کد خبر: 11494
1402/12/21 - 13:20


نماد «گله آهو» در زنجان رونمایی شد

همزمان با فرا رسيدن نوروز و بهار دل ها، با حضور مسوولان شهری نماد «گله آهو» در يکی از مناطق شهر زنجان رونمايی شد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ همزمان با فرا رسيدن نوروز و بهار دل ها، با حضور مسوولان شهري نماد «گله آهو» در يکي از مناطق شهر زنجان رونمايي شد.

 شهردار زنجان در مراسم رونمايي از اين المان در گفت و گو با خبرنگاران گفت: يکي از نمادهاي شهر زنجان وجود دشت سهرين است که از ابعاد مختلف اهميت زيادي دارد.

عليرضا فيروز فر افزود: اين نماد و المان توسط هنرمندان بومي شهر ساخته شد که امروز در جنب پل کوي فرهنگ شاهد رونمايي از آن هستيم.

اين مسوول شهري خاطر نشان کرد: اين المان توسط هنرمند برجسته زنجاني، علي چراغي طراحي و اجرا شده است.

مجسمه ساز و سازنده اين اثر نير در اين خصوص گفت: 2 سال پيش از طرف سازمان سيما منظر شهرداري زنجان پيشنهادي مبني بر اجراي طرحي در خصوص آهوان دشت سهرين زنجان داده شد.

علي چراغي افزود: بر اين اساس طراحي انجام و سپس به صورت ماکت براي شوراي شهر زنجان ارسال شد که پس از تاييد نهايي کار ساخت آن آغاز شد.

وي با بيان اينکه ساخت اين المان از ارديبهشت سال جاري شروع شد اظهار داشت: در واقع مي توان گفت ساخت اين اثر با احتساب نمونه اوليه، يک سال و نيم به طول انجاميده است.

اين هنرمند با بيان اينکه اين اثر با فلز اجرا شده است، گفت: کار با فلز يکبار انجام مي گيرد، به صورت جوشکاري اجرايي شده و همچنين طرح يک حرکت فرود و خيزش دارد.

دشت سهرين بخشي از منطقه حفاظت شده سرخ آباد بوده در 40 کيلومتري زنجان واقع شده است. دشت سهرين يکي از زيباترين و با ارزشترين دشتهاي ايران با گونههاي جانوري و گياهي مختلف محسوب ميشود اما وجود مسائل مختلفي از قبيل سگهاي گله و ولگرد و تغيير کاربري زمينهاي منطقه، جمعيت آهوان اين دشت را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

اين دشت در حوزه روستاي سهرين و در نزديکي فرودگاه زنجان قرار دارد. وجود آهوان و جست و خيز آن ها در ميان علفزارها، زيبايي هاي طبيعت اين دشت را دو چندان کرده است و در واقع تنها زيستگاه بازماندگان آهوان در شمالغرب کشور محسوب مي شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانالمانگله آهوسهرين
sedayezanjannews.ir/nx11494


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»