کد خبر: 11671
1403/02/10 - 9:10


صدای زنجان از ادامه انتقادات به ساخت المان غواصان دریادل در میدان بسیج زنجان گزارش می‌دهد؛

میدان اختلاف!

رئیس شورای شهر زنجان: شهر را نمی‌توان معطل اختلاف سلیقه‌‎ها نگه داشت، المان غواصان دریادل تا چندین سال در این میدان ماندگار است/کارشناس حوزه ترافیک: شرایط میدان بسیج تغییر آن به تقاطع غیر همسطح را گریزناپذیر کرده است/رئیس پلیس راهور استان: پیشنهاد تغییر شکل هندسی میدان بسیج به شورای ترافیک داده شده است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: آغاز به کار ساخت المان غواصان دریادل موجی از انتقادات به اجرای این طرح را به همراه داشته است و در حالی که کارشناسان حوزه ترافیک و پلیس راهور استان زنجان بر لزوم تغییر شکل هندسی این میدان و تبدیل آن به تقاطع غیر همسطح تاکید دارند اما رئیس شورای شهر زنجان می‌گوید طرح المان غواصان دریادل در زنجان مدت‌ها بوده در دست بررسی بوده و با کسب نظر از کارشناسان حوزه طراحی شده و مسیر قانونی خود را تا اجرا طی کرده است ضمن اینکه وی تاکید دارد این المان با طراحی خاص و امکان جابه‌جایی ساخته خواهد شد.

در هفته اخیر آغاز ایجاد کارگاه در محل میدان بسیج و دیوار‌کشی در این میدان سئوالاتی در مورد برنامه شهرداری برای این میدان را در ذهن شهروندان ایجاد کرد، این اتفاق در پی ساخت المان غواصان دریادل بود، موضوعی که با منتقدان و موافقان زیادی مواجه شد و توجه‌ها به معایب و محاسن این طرح و المان را جلب کرد. برخی از منتقدان معتقد بودند این المان با این حجم از هزینه (20 میلیارد تومانی) برای میدانی که این روزها بار ترافیکی بالایی دارد کاری اشتباه بوده و در آینده  و در صورت تغییر شکل هندسی این میدان برای شهروندان بار مالی به دنبال خواهد داشت، منتقدان تاکید دارند با توجه به توسعه شهر و با افزایش بار ترافیکی ادامه فعالیت این بخش از شهر به صورت میدان امکان‌پذیر نیست و باید نسبت به اصلاح هندسی این محور و تغییر این محور از میدان به تقاطع غیر همسطح مبادرت کرد، اما از سوی دیگر موافقان این طرح معتقد هستند در صورت تحقق ایجاد ورودی دیگر برای شهر که طبق طرح اداره راه و شهرسازی استان زنجان قرار است در ورودی شهرک‌‌های پرجمعیتی چون گلشهر، زنگان شهر و غیره باسد، از بار ترافیکی این میدان خواهد کاست و همچنان ادامه فعالیت این میدان بلامانع است! ضمن اینکه با توجه به ورودی شهر بودن این بخش باید المانی زیبا و شکیل داشته باشد تا مسافران و میهمانان در زمان ورود به شهر با منظره‌ای زیبا مواجه شده و تصویر زیبایی از شهر در ذهنشان باقی بماند.

چرا برای میدانی که باید تغییر هندسی شود، هزینه کنیم؟

یکی از منتقدان به این طرح علی اصغر شیرمحمدی رئیس اسبق پلیس راهور استان زنجان و کارشناس حوزه ترافیک در زنجان است، وی با اشاره به اینکه میدان بسیج باید به تقاطع غیر همسطح تغییر پیدا کند، به صدای زنجان می‌گوید: ساخت المان را نفی نمی‌کنیم و اما می‌گوییم باید المانی ساخته شود که ماندگاری لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به انکه با یک تغییر در این میدان در ماه گذشته شاهد کاهش بار ترافیکی در آن هستیم، بیان می‎کند: اما همچنان ترافیک این میدان بالا است.

شیرمحمدی با اشاره به اینکه ما به هیچ وجه مخالف المان‌سازی و احداث یادمان برای شهدا نیستیم، بیان می‌کند: بلکه تاکید ما بر این است که این هزینه درست مصرف شود چرا که بدون هیچ شکی باید این میدان به تقاطع تبدیل شود!

شیرمحمدی با اشاره به اینکه چرا المان پس از تبدیل این میدان به تقاطع نصب نشود تا سالیان سال هم ماندگاری داشته باشد؟ عنوان می‌کند: هزینه سوخت، ترافیک و غیره در این میدان تغییر این تقاطع را ناگزیر می‌کند چرا که ترافیکی بالای این میدان برنامه‌ریزی افراد برای رسیدن به مقصد را افزایش داده و موجب می‌شود فرد پس از اتمام ترافیک با سرعت بالایی رانندگی کرده و تصادف، مخاطرات و مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کند.

رئیس اسبق پلیس راهور استان زنجان و کارشناس حوزه ترافیک در زنجان با اشاره به برخی طرح‌های ترافیکی شهر زنجان عنوان می‌کند: بارها به دلیل تصمیم شورا و شهرداری در زمینه موضوعات ترافیکی مباحثه و گفت‌و‌گوهای مفصلی داشته و گاها حتی به بحث و مجادله نیز منجر شد ولی شورا و شهرداری بر تصمیم خود پافشاری کرد و خروجی آن مواردی چون اجرای مسیر اتوبوسرانی، پیاده‌راه سبزه‌میدان و غیره شد.

وی با اشاره به اینکه شهر زنجان هم‌اکنون به دو قسم غربی و شرقی تقسیم شده است و برای تردد یک شهروند در این مسیر باید بارها تغییر مسیر داده و ترافیک را به کوچه‌ها کشانده است، اضافه می‌کند: چرا مسیرها نباید به نحوی باشد که فرد از مسیر و بافت شهر لذت ببرد؟

شیرمحمدی با اشاره به اینکه بارها گفته‌ام طرح ترافیکی شهر یک بار باید به صورت جامع مطالعه شود، بیان می‌کند: اینکه یک بار به صورت دقیق در مورد شهر و برنامه ترافیکی شهری تصمیم‌گیری شود بهتر است تا اینکه تصمیمات مقطعی و مسکنی گرفته شود چرا که این تصمیمات دائمی نیست و همین یک ایراد است.

رئیس اسبق پلیس راهور استان زنجان و کارشناس حوزه ترافیک در زنجان با اشاره به اینکه 20 میلیارد تومان رقم کمی نیست که شورا و شهرداری زنجان تصمیم دارد برای یک المان موقت پرداخت کند، اضافه می‌کند: چرا این هزینه در مسیر درست صرف نشود، این اعتبار از جیب شهروندان هزینه خواهد شد.

 درخواست ایجاد تقاطع غیر همسطح در میدان بسیج داده شده است

سید حبیب موسوی رئیس پلیس راهور استان زنجان نیز در این زمینه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه در زمینه نصب المان در میدان بسیج نظری از پلیس راهور گرفته نشده است، اظهار می‌کند: برای این میدان درخواست ایجاد تقاطع غیر همسطح داده شده است و اصلاح هندسی باید در آن انجام شود.

وی در پاسخ به سئوال صدای زنجان در مورد پیش‌بینی در مورد آینده و سرنوشت این میدان و المان آن اظهار می‌‌کند: نظری نمی‌توانم بدهم و باید این طرح (ماندگاری میدان بسیج به همین شکل هندسی) بررسی شود.

موسوی با اشاره به اینکه پلیس راهور تغییر شکل هندسی این میدان را پیشنهاد داده است و باید در شورای ترافیک بررسی و تصویب شود، عنوان می‌کند: احساس نیاز پلیس راهور براساس تراکم ترافیک بوده و بررسی دقیق آن و بررسی موضوع از نظر اجتماعی و صلاح شهر باید در شورای ترافیک انجام شود و ممکن است پیشنهاد پلیس راهور بنا به تشخیص شورای ترافیک دستخوش تغییر شود.

رئیس پلیس راهور استان زنجان با اشاره به اینکه اطلاعاتی در مورد المان ساخته شده در میدان بسیج ندارم، در پاسخ به سئوال صدای زنجان در مورد ضرورت نظرسنجی و دریافت پیشنهاد پلیس راهور در زمینه اجرای طرح‌های موثر عنوان می‌کند: باید در این قبیل طرح‌ها شکل هندسی طرح در شورای ترافیک بررسی شود نه اینکه راهور تنها یکی از نظردهندگان باشد.

ماندگاری این المان در میدان بسیج بالا است

اما مجید ناصحی مقدم رئیس شورای شهر زنجان ضمن تاکید بر تصویب این طرح در شورای شهر و توسط اعضا و دفاع از طرح در دست اجرا در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: هر طرحی که اجرایی شود مخالفان و موافقان خود را داشته و با حجمی از انتقادات و پیشنهادات مواجه است.

وی با اشاره به اینکه اجرای المان غواصان دریادل در زنجان مدت‌ها است در دست بررسی بوده و با کسب نظر از کارشناسان حوزه طراحی شده است، بیان می‌کند: این طرح در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شده و مسیر قانونی خود را تا اجرا طی کرده است.

ناصحی مقدم در واکنش به اظهارات پلیس راهور در مورد ارائه پیشنهاد برای تبدیل این میدان به محور زیرگذر و یا روگذر، بیان می‌کند: من هم دوست دارم 30 زیرگذر در شهر زنجان احداث شود اما با کدام اعتبار؟ محورهای واجب‌تری هم در این شهر وجود دارد که در انتظار اعتبار است.

رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه شورا در پروسه تصویب این المان با داشتن تصمیم عقلایی سعی در انجام یک کار کارشناسی شده داشته است، بیان می‌کند: ارائه پیشنهادات و انتقادات قابل اجرا برای ما ارزشمند است اما شبهه‌افکنی در این زمینه درست نیست.

وی با اشاره به اینکه نمی‌شود به خاطر مخالفت و یا موافق بنده یک طرح راکد بماند، بیان می‌کند: هزینه این تصمیمات از محل بیت‌المال است و باید با دقت و ظرافت انجام شود.

ناصحی مقدم با اشاره به اینکه نمی‌شود بخاطر یک سری انتقادات که ناشی از اختلاف سلیقه افراد است، کارهای شهری را معطل نگه داشت، اضافه می‌کند: اگر منتقدان ایرادی به این طرح دارند یا معتقد هستند روال قانونی و درست این طرح اجرایی نشده است، اعلام کنند تا شهرداری بررسی کرده و آن را رفع کند اما اینکه در میانه کار با شبه افکنی اقدام به ایجاد دل سردی در بین مردم کنیم کار درستی نیست.

وی با اشاره به اینکه تا زمان تصویب هر فردی حق دارد نظر و پیشنهاد و انتقاد خود را به صورت کارشناسی ارائه دهد، اضافه می‌کند: پس از آن باید همه مطیع تصمیم جمعی و کارشناسی شده باشیم.

رئیس شورای شهر زنجان در پاسخ به سئوالی در مورد مدت ماندگاری المان غواصان دریادل در میدان بسیج عنوان کرد: به صراحت می‌گویم این المان حداقل تا چندین سال در این میدان ماندگار است و در صورت نیاز به جابه‌جایی امکان آن نیز وجود دارد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانالمان غواصانمیدان بسیجشورای ترافیک
sedayezanjannews.ir/nx11671


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»