کد خبر: 1186
1398/05/15 - 23:56


رئیس بسیج سازندگی زنجان از ورود به مناطق حاشیه شهر در راستای محرومیت‌زدایی خبر داد:

اجرای 775 پروژه محرومیت‌زدایی در زنجان

بسیج سازندگی در عرصه‌های مختلف از جمله آموزشی، اشتغال، اقتصادی، اجتماعی و غیره کمک حال دولت است

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان- فرهاد امندی، مسئول بسیج سازندگی زنجان و دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه استان دیروز در بازدید از دفتر روزنامه صدای زنجان به مناسبت روز خبرنگار، با اشاره به فعالیت‌ها و سیاست‌های این نهاد در شرایط فعلی عنوان کرد: قانون تشکیل بسیج سازندگی در سال 86 توسط مجلس مورد تصویب قرار گرفت و آئین‌نامه اجرایی آن نیز در دولت تأیید شد.

وی با بیان این‌که بسیج سازندگی در عرصه‌های مختلف از جمله آموزشی، اشتغال، اقتصادی، اجتماعی و غیره کمک حال دولت است، بیان کرد: از سال 92 هم زمان با شروع به کار بسیج سازندگی تاکنون 775 پروژه عمرانی احداث و مرمت شده است.

به دنبال جلوگیری از فعالیت‌های موازی‌کارانه هستیم

این مسئول با تأکید بر این‌که بخش قابل توجه پروژه‌های احداثی و مرمتی انجام شده در مناطق محروم و روستاها بوده است، خاطرنشان کرد: از سال 96 فعالیت در مناطق حاشیه‌ای شهر نیز در برنامه‌های آبادانی و عمرانی قرار گرفته است.

وی در پاسخ به موازی‌کاری‌های انجام شده با دستگاه‌ها و واحدهای مختلف همانند قرارگاه آبادانی و پیشرفت تصریح کرد: ما به دنبال جلوگیری از فعالیت‌های موازی‌کارانه هستیم در همین زمینه کارگروه بسیج سازندگی به ریاست استاندار تشکیل شده و پروژه‌های پیش‌بینی شده نیز هم‌راستا با ادارات و با نظارت آنان انجام می‌شود.

امندی با تأکید بر این‌که بسیاری از جوانان و نوجوانان در طرح‌های جهادی شرکت و به روستاها سفر کرده و خود با محیط کار به طور مستقیم آشنا می‌شوند که نوعی مهارت‌آموزی است، یادآور شد: جامعه هدف ما صرفاً جوانان و نوجوانان بسیجی نبوده و به هیچ عنوان دنبال انحصاری کردن آن نیستیم بلکه در زمان نیاز از هر قشری و با هر تفکری در راستای خدمت‌رسانی به مردم وارد عرصه می‌شوند که نمونه‌های آن را در زلزله و سیل اخیر مشاهده کردیم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت احصاء شده از گروه‌های جهادی به ثبت رسیده خاطرنشان کرد: در حال حاضر 214 گروه جهادی جغرافیا‌محور به ثبت رسیده است که در این بین، گروه‌های جهادی خدمات‌رسان محله‌محور نیز در محلات فعالیت دارند.

سه دهستان محروم زنجان هدف خدمت‌رسانی قرارگاه آبادانی و پیشرفت

امندی با اشاره به این‌که قرارگاه آبادانی و پیشرفت ذیل بسیج سازندگی صرفاً برای خدمات‌رسانی به روستاهایی که از محرومیت بالایی برخوردار بوده و نیاز به خدمات‌رسانی در کمترین زمان دارند ایجاد شده است، یادآور شد: در حال حاضر دهستان‌های خاص همانند پری، اولی بیک از دهستان‌های شهرستان خدابنده و قره‌پشتلوی زنجان روستاهای هدف این قرارگاه است.

رئیس بسیج سازندگی زنجان در واکنش به این سوال که چرا با وجود فعالیت بسیج و سپاه در حوزه آبادانی و محرومیت‌زدایی همچنان شاهد روستاهایی با میزان محرومیت بالا در استان هستیم، بیان کرد: قبول داریم که با وجود گذشت 40 سال از انقلاب، محرومیت فعلی در برخی از روستاها قابل قبول نیست ولی باید به این موضوع نیز توجه داشت که بسیج سازندگی نمی‌تواند تمامی مشکلات به ویژه محرومیت در مناطق روستایی را برطرف کند ولی به دستور رهبری در سال‌های اخیر توجه ویژه‌‌ای به این بخش صورت گرفته است.

200 روستا در زنجان خالی از سکنه است

به گفته این مسئول طبق بررسی‌های انجام شده و آمارهای موجود از مجموع  یک هزار و 200 روستای موجود بیش از 200 روستا خالی از سکنه شده است. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح‌های اجرایی شده در روستاها بر روی سه محور "مردم"، "قرارگاه آبادانی و پیشرفت" و "دستگاه‌ اجرایی" پایه‌گذاری شده و برای اجرای یک طرح باید مشارکت هر سه وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از اهالی روستاهای محروم توان کمک مالی برای مشارکت در انجام پروژه یا طرح در روستای خود را ندارند از همین رو برخی طرح‌ها به مرحله اجرا نمی‌رسد، افزود: هیچ‌گاه اهالی مجبور به پرداخت پول برای انجام طرح در روستای خود نیستند از همین‌رو برای مشارکت داشتن در طرح‌ها می‌توانند با انجام کارهای یدی کمک‌حال باشند.

امندی در پایان به اهمیت مشارکت مردم در طرح‌های اجرا شده در منطقه سکونت خودشان اشاره کرد و گفت: دولت نیز به اهمیت مشارکت دادن مردم در اجرای طرح‌ها پی برده است چرا که اگر اهالی خود پای کار باشند، در حفظ و نگهداری پروژه‌های اجرا شده بیشتر تلاش می‌کنند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبسیج سازندگیفرهاد امندیقرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1186


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»