کد خبر: 12058
1403/03/29 - 8:45


صدای زنجان از اشتیاق زنجانی‌ها به بازی «همستر کامبت» و تبعات آن گزارش می‌دهد؛

سکه‌های داغ

عضو کمیسیون بلاکچین و رمز ارز کشور: هر یک میلیون کوین تنها در حدود ۱۶۰ الی ۱۶۵ تومان است که رقم قابل توجهی نیست هرچند که باز هم به شکل قطعی نمی‌توان گفت چرا که در گذشته در زنجان افرادی بوده‌اند که موفق به کسب درآمدی معادل ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان شده‌اند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ فاطمه شمشیرگر: شوریبازی نوظهور همستر برای اجرا شدن تنها به یک اکانت تلگرام، لینک ربات و یک فیلترشکن نیاز دارد. پس از فراهم کردن این موارد، اکنون برای استخراج سکه‌ها کافی‌است که بر روی صفحه نمایش گوشی خود و بر روی شکم همستر این موش کذایی که به گفته برخی شاید برای همه دامی بزرگ پهن کرده است، ضربه وارد کرد.

موضوع فشارهای اقتصادی و نبود بضاعت کافی جهت گذران زندگی و تامین مخارج سنگین و سرسام‌آور آن سبب شده که افراد بسیاری به سمت راه و روش‌های متعدد و بعضا عجیب و غریبی جهت درآمدزایی روی آورند.

یکی از این روش‌های تعجب‌برانگیز کسب درآمد، انجام بازی کریپتویی همستر کامبت است.

همین اقتصاد ضعیف کافی بود تا بازی کلیکی همستر به عنوان یک روش واگیردار برای درآمدزایی، آن‌هم به آسان‌ترین شکل ممکن و بدون نیاز به تخصص و صرف هزینه آنچنانی در میان قشرهای متفاوت با گروه‌های سنی مختلف باب شود. در این بازی تلگرامی نه‌چندان مفرح، کاربران فراوانی از جای جای جهان با وارد کردن ضرباتی کوچک به نمایشگر موبایل خود نسبت به اندوختن سکه‌های بی‌ارزش مجازی با هدف تبدیل آن به اسکناس‌های حقیقی اقدام می‌کنند.

بیشترین سود همستر در جیب رمزارز تن تلگرام می‌رود

براساس ادعای تلگرام، همسترکوین افزون بر ۴۲ میلیون کاربر داشته که بالای ۷ میلیون نفر از این کاربران به شکل روزانه فعال هستند. این موضوع، بزرگترین عرصه بازاریابی را برای پلتفرم تلگرام مهیا کرده است. (روزنامه هفت صبح)

 در این راستا افشین آشوری، عضو کمیسیون بلاکچین و رمز ارز کشور، می‌گوید: بررسی‌ها موید این مطلب است که بیشترین سود در این میان نصیب رمزارز تن تلگرام می‌شود زیرا تلگرام اخیرا با عضویت انفجاری کاربران مجازی وصل شده از سرتاسر جهان از جمله زنجان روبه‌رو شده که همگی به امید پولدار شدن یک‌شبه دست به دامن این بازی می‌‌شوند.

نصب همستر از روز نخست در گوشی زنجانیان

وی با بیان اینکه برآورد تعداد کاربران واقعی بازی جنجالی همستر کامبت در استان زنجان امکان‌پذیر نیست، چراکه بسیاری از اشخاص با اکانت‌های فیک اقدام به نصب این بازی کرده‌اند، افزود: به همین دلیل نمی‌توان گفت آماری که در رسانه آورده شده و از عضویت عده زیادی از هم‌استانی‌ها در این بازی خبر می‌دهد (براساس آمار منتشر شده از سوی تجارت نیوز، رتبه عضویت زنجانیان در بازی همستر، ۸۶ بوده است)، دقیق هست یا خیر؟! اما آنچه که عیان است این است که این بازی پرهیاهو از همان روزهای نخست بر روی گوشی‌ زنجانی‌ها نصب شده است، علت هم این است که زنجان در موضوعات دیجیتالی و فضاهای مجازی سرعت عمل بالایی دارد و در زمینه‌های بورسی و ارزی همیشه از میانگین کشوری بالاتر بوده است.

هر یک میلیون کوین ۱۶۰ الی ۱۶۵ تومان قیمت دارد

حال آیا این کاربران جذب شده به همستر در نهایت مزد اعتماد و زمان صرف شده خود در راه این بازی را خواهند گرفت یا نه به لیست شدن سکه‌ها در صرافی‌ها و گذر زمان وابسته است.

 افشین آشوری، عضو کمیسیون بلاکچین و رمز ارز کشور می‌گوید: بررسی‌ها نشان داده که هر یک میلیون کوین تنها در حدود ۱۶۰ الی ۱۶۵ تومان قیمت داشته حالا اگر حتی ارزش این یک میلیون کوین، هزار برابر هم شود، در نهایت رقم قابل توجهی نخواهد بود، هرچند که باز هم به شکل قطعی نمی‌توان گفت چرا که در گذشته در زنجان افرادی بوده‌اند که از طریق نات‌کوین در کمتر از یک ماه موفق به کسب درآمدی معادل ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان شده‌اند. این درحالی است ‌‌که تعداد کاربران نات‌کوین در آن زمان ۲۵ میلیون کاربر بوده است.

بنا بر اظهارات افشین آشوری،زوری،آ عضو کمیسیون بلاکچین و رمز ارز کشور، بازی همسترکوین مشابه بازی نات‌کوین است که در جریان آن با لیست شدن سکه‌ها در صرافی‌ها و تبدیل سکه‌های بی‌ارزش مجازی به اسکناس واقعی منتهی به کسب درآمد شد، اما با وجود شباهت همستر به نات‌کوین هنوز نمی‌توان در خصوص نتیجه بازی همستر تا زمان لیست شدن سکه‌ها و کوین‌ها در صرافی‌ها اظهارنظر قطعی کرد. در هر صورت آنچه که مشهود است، بروز مشکلات احتمالی جسمی و آسیب دیدن گوشی‌ های همراه کاربران این بازی براثر ضربه زدن‌های متوالی بر روی صفحه گوشی خود است.

 اما با وجود این مشکلات کاربران همستر نخست در سطح جهانی و پس از آن در ایران و به تبع آن استان زنجان هر روز بیشتر از روز گذشته می‌شوند.

 آشوری وضعیت این بازی در استان زنجان را چنین تشریح می‌کند: باتوجه به اینکه افراد متعددی با اکانت‌های غیرواقعی اقدام به راه‌اندازی و اجرای بازی همستر می‌کنند، لذا محاسبه جمعیت کاربران در سطح استان مقدور نخواهد بود. به همین جهت نمی‌توان با قطعیت آمار عضویت هم‌استانی‌ها در همستر را که از سوی برخی از رسانه‌ها منتشر شده درست یا غلط دانست. اما به هر ترتیب زنجانیان هم از همان ابتدای امر و به سرعت به دسته کاربران مجازی این بازی افزوده شدند و هر روز که می‌گذرد بر جمعیت مجازی آنها بیشتر افزوده می‌شود.

اقتصاد ضعیف؛ دلیل همسترباز کردن زنجانی‌ها

شوریبازی نوظهور همستر برای اجرا شدن تنها به یک اکانت تلگرام، لینک ربات و یک فیلترشکن نیاز دارد. پس از فراهم کردن این موارد، اکنون برای استخراج سکه‌ها کافی‌است که بر روی صفحه نمایش گوشی خود و بر روی شکم همستر این موش کذایی که به گفته برخی شاید برای همه دامی بزرگ پهن کرده است، ضربه وارد کرد.

عضو کمیسیون بلاکچین و رمز ارز کشور اضافه می‌کند: این بازی اپلیکیشنی که بر روی بستر تلگرام راه‌اندازی می‌شود، کوین‌هایی را در اختیار کاربران فعال خود قرار می‌دهد. همین ویژگی در این بازی موجب شده است که تلگرام به بزرگترین کانال موجود تبدیل شده که بیش از ۱۲۰ میلیون کاربر دارد‌.

آشوری با اشاره به اینکه تعداد کاربران تلگرام به واسطه بازی همستر کوین هر روز بیشتر و بیشتر می‌شوند، ادامه داد: علت واقعی محبوبیت و استقبال مردم از بازی همستر در استان زنجان و دیگر مناطق، وجود اقتصاد ضعیف در کشور است.

فرسایش گوشی و آسیب های جسمی؛ تبعات بازی همستر

در خصوص تبعات این بازی عده‌ای بر این باورند ‌که همستر در حقیقیت نوعی حقه‌بازی است که موجب سرقت و هک اطلاعات خصوصی کاربران به‌دست‌ فیشینک‌کاران و سواستفاده از این اطلاعات خواهد شد و باید محتاطانه با این موضوع برخورد کرد.

البته آشوری، عضو کمیسیون بلاکچین و رمز ارز کشور معتقد است: نمی‌شود در خصوص کلاهبردار بودن یا قانونی بودن این بازی اظهارنظر کرد، چراکه تاکنون پشتیبان این بازی، هدف و سودجویان نهایی آن مشخص نشده است.

اما از تبعات امنیتی این بازی هم که بگذریم، برخی از متخصصان براین باورند که وارد کردن ضربه‌‌های متوالی انگشتان دست بر روی گوشی در درازمدت منجر به بروز صدمات جسمی همچون سندروم انگشت ماشه‌ای یا ناراحتی‌ها و گرفتاری‌های مرتبط با سر و گردن خواهد شد.

در این باره افشین آشوری، عضو کمیسیون بلاکچین و رمز ارز کشور تصریح می‌کند: آسیب های بهداشتی، پزشکی و احتمال بروز آرتروز گردن از جمله تبعات احتمالی اعتیاد به این بازی عجیب خواهد بود. همچنین ادامه این کار موجب فرسایش و از بین رفتن گوشی‌های همراه می‌شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانهمستر کامبتآسیببلاکچین
sedayezanjannews.ir/nx12058


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»