کد خبر: 11742
1403/02/21 - 18:38


همزمان با ۲۲ حوزه انتخابیه‌ کشور؛

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در زنجان برگزار شد

در حوزه انتخابیه زنجان- طارم نبی اله محمدی و محمد اسماعیلی و در حوزه انتخابیه خدابنده نیز سعید رفیعی و احمد بیگدلی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: رای گیری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از صبح روز جمعه در ۲ حوزه انتخابیه زنجان طارم و خدابنده همزمان با ۲۲ حوزه انتخابیه‌ کشور آغاز شد.

بیش از ۶۰۰ هزار نفر در استان در ۲ حوزه انتخابیه زنجان و طارم و همچنین خدابنده واجد شرایط برای حضور در پای صندوق‌های رای بودند که بیش از ۲ هزار نفر آنها را رای اولیها تشکیل می‌دهند.

۴۹۱ شعبه اخذ رأی شامل ۲۸۹ شعبه ثابت و ۲۰۲ شعبه سیار برای ۲ حوزه‌ انتخابیه در استان در نظر گرفته شده و سهم صندوق‌های شهری و روستایی در این انتخابات برابر اعلام شده است.

در حوزه انتخابیه زنجان طارم ۱۹۹ شعبه ثابت و ۱۳۲ صندوق سیار و در حوزه انتخابیه خدابنده ۹۰ شعبه ثابت و ۷۰ صندوق اخذ رای سیار پیش بینی شده است.

در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در این ۲ حوزه انتخابیه، قریب به ۱۰ هزار نفر عوامل اجرایی و افراد درگیر در انتخابات، روند اجرایی انتخابات را برعهده دارند.

حساسیت انتخابات در دور دوم

آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان زنجان ضمن حضور در شعبه اخذ رای با تاکید بر اینکه انقلاب ما مردم پایه است و مردم در همه صحنه‌ها حاضر بودند، اظهار کرد: مردم با شرکت در انتخابات سرنوشت خود را تعیین و خدمتگزاران خود را تعیین می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان مردم را صاحبان اصلی انقلاب دانست و افزود: انتخابات لازمه جمهوریت است که هم حق است و هم تکلیف، که مردم انتخاب کنند.

وی با تاکید بر حساسیت انتخابات در دور دوم خاطر نشان کرد: آثار مقاومت در جهان متبلور شده که نتیجه آن در بین دانشجویان امریکایی خود را نشان داده که مدعیان حقوق بشری ادعای خودشان را هم با ورود به خوابگاه‌های دانشجویی نقض می‌کنند.

تعیین تکلیف 40 درصد از کرسی‌های نمایندگی استان

همچنین محسن افشارچی، استاندار زنجان با اشاره به اینکه انتخابات امروز در سرنوشت چهار سال آینده تأثیرگذار خواهد بود، اظهار کرد: برگزاری انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه زنجان - طارم و خدابنده رأی دادن به ۴۰ درصد کرسی‌های نمایندگی استان در مجلس است.

استاندار زنجان با تأکید بر حضور و مشارکت مردم در حوزه‌های انتخابیه زنجان و طارم و خدابنده عنوان کرد: از 5 نماینده مردم استان زنجان در مجلس شورای اسلامی 3 نماینده به مجلس دوازدهم راه یافته اند و ۲ نماینده دیگر در این دوره انتخاب می‌شوند که این تعداد کم نیست و در سرنوشت استان طی چهار سال آینده بسیار مؤثر است.

استقرار 491 شعبه اخذ رای در زنجان

ابوالفضل رفیعی، معاون استاندار زنجان نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: انتخابات در دو حوزه انتخابیه زنجان_طارم و خدابنده همانند دور قبل نیمه الکترونیکی برگزار می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان مجموع شعب رای در دو حوزه‌ انتخابیه را 491 شعبه اعلام کرد و افزود: انتخابات در ۹۲۱ نقطه برگزار می‌شود.

وی افزود: در دور دوم انتخابات در دو حوزه انتخاباتی، نزدیک به 10 هزار عوامل اجرایی در برگزاری انتخابات نقش دارند.

رفیعی تصریح کرد: رای دهندگان با یکی از پنج سند هویتی، شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، گذرنامه و کارت پایان خدمت و ارائه یکی از این مدارک در شعب اخذ رای می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

معاون، سیاسی، امنیتی و اجتماعی با بیان اینکه بر اساس قانون انتخابات افراد شرکت کننده باید در همان حوزه انتخابیه که مرحله اول رای داده‌اند، ‌شرکت کنند، تصریح کرد: رای دهندگان در سه گروه رای اولی، رای ندادگان و افرادی که رای داده‌اند تقسیم شده‌اند.

در دور قبل 21 نفر شائبه تقلب مطرح کردند که همگی رد شد

همچنین  محمد جواد محمدی با حضور در ستاد انتخابات به خبرنگاران گفت: اهمیت مرحله دوم کمتر از مرحله اول نیست و تکمیل مرحله اول انتخابات به‌شمار می‌رود.

وی تعداد ناظران مرحله دوم انتخابات را یک هزار و ۶۰۰ نفر برشمرد و گفت: هیأت‌های استانی هم در دو حوزه انتخابیه حاضر هستند و به طور کامل همه موارد رصد می‌شود.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان زنجان با تأکید بر مشارکت مردم در دور دوم انتخابات عنوان کرد: امیدواریم با حضور پرشور مردم تکلیف دو کرسی باقی‌مانده مشخص شود.

وی با بیان اینکه در هر دوره از انتخابات ممکن است تخلفات ریز و درشت صورت گیرد، تصریح کرد: در دور اول، تخلفات تأثیرگذاری که باعث ابطال انتخابات شود، نداشتیم و زنجان جزو نخستین استان‌هایی بود که سلامت انتخابات در آن تأیید شد.

محمدی یادآور شد: جرم‌انگاری توسط دستگاه قضائی انجام می‌شود و برخی از تخلفات سبب برکناری هیأت‌های اجرای و یا ناظران شد.

وی ادامه داد: تخلفات در شورای نگهبان در حال بررسی است و از عهده هیأت نظارت استان خارج شده است.

رئیس هیأت نظارت انتخابات استان زنجان در مورد اینکه در دور قبل برخی شائبه تقلب مطرح کردند، خاطرنشان کرد: ۲۱ نفر به این موضوع اعتراض داشتند و سندهای محکمی برای این ادعا ارائه نکردند و همه ۲۱ ادعا رد شد.

محمدی افزود: همه تخلفات را به شورای نگهبان گزارش کردیم و مجریان و ناظران که در مرحله اول تخلف داشتند در مرحله دوم حضور ندارند.

محمدی با اشاره به اینکه گزارشات قبل، حین و بعد از انتخابات به شورای نگهبان ارسال می‌شود، اظهار کرد: آبروی افراد خط قرمز ما است.

وی با بیان اینکه پیشگیری از تخلفات صورت گرفته است، ابراز کرد: تخلفات در خود صندوق امکان ندارد و تخلفات بیرون از صندوق اتفاق می‌افتد.

هرگونه اظهار نظر پیش از رعایت تشریفات قانونی جرم است

 رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان زنجان با ابراز خرسندی از حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی اظهار داشت: مردم زنجان بار دیگر حماسه بزرگی خلق کردند و قطعا پیروز نهایی انتخابات «مردم» هستند.

محمدی با بیان اینکه انتخابات دور دوم با جدیت هرچه تمام توسط ناظران هیأت نظارت رصد می‌شود، گفت: اجازه تخلف را به هیچ‌کس نمی‌دهیم‌ و خوشبختانه در انتخابات دور نخست مجلس دوازدهم هم به گونه‌ای برگزار شد که مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه ساعات پایانی انتخابات از حساسیت خاصی برخوردار است و هیچ‌کس حق ندارد پیش از تشریفات قانونی، اظهارنظر کند، گفت: طبق بند ۱۸ و ۱۹ ماده ۸۳ قانون انتخابات، هرگونه اظهارنظر زودهنگام جرم محسوب می‌شود و قطعاً با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی مطرح کرد: رأی مردم به شکل محرمانه داخل صندوق‌ها است و هیچ کس تا پایان انتخابات از محتویات صندوق خبر ندارد و بنابراین هرگونه اظهارنظر زودهنگام طبق قانون جرم محسوب می‌شود.

به گزارش صدای زنجان؛ در حوزه انتخابیه زنجان و طارم با ۲ کرسی، مصطفی طاهری به عنوان نفر اول این حوزه با کسب ۴۶ هزار و ۵۶۸ رای راهی بهارستان شد و ۲ نفر بعدی یعنی نبی الله محمدی با کسب ۲۶ هزار و ۶۷۰ رای و محمد اسماعیلی با ۱۹ هزار و ۱۶۶ رای به دور دوم انتخابات راه یافتند.

در حوزه انتخابیه خدابنده نیز رقابت تنگاتنگ برای کسب تنها کرسی نمایندگی این حوزه جریان داشت و در نهایت سعید رفیعی با ۱۷ هزار و ۳۶ رای و احمد بیگدلی با ۱۴ هزار و ۵۳۰ رای به دور دوم انتخابات راه پیدا کردند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانانتخابات نوبت دومرای گیریکرسی‌های نمایندگی استان
sedayezanjannews.ir/nx11742


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»