کد خبر: 11561
1403/01/19 - 11:37


فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان خبرداد:

افزایش 40.5 درصدی شمار متخلفان زیست محیطی دستگیر شده در زنجان

فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان گفت: طی سال گذشته ۳۱۱ متخلف زیست محیطی در این استان دستگیر شدند که نسبت به مدت مشابه قبل افزایش ۴۰.۵ درصدی را نشان می دهد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان گفت: طی سال گذشته ۳۱۱ متخلف زیست محیطی در این استان دستگیر شدند که نسبت به مدت مشابه قبل افزایش ۴۰.۵ درصدی را نشان می دهد.

اسماعیل قلی زاده افزود: در همین راستا مجموع کل تخلف نیز ۲۴۷ فقره بوده که افزایش ۴۱.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ماقبل را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰۳ قطعه شکار غیرمجاز پرندگان (کبک، فاخته و توکای باغی) در استان به ثبت رسید، اظهار داشت: این تعداد شکار نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۹ درصد افزایش دارد.

این مسوول به موضوع شکار غیرمجاز پستانداران شامل قوچ، آهو، اغلب خرگوش، کل و بز و گراز اشاره کرد و گفت: تعداد شکار انجام گرفته در این بخش ۵۵ راس بود که افزایش ۱۸ درصدی داشته است.

فرمانده یگان حفاظ محیط‌ زیست استان زنجان ادامه داد: طی مدت یاد شده زنده گیری پرندگان عمدتا سهره طلایی (پرنده زینتی)، کبک به تعداد ۸۵ مورد بوده که در مقایسه با سال ماقبل آن هفت درصد افزایش دارد.

وی اضافه کرد: موارد شروع به شکار نیز به تعداد ۳۵ مورد بود که نسبت به سال ما قبل آن افزایش ۴۸ درصدی دارد.

فرمانده یگان حفاظ محیط‌ زیست استان زنجان ادامه داد: طی سال گذشته ۳۵ قبضه سلاح غیرمجاز ( عمدتا شکاری ) و تعداد سلاح مجاز کشف شده نیز ۵۴ قبضه بود و به ترتیب افزایش ۴۸.۵ و ۵۳.۷ درصدی را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه طرح آموزش یک ساعت با محیط بان در مدارس توسط محیط بانان زنجانی نیز ۲۵۶ نفر ساعت بود، گفت: این میزان نیز با افزایش ۹۰ درصدی مواجه است.

قلی زاده با بیان اینکه در خصوص تعلیف و چرای غیرمجاز دام در مراتع که به تعداد یک مورد بوده کاهش ۵۰۰ درصدی نسبت به سال قبل را در استان شاهد هستیم افزود: طی سال گذشته ۱۰ مورد آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان به میزان ۳۹۵.۵ هکتار به وقوع پیوست که افزایش ۱۰ درصدی دارد.

وی اضافه کرد: همچنین سال گذشته ۲۳ مورد برداشت مواد معدنی غیر مجاز و سایر( قطع اشجار، حفرچاه غیرمجاز و غیره) در استان انجام گرفت که نسبت به مدت مشابه سال ما قبل آن ۲۱.۷ درصد افزایش دارد.

این مسوول به کاهش ۲۰۰ درصدی نگهداری، خرید و فروش حیات وحش زنده در استان به تعداد پنج مورد را یادآور شد و گفت: طی پایش و رصد فضای مجازی نیز ۹ مورد پرونده برای تخلفات شکار غیرمجاز تشکیل شد که این تعداد نیز ۳۳ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه میزان ضرر و زیان وارده از بابت شکار و صید غیرمجاز ( جانوران و حیوانات وحشی ) بیش از سه میلیارد و ۱۱۴ میلیون ریال بوده است خاطرنشان کرد: اغلب تخلفات زیست محیطی استان در سال گذشته افزایشی بوده که این مهم به دلیل رصد و نظارت های بیشتر است.

فرمانده یگان حفاظ محیط‌ زیست استان زنجان با بیان اینکه محیط‌بانان استان زنجان به صورت شبانه روز مشغول رصد و پایش منطقه هستند یادآور شد: محیط‌بانان در صورت مشاهده تخلف با شکارچیان و صیادان خاطی بر اساس قانون برخورد خواهند کرد.

به گفنه قلی زاده، مناطق حفاظت شده سرخ‌آباد و انگوران، سه منطقه شکار ممنوع فیله‌خاصه، خرمنه‌سر و خراسانلو و پناهگاه حیات وحش انگوران، محل امنی برای حیات وحش زنجان است.

منبع: ایرنا

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانتخلفشکارزیست محیطی
sedayezanjannews.ir/nx11561


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»