کد خبر: 11409
1402/12/08 - 8:7


صدای زنجان از گلایه‌ها نسبت به برنامه‌ریزی‌ مسئولان در یخبندان‌ هفته جاری گزارش می‌دهد؛

برنامه‌ریزی یخ زده!‌

برخی از اولیای دانش‌آموزان: در تصمیم‌گیری‌ها برای تعطیلی مدارس به علت یخبندان؛ چه فرقی بین دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه است؟/مدیرکل بحران استان: به اقتضای شرایط آب و هوایی و با خرد جمعی، برنامه‌ریزی می‌کنیم. در تصمیم‌گیری‌ها دلبخواهی عمل نمی‌کنیم/مدیرکل آموزش و پرورش استان: قرار نیست با هر سرمایی، مدارس تعطیل شوند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: با صدور دستور تعطیلی مدارس مقطع ابتدایی، مهدهای کودک و مدارس استثنائی استان زنجان در روز دوشنبه 7 اسفندماه 1402، برخی از اولیای منتقد به عدم تعطیلی مقاطع متوسطه، از مسئولان می‌خواهند در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در خصوص حفظ سلامتی دانش‌آموزان، دانش آموزان مقاطع متوسط را از قلم نیندازند. برخی از اولیا که ظاهرا با تعطیلی مدارس مخالفند هم خطاب به مسئولان می‌گویند راضی به تعطیلی مدارس و افت تحصیلی فرزندانشان به هر بهانه‌ای نیستند!

با آغاز یخبندان در سرتاسر استان زنجان و تصمیم ستاد بحران برای تعطیلی مهدکودک‌ها، مدارس استثنائی، مدارس مقاطع ابتدایی در روز دوشنبه 7 اسفندماه 1402، انتقادات نسبت به «تعطیلی مدارس» و «عدم تعطیلی مقاطع متوسط» آغاز شده است. جالب اینجاست که گروه اول یعنی مخالفان تعطیلی معتقدند تعطیلی پی در پی حالا به هر بهانه‌ای؛ دانش آموزان را از درس خواندن گریزان می‌کند و گروه دوم یعنی منتقدان به عدم تعطیلی مقاطع متوسطه در شرایط یخبندان؛ می‌گویند فرق بین دانش آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه نهایتا 3 الی 4 سال است پس مسئولان نباید در حفظ سلامتی دانش آموزان فرقی قائل شوند!

یکی از اولیای مخالف تعطیلی مدارس به صدای زنجان می‌گوید: قبل از اینکه پای کرونا به کشورمان باز شود، هرچند وقت یکبار به دلایل مختلف مدارس تعطیل می‌شد که برف و یخبندان یکی از این دلایل بود. اما کرونا که آمد، مدارس به تعطیلی طولانی مدت رفتند؛ تعطیلی که باعث شد درهای برخی مدارس از حدودا اواخر سال 1398 و اوایل سال 1399 بسته شد و برخی مدارس هم گهگاهی باز شده و دوباره بسته شدند؛ روند آموزش هم تغییر کرد و از کلاس درس حضوری به فضای مجازی و جلوی تلویزیون تغییر کرد. ماحصل این تعطیلی، دو اتفاق تلخ است؛ اتفاقاتی که اگر دیر بجنبیم و برای آن تدبیری نیندیشیم، در آینده به دانش‌آموزان خسارت زیادی وارد خواهد شد؛ آن هم درس گریزی بچه‌ها و کم سواد بزرگ شدن آنان است. به نظرم تعطیلی مدارس به هر بهانه‌ای از جمله یخبندان مورد قبول نیست.

اما یکی دیگر از اولیای مدارس به صدای زنجان می‌گوید: پسرم با دانش آموز مقطع ابتدایی نهایتا 2 سال تفاوت سنی دارد، چرا باید مسئولان در تصمیم‌گیری‌های خود دانش اموزان مقاطع متوسطه را در نظر نگیرند؟ فرزندم مسافت بین منزل تا مدرسه را پیاده طی می‌کند، ای کاش سلامتی این گروه نیز مورد توجه برنامه‌ریزان قرار می‌گرفت.

 به اقتضای شرایط آب و هوایی و با خرد جمعی، برنامه‌ریزی می‌کنیم

به دنبال گلایه‌ها از تصمیم مسئولان؛ عباس بابایی، مدیرکل بحران استان زنجان (پایان وقت اداری دوشنبه 7 اسفندماه 1402) در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه در تصمیم‌گیری‌ها در مواقع اضطراری نظر جمع ترتیب اثر داده می‌شود و نتیجه هر چه که باشد به هیچ عنوان دلبخواهی نیست، تاکید کرد: به اقتضای شرایط آب و هوایی و با خرد جمعی، برنامه‌ریزی می‌کنیم. در تصمیم‌گیری‌ها دلبخواهی عمل نمی‌کنیم. اعضای کارگروه بحران و در راس آن اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، با در نظر گرفتن وزش باد و کاهش دمای هوا و با فرض اینکه این شرایط برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، مشکل‌آفرین می‌شود تصمیم به تعطیلی این مقطع در روز دوشنبه (7 اسفندماه 1402) گرفته شد. هر گونه تصمیم گیری برای تعطیلی مدارس در هفته جاری نیز در اسرع وقت اطلاع‌رسانی می‌شود.

بابایی در پاسخ به برخی گلایه‌ها مبنی بر «معیار مسئولان استانی برای اعلام تعطیلی مدارس و ادارات چیست» و «چرا باید در 25 بهمن 1402 که دمای هوا به اندازه روز گذشته و هفته جاری بالا نبود، مسئولان اقدام به قطع گاز ادارات کردند اما برای روزهای یخبندان چنین تصمیم اتخاذ نشد» نیز گفت: چند وقت پیش که گاز ادارات (به علت انفجار در یکی از خطوط شبکه اصلی گازرسانی کشور) قطع شد، این اقدام در راستای جلوگیری از بروز مشکل برای مشترگان خانگی گاز، صورت گرفت که فردای آن روز نیز مشکل رفع شد. تاکید می‌کنیم هر گونه تصمیم گیری در ستاد بحران استان زنجان به اقتضای شرایط صورت می‌گیرد، چون فشار گاز پائین بود، در 25 بهمن گاز ادارات و صنایع را قطع کردیم تا مشکلی برای بخش خانگی پیش نیاید، در حال حاضر شرایط پایدار است و مشکلی نیست تا بخواهیم گاز ادارات و صنایع را تعطیل یا محدود کنیم.

 اگر احساس کنیم شرایط آب و هوایی برای دانش‌آموزان مشکل‌ساز می‌شود، 

قطعا تعطیلی مدارس را اعلام می‌کنیم

علی اسماعیلی، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز (پایان وقت اداری دوشنبه 7 اسفندماه 1402) در گفت‌وگو با صدای زنجان در واکنش به گلایه برخی از اولیای دانش آموزان مقطع متوسطه که معتقدند شرایط یخبندان برای هر دو مقطع ابتدایی و متوسطه مشکل آفرین است و بهتر است مسئولان در تصمیم‌گیری‌های خود در روزهای پیش رو تجدیدنظر کنند، گفت: قرار نیست با هر سرمایی، مدارس تعطیل شوند، اگر احساس کنیم شرایط آب و هوایی برای دانش‌آموزان مشکل‌ساز می‌شود، قطعا تعطیلی مدارس را اعلام می‌کنیم. اگر تصمیم به تعطیلی مهدکودک‌ها، مدارس استثنائی، مقاطع ابتدایی در روز دوشنبه (7 اسفندماه 1402) اتخاذ شد، چون احساس کردیم وضعیت یخبندان برای این دسته مشکل آفرین می‌شود اما دانش آموزان مقاطع متوسطه چون تحمل بالایی نسبت به گروه قبلی دارند، تعطیل نشدند.

اسماعیلی اضافه کرد: معیار مسئولان مربوطه و تصمیم‌گیران، «تشخیص و احتمال خطر» است که با «مدیریت جمعی» به نتیجه واحدی می‌رسند.

یخ‌بندان در زنجان ادامه دارد

به گزارش صدای زنجان؛ بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی؛ بارش‌های پراکنده پدیده غالب جوی برای استان زنجان تا پایان هفته می‌شود، بر این اساس کاهش دما را در این ایام شاهد خواهیم بود.

محمدرضا رحمان‌نیا، مدیرکل هواشناسی استان زنجان (دوشنبه 7 اسفندماه 1402) در گفت‌وگو با رسانه‌ها از تداوم سرما و یخ‌بندان در اکثر مناطق استان طی هفته جاری خبر داد و گفت: از روز یکشنبه (6 اسفدماه 1402) شاهد وزش باد شدید در اکثر مناطق استان هستیم، این پدیده باعث به وجود آمدن شرایط یخ‌بندان در اغلب مناطق استان زنجان شده است.

وی با پیش‌بینی اینکه سرما و یخ‌بندان در اکثر مناطق استان طی روزهای آینده نیز تداوم دارد، تصریح کرد: طبق داده‌های هواشناسی، دمای صبحگاهی (کمینه) اغلب مناطق استان از دوشنبه 7 اسفندماه 1402 تا پنج‌شنبه (10 اسفندماه 1402) هفته جاری استمرار می‌یابد.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان با اشاره به اینکه  برای روز دوشنبه 7 اسفندماه 1402 بارش پراکنده باران در اغلب مناطق استان پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که هشدار هواشناسی تا پایان هفته در استان به خاطر احتمال وقوع کولاک برف به خصوص در مناطق کوهستانی و گردنه‌ها صادر شده است.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان یاداور شد: از اواخر روز پنج‌شنبه هفته جاری کم‌کم شاهد حکمفرما بودن شرایط پایداری در استان خواهیم بود.

افزایش 1.5 میلیون مترمکعبی مصرف گاز زنجانی‌ها با آغاز یخبندان

نادر رابطی، مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان هم (دوشنبه 7 اسفندماه 1402) در گفت‌وگو با صدای زنجان از افزایش 1.5 میلیون مترمکعبی گاز همزمان با آغاز یخبندان‌ها در زنجان خبر داد و گفت: میزان گاز مصرفی زنجانی‌ها به 11 میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به روزهای قبل 1.5 میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

رابطی در خصوص احتمال اعمال محدودیت در مصرف گاز ادارات و صنایع برای جلوگیری از بروز مشکل در شبکه گازرسانی خانگی تاکید کرد: فعلا (صبح دوشنبه 7 اسفندماه 1402) محدودیتی برای صنایع و ادرات در نظر گرفته نشده است.

سخنگوی شرکت گاز استان زنجان با بیان اینکه وضعیت تحت کنترل است و مشکلی در شبکه گازرسانی وجود ندارد، از مشترکان خواست تا برای رعایت اصول ایمنی خروجی دودکش‌ها را کنترل کنند و دمای هوای استاندارد منازل و ادارات یعنی 18 تا 21 درجه را رعایت فرمایند.

رابطی خطاب به مشترکان گفت: هر چند وقت یکبار کلاهک دودکش های وسایل گازسوز را بازرسی و چنانچه کلاهک افتاده باشد آن را در محل خود نصب کنید؛ کلاهک علاوه بر اینکه از نفوذ باران و برف و افتادن سایر اشیا به داخل دودکش جلوگیری می کند، در منظم سوختن وسیله گازسوز نیز موثر است.

وی دودکش را به عنوان مهم ترین عامل مرگ خاموش معرفی کرد و از شهروندان خواست؛ حتماً از کلاهک H استفاده کنند؛ تا ایمن بمانند.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان با اشاره به برودت دمای هوا و افزایش میزان مصرف گاز در استان؛ بر رعایت هشدارهای ایمنی و مصرف بهینه گاز طبیعی تاکید کرد و افزود: همواره محل اتصال دودکش به وسایل گاز سوز را بازرسی و از ثبات آنها اطمینان حاصل کنید.

شهروندان زنجانی مراقب گازگرفتگی باشند

رابطی با بیان اینکه هر وسیله گاز سوز باید دارای یک دودکش استاندارد، مجزا و مجهز به کلاهک H باشد، ابراز داشت: گاز گرفتگی از جمله حوادثی است که معمولا در اثر فقدان دودکش مناسب برای وسایل گازسوز به خصوص بخاری و آبگرمکن و عدم تهویه کافی در فضای اتاق روی می دهد.

وی با بیان اینکه سوختن ناقص گاز و تجمع گازهای مسموم کننده و یا حتی کمبود اکسیژن سبب مسمومیت افرادی که در چنین فضایی تنفس می کنند؛ شده و ممکن است به مرگ آنها منتهی شود؛ افزود: مسدود شدن دودکش؛ موجب سوخت ناقص، ایجاد گازهای خطرناک و مسموم کننده شده و برگشت چنین گازهایی به داخل فضای خانه باعث گازگرفتگی و متاسفانه؛ مرگ می شود.

وی تاکید داشت: علاوه بر بازرسی مستمر کلاهک دودکش های وسایل گازسوز، از فشردن بیش از اندازه کلاهک که باعث تغییر حالت و گرفتگی منافذ خروج گازهای دودکش می شود؛  خودداری کنید.

رابطی با بیان اینکه شیب منفی به هیچ عنوان قابل پذیرش نبوده و حتما باید شیب؛ مثبت و ۹۰ درجه باشد؛ بر بالا بودن حداقل 1 متر انتهای دودکش های توی کار از سطح پشت بام تاکید کرد و افزود: هر وسیله گازسوز بایستی دارای دودکش مناسب و بدون اشکال برای تخلیه گازهای حاصل از احتراق به فضای آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسایی و رعایت ننمودن استانداردها در این مورد؛ موجب حادثه خواهد شد.

وی؛ با اشاره به اینکه از قراردادن خروجی دودکش به صورت افقی با کلاهک و یا بدون کلاهک در زیر سقف و بالکن جداً خودداری کنید؛ ابراز داشت: دودکش در داخل دیوار و ‌خارج‌ آن و محل ‌اتصال به‌ وسیله گازسوز بایستی کاملاً آببندی باشد؛ چرا که هر درز کوچکی می‌تواند باعث خروج گازهای حاصل از احتراق و حادثه شود.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان؛ اطمینان از سلامت کارکرد و استاندارد بودن وسایل گرمایشی، دقت در نصب اتصالات لوازم گازسوز، بازبینی دودکش بخاری ها برای پیشگیری از خطر نشت منواکسید کربن، اطمینان از باز بودن مسیر دودکش، نصب کلاهک H در پشت بام، دقت کافی برای پیش بینی تبادل هوا و جریان اکسیژن کافی متناسب با نیاز محیط های مسکونی برای وسایل گازسوز را از جمله موارد مورد تاکید در رعایت اصول ایمنی در مصرف گاز عنوان کرد.

رابطی با بیان اینکه حتی‌الامکان از نصب زانوی اضافی در مسیر دودکش خودداری کنید چرا که زانو کارایی دودکش را کاهش، کشش آلاینده ها را سخت تر و احتمال نشت گاز را افزایش می دهد؛ بر عدم استفاده از سه راهی و دودکش مشترک که افزاش گاز گرفتگی را به دنبال دارد، تاکید کرد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانیخبندانگازگرفتگیشرایط آب و هوایی
sedayezanjannews.ir/nx11409


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»