حالی که تابلوی روزشمار نصب شده بر روی پروژه نوید افتتاح آن پس از 325 روز را می‌دهد یعنی اردیبهشت ماه سال 1399.

افتتاح تا سه ماه آینده ممکن نیست

مسعود مرادخانی، عضو شورای شهر زنجان که از کم و کیف پروژه بی‌‌خبر بود نیز در خصوص وضعیت پروژه و این‌که چه برنامه‌ای برای آن مد نظر است، گفت: این پروژه با تغییراتی در طول چندین سال مواجه بوده و کاربری‌های متنوعی دارد با این وجود روند پیشرفت پروژه راضی‌کننده نبوده و با وضعیت فعلی امکان افتتاح این میدان میوه و تره‌بار تا 3 ماه آینده به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست.

متأسفانه اطلاعات دقیق و درستی از این پروژه تاکنون منتشر نشده تا جایی که در سایت سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری زنجان نیز در بخش معرفی پروژه‌ها، این میدان با عنوان «پروژه مجتمع تجاري، خدماتي و بازارچه ميوه و تره بار گلشهر» و در بخش پروژه‌های در حال اجرا قید شده ولی هیچ اطلاعات دیگری از آن بیان نشده است.

داریوش قره‌داغی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری زنجان در پاسخ به این سوال که بلاخره قرار است در این پروژه چه اقدامات و کاربری‌هایی تعریف شود، افزود: طبق آخرین اصلاحات انجام شده در نقشه پروژه و تغییرات گسترده در آن قرار است علاوه بر بازار میوه و تره‌بار، سالن‌های رستوران، سینما، تالار، هاپیر مارکت و بخش‌های دیگر برای پاسخگویی به حجم قابل توجه ساکنان منطقه گلشهر احداث شود.

از گفته‌های قره‌داغی اینگونه دریافت می‌شود که برای پروژه مذکور طرح‌های مختلفی در زمان‌های متفاوت پیشنهاد شده که در نهایت آخرین طرح پیشنهادی یک‌ونیم سال پیش به کمیسیون ماده 5 با افزایش مساحت زیربنای حدود 3 و نیم برابری و ظرفیت سرمایه‌گذاری قابل توجه ارائه شده و یک سال قبل به شهرداری ابلاغ شده است.

هنر سرمایه‌گذار انجام پروژه بدون قرارداد است

به گفته رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری زنجان پروانه طرح جدید پروژه میدان میوه و ترهبار گلشهر تا 20 روز آینده صادر و قرارداد جدید منعقد می‌شود و فعلاً نمی‌توان اظهارنظری در مورد زمانبندی پروژه و بهره‌برداری از آن داشت.

این مسئول در پاسخ به انتقادات مطرح بر کندی و عدم پیشرفت پروژه این‌گونه عنوان کرد که شاید زمان انجام پروژه به دلیل تصمیماتی که شهرداری گرفته طولانی شده باشد ولی با توجه به افزایش زیربنای آن از 6 هزار و 600 متر مربع به 23 هزار متر مربع و حجم سرمایه‌گذاری 20 میلیارد تومانی، وقفه در انجام پروژه برای بررسی نقشه‌ها و طی پروسه تأیید طبیعی است و این هنر سرمایه‌گذار است که بدون منعقد شدن قرارداد نهایی، توانسته پروژه را به مرحله فعلی برساند.

قره‌داغی با اشاره به این‌که پروژه مذکور با مشارکت سرمایه‌گذار انجام شده و سهم بخش خصوصی در احداث بازارچه میوه و تره‌بار گلشهر، 58 درصد و سهم شهرداری 42 درصد توافق شده است، تصریح کرد: با توجه به نقشه جدید این پروژه از 4 بلوک تشکیل شده که فعلاً بلوک A آن در 4 طبقه بتنی احداث و عملیات زیربنایی و فونداسیون بلوک‌های B , C  نیز در حال انجام بوده و سقف‌های بلوک D در 6 طبقه نیز زده شده است و این اقدامات در حالی صورت گرفته که فعلاً قرارداد جدید منعقد نشده است.

هر چند به گفته قره‌داغی زمان انجام پروژه به دلیل نهایی نشدن قرارداد مشخص نیست ولی این مسئول در پاسخ به این سوال که عدد 325 روز در تابلو روزشمار موجود در پروژه برای تاریخ افتتاح کدام طرح است، گفت: عددی که تابلو روزشمار فعلی در پروژه میدان میوه و تره‌بار گلشهر نشان می‌دهد همان زمان انجام آن با آخرین طرح پیشنهادی است.

پشت پرده

به گفته عباس راشاد، عضو فعلی شورای شهر در سال 92 پیشنهاد و پیگیری احداث میدان میوه و تره‌بار در گلشهر کاظمیه از سوی وی و سازمان میادین مطرح شد و برای پیشبرد سریع کار در مدت یک ماه بدون هیچ هزینه‌ای طراحی پروژه توسط فردی به نام اسکندری انجام شد و حتی فاز صفر و یک نیز طراحی شده بود و مورد استقبال نیز قرار گرفت و حتی معاون عمرانی و معاون شهرسازی شهرداری در آن زمان تقاضای تقدیر از طراح را کرده بود ولی انصاری استاندار وقت و فرخی فرماندار آن زمان مخالفت خود را با این پروژه اعلام کرده و بر عدم نیاز به میدان میوه تره‌بار در آن ناحیه اشاره داشتند و در نهایت نیز در شورای سازمان میادین که متشکل از فرماندار، شهردار وقت، حراست، رئیس اتاق اصناف و راشاد بود به اتفاق آراء با احداث آن مخالفت شد.

به گفته این عضو فعلی شورای شهر، درگیری بین وی و فرماندار وقت به جایی رسید که در نهایت از سوی استانداری دستور توقف پروژه داده شد در نهایت با پیگیری سعید امیدی، عضو وقت شورای شهر، در سال 95 زمین بلااستفاده این پروژه با جذب سرمایه‌گذار و دریافت رأی کمیسیون ماده 5 با طرح و نقشه جدید آغاز شد.

موافق طرح فعلی نیستم

این عضو شورا با طرح و نقشه فعلی این میدان موافق نبوده و در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان می‌کند که طرح و شکل فعلی پروژه شبیه به میدان میوه و تره‌بار نبوده و مشخص نیست که در نهایت چه خروجی خواهد داشت.

وی با تأکید بر این‌که طبق توضیحات مسئول سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری زنجان پروژه‌های سرمایه‌گذاری از قبیل همین پروژه مذکور به بهره‌برداری می‌رسند ولی در بازدید میدانی از وضعیت پروژه موضوع عکس بوده و پروژه کاملاً در حالت تعطیلی قرار دارد.

به گفته این عضو شورا پروژه مذکور در شورای گذشته به حاشیه برده شد و در حال حاضر نیز بنده از این پروژه سر در نمی‌آورم که چه کاری قرار هست دقیقاً انجام شود از همین رو  اگر در وضعیت فعلی نیز  این پروژه در اختیار بنده قرار می‌گرفت در سال نخست به بهره‌برداری می‌رساندیم.

وی با بیان این‌که پروژه‌هایی که با سرمایه‌گذاری شهرداری انجام می‌شود با پیشرفت خوبی همراه هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در صورتی که این پروژه توسط شهرداری انجام شود، ۲ تا ۳ ماهه راه‌اندازی می‌شود.

سیاست شورا انتقال تمامی کانکس‌ها و وانتی‌های میوه فروشی به میدان تره‌بار گلشهر است

راشاد بر این موضوع اشاره کرد که سیاست شورای چهارم و پنجم در خصوص میادین جدید میوه و تره‌بار این‌گونه است که باید همه فروشگاه‌های عرضه میوه و تره‌بار و حتی کانکس‌های متعلق به شهرداری در سطح شهر و وانتی‌ها نیز به این میدان انتقال داده شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بحث انتقال میدان میوه و تره‌بار فعلی نیز در این پروژه مطرح است یا خیر، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان بحث انتقال میدان میوه و تره‌بار فعلی مطرح نبوده و فروش کلی در میدان فعلی انجام شده و در پروژه فعلی میدان تره‌بار گلشهر، فروش به صورت جزئی انجام می‌شود.

این عضو شورا معتقد است که طرح قبلی میدان میوه و تره‌بار که قرار بود توسط شهرداری انجام شود از طریق دریافت وام  ۲.۵میلیارد تومانی از بانک انصار بود در حالی که طرح فعلی توسط سرمایه‌گذار با اعتبار ۲۵ میلیارد تومانی به اجرا در می‌آید.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمیدان میوه و تره‌بار گلشهرشهرداری زنجانشورای شهر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1138


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»