کد خبر: 1191
1398/05/19 - 8:41


مدیرکل بیمه سلامت استان خبر داد:

انجام نسخه‌نویسی الکترونیکی در مراکز دولتی تا یک ماه آینده

با الکترونیکی شدن نسخه‌نویسی درخواست‌های بی‌مورد در خصوص MRIدر تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته 9 درصد کاهش یافته است

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- خدیجه ابراهیم‌خانی، مدیرکل بیمه سلامت استان در نشست خبری به مزایای اجرایی شدن طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی اشاره داشته و یادآور شد: با الکترونیکی شدن نسخه‌نویسی درخواست‌های بی‌مورد در خصوص  MRIدر تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته 9 درصد کاهش یافته است.

مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به این‌که پزشکان با نسخه‌نویسی الکترونیکی مطالبات خود از بیمه سلامت را به موقع دریافت می‌کنند، تصریح کرد: سال گذشته با پیشبرد پروژه‌های الکترونیکی، توانستیم در بخش خصوصی، نسخه‌پیچی و نسخه‌نویسی الکترونیکی را راه‌اندازی کنیم از همین رو پزشکانی که در مراکز خصوصی از این طرح استفاده کردند مطالبات خود را به موقع دریافت می‌کنند.

انجام نسخه‌نویسی الکترونیکی در مراکز دولتی دانشگاهی تا یک ماه آینده

به گفته این مسئول در حال حاضر نسخه‌نویسی الکترونیکی فقط در مطب‌ها و مراکز خصوصی اجرایی شده و تا یک ماه آینده در مراکز دولتی دانشگاهی نیز انجام می‌شود، گفت: با توجه به اجرایی شدن این طرح از سوی بیمه سلامت و تأمین اجتماعی به دنبال ایجاد پنل مشترک در این بخش هستیم.

وی با بیان این‌که وضعیت پرداختی‌ها با الکترونیکی شدن نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی در مراکز زودتر از روش‌های سنتی انجام می‌شود، افزود: مطب‌ها تا پایان خرداد ماه مطالبات خود را از بیمه سلامت دریافت کرده‌ و مابقی مطب‌هایی که برای نسخه‌نویسی از روش سنتی استفاده کرده‌اند، مطالبات فروردین و اردیبهشت‌ ماه امسال به آنان پرداخت شده است.

ابراهیم‌خانی با تأکید بر این‌که مراکز دولتی و دانشگاهی 70 درصد از مطالبات اردیبهشت‌ ماه خود را دریافت کرده‌اند،خاطرنشان کرد:  مطالبات بخش خصوصی و بیمارستان‌ها نیز تا پایان اردیبهشت ‌ماه پرداخت شده است،سال گذشته نیزمطالبات 4 ماه به بخش خصوصی باقی مانده بود و تاکنون 2 ماه از این مطالبات تسویه شده است.

وی با اشاره به این‌که در سال گذشته بخشی از بدهی بیمه سلامت به مراکز طرف قرارداد باقی‌مانده بود که خوشبختانه نیمی از این بدهی‌ها را پرداخت کردیم، افزود: 2 ماه از مطالبات سال گذشته مراکز خصوصی باقی‌مانده که آن را نیز پرداخت می‌کنیم.

بررسی 80 درصد اسناد پزشکی به صورت الکترونیکی

مدیرکل بیمه سلامت استان با تأکید بر این‌که از زمان تحویل اسناد تا پذیرش و رسیدگی و پرداخت‌ها در بخش بستری دوماه و در بخش سرپایی یک ماه زمان می‌برد ولی با الکترونیکی شدن خدمات این زمان بسیار کاهش یافته است، بیان کرد: در حال حاضر 80 درصد اسناد به صورت الکترونیکی مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای 20 درصد باقی‌مانده نیز همکاران در مراکز حضور می‌یابند.

وی به کاهش بودجه بیمه سلامت در سال جاری اشاره داشته و آن را بی‌تأثیر در پرداختی‌ها ندانست و یادآور شد: متأسفانه به لحاظ پرداخت مطالبات امسال چشم‌انداز خوبی متصور نیستیم چرا که با کاهش اعتبارات همراه هستیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: درخصوص پروژه رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری 6 استان در کشور پایلوت بود که زنجان نیز در بین این استان‌ها قرار دارد.

راه‌اندازی نسخه‌نویسی الکترونیکی شرط اصلی انعقاد قرارداد با مراکز و پزشکان

مدیرکل بیمه سلامت استان در ادامه به اهمیت نسخه‌نویسی الکترونیکی اشاره داشته و گفت: هم اکنون ملاک انعقاد  قرارداد با مراکز درمانی و پزشکان جدید منوط به اجرایی کردن نسخه‌نویسی الکترونیکی است که تحقق این مهم از ابعاد مختلف نتیجه مثبتی را به دنبال دارد.

وی با بیان این‌که نسخه‌نویسی الکترونیکی در این استان طی اسفندماه سال گذشته از خرمدره آغاز شد و هم اکنون در دیگر شهرستان‌های استان این پروژه اجرایی می‌شود، بیان کرد: این برنامه در شهرستان‌های ایجرود، سلطانیه، طارم و ماهنشان به دلیل اندک شمار بودن داروخانه‌ها و مطب‌ها اجرا نمی‌شود اما در شهرستان‌های ابهر، خرمدره و خدابنده و شهر زنجان به دلیل وجود مراکز درمانی و مطب‌های قابل توجه این پروژه به اجرا درمی‌آید.

مدیرکل بیمه سلامت استان به انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف بین بیمه سلامت و برخی از نهادهای حمایتی همانند کمیته امداد و بهزیستی اشاره کرد و یادآور شد: طی تفاهم‌نامه منعقد شده با کمیته امداد، مددجویان این نهاد حمایتی تا پایان اردیبهشت ماه برای دریافت دفترچه بیمه سلامت مهلت داشتند تا به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

وی با بیان این‌که طبق آخرین گزارش دریافتی از وضعیت اجرای این تفاهم‌نامه، عده‌ای از مددجویان به دفاتر پیشخوان برای دریافت دفترچه مراجعه نکرده‌اند، ابرازکرد: از آنجایی که مقرر شده بود مددجویانی که دفترچه را تا پایان خرداد ماه تحویل نگرفته باشند خدمات دریافت نمی‌کنند که در این زمینه مشکلاتی ایجاد شد از همین رو همچنان دفترچه به این افراد در دفاتر پیشخوان ارائه می‌شود.

ارائه دفترچه بیمه سلامت به 3 هزار و 760 مددجوی کمیته امداد

ابراهیم‌خانی با تأکید براین‌که تا به امروز، 3760 نفرازمددجویان کمیته ‌امداد، دفترچه بیمه سلامت دریافت کرده‌اند و با توجه به هم‌پوشانی که در زمینه جامعه تحت پوشش بیمه سلامت با تامین‌اجتماعی و نیروهای مسلح شکل گرفته، اسامی مددجویان تحت پوشش بیمه سلامت احصا شده است تا افراد برخوردار از دو دفترچه درمانی، از پوشش هر نوع بیمه‌ای به جز بیمه سلامت خارج شوند.

وی با اشاره به این‌که بیمه سلامت بیشترین هم‌پوشانی را با بیمه تأمین‌اجتماعی در شهرستان ابهر دارد، ادامه داد: از 540 هزار نفر بیمه شده سلامت در استان، ماهانه به طور متوسط 238 نفر به مراکز درمانی شهری و روستایی مراجعه می‌کنند و از خدمات درمانی برخوردار می‌شوند، هزینه درمان هر بیمه شده در سال گذشته نیز 3 میلیون و 67 هزار ریال برآورد شده است.

این مسئول در ادامه با اشاره به این‌که هزینه‌ها درخصوص بیماران خاص بالاتر از افراد عادی است، افزود: 736 بیمار خاص تحت پوشش بیمه سلامت هستند که برای هر کدام به طورمتوسط سالانه 170 میلیون و 608 هزار ریال هزینه می‌شود، در واقع این افراد به طور میانگین ماهانه بیش از 1.5 میلیون تومان خدمات درمانی دریافت می‌کنند و این میزان در سال 96 با توجه به پایین‌تر بودن قیمت دارو و تعرفه‌ها ماهانه یک میلیون تومان بود.

کسب رتبه 98 درصدی مراکز طرف قرارداد

ابراهیم‌خانی با تأکید بر این‌که رسالت اصلی بیمه سلامت، حفظ سلامت جامعه و اقشار آسیب‌پذیر است، تصریح کرد: خوشبختانه بیمه سلامت با حدود 90 درصد از مراکز درمانی طرف قرارداد است و در رتبه‌بندی مراکز خصوصی اعم از داروخانه‌ها، پزشکان و مطب‌ها، بالای 98 درصد از مراکز در رده رتبه A  یا عالی قرار گرفتند؛ چرا که مشکلی در نسخ نبود وقوانین بیمه سلامت را رعایت کرده بودند.

مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به این‌که خوشبختانه در این رتبه‌بندی، تعداد مراکزی که در رده B قرار گرفتند نسبت به سال 96 کمتر شده بود، یادآور شد: 6 مطب و یک داروخانه در رتبه C قرار گرفتند که این نشان از وضعیت  خوب در این بخش است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبیمه سلامتخدیجه ابراهیم‌خانینسخه‌نویسی الکترونیکی
sedayezanjannews.ir/nx1191


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»