کد خبر: 11787
1403/02/26 - 9:5


صدای زنجان تاثیر معضلات ترافیکی بر ناهنجاری‌های اجتماعی را بررسی می‌کند؛

شهر‌آشوب!

شهروندان زنجانی: شرایط برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی خوب نیست، خودرو شخصی را هم که بیرون می‌آوریم هزار و یک دردسر دارد/رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ: 90 درصد خودروها تک سرنشین در شهر تردد دارند که باید مدیریت شوند/جامعه‌‍‌‌‌شناس زنجانی: ترافیک فرسودگی اعصاب و روان افراد را به هم دارد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: شهروندان زنجانی می‌گویند نه استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی برای مردم میسر است و نه می‌توان با این حجم ترافیک و شرایط نامناسب رانندگی خودروی شخصی را برای تردد در شهر استفاده کرد، رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ هم می‌گوید برای حل معضل ترافیک باید وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی تقویت شود.

با توجه به گسترش شهرها و روستا استفاده از خودرو بخش لاینفک زندگی شهروندان شده است، شما نمی‌توانید بدون خودرو به کارهای خود برسید و مسیرهای مورد هدف خود در طول روز را طی کند، به همین دلیل انتخاب بین دو گزینه استفاده از خودروی شخصی و یا ناوگان حمل و نقل عمومی دیگر یک انتخاب نیست بلکه اجبار است.

یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی شهرها گسترش و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است تا مردم با حداقل ایجاد بار ترافیکی به مقصد برسند و آلودگی زیست محیطی کمتری ایجاد کنند، مترو، اتوبوس، ون و تاکسی‌ها می‌توانند شما را با حداقل هزینه و زمان به مقصد برسانند و همچنین با حداقل اشغال محیط جمعیت بیشتری را حمل کنند، هر چند بنا به اطلاع‌رسانی شورا و شهرداری زنجان در سال‌های اخیر در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اتفاقات خوبی افتاده است اما همچنان مردم از شرایط این ناوگان گلایه داشته و هنوز انتخاب آنها برای تردد در شهر، ناوگان حمل و نقل نیست.

مسیرهای نامناسب، تاخیر بالای اتوبوس‌ها و غیر قابل اعتماد بودن برای برنامه‌ریزی تردد شهروندان از جمله عللی است که مردم حاضر نیستند از این خودروها برای سفر استفاده کنند یکی از شهروندان که ساکن زیباشهر است به صدای زنجان می‌گوید: برای سفر درون شهری و حضور در مرکز شهر با چالش بسیاری مواجه هستم و برای همین باید با برنامه‌ریزی قبلی و به صورت حساب شده اقدام کنم.

مریم با اشاره به اینکه مسیرهای اتوبوس این منطقه مشخص نیست و ساعت مشخصی برای تردد ندارند تا بتوان براساس آن برنامه‌ریزی کرد و برای همین باید از گزینه‌های دیگر استفاده کنیم، عنوان می‌کند: حضور تاکسی نیز در این شهرک چندان تعریفی ندارد و باید یا با خودروی شخصی تردد داشته باشم یا از آژانس استفاده کنم که هزینه بالایی را به من تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از خودروی شخصی نیز معضلات و مشکلات خود را دارد و حجم خودروهایی که در خیابان‌های کوچک و باریک زنجان حضور دارند راننده را کلافه و عصبانی می‌کند، اضافه می‌کند: پیدا کردن پارکینگ هم که داستانی طولانی داشته و با این شرایط از حوصله خارج است.

این شهروند زنجانی با اشاره به اینکه خیلی از شهروندان تمایلی برای انتخاب مرکز شهر به عنوان مقصد خود ندارند اما همه خدمات از جمله مراکز خرید، درمان و خدماتی در این منطقه متراکم شده است، بیان می‌کند: با اوصافی که شد مجبور هستیم با صرف هر هزینه و زمانی که شده خود را به این بخش از شهر برسانیم.

این شهروند زنجانی تاکید می‌کند: شرایط برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی خوب نیست، خودرو شخصی را هم که بیرون می‌آوریم هزار و یک دردسر دارد.

90 درصد وسایط نقلیه در زنجان تک سرنشین هستند

رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎﻥ هم با تایید انتخاب مردم از خودروهای شخصی برای تردد در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه کنترل ترافیک شهر نیازمند اندکی مشارکت است، می‌گوید: با یک مطالعه و بررسی مشخص شد ۹۰ درصد وسایط نقلیه در زنجان تک سرنشین هستند.

وی با بیان اینکه طی تحقیقات به عمل آمده در مسیر گلشهر کاظمیه بیشتر افراد دارای مسیر یکسان در ساعات اوج ترافیک هستند و با مدیریت لازم می‌توان به جای اینکه هر نفر یک وسیله برای تردد در خیابان داشته باشند ابراز کرد: استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و هماهنگی برای تردد در مسیر مشترک می‌تواند از بار این ترافیک بکاهد.

رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎﻥ با اشاره به اینکه با اندکی مدیریت می‌توان ۲۰ درصد ترافیک در شهر را کنترل کرد، اضافه می‌کند: این امر تاثیرات مثبت بر روح و روان رانندگان داشته و تاثیرات مثبت بر کاهش استرس در حین رانندگی دارد.

وی با اشاره به اینکه باید در نظر داشت مشکل ترافیک در شهر زنجان یک مشکل یک وجهی نیست که به آن پرداخته شود، تاکید می‌کند: پلیس تمام تلاش خود را برای حل مشکل ترافیک به کار برده است.

شبیری با اشاره به اینکه ایرادهای زیادی در مورد ترافیک درون شهری وجود دارد که اگر برطرف نشود هیچ کمکی به روان شدن ترافیک در سطح شهر نخواهد کرد، خاطر نشان می‌شود: باید در خیابان‌های شلوغ از پل‌های عابر پیاده استفاده شود تا مسیر حرکت خودرو و عابرین مشخص شود و این حق مردم است تا از این امکانات در خیابان‌های پر ترافیک استفاده کنند.

رئیس اﺩﺍﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﭘﻠﯿﺲ ﺭﺍﻫﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺠﺎﻥ با اشاره به اینکه قبول داریم ترافیک و شرایط آن در میزان آرامش و روح و روان افراد تاثیرگذار است، عنوان می‌کند: برای بهبود این وضعیت باید همه نهادها و خود شهروندان دست به دست هم دهند.

تردد در شهر سخت و سخت‌تر می‌شود

یک راننده تاکسی در زنجان نیز به صدای زنجان می‌گوید: هر چه میزان خودروها در سطح شهر بیشتر می‌شوند رانندگی و تردد نیز سخت‌تر می‌شود.

محمد با اشاره به اینکه بیش از 10 سال است که در شهر تردد دارد، اضافه می‌کند: احساس می‌کنم به مرور رانندگی کردن در شهر سخت و سخت‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه هر چه به تعداد خودروهای شهر افزوده می‌شود میزان رعایت قوانین و مقررات کاهش می‌یابد، عنوان می‌کند: به نحوی شده که گاهی حس می‌کنم قانونی وجود ندارد و هر کسی به هر طریقی تمایل دارد از خودروی خود استفاده می‌کند.

این راننده زنجان با اشاره به اینکه عدم رعایت قوانین و مقررات باعث می‌شود کار رانندگی هر روز سخت‌تر شود و آسیب زیادی به آرامش افراد به ویژه رانندگان که به صورت مستمر در این حوزه فعالیت دارند وارد کند، اضافه می‌کند: برخی از نزاع‌ها و درگیری‌ها در سطح خیابان‌ها با یک بوق شروع می‌شود و این به معنای عدم آرامش و فشار روانی وارده از طریق ترافیک و عدم رعایت قوانین است.

فرهنگ ترافیک باید در بین مردم نهادینه شود

کریم رفاهی جامعه‌شناس زنجان نیز در این زمینه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه ترافیک به معنای آمد و شد و رفت و آمد انسان یا وسایل نقلیه در مسیرهای پیش‌بینی شده است، می‌گوید: وسایل نقلیه ساخته شده‌اند تا در خدمت روح و روان انسان باشد در حالی که همین افزایش وسایل نقلیه و تردد خودرو به ویژه خودروهای تک سرنشین موجب افزایش ترافیک و از بین رفتن همین آرامش روح و روان می‌شوند.

جامعه‌شناس زنجان با اشاره به اینکه بارها در ترافیک سنگین و خیابان های شلوغ شهر ساعت‌ها وقت خود را سپری می‌کنیم، اضافه می‌کند: یعنی هر کدام از ما زمانی سپری می‌کنیم که هر دقیقه آن اعصاب و روان انسان‌ها را فرسوده می‌کند و از عمر انسان‌ها می‌کاهد.

رفاهی با اشاره به اینکه عوامل موثر در ترافیک باید مورد بررسی قرار گیرد، عنوان می‌کند: افزایش خودروهای تک سرنشین، عدم وجود فرهنگ استفاده از وسایل و شبکه حمل و نقل عمومی، کمبود مسیرهای بزرگ‌راهی، هوشمند نبودن شبکه‌های ترافیک و عدم رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان توقف تاکسی‌ها و دوبله‌ها از جمله این عوامل است.

وی با اشاره به اینکه از منظر روانشناسی خیلی از مواقع وجود همین ترافیک از یک سو و از سوی دیگر کاهش آستانه تحمل رانندگان متاسفانه دست به دست هم می‌دهند و موجب افزایش درگیری و نزاع در خیابان‌ها می‌شود، عنوان می‌کند: اعتقاد داریم در بحث ترافیک باید فرهنگ‌سازی کنیم که همین امر نیازمند دریافت نظر متخصصان جامعه‌شناسی و روانشناسی تا بتوانیم فرهنگ ترافیکی را در مردم نهادینه کنیم.

رفاهی با اشاره به اینکه با نهادینه کردن فرهنگ افراد می‌آموزند در اوج پیک ترافیک روحیه خود را حفظ کنند و با افراد درگیر نشوند، تاکید کرد: در حقیقت باید تلاش شود افراد با هر محرکی عصبانی نشوند.

جامعه شناس زنجان تاکید دارد: بدون شک ترافیک فرسودگی اعصاب و روان افراد را به همراه داشته و باید برای این موضوع چاره اندیشی شود.

وی با اشاره به اینکه برای فرهنگ‌سازی عوامل متعدد باید کنار هم قرار گیرند، تصریح می‌کند: رسانه‌های جمعی، فضای مجازی و رسانه‌های دیداری و شنیداری باید مفهوم استفاده از شبکه حمل و نقل عمومی را به مردم بیاموزند ضمن اینکه باید این مفاهیم به صورت زنجیروار آموزش داده شود و بهتر است که این آموزش از بستر مدارس آغاز شود.

رفاهی همچنین به اهمیت نقش ناوگان حمل و نقل عمومی و نظم آن در کاهش ترافیک اشاره کرد و گفت: شبکه حمل و نقل عمومی باید به نحوی فعالیت کند که مردم برای استفاده از آن تمایل نشان داده و به عنوان یک گزینه تاثیر گذار از آن بهره‌مند شوند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانترافیکترددخودرو شخصی
sedayezanjannews.ir/nx11787


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»