کد خبر: 11953
1403/03/16 - 9:24


صدای زنجان به مناسبت یک سالگی پروژه «شهیدان کریمی»؛ یکی از بزرگترین پروژه‌های شهری زنجان گزارش می‌دهد؛

پُر از تعارض!

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری شورای شهر زنجان: گره‌های پروژه شهیدان کریمی باز شده و در صورت تزریق اعتبار پیشرفت آن سرعت می‌گیرد!/شهروندان: اگر برنامه‌ریزی دقیق در پروژه «محور شهیدان کریمی» وجود داشت؛ مردم پیشرفت فیزیکی آن را لمس می‌کردند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: در حالی که شهروندان از شرایط پیشرفت پروژه شهیدان کریمی گلایه دارند و معتقد هستند کار در این پروژه به حالت خواب رفته است و تنها موجب ایجاد مزاحمت و گرد و خاک برای شهروندان منطقه شده اما مسئولان از حل مشکل معارضان این پروژه آن هم در سالگرد یک سالگی اجرای آن خبر می‌دهند و تاکید دارند با حل این مشکلات، پروژه در حال فعالیت است.

سوم خردادماه سال 1402 بود که کلنگ پروژه تقاطع غیرهمسطح شهیدان کریمی در زنجان به زمین زده شد و مسئولین مربوطه خبر از احداث یک تقاطع غیر همسطح در غرب زنجان دادند.

مجید ناصحی‌مقدم، رئیس شورای شهر زنجان در آن برهه زمانی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها گفت: قرارداد ساخت تقاطع‌های غیرهم‌سطح و اصلاح هندسی محور شهیدان کریمی و ساماندهی و اصلاح زنجانرود با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) با شهرداری زنجان منعقد شده است، این پروژه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های بزرگ استان می‌باشد.

طبق اعلام رئیس شورای شهر زنجان در آن زمان، کل هزینه احداث تقاطع‌های غیر هم‌سطح ۹۰۷ میلیارد تومان بوده و ۹۰ میلیارد تومان نیز برای ساماندهی و اصلاح زنجانرود خواهد بود که ۷۰ درصد این قرارداد به‌صورت غیر نقدی و ۳۰ درصد به شکل نقدی پرداخت می‌شود.

اگر برنامه‌ریزی دقیق در پروژه «محور شهیدان کریمی» وجود داشت؛ 

مردم پیشرفت فیزیکی آن را لمس می‌کردند

یکی از شهروندان زنجانی که در مجاورت کارگاه پروژه شهیدان کریمی زندگی می‌کند، با گلایه از شرایط کوچه خود و مشکلاتی که اجرای این پروژه برای شهروندان دارد، به صدای زنجان می‌گوید: اینکه یک پروژه برای شهر و شهروندان است و بلاخره دردسرهای خود را دارد موضوعی است که همه ما پذیرفته و آن را قبول داریم.

حسن با اشاره به اینکه اما باید مزاحمت برای شهروندان را به حداقل رساند، عنوان می‌کند: این موضوع تنها از طریق برنامه‌ریزی و هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مختلف با یکدیگر در شرایط این چنینی است.

وی با اشاره به اینکه مردم باید سرعت و کیفیت اجرای پروژه‌ها را لمس کنند، می‌افزاید: این موضوع تنها با برنامه‌ریزی دقیق از طریق تعامل و ایجاد مدیریت واحد میسر است.

این شهروند زنجانی با اشاره به فعالیت مهندسی خود و تجربه نزدیک از بروکراسی اداری و وجود مدیریت‌های چند گانه در کشور بیان می‌کند: بارها برای انجام یک فعالیت عمرانی باید از چندین مجموعه مجوز لازم را اخذ کنیم که این موضوع را بارها تجربه کردم و می‌دانم که چرا پیمانکاران در پاسخ به گلایه‌ها می‌گویند تقصیر ما نیست و مشکلات از جای دیگری است ولی این شرایط نه زیبنده شهر و مردم زنجان بوده و نه برای توسعه و پیشرفت و آبادنی خوب است.

وی با طرح این سئوال که چرا برای مشکلات موجود و احتمالی پروژه‌های عمرانی که ممکن است برای شهروندان مزاحمتی داشته باشد، از ابتدا فکر نمی‌شود؟، می‌گوید: با این اقدام می‌توان هم از بار مالی پروژه‌ها کاست و هم آسایش مردم را به همراه داشت.

پروژه ناجی در انتظار یاری

مسئولین امر این پروژه را ناجی منطقه غرب زنجان دانسته و تاکید کردند؛ با توجه به تغییر محل آرامستان زنجان و انتقال به محل جدید و بار ترافیکی بالای آن می‌تواند نقش موثری در کاهش ترافیک و مدیریت زمان و آرامش مردم داشته باشد.

طبق اعلام سعید نجفی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری شورای شهر زنجان ( 13 خردادماه 1402) به رسانه‌ها؛ این محور شامل ۲ دور برگردان و چهار تقاطع است، مقدمات ساخت محور شهیدان کریمی فراهم شده و عملیات اجرایی و تجهیز کارگاه آن در دست انجام است، همچنین در جریان ساخت این محور، مسدودی وجود نخواهد داشت و طبق برنامه‌ریزی، در مرحله اول کندروها کار شده و پس از اصلاح آنها، مسیر اصلی احداث می‌شود.

چالشِ همکاری

اما این پروژه به اندازه وعده‌های داده شده سرعت نداشت و با کش و قوس‌های فراوانی برای اجرا مواجه شد.

 با توجه به اینکه یک سال از عمر پروژه«محور شهیدان کریمی» می‌گذرد به نظر می‌رسد، هنوز موفق نشده به ایجاد دورنمایی از احداث و تکمیل دست یابد.

پیشرفت فیزیکی پروژه بنا به اظهارات غیر رسمی 20 درصد است، یعنی با توجه به این شرایط باید در یک سال باقی مانده پیمانکار 80 درصد باقی مانده را تکمیل کند تا وعده مسئولان محقق شود که به نظر اتفاقی دور از دسترس است.

یکی از موضوعاتی که این پروژه را به شدت با چالش مواجه کرده است بحث همکاری و تعامل دستگاه‌های خدمات‌رسان در زمینه جابه‌جایی تاسیسات برای اجرای پروژه بوده است، موضوعی که چند باری در جلسات شورای شهر نیز مطرح و برخی از اعضا از عدم همکاری سایر دستگاه‌ها گلایه کردند، این شرایط به نحوی بود که  محمد گلشنی مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری زنجان را به جلسه شورای شهر زنجان کشید.

محمد گلشنی مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری زنجان در یکی از جلسات کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر زنجان با موضوع بررسی معارضات بین دستگاهی پروژه محور شهیدان کریمی و همکاری و مجوز‌های حفاری حضور یافت ( 30 اردیبهشت‌ماه 1403 ).

مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل ونقل و ترافیک استانداری زنجان در این جلسه با اشاره به اینکه بیشترین تداخلات در پروژه « محور شهیدان کریمی»؛ با شرکت آب و فاضلاب بوده که این کار بسیار دشوار است، ادامه داده بود: مشکلات برق منطقهای نیز به زودی برطرف خواهد شد و در دیگر دستگاه‌ها مشکلات خاصی وجود ندارد.

در پایان این جلسه نیز بر هماهنگی بین دستگاهی و مشکلات تاسیسات زیرساختی در پروژه محور شهیدان کریمی به همکاری بیشتردستگاهی در خصوص پروژه‌های شهری تاکید شده بود!

با باز شدن گره‌های پروژه شهیدان کریمی، سرعت پروژه افزایش می‌یابد

با این حال سعید نجفی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری شورای شهر زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان در زمینه اجرای پروژه شهیدان کریمی با اشاره به رفع مشکل تعارضات پروژه اظهار می‌کند: این پروژه هم‌اکنون در وضعیت فعال است.

وی با اشاره به اینکه آخرین درصد پیشرفت اعلامی 20 درصد است، می‌افزاید: با توجه به شروع اجرای طرح قطعا این رقم افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری شورای شهر زنجان در پاسخ به سئوالی در مورد گذشت یک سال از اجرای این پروژه و عدم تناسب پیشرفت آن با زمان وعده شده برای تحویل، بیان می‌کند: تلاش می‌کنیم این مهم تحقق پیدا کند چرا که نخست برخی مشکلات بر سر راه پروژه وجود داشت که در سالی که گذشت این مشکلات رفع و اجرای پروژه در مسیر خود قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کمربندی شمالی و موضوعات مربوط به آن یکی از علل تاخیر در اجرای این طرح بود، عنوان می‌کند: با مکاتبات انجام شده، این مشکل رفع شد.

نجفی با اشاره به وجود معارضات و عدم فعالیت به این دلیل را یکی دیگر از علل تاخیر در اجرای طرح خوانده و می‌گوید: اداره برق به عنوان نخستین دستگاه پای کار آمد و به مرور دستگاه‌های دیگر ورود کردند و در این زمینه شرکت گاز همکاری کرده و آب و فاضلاب به عنوان سومین دستگاه پای کار حضور یافته است.

وی با اشاره به اینکه آخرین دستگاهی که در زمینه تعارضات مورد داشت، مخابرات بوده است که سنگینی مبالغ را علت این موضوع دانسته و می‌گوید: تهاتر این شرکت با شهرداری انجام شده است و فعلا تا به این لحظه مشکلی وجود ندارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری شورای شهر زنجان با اشاره به وجود مشکل معارضات املاکی با سپاه و بنیاد متضعفان تاکید می‌کند: این مشکلات هم با همکاری‌های خوب رفع شده است.

نجفی هم‌اکنون گرهی در پروژه وجود ندارد، تصریح می‌کند: امیدواریم با تزریق به موقع در پروژه رخ دهد، عملیات خوب پیش خواهد رفت.

با این اوصاف؛ آنچه حائز اهمیت است این بوده که بار دیگر تعلل در اجرا و ساخت پروژه شهری که از آن به عنوان ناجی منطقه غرب زنجان می‌خوانند، موجب نگرانی شهروندان نسبت به زمان پایان این پروژه و زمان تحویل آن شده است و نگران هستند این طرح نیز چنان امری نداشته باشد که نوشداروی بعد مرگ سهراب نشود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانشهیدان کریمیپیشرفت فیزیکیکاهش ترافیک
sedayezanjannews.ir/nx11953


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»