کد خبر: 1163
1398/05/06 - 8:50


عضو کانون صنفی فرهنگیان استان با اشاره به حرکت‌های اخیر نمایندگان استان:

کاندیداها با پول و نهار دادن، نماینده خوبی نمی‌شوند

نمایندگان توجه داشته باشند کاندیدایی که با نهار دادن، پخش پول و با گفتن حرف‌های عوام‌فریبانه به دنبال رأی اکثریت است نمی‌تواند نماینده خوبی برای مردم باشد.

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- عضو کانون صنفی فرهنگیان استان با اشاره به حضور تبلیغاتی برخی از نمایندگان مجلس استان در محلات قدیمی، حاشیه‌نشین و روستاها تاکید کرد: نمایندگان توجه داشته باشند کاندیدایی که با نهار دادن، پخش پول و با گفتن حرف‌های عوام‌فریبانه به دنبال رأی اکثریت است نمی‌تواند نماینده خوبی برای مردم باشد.

باقر فتحعلی‌بیگی با نگاهی به جایگاه و شأن نمایندگان و مجلس در کشور و انتظارات جامعه از مجلس خوب گفت: اهمیت و جایگاه مجلس در قانون اساسی کشور بسیار محکم بوده است به طوری که در قانون گفته شده که هیچ زمانی نباید کشور بدون مجلس باشد. در حقیقت این مهم نشان از جایگاه مهم مجلس در کشور است، به طوری که یک فصل و حدود 37 اصل از قانون اساسی مفصل به جایگاه و اختیارات مجلس و نمایندگان پرداخته است.

عدم توجه برخی از نمایندگان و نهادها به اصول قانون اساسی

فتحعلی‌بیگی در توضیح این اظهارات ادامه داد: به طور مثال در اصل 96 قانون اساسی تاکید می‌کند که مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را داراست و این نشان می‌دهد یک نماینده تا چه میزان می‌تواند در مسائل ورود پیدا کند و از سویی هر کاندیدایی که در نظر دارد در انتخابات مجلس شرکت کند باید در وهله نخست نسبت به قوانین کشور به فهم کافی رسیده باشد. برخی از دوستان به این مهم توجه نمی‌کنند، معتقدیم کسی که نماینده مجلس می‌شود نماینده 80 میلیون ایرانی است در نتیجه باید به بند بند این اصول اشرافیت کامل داشته باشد.

وی با اشاره به موارد تأکید شده در اصل 84 قانون اساسی اضافه کرد: طبق این اصل هر نماینده در برابر ملت مسئول است و حق دارد در تمامی مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند. وقتی این همه اختیارات به نماینده مجلس داده می‌شود، پیش نیاز برای نماینده شدن این است که او رشد یافته، آگاه و شجاع باشد و در مجلس این مسائل را مطرح کند، اما متاسفانه شاهدیم که برخی از نمایندگان در عمل توجهی به این اصل ندارند.

این فعال مدنی با بیان اینکه طبق اصل 86 قانون اساسی هیچ‌کس نمی‌تواند به نماینده به دلیل اظهار نظراتش یا دفاع از حقوق شهروندان توهین و یا او را تهدید کند، ادامه داد: این اصل به آن معنی است که قانون به نماینده و مجلس این اختیار را می‌دهد که در تمامی زمینه‌ها اظهارنظر کند، به دنبال منافع شخصی و گروهی نباشد و حقوق مردم را پیگیری نماید. طبق این اصل نماینده نباید به دنبال تائید صلاحیت خود باشد و برای کسب رای در دوره‌های بعدی مجلس مسائل را پیگیری کند چرا که این موضوع به دور از شان مجلس و نماینده مجلس است.

وی با اشاره به عدم توجه برخی از نمایندگان به اصل 86 قانون اساسی و پیگیری برخی از امور دولتی که هیچ ارتباطی به آنان ندارد، عنوان کرد: متاسفانه در مواردی شاهدیم که این اتفاق می‌افتد و نماینده فقط برای کسب صلاحیت خود جهت شرکت در دوره‌های بعدی مجلس از منافع ملی چشم می‌پوشد و سکوت اختیار می‌کند.

فتحعلی‌بیگی با تاکید بر اینکه جایگاه مجلس باید هم از سوی نماینده و هم نهادهای دیگر مشخص شده و محترم شمرده شود در مورد علت عدم توجه برخی گروه‌ها و ارگان‌ها به این مهم گفت: قطعا از سویی ضعف نمایندگان و از سویی دیگر عدم رعایت شأن مجلس و نمایندگان از سوی سایر نهادها سبب شده که جایگاه مجلس و نمایندگان محترم شمرده نشود.

وی با بیان اینکه متاسفانه شرایطی در کشور به وجود آمده که نماینده مجلس هم نمی‌تواند برای پیگیری برخی امور اظهارنظری داشته باشد، اتفاق روی داده برای محمود صادقی، نماینده تهران را نمونه بارز صحبت‌های خود اعلام کرد و افزود: ایشان جزو نمایندگان آگاه و شجاع مجلس است و همواره به دنبال حقوق مردم بوده اما در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که با وی برخورد می شود، این اتفاقات نشان می‌دهد که برخی از قوا و نهادها نمی‌خواهند که این نماینده مجلس در جایگاه خود مسائل را بررسی و پیگیری کند.

این فعال مدنی اضافه کرد: گاهی مشاهده می‌شود نمایندگان در انجام وظیفه نمایندگی خود کوتاهی می‌کنند که دو دلیل دارد؛ یا خودشان بنا به دلایلی تمایل به این کار دارند و دومین مورد به فضایی که در ساختار کشور به وجود آمده برمی‌گردد که نماینده جرات عرض اندام نداشته باشد و نتیجه آن مجلس ضعیف و نمایندگان ضعیف است.

عملکرد ضعیف نمایندگان استان

وی در مورد عملکرد نمایندگان استان در مجلس دهم ابراز کرد: عملکرد  5 نماینده را نمی‌توان در یک اشل بررسی کرد. اخیرا انتشار خبری درباره نماینده ابهر خبرساز شد. احساس می‌کنم نمایندگان عملکرد چندان قوی در مورد دفاع از حقوق ملت و معلمان ندارند.

به اعتقاد فتحعلی‌بیگی نمایندگان استان بیشترین انرژی خود را صرف دخالت در امور ارگان‌های دولتی و دخالت در انتصاب‌ها کرده‌اند، وقتی یک نماینده نمی‌تواند به وظیفه اصلی خود عمل کند برای پرکردن خلاها به این امور می‌پردازد.

این فرهنگی بازنشسته ادامه داد: یک نماینده شجاعت این را ندارد در مورد مسائل اساسی مردم و منافع ملی کشور اظهارنظر کند برای همین دوست دارد با خودنمایی کردن در میان مردم در سطح استان داد و فریاد راه می‌اندازد و موضوع تغییر مدیران و مسئولان ادارت دولتی را پیش می‌کشد.

انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش وظیفه شخص وزیر است نه نماینده مجلس

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان حق نظارت دارند نه دخالت در مورد دخالت برخی از آنان در انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش استان اعلام کرد: کاملا روشن است که انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش از اختیارات وزیر است و نماینده حق ندارد فرد مورد نظر خود را با شیوه‌های مختلف تهدید وزیر از جمله عدم رای اعتماد به او و یا ایجاد مشکلات دیگر به وی تحمیل کند. نماینده باید با ارائه مستندات به وزیر اعلام کند که مدیرکل او در استان تخلفات و یا کوتاهی‌هایی کرده است که مراتب از سوی وزیر پیگیری شود.

فتحعلی‌بیگی ادامه داد: وقتی یک نماینده وظیفه اصلی خود را فراموش می‌کند با ایجاد داد و فریاد و ورود به حواشی سعی می‌کند با حرکت در مسیر دیدگاه‌های پوپولیستی و عوام‌فریبی مقابل دیدگان مردم باشد که این شیوه به هیچ عنوان درست نیست.

این فرهنگی بازنشسته در مورد فشارهای شدید برخی از نمایندگان به وزیر وقت آموزش و پرورش عنوان کرد: ما فرهنگیان زنجان هم از دولت و هم از نمایندگان مجلس گلایه‌مندیم. اگر وزیر قوی باشد حتما صحبت‌های ناصحیح نماینده را قبول نمی‌کند.

وی با اشاره به ایجاد مشکل از سوی برخی نمایندگان و خودنمایی آنان در سطح شهر و استان تصریح کرد: در مراسم داخل استانی، یکی از نمایندگان به دخالت‌های خود در انتصابات شدیدا افتخار کرد! متاسفانه در دولت دوم آقای روحانی وزیری که انتخاب شد ضعیف بود و نمایندگان با استفاده از این ضعف سبب شدند تا آموزش و پرورش استان متحمل زیان شود.

این فعال مدنی در مورد پافشاری یکی از نمایندگان استان برای علت کنار گذاشتن مریم رشتچی از مدیرکلی آموزش و پرورش استان عنوان کرد: به شخصه موافق رشد زنان هستم. معتقدم اگر قرار هست زنی انتخاب شود باید قدرتمند باشد. واقعیت این است که انتخاب خانم رشتچی به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش استان انتخاب درستی نبود و ایشان تجربه اداره دستگاهی در حد اداره کل آموزش و پرورش را نداشت و به همین دلیل دچار مشکل شد. البته این نکته را یادآور می‌شوم که در این انتصاب دخالت برخی از نمایندگان غیرقابل کتمان بود. البته من هم موافقم که روش کنار گذاشتن خانم رشتچی هم درست نبود.

وی در مورد تأکیدهای برخی از نمایندگان برای انتخاب مدیران بومی نیز گفت: انتخاب مدیر باید شاخص‌های مختلفی دارد، مدیری که بومی باشد خوب است اما این مهم تنها یک پارامتر را شامل می‌شود. به نظرم اولویت مدیران در توانمندی مدیریت و علم و آگاهی است. اگر در داخل استان فرد بومی با این مشخصات وجود داشته باشد قطعا باید در اولویت باشد چرا که به فرهنگ استان و ویژِگی‌ها و مشکلات مردم آشنایی دارد.

کارهای پوپولیستی ممنوع

این فعال مدنی در مورد شوهای تبلیغاتی برخی ازنمایندگان و حضور آنان در مناطق پائین‌شهر، حاشیه‌شهرها و روستاها با توجه به نزدیک شدن به انتخابات دور یازدهم مجلس ابراز کرد: متاسفانه با نوعی بیماری اجتماعی یا نقیصه فرهنگی طرفیم. چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات ریاست جمهوری با دو طرف انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شدگان مواجیهم که هر دو طرف در نتیجه انتخابات نقش دارند. یک نماینده با نهاردادن، پخش پول و با گفتن حرف‌های عوامانه و رأی جمع کن به دنبال کسب رای است تا به مجلس وارد شود که به جرات می‌توان گفت چنین فردی به هیچ عنوان نمی‌تواند نماینده خوبی برای مردم باشد.

وی اضافه کرد: همانطور که گفته شد نماینده مجلس نباید در امور دستگاه‌های اجرایی دخالت کنند بلکه باید تمامی اقدامات را زیرنظر گرفته و نظارت کافی بر اجرای امور داشته باشد و اگر نقض قانونی را مشاهده کرد سریعا باید تذکر داده و موضع را پیگیری کند اما متاسفانه در بحبوحه انتخابات شاهدیم که کاندیداهای انتخاباتی با حضور در جمع مردم وعده‌های دهن پرکنی نظیر ساختن راه، مسجد و پل می‌دهند که کاملا غیرقانونی است که باید رای‌دهنده در همان ابتدا به این کاندیداها تذکر دهد.

فتحعلی‌بیگی تشکیل احزاب قوی را در انتخاب شایسته نمایندگان مجلس تاثیرگذار دانست و افزود: اگر به دنبال قوه مجریه قوی هستیم تا به تبع آن شهرها و کشور خود را آباد کنیم باید در ابتدا احزاب قوی تشکیل دهیمدر غیر این صورت نمی‌توانیم نماینده قوی وارد مجلس کنیم.

تاکید بر آزادی مطبوعات، آزادی بیان و آزادی پس از بیان

این فعال مدنی با بیان اینکه معتقدیم اگر در کشور آزادی مطبوعات، آزادی بیان و آزادی بعد از بیان باشد شهروند رشد یافته در این جامعه تربیت می‌شود، اضافه کرد: شهروند رشد یافته می تواند نماینده رشد یافته را روانه مجلس کند. پیشنهاد می‌کنیم مسئولان این بستر را برای برگزاری انتخابات پرشور مجلس یازدهم فراهم کنند تا نمایندگان منتخب با حضور در مجلس بتوانند کشور را به خوبی مدیریت کنند.

وی با تاکید بر اینکه معتقد است مشکلات کشور به ناکارآمدی مدیران و نمایندگان برمی‌گردد چرا که هیچ گاه اجازه نداده‌ایم تا مدیران و نمایندگان کارآمد وارد دستگاه‌های اجرایی و مجلس شوند، اضافه کرد: هم مردم و مسئولان باید به انتخابات به عنوان یک امر حیاتی نگاه کنند آنان نباید فقط برای رفع تکلیف پای صندوق رای بروند. امیدواریم با نگاه جدی مردم استان به مقوله انتخابات، مشکلات استان و به تبع آن کشور یکی پس از دیگری حل شده و کشور به ساحل آرامش برسد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکانون صنفی فرهنگیان زنجاننمایندگان زنجان در مجلسباقر فتحعلی بیگی
sedayezanjannews.ir/nx1163


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»