کد خبر: 11775
1403/02/25 - 9:16


صدای زنجان از ادامه اظهارات مبهم مسئولان راه و شهرسازی استان زنجان در خصوص زمان تحویل واحدهای مسکن ملی گزارش می‌دهد؛

آمارهای تاریک!

مدیرکل راه و شهرسازی استان: تحویل حجم قابل ملاحظه‌ای از واحدهای مسکونی نهضت ملی در سال‌جاری به متقاضیان زنجانی!/نماینده متقاضیان مسکن ملی زنجان: مسئولان راه و شهرسازی استان با رعایت اصل شفافیت در ارائه گزارشات به مردم صراحتا اعلام کنند که چراغ چه تعداد از واحدهایی که به بهره‌برداری رسانده‌اند؛ روشن شده و قابل سکونت برای خانواده‌هاست؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: ارائه آمارهای مبهم برخی از مسئولان استانی در خصوص پروژه‌های مسکن ملی و کلی گویی‌ها در این زمینه منجر به گلایه متقاضیان مسکن ملی زنجان شده است.

16 دی‌ماه 1402 پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرد؛ «با حضور رئیس جمهور در استان زنجان علاوه بر بهره‌برداری از 7 هزار و 183 واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، 10 هزار و 700 قطعه زمین برای ساخت مسکن روستایی و شهری و همچنین متقاضیان مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت واگذار شد.

سید ابراهیم رئیسی که به منظور انجام دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی، به زنجان سفر کرده است، از 7 هزار و 183 واحد مسکونی از جمله 1200 واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن ساخته شده در اراضی دولتی بهره‌برداری کرد.

واحدهای افتتاح شده دیگر نیز  شامل 1213 واحد مسکونی خود مالک طرح نهضت ملی مسکن، 770 واحد مسکونی نوسازی شده بافت فرسوده در طرح بازآفرینی شهری و 4 هزار مسکن روستایی در استان زنجان است.

همچنین به طور همزمان با حضور رئیس جمهور به 700 متقاضی طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و برای ساخت 10 هزار واحد مسکونی روستایی و شهری متقاضیان واجد شرایط نهضت ملی مسکن، زمین واگذار شد.

وزیر راه‌وشهرسازی نیز در این مراسم اعلام کرد: کشور بعد از 8سال رکود،‌ دوباره به تولید مسکن بازگشته است در دو سال اخیر از 27هزار واحد مسکن هدف‌گذاری‌شده برای استان، 20هزار واحد آن در مرحله عملیات ساخت قرار گرفته است.»

گلایه متقاضیان مسکن ملی از کلی گویی برخی از مسئولان

متقاضیان مسکن ملی در استان زنجان پس از استماع اخبار مثبت در خصوص به بهره‌برداری رسیدن تعدادی از واحدهای مسکن ملی؛ انتظار داشته و دارند که مسئولان در هر تریبونی که برای ارائه گزارش حاضر می‌شوند؛ با اعداد و ارقام صحبت کنند و بگویند از یک هزار واحدی که قرار شده در هر فصل تکمیل شود؛ چه تعداد از واحدها به متقاضیان تحویل شده است؟

نمایندگان متقاضیان مسکن ملی در زنجان از مسئولان می‌خواهند تا به جای استفاده از عناوینی مبهم نظیر تحویل «تعدادی» از واحدها به متقاضیان؛ به صورت مشخص شده در ابتدا پروژه مدنظر و موقعیت جغرافیایی آن را مشخص و بعد اعلام کنند که چه تعداد مسکن ملی را به نحوی که قابلت سکونت داشته باشد را تحویل داده‌اند؟

حتی استاندار زنجان نیز بارها از مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان خواسته که با مردم به صداقت رفتار کرده و آن‌ها را در جریان امور قرار دهند.

با همه این تفاسیر؛ اصغر اسماعیلی در جلسه شورای مسکن در محل استانداری زنجان (15 بهمن 1402)، از زحمات و تلاش‌های شبانه روزی شرکت‌های خدمات رسان در تأمین زیر ساخت‌های پروژه‌های نهضت ملی مسکن قدردانی کرد و گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نسبت به تأمین زیر ساخت‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن بسیار تأکید دارد.

وی بر لزوم تقویت همکاری و تعامل شرکت‌های خدمات رسان در ایجاد و تأمین زیر ساخت سایر پروژه‌های نهضت ملی مسکن در زنجان تأکید و بیان کرد: تأمین به‌موقع زیر ساخت‌ها باعث می‌شود تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن هم در زمان تعیین‌شده، انجام شود.

مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان زنجان گفت: «تعدادی» از پروژه‌های نهضت ملی در شهر زنجان در سفر دور دوم رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی با تأمین زیرساخت‌ها تحویل متقاضیان شد. با تأمین به‌موقع امکانات زیر بنایی «تعدادی» از واحدهای نهضت ملی مسکن که در فرآیند تحویل قرار دارند تا پایان سال در زنجان به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

تبدیل واژه «تعدادی» به «حجم قابل توجه» در پروژه تحویل واحدهای مسکن ملی

گویا مسئولان راه و شهرسازی استان زنجان به جای ارائه آمار دقیق از تعداد واحدهای تحویل شده و یا واحدهایی که قرار است در روزها و ماه‌های پیش رو تحویل مردم دهند؛ تمایل به ارائه آمار کیفی به جای کمی دارند.

روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان دوشنبه 24 اردیبهشت ماه 1403 ضمن ارائه گزارشی مبنی بر «تحویل حجم قابل ملاحظه‌ای از واحدهای مسکونی نهضت ملی در سال‌جاری به متقاضیان زنجانی» به حضور جعفر قزوینیان در برنامه رادیویی و تلویزیونی «صف خدمت» در شبکه اشراق زنجان اشاره کرد.

بر این اساس؛ قزوینیان با بیان اینکه در اجرای عملیات سنگین طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور، همه ارکان دولت، دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و مردم دخیل هستند و تنها متولی این امر، اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان نیست، افزود: با همراهی و همدلی این ارکان‌ها، پروژه عظیم ساختمان‌سازی اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه عظیم در زمان بسیار کوتاهی به صورت فشرده برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: حجم کار سنگین بوده و مشکلات خاص خود را نیز دارد، لذا در این راستا باید همه ارکان دولت، بانک‌ها و مردم دست به دست هم دهند تا نهضت ملی مسکن به نتیجه برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه بر اساس تقسیم‌بندی وزارت راه و شهرسازی و دولت، طی چهار سال آینده در طرح نهضت ملی مسکن ۶۸ هزار و ۱۱۲ واحد مسکونی در استان زنجان تولید خواهد شد، تصریح کرد: از این تعداد ۴۸ هزار و ۱۱۲ واحد شهری و ۲۰ هزار واحد مسکن روستایی است که عملیات اجرایی آن بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان است.

قزوینیان با بیان اینکه سهم استان از برنامه چهار ساله و ساخت واحد مسکونی در بخش شهری در سه قالب خودمالکی، بازآفرینی شهری و حمایتی ساخته خواهد شد، ابراز کرد: برنامه تولید مسکن شهری در قالب بخش خصوصی (خودمالکی ۱۲ هزار و ۲۸ واحد مسکونی) مشخص شده است.

وی با بیان اینکه سهم استان از برنامه چهار ساله تولید مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری نیز ۹ هزار و ۲۱ واحد است، تاکید کرد: همچنین سهم کل استان از برنامه چهار ساله تولید مسکن شهری در قالب مسکن حمایتی توسط دولت ۲۷ هزار و ۶۳ واحد مسکونی تعیین شده است.

قزوینیان، در ادامه با بیان اینکه استاندار زنجان و معاون عمرانی استاندار به جد پیگیر روند عملیات اجرایی پروژه‌ها بوده و در یک ماه گذشته فرآیند همه پروژه‌های نهضت ملی مسکن رصد شده است،گفت: همه دستگاه‌های اجرایی با همراهی نماینده عالی دولت در استان زنجان پای کار هستند تا هر چه سریع‌تر برای متقاضیان جامانده، زمین لازم تامین شود.

 مسئولان ذیربط با رعایت اصل شفافیت در ارائه گزارشات صراحتا اعلام کنند

 که چه تعداد از واحدهایی که به بهره‌برداری رسانده‌اند؟

سعید ایزدراد، یکی از نماینده‌های متقاضیان مسکن ملی زنجان از مسئولان ذیربط می‌خواهد تا با رعایت اصل شفافیت در ارائه گزارشات به مردم صراحتا اعلام کنند که چراغ چه تعداد از واحدهایی که به بهره‌برداری رسانده‌اند؛ روشن شده و قابل سکونت برای خانواده‌ها شده است؟

نماینده متقاضیان مسکن ملی در زنجان با اشاره به صورتجلسات تهیه شده در سفر ریاست جمهوری به استان در خصوص زمان‌بندی دقیق اجرا و تحویل واحدها ادعا می‌کند: این صورتجلسه به امضای مجریان پروژه هم رسید اما مدتی بعد تعدادی از پیمانکاران پروژه‌ها با بیان اظهاراتی عجیب؛ گفتند که اصلا نباید این صورتجلسات را امضا می‌کردند! به دنبال محقق نشدن بندهای مربوط به زمان‌بندی مشخص شده برای تحویل پروژه‌ها؛ مجددا جلسه‌ای تشکیل شد که این برنامه نیز محقق نشد. به علت نبود اعتبار؛ مسئولان مربوطه نمی‌توانند زمان‌بندی دقیق و مشخص را اعلام کنند، واقعیت این است که کسی نمی‌داند چه می‌گوید! اما به نظرم مسئولان مربوطه باید با مردم صادق باشند و بگویند همین تعداد واحدهایی که می‌گویند تکمیل و تحویل شده است، چه تعداد از واحدها مشکل برق و گاز و آب رفع شده و قابل سکونت هستند و چراغشان روشن شده است؟ امیدواریم در این زمینه مسئولان استانداری و شخص آقای استاندار پیگیری‌ داشته باشند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاننهضت ملی مسکنراه و شهرسازیواحدهای بهره برداری
sedayezanjannews.ir/nx11775


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»