کد خبر: 11615
1403/01/29 - 10:8


مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

زنجانی‌ها؛ جوجه‌ رنگی نخرند

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه بیماری‌های مشترک بین طیور و انسان ممکن است از طریق جوجه‌های رنگی به انسان منتقل شود از خانواده‌های زنجانی خواست تا از خرید و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل جدا خودداری کنند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه بیماری‌های مشترک بین طیور و انسان ممکن است از طریق جوجه‌های رنگی به انسان منتقل شود از خانواده‌های زنجانی خواست تا از خرید و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل جدا خودداری کنند.

محمدباقر حاج کاظمی، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به خطرآفرین بودن تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل شهروندان بر لزوم جدی گرفتن هشدارهای دامپزشکی از سوی خانواده‌ها تاکید کرد و گفت: این جوجه‌ها به طور معمول جوجه‌های نر از مزارع و واحدهای مرغ تخمگذار هستند که نگهداری آنها برای واحدهای پرورش طیور از نظر اقتصادی صرفه ندارد بنابراین آنها را در بازار به فروش می‌رسانند و یا در کارخانه تبدیل به پودر گوشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه رنگی بودن این جوجه‌ها موجب جذب کودکان می‌شود، گفت: با توجه به اینکه مراکز تولید جوجه‌های رنگی نامشخص و شرایط و نحوه پرورش آنها به صورت غیر بهداشتی و به شکل متراکم و فشرده است و در شرایط نامناسب در کنار خیابان‌ و احتمالا در معرض انواع میکروب‌ های بیماری‌ زا نگهداری و عرضه می ‌شوند مورد تأیید دامپزشکی نیستند.

حاج کاظمی با بیان اینکه این جوجه ها اغلب چون سیستم بدنی ضعیفی دارند، بعد از چند روز می‌میرند، افزود: برخی از این جوجه ‌ها ممکن است با داشتن ظاهری سالم و مقاوم به دلیل شرایط بد نگهداری و نبود واکسیناسیون درصد آلودگی بسیار بالایی داشته باشند و ناقل میکروب‌ ها و ویروس های بیماری ‌زای مشترک بین طیور و انسان باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: اطلاع‌رسانی به مردم برای خرید نکردن جوجه‌های رنگی، اردک‌های کوچک و سایر حیوانات مورد توجه کودکان، اصلی‌ترین وظیفه دامپزشکی برای مقابله با بیماری‌های مشترک قابل انتقال از این موجودات به انسان است. هر یک از این حیوانات جمعیت میکروبی منحصر به فردی را در سطح بدن و دستگاه گوارش خود دارند که با جمعیت انسانی سازگاری ندارند و بالقوه می توانند بسیار خطرناک باشند.

این مسئول با بیان اینکه بیماری‌های مشترک بین طیور و انسان ممکن است از طریق جوجه‌های رنگی به انسان منتقل شود، عنوان کرد: آنفلوانزای فوق حاد طیور و یا باکتری سالمونلا (باکتری‌های دستگاه گوارش طیور) از جمله بیماری هایی هستند که می‌توانند به انسان منتقل شود و مشکلات عدیده ای را برای کودکان از جمله دل درد و اسهال (بیماری های گوارشی خطرناک) ایجاد کند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از مردم خواست، در صورت مشاهده موارد مشکوک و غیر بهداشتی مراتب را با شماره تلفن ۱۵۱۲ به این اداره کل اطلاع دهند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانجوجه رنگیبیماریپرورش
sedayezanjannews.ir/nx11615


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»